View Full Version : Nei, nå...! For svarte!


Karin
12-04-06, 17:46
Dette står i Allers nr 15, fra 7. april, side 40:

"Dødssyk av Atkinsdietten.

En overvektig kvinne ble livstruende syk av å følge Atkinsdietten. Lavkarbo-dietter er ikke trygge og bør ikke anbefales som slankemetoder, mener den amerikanske medisinprofessoren Lynn Steffen ved New York School of Medicine. Hun kommer med denne advarselen i den siste utgaven av det anerkjente medisinske tidsskriftet The Lancet.

Såkalte lavkarbo-dietter er storindustri på slankemarkedet. Den eldste versjonen er Atkinsdietten.

- Lavkarbohydrat-dietter for slanking er langt fra sunt, siden de er knyttet til syreforgiftning, forstoppelse, diaré, dårlig ånde, hodepine og generell utmattelse, for å nevne noen få bivirkninger, hevder medisinprofessoren.

I den samme utgaven av tidsskriftet rapporteres om et tilfelle hvor en 40 år gammel overvektig kvinne ble dødssyk av syreforgiftning fordi hun fulgte Atkinsdietten.

Denne typen dietter går ut på å endre kostholdet, slik at man unngår de fleste typer karbohydrater. Isteden anbefales det å spise fett- og proteinrik mat. Det vil si at maten vi ellers advares mot, er anbefalt her. (Kilde: forskning.no)"

Jeg kjente bare hvor rasende jeg ble... Min første tanke var selvsagt å skrive til Allers, men jeg stoler ikke helt på meg selv der... Så derfor poster jeg det her, for her inne er det massevis av folk som kan det der. Håper noen tar fatt i det!

Det skal jo ikke særlig fantasi til for å regne ut at den syke damen ikke kan ha FULGT dietten... Sannsynligvis har hun ikke drukket vannet sitt, antar jeg. Det ville jo også ha hjulpet på f eks hodepinen. Utmattelsesfølelsen går jo over etter et par dager, og dårlig ånde vet vi hva det kommer av... Forstoppelse og diaré kan være et problem, men også det kan man jo finne hjelp for...

Virker som det hele er gammelt gruff som kommer opp igjen, men likevel blir jeg så sint!

Typisk å overse alle studier som viser at dette IKKE stemmer...

Kristian
12-04-06, 18:01
Spiser du mye kjøtt og lite grønnsaker og i tillegg ikke tar tilskudd av mineraler så får du syreforgiftning. :(

Nille
12-04-06, 18:08
!
Det samme har stått i flere aviser for en måneds tid siden. Og vi diskuterte det her (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=8350&highlight=D%F8dssyk)

I dag har jeg fått Mat & Helse nr. 4/06, hvor Dag V.P. skriver en artikkel under "Myter og feilinformasjon" - (side 89). I denne artikkelen tilbakeviser han påstandene fra www.forskning.no (http://www.forskning.no) - som i ettertid har vist seg å være basert på totalt feil grunnlag. Det han har skrevet er for langt til at jeg orker å skrive det inn her, men godt svart var det !

Karin
13-04-06, 02:05
Takk og takk, og ypperlig svar var det! Men hvem sier fra til Allers? Vel, de er kanskje i "god tro" når de har tatt det fra forskning.no, men hjelpe meg da... Det får søren meg være grenser! Jeg trodde jo vi var ferdig med sånt tull nå jeg... særlig siden legen min (!) har skjønt poenget...

Poenget er at når han har skjønt det, så må resten av verden ha skjønt det...

Karin
13-04-06, 02:08
Samme forskning.no sier forøvrig at det er farlig å snakke med plantene sine.... "Don't hug the trees..."

Fryktelig tillitsvekkende det, da...

Iset
13-04-06, 10:00
Spiser du mye kjøtt og lite grønnsaker og i tillegg ikke tar tilskudd av mineraler så får du syreforgiftning. :(
:confused:

Nille
13-04-06, 11:30
Spiser du mye kjøtt og lite grønnsaker og i tillegg ikke tar tilskudd av mineraler så får du syreforgiftning. :(

Nei, det gjør du absolutt ikke om du er sunn & frisk fra før av. Har du diabetes I eller andre sykdommer/mangelsykdommer som kan virke inn, eller betendelse tilstander i kroppen (slik den omtalte damen hadde) er det en annen sak. Men normale friske mennesker får ikke syreforgiftning av å spise kjøtt og lite grønnsaker. Slik farlig syreforgitning er ikke vanlig blandt friske mennesker ifølge de legene jeg har snakket med. (Bl.a. endokrinologer og indremedisinere)

Kristian
13-04-06, 16:42
Hvorfor tar du da tilskudd av Kalium, kalsium og magnesium da Nille. Jo for å veie opp for forsuringen.

Nille
13-04-06, 17:51
Hvorfor tar du da tilskudd av Kalium, kalsium og magnesium da Nille. Jo for å veie opp for forsuringen.

:nei: jeg tok kalsium på grunn av at jeg tar vanndrivende og fikk beskjed fra legen om at jeg burde. Har sluttet nå. Jeg tar kalium fordi jeg er kvinne, i overgangsalderen (eller på vei inn i den) og fikk beskjed av legen om å ta det. Og magnesium tar jeg ikke i det hele tatt :)

Når du sier at man FÅR syreforgiftning av å spise bare kjøtt og lite grønnsaker (noe som i seg selv ikke er sunt uansett) så blir det feil fordi det ikke er noen selvfølge at man får det. Det skjer uhyre skjelden, og da i tilfeller hvor folk har en annen tilstand som er den egentlige årsaken. På lavkarbo som Atkins og Ketolyse er man normalt i ketose i kortere perioder. Det må være helt klart at det IKKE er farlig å være i ketose på en lavkarbo diett. Kroppen vår er laget for effektiv bruk av ketoner som brennstoff når det ikke finnes glukose. Ketose blir riktignok ofte blandet med syreforgiftning, - et lignende ord, ketoacidose. Ketoacidose/syreforgiftning er en livstruende tilstand for diabetikere. Og det handler ikke om keto- delen av ordet, men acid – syre. Det er altså syreforgiftning av blodet og skyldes opphopning av ketosyrer i blodet på grunn av alvorlig insulinmangel. De vanligste årsakene er ved nyoppstått type 1 diabetes og i tilfelle hvor mennesker med type 1 diabetes får annen sykdom med feber som øker behovet for insulin. I slike situasjoner vil blodsukkeret være høyt (over 15 mmol/l) og man finner sukker og ketonsyrer (ketoner) i urinen. Uten behandling vil man raskt blir alvorlig syk med bevisstløshet (diabetes koma). Kombinasjonen høyt blodsukker, sukker og ketoner i urinen bør føre til at man straks kontakter lege. Det er altså det høye blodsukkeret og syreforbindelsen som er farlig. Ketonene er en del av bildet og er et resultat av tilstanden – IKKE årsaken. Diabetikere med type 1 diabetes kan trygt følge en ketogen diett for å ta av fettvekt, men under nøye oppfølging av lege da blodsukkeret må holdes lavt og stabilt.

Om man er i ketose anbefales det å ta kosttilskudd på grunn av at man mister mye vann og derfor forsvinner viktige mineraler etc. fra kroppen med urinen. Man blir ikke anbefalt å ta dem på grunn av forsuringen fordi dette ikke er en normal tilstand for friske mennesker. Dessuten anbefales det ikke å være i ketose lenger enn 6 mnd om gangen fordi man ikke vet noe om langtidsvirkningene. Nå er det også slik at jeg kjenner en haug med folk som har vært i ketose i flere år uten problem (det har jeg også vært). De går til jevnlig kontroll hos lege (ofte endokrinologer eller andre spesialister) og har ikke fått beskjed om å ta tilskudd på grunn av forsuring. MEN - en av dem har diabetes type I og måler blodsukkeret hele veien fordi hun er i faresonen for ketoacidose.

:)

Nille
13-04-06, 18:31
Blant det DVP skrev var dette:


Dessuten anbefales oppfølging for alle med overvekt eller helseproblemer, selv om erfaringene med f.eks. ernæringsindusert ketose ikke gir grunn til bekymring, jfr. uttalelsen fra de fire legene (som har skrevet rapporten det vises til): "Vi har ikke funnet noen rapporter om slik potensielt livstruende metabolsk acidose blant friske personer på Atkins dietten."

Hvis det var så farlig å spise lite karbohydrater, ville våre forfedre neppe ha overlevd to millioner års utvikling, og vår egen art homo sapiens, ville følgelig ikke ha eksitert i dag. Ei heller ville det ha eksitert inuitter, som i omkring 10000 år har levd nesten uten karbohydrater i polare strøk, og masaiene ville ikke ha overlevd som nomader på de afrikanske høysletter. Det ville heller ikke ha eksitert folkeslag med utnmerket helse over hele kloden, dersom det var farlig å holde seg unna stivelsesholdige matvarer som f.eks. korn og poteter, som gjerne lovprises i etablerte ernæringsmiljøer.

Iset
13-04-06, 19:20
Flott Nille!!!! :D

Kristian
13-04-06, 19:27
:nei: jeg tok kalsium på grunn av at jeg tar vanndrivende og fikk beskjed fra legen om at jeg burde. Har sluttet nå. Jeg tar kalium fordi jeg er kvinne, i overgangsalderen (eller på vei inn i den) og fikk beskjed av legen om å ta det. Og magnesium tar jeg ikke i det hele tatt :)

Når du sier at man FÅR syreforgiftning av å spise bare kjøtt og lite grønnsaker (noe som i seg selv ikke er sunt uansett) så blir det feil fordi det ikke er noen selvfølge at man får det. Det skjer uhyre skjelden, og da i tilfeller hvor folk har en annen tilstand som er den egentlige årsaken. På lavkarbo som Atkins og Ketolyse er man normalt i ketose i kortere perioder. Det må være helt klart at det IKKE er farlig å være i ketose på en lavkarbo diett. Kroppen vår er laget for effektiv bruk av ketoner som brennstoff når det ikke finnes glukose. Ketose blir riktignok ofte blandet med syreforgiftning, - et lignende ord, ketoacidose. Ketoacidose/syreforgiftning er en livstruende tilstand for diabetikere. Og det handler ikke om keto- delen av ordet, men acid – syre. Det er altså syreforgiftning av blodet og skyldes opphopning av ketosyrer i blodet på grunn av alvorlig insulinmangel. De vanligste årsakene er ved nyoppstått type 1 diabetes og i tilfelle hvor mennesker med type 1 diabetes får annen sykdom med feber som øker behovet for insulin. I slike situasjoner vil blodsukkeret være høyt (over 15 mmol/l) og man finner sukker og ketonsyrer (ketoner) i urinen. Uten behandling vil man raskt blir alvorlig syk med bevisstløshet (diabetes koma). Kombinasjonen høyt blodsukker, sukker og ketoner i urinen bør føre til at man straks kontakter lege. Det er altså det høye blodsukkeret og syreforbindelsen som er farlig. Ketonene er en del av bildet og er et resultat av tilstanden – IKKE årsaken. Diabetikere med type 1 diabetes kan trygt følge en ketogen diett for å ta av fettvekt, men under nøye oppfølging av lege da blodsukkeret må holdes lavt og stabilt.

Om man er i ketose anbefales det å ta kosttilskudd på grunn av at man mister mye vann og derfor forsvinner viktige mineraler etc. fra kroppen med urinen. Man blir ikke anbefalt å ta dem på grunn av forsuringen fordi dette ikke er en normal tilstand for friske mennesker. Dessuten anbefales det ikke å være i ketose lenger enn 6 mnd om gangen fordi man ikke vet noe om langtidsvirkningene. Nå er det også slik at jeg kjenner en haug med folk som har vært i ketose i flere år uten problem (det har jeg også vært). De går til jevnlig kontroll hos lege (ofte endokrinologer eller andre spesialister) og har ikke fått beskjed om å ta tilskudd på grunn av forsuring. MEN - en av dem har diabetes type I og måler blodsukkeret hele veien fordi hun er i faresonen for ketoacidose.

:)



Tenkte nå mer på pH-balansen i kroppen jeg da:rolleyes:

Nille
13-04-06, 21:20
Tenkte nå mer på pH-balansen i kroppen jeg da:rolleyes:

Javel.... du skrev syreforgiftning, - og jeg gikk ut fra at du mente ketoacidose, siden det de skriver om i den artikkelen det refereres til her i denne tråden.

På samme måte som med kroppstemperatur, så er kroppen veldig flink til å regulere pH-verdien i blodet vårt. Normal nivået bør vel ligge på rundt 7.35-7.45 (svakt basisk) så vidt jeg erindrer.

Du har selvfølgelig helt rett i at man et stort inntak av KUN syredannende mat i kosten så vil kroppen "stjele" mineraler fra vev, skjelett og muskler, som over tid vil medføre meget sure forhold i hele kroppen. Det vil selvfølgelig være skadelig på samme måte som annet ensidig kosthold er det. Det er her mikroformer (bakterieliknende organismer) kommer inn i bildet, de elsker sure miljøer og bosetter seg der det er surt nok. Det er disse som gjør skade. Etter mange år med denne slitasjen på kroppen begynner man å få plager, allergier, sykdommer og lidelser, samt at kroppen forfaller sakte men sikkert.

Men OM man blir "sur" i kroppen er det ikke dermed sagt at vi blir syreforgifta. Som regel merker man klart problemer lenge før det kommer så langt og gjør forhåpentligvis noe med det. Sur mage er et godt tegn på at en spiser/drikker noe en ikke tåler. Et glass cola light har en pH på 2.5, sier jeg sjøl at det ikke hjelper på sur mage. Da bør man kutte ut matvarer som kjøtt, fisk, skalldyr, egg, ost og drikke som kaffe, te,cola juice etc. en periode. Som regel vil man fort bli kvitt problemet.

Tror vi er helt enige her jeg Kristian. Spiser vi riktig lavkarbo får vi i oss nok grønnsaker og andre basiske matvarer som motvirker/regulerer surhetsgraden. Er man i aktivitet og trener hjelper det også på. Om noen velger å følge et ensidig kosthold av en eller annen sort (som jeg iallefall føler ansvar for å advare mot - og HAR advart mot) så er det ikke mye vi kan gjøre. Dessverre. Det er ikke alltid det nytter å fortelle om konsekvensene heller. Og siden konsekvensene tar før de viser seg, så er det ikke alltid det ses i sammenheng med kostholdet.....

Men det var ikke det tråden handlet om da... Nå er jeg visst like langt utpå viddene her !

Flax
13-04-06, 22:44
Ærlig talt. Slapp nå helt av, Allers er jo ikke akkurat kjent for å være et "blad for riktig ernæring og kosthold". Sladder, sladder og atter sladder. Tullogtøyseblad spør du meg, heller sitter jeg der uten noe å lese hvis Allers er det eneste som ligger på do, møkkablad.

Nille
13-04-06, 23:47
Ærlig talt. Slapp nå helt av, Allers er jo ikke akkurat kjent for å være et "blad for riktig ernæring og kosthold". Sladder, sladder og atter sladder. Tullogtøyseblad spør du meg, heller sitter jeg der uten noe å lese hvis Allers er det eneste som ligger på do, møkkablad.

:snill: Jeg leser skjelden eller aldri ukeblader, så jeg skal ikke uttale meg om kvaliteten. Diskusjonen gjelder ikke bare det som sto i Allers, det samme sto også i Bergens Tidende, VG, Dagbladet og flere andre steder. De to sistnevnte hører vel egentlig til under ukeblad sjangren de og. Men cluet her er at en stor del av Norges befolkning tror blindt på alt som står i aviser og ukeblader. Og det er disse holdningene våre medlemmer møter ute. Å diskutere hva som er feil eller fakta i slike oppslag kan det da ikke være noe galt i ?

Men jeg lover jeg skal slappe helt av nå :D

Bolla Piggsvin
14-04-06, 00:02
:nei: jeg tok kalsium på grunn av at jeg tar vanndrivende og fikk beskjed fra legen om at jeg burde. Har sluttet nå. Jeg tar kalium fordi jeg er kvinne, i overgangsalderen (eller på vei inn i den) og fikk beskjed av legen om å ta det. Og magnesium tar jeg ikke i det hele tatt :)

Når du sier at man FÅR syreforgiftning av å spise bare kjøtt og lite grønnsaker (noe som i seg selv ikke er sunt uansett) så blir det feil fordi det ikke er noen selvfølge at man får det. Det skjer uhyre skjelden, og da i tilfeller hvor folk har en annen tilstand som er den egentlige årsaken. På lavkarbo som Atkins og Ketolyse er man normalt i ketose i kortere perioder. Det må være helt klart at det IKKE er farlig å være i ketose på en lavkarbo diett. Kroppen vår er laget for effektiv bruk av ketoner som brennstoff når det ikke finnes glukose. Ketose blir riktignok ofte blandet med syreforgiftning, - et lignende ord, ketoacidose. Ketoacidose/syreforgiftning er en livstruende tilstand for diabetikere. Og det handler ikke om keto- delen av ordet, men acid – syre. Det er altså syreforgiftning av blodet og skyldes opphopning av ketosyrer i blodet på grunn av alvorlig insulinmangel. De vanligste årsakene er ved nyoppstått type 1 diabetes og i tilfelle hvor mennesker med type 1 diabetes får annen sykdom med feber som øker behovet for insulin. I slike situasjoner vil blodsukkeret være høyt (over 15 mmol/l) og man finner sukker og ketonsyrer (ketoner) i urinen. Uten behandling vil man raskt blir alvorlig syk med bevisstløshet (diabetes koma). Kombinasjonen høyt blodsukker, sukker og ketoner i urinen bør føre til at man straks kontakter lege. Det er altså det høye blodsukkeret og syreforbindelsen som er farlig. Ketonene er en del av bildet og er et resultat av tilstanden – IKKE årsaken. Diabetikere med type 1 diabetes kan trygt følge en ketogen diett for å ta av fettvekt, men under nøye oppfølging av lege da blodsukkeret må holdes lavt og stabilt.

Om man er i ketose anbefales det å ta kosttilskudd på grunn av at man mister mye vann og derfor forsvinner viktige mineraler etc. fra kroppen med urinen. Man blir ikke anbefalt å ta dem på grunn av forsuringen fordi dette ikke er en normal tilstand for friske mennesker. Dessuten anbefales det ikke å være i ketose lenger enn 6 mnd om gangen fordi man ikke vet noe om langtidsvirkningene. Nå er det også slik at jeg kjenner en haug med folk som har vært i ketose i flere år uten problem (det har jeg også vært). De går til jevnlig kontroll hos lege (ofte endokrinologer eller andre spesialister) og har ikke fått beskjed om å ta tilskudd på grunn av forsuring. MEN - en av dem har diabetes type I og måler blodsukkeret hele veien fordi hun er i faresonen for ketoacidose.

:)



Enig med deg. Hva med inuittene som tradisjonelt har levd så å si bare på kjøtt/spekk/fisk? De har da levd i beste velgående i 1000-vis av år? Eller? klart de har spist grønnsaker de også, men vinterstid ble det vel lite av sånt, før i tiden?

Fjonken
14-04-06, 00:04
Synes det er sunt jeg.. Å diskutere altså. Hvordan skal man ellers få folk til å skifte mening..? ;)