View Full Version : Normalvektige har godt av sukker ...


Fjonken
20-03-06, 13:41
Ja, det er påstanden som blir satt fram i denne artikkelen. Normalvektige, sunne mennesker kan godt spise sukker hevdes det.

http://www.bt.no/forbruker/mat/article235306.ece

Albertine
20-03-06, 14:01
Nå har ikke jeg lest linken, men det er jeg faktisk enig i. Normalvektige kan godt spise litt sukker.

Summer
20-03-06, 14:22
Nå har ikke jeg lest linken, men det er jeg faktisk enig i. Normalvektige kan godt spise litt sukker. Da kan du godt lese artikkelen, Sitat;

"Det er ikke nødvendig for åtte av ti nordmenn. Men er du overvektig og ikke klarer å øke det fysiske aktivitetsnivået, bør du redusere sukkerinntaket."

De fleste mennesker vil etter mitt syn ha gode helsemessige virkninger av å kutte ned eller ut sukker. Vi har masse søte frukter man kan spise om man vil ha noe søtt, og all mat skal ikke smake søtt og tilsettes sukker som faktisk stjeler næringsstoffene i maten (som allerede er mer næringsfattig jfr. økologidebatten).

Fjonken
20-03-06, 14:28
Sukker er ikke noe næringsstoff i den forstand. Sukker inneholder kun energi, verken mineraler eller vitaminer. Kan ikke forstå at ikke normalvektig også kan ha godt av å kutte ut sukkeret. En normalvektig person som ellers er frisk og sunn kan fort endre status til overvektig og usunn. Er jo det vi vil bekjempe. Og da burde jo spesialistene heller anbefale folk om å kutte ut sukkeret eller i allefall redusere inntaket kraftig.

Nille
20-03-06, 15:04
...også er sukker farlig for tennene....

Albertine
20-03-06, 15:35
...men det er forskjell på å kutte ut og begrense bruken av sukker. Jeg står fortsatt ved mitt forrige utsagn.

Kristian
20-03-06, 16:50
Mener de virkelig at åtte av ti ikke trenger å tenke på helsen?:confused: Jeg mener det er langt flere som hadde hatt godt av å gått ned noen kilo. Og jeg vet det er mange som må passe vekten selv om de ikke er overvektige.

De forstår visst ikke at undervektige også kan ha fordel av mindre sukker.

Det er jo også mange slanke som har diabetes. Hva med de?

themonk
20-03-06, 17:47
Nå har ikke jeg lest linken, men det er jeg faktisk enig i. Normalvektige kan godt spise litt sukker.

Tøys... :p

Miroslav
20-03-06, 17:48
Det er viktig aa huske at vi er forskjellige, det er sikkert haugevis av mennesker som taaler mer sukker i kosten en det jeg spiser. Hvis man ikke er overvektig eller har andre helseproblemer er det jo ikke noe poeng i aa kutte ned paa noe av det man spiser...

themonk
20-03-06, 17:53
Jeg kjenner mange normalvektige som kunne hatt nytte av å kutte ut sukkerforbruket.

Selv er jeg en smule undervektig, og etter jeg begynte på lavkarbo har jeg fått merkbar økning i muskelmasse, er aldri forkjølet, har mer jevn energi, mindre mageproblemer osv osv... Lista er lang. At åtte av ti nordmenn ikke trenger å kutte ned på sukkerforbruket er det største tullet jeg har hørt. Alle kan dra nytte av å begrense sukkerinntaket.

Normalvektige står kanskje litt friere til å skeie ut en gang innimellom, men den jevne strømmen av sukker dag ut og dag inn er ikke noe annet enn et hinder for helsa.

themonk
20-03-06, 17:59
Hvis man ikke er overvektig eller har andre helseproblemer er det jo ikke noe poeng i aa kutte ned paa noe av det man spiser...

Et greit nok prinsipp, men så er det alle de problemene man ikke tenker over. Det er veldig mange som ikke innser at de har et helseproblem, fordi det "bare er sånn". "Alle har det", så da er det meningen at jeg også skal ha det. Generelle mageproblemer, hodepine, kviser osv. Mange kan få det bedre enn det de allerede har det.

Når det er tre kroniske sykdommer pr. voksne person i Norge, så er det i alle fall ikke så mange som åtte av ti som ikke har nytte av å endre kostholdet... tror nå jeg da.

Miroslav
20-03-06, 18:02
Jeg kjenner mange normalvektige som kunne hatt nytte av å kutte ut sukkerforbruket.

Selv er jeg en smule undervektig, og etter jeg begynte på lavkarbo har jeg fått merkbar økning i muskelmasse, er aldri forkjølet, har mer jevn energi, mindre mageproblemer osv osv... Lista er lang. At åtte av ti nordmenn ikke trenger å kutte ned på sukkerforbruket er det største tullet jeg har hørt. Alle kan dra nytte av å begrense sukkerinntaket.

Normalvektige står kanskje litt friere til å skeie ut en gang innimellom, men den jevne strømmen av sukker dag ut og dag inn er ikke noe annet enn et hinder for helsa.

Det er mye man kan gjoere for aa optimalisere helsen, kutte ut sukker er sikkert noe mange kan gjoere, men det er ett punkt hvor man maa innse at man ikke vil kunne leve optimalt uansett. I tillegg til aa kutte ned sukkerforbruket kjenner jeg mange som burde puste i helt ren luft, ikke sitte saa mye stille paa jobben, stresse mye mindre, trene hver dag osv. osv. osv. Poenget er at ingen kan leve optimalt. Dersom sukkerforbruket gir deg plager, saa er det lurt aa kutte, dersom det ikke gjoer det (og det er mange mange som ikke plages av dette) er det ikke noedvendig. For mange er det sikkert helt andre ting som hadde gitt mye bedre helsegevinst enn redusert sukkerinntak. Jeg synes man skal respektere at redusert sukkerinntak som fungerer glimmrende for mange, kanskje ikke er like noedvendig for alle andre.

Albertine
20-03-06, 20:02
Unnskyld meg, men nå grenser det til fanatisme. Jeg liker ikke det ekstreme, uansett. Normalvektige mennesker må få lov til å leve i denne sukkerbefengte verden og kunne unne seg noe av det de liker aller best innimellom. Ja, det konsumeres ALT for mye sukker i verden i dag, og de fleste kan klare seg fint med en tiendedel av det sukkerinntaket de har i dag, men det handler om livskvalitet. Jeg tør påstå at sukker i små mengder gjør hverdagen litt bedre for veldig mange.

Kristian
20-03-06, 20:18
Joda folk for lov til det, de får jo til og med lov til både å røyke og drikke seg full. Det handler ikke om hva folk skal få lov til men om hva som er best for den enkelte. Hadde vi ikke hatt sukker så hadde vi heller ikke savnet det.

Summer
20-03-06, 20:21
Jeg tør påstå at sukker i små mengder gjør hverdagen litt bedre for veldig mange.Og jeg tør påstå at frukt gjør samme nytten, det var den som var laget til oss fra naturen for at vi skulle spise søtt.
Litt sukker hver dag synes jeg er unødvendig. Men hva vet fanatiske meg, jeg synes ikke litt røyk hver dag er ok heller jeg uansett hvor mye livskvalitet man skryter på seg av det, eller hvor lite helseplager en har.

Fjonken
21-03-06, 09:55
Sukker er dop, i allefall slik jeg ser det. Og som jeg sa tidligere mange normalvektige blir fort til overvektige. Hvor mange her har ikke hatt en normalvekt tidligere og tillatt seg et inntak av sukker og andre usunne karbs. Når mister man kontrollen? Ved i utgangspunket å ligge lavt på sukkerinntaket, eller kutte sukkeret helt ut, vil man ha en risikofaktor mindre. Jeg lider av sukkerhunger. Jeg vokste opp med sukker på brødskiva og toppa berg av sukker i te og kakao. Jeg vokste opp med et stort sukkerinntak. Et inntak som var normalt for min familie. Gid jeg hadde lært moderasjon fra jeg var barn. Mine foreldre var slanke og hadde ingen problemer med sitt store sukkerforbruk, men jeg fikk problemer. Foreldre med stort sukkerinntak påvirker sine barn i negativ retning. Svært ofte går det galt senere i livet. Det har ikke bare med den enkeltes inntak av sukker å gjøre. Det har med holdninger å gjøre. Holdinger som overføres fra voksne til barn. Ok.. mange normalvektige voksne kan nok nyte sukker i ulike mengder uten varig men, men hva med barna deres? Barn som tilvennes sukker tidlig blir fort hekta. Sukkeret blir et dop og dersom foreldrene kjører på med liberale sukkerholdninger så kommer både nugattien, de søte frokostblandingene og lørdagssnop fra mandag til søndag på bordet. Så.. jeg vil påstå at selv de som ikke har synlige problemer med sukker bør moderere seg og anstrenge seg mer for å bli gode forbilder for barn og unge.
Se på samfunnet kollektive holdinger da? Sukker og sukkerholdige produkter tyter fram overalt og mange av produktene er rettet spesielt mot barn. Det virker som om verden jobber intenst for å rekruttere så mange sukkerslaver som overhodet mulig. Dersom foreldrenes og de voksenes holdninger til sukker endres drastisk vil det bli en slutt på det. Man vil kreve bedre og sunnere matprodukter beregnet på barn. Man vil slutte å fore sukkerindustrien fordi etterspørselen etter sukkerholdige varer vil gå ned. Holdninger er stikkordet.. Holdninger er nøkkelen. Skyt meg om jeg tar feil!