View Full Version : Asbest i drikkevannnet


Summer
04-04-06, 15:42
http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/04/04/462740.html

å 1950 og 60-tallet ble det lagt mer enn 6000 kilometer asbestsementrør i Norge. Grunnen var at kostnadene var forholdsvis lave. Siden 1976 har det vært forbudt å installere ubeskyttede asbestsementrør ved nye vannverk eller ved reparasjoner. Forbudet kom først og fremst på grunn av arbeidsmiljøfaktorer, men fortsatt er altså de gamle rørene i bruk i en rekke vannverk i Norge.

Det finnes to typer asbestrør: Ett uten asfaltbelegg på innsiden som ikke avgir noe særlig asbestfibre. Det andre mangler asfaltbelegg, og blottlegger dermed asbestfibrene, som dermed kan smitte over i vannet.
Truls Krogh, avdelingsdirektør for vannhygiene i Folkehelseinstituttet, bekrefter denne rørtypen avgir asbestfiber.
- Asbestfibrene som rives av i vannrørene er så små at de ikke utgjør noen helsefare. Vi ser ingen grunn til å slå noen umiddelbar alarm, sier han.
- Alle andre internasjonale og norske studier viser klart at det ikke er farlig å drikke vann som har gått gjennom disse rørene.
-----

Er det liksom bedre at drikkevannet renner over asfalt? Er ikke det liksom laget av endel gugge som feks tjære og sånn?
Tror virkelig det er på tide å investere i et filter.

Kristian
05-04-06, 10:04
Har filter;)

Summer
05-04-06, 10:19
Har filter;)Lurt. :) Hvilket filter har du da?

Kristian
06-04-06, 14:14
Lurt. :) Hvilket filter har du da?

RO-filter fra Natures Own. Har hatt det i mange år og er storfornøyd med det.
Kobler det til kranen og så får du trykk i fra vanntrykket. det vannet som er rent blir presset gjennom filteret og det som er urent blir presset gjennom en ventil. Så tar vi vare på det som kommer gjennom filteret og setter det i kjøleskapet. Da har vi kaldt og godt vann hele året.:) :) :)

Huldr
06-04-06, 14:22
Dette var ekle nyheter! :eek: Holdt meg egentlig unna denne tråden jeg, for jeg tenkte dette var noe jeg ikke ville lese...:shifty:

Jeg har sånn vivatap i skapet, men det renser vel ikke bort asbestfibre akkurat...