View Full Version : Bestrålt krydder, eller ikke?


Summer
26-04-06, 11:25
Sakset fra aftenposten: (http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/article1258881.ece)



Bestrålt krydder.
Å ønske bakteriene dit pepper'n gror, er imidlertid en dårlig løsning, av to grunner. For det første kan vi generelt ikke klare oss uten bakterier blant annet i tarmen. Farlige blir de først når de havner på feil sted. For det andre, kan det være så som så med hygienen i land vi importerer krydder fra. Av den grunn ble krydderet i mange år bestrålt.

Men da EU påla næringsmiddelindustrien å opplyse forbrukerne om mat med slikt krydder skulle merkes med "bestrålt" eller "behandlet med ioniserende stråling" fryktet mange i bransjen at det ville påvirke salget. De valgte en annen metode for å kverke bakteriene - en metode som ansees som mindre effektiv.Derfor kan det være farligere enn før å ønske bakteriene dit pepper'n gror.

---------------

Hva ville du valgt i valget mellom bestrålt og ikke bestrålt krydder?

Og hvorfor?

mofe
26-04-06, 11:34
Men hvilken metode valgte bransjen da? Som de bruker nå? ER det bestrålt eller ikke?

Summer
26-04-06, 11:42
Men hvilken metode valgte bransjen da? Som de bruker nå? ER det bestrålt eller ikke?Noen har vlagt å bestråle,og andre ikke, og de er pliktige til å opplyse om det på pakken.

Fjonken
26-04-06, 12:00
Bestrålt uten tvil. Her er det snakk om døde organiske ting som krydder. Bestråling av levende organiske vesner er noe helt annet. Her kan arvestoffet bli endret og gi ringvirkninger på lengre sikt. Men krydder er tørt og dødt og kan ikke bringe en eventuell DNA-endring videre. Bestråling av krydder kan derfor ikke omrokkere noe i arvestoffet eller manipulere noe slikt at det blir helseskadelig for oss. Dødt krydder formerer seg ikke videre. Og rester av stråling tror jeg neppe eksisterer. Bestråling tar bare livet av bakterier som ellers ville gjort krydderet helsefarlig. Så hvorfor folk er så engstelig for bestrålt krydder forstår jeg ikke. Samma sak med genmodifisert mais og slikt. Genmotifisert mat blir brutt ned i mage og tarm. De manipulerte genene vi spiser kan jo ikke påvirke kroppen vår. De blir jo brutt ned og er jo ikke noe næringsstoff.
Så jeg sier..

Heller et krydder uten baskelusker enn et krydder med.

Siljevanilje
26-04-06, 12:23
signerer fjonken sitt jeg..

mofe
26-04-06, 12:41
Fjonken; du har et poeng - men; jeg er skeptisk til stråling. Det er vanskelig å vite selvfølgelig, om det har innvirkninger på oss. Men jeg tenker som så at ubestrålt krydder=naturlig, og bestrålt krydder=unaturlig.

Men så har man argumentet om at krydderet vi har i dag, fra naturens side - ikke er det samme som vi hadde i steinalderen.

Også skal jeg innrømme at jeg aldri ser etter på pakningen om krydderet er bestrålt eller ikke.

Vi diskuterte stråling ifbm. mikrobølgeovn for lang tid tilbake her inne. Samme med mobilstråling. Kanskje ikke helt det samme som bestrålt krydder - men allikevel stråling. Jeg tenker som så at stråling er stråling - og magefølelsen min sier at ting som blir strålet, samler strålingen på et vis.

*svare usikker på undersøkelsen*

Spennende tema, Lise! :ja:

Huldr
26-04-06, 12:44
Da sier jeg bestrålt under tvil... Det er fordi det er den beste måten å drepe bakterier i krydder på. I følge Mattilsynet er det ufarlig å spise bestrålt mat i det hele tatt, uavhengig av hva slags mat det er. Men det er bare i forbindelse med krydder at det er den beste måten å sikre forsvarlig hygiene på. Det at det er forbudt å bestråle annen mat gjør at jeg har tillit til at dette stemmer og at det er en riktig praksis fra myndighetens side.

Se her (http://matportalen.no/Saker/1084349154.58): artikkel fra Mattilsynet.

Tvilen er der likevel, jeg må innrømme det. Men det er fordi jeg ikke vet så mye om strålingsprosessen. Jeg forstår godt at folk ville rygget tilbake hvis det sto "bestrålt" på maten de kjøpte, det virker umiddelbart skummelt.

A propos stråling - i dag er det akkurat 20 år siden Tsjernobyl...

Anne
26-04-06, 12:55
Krydder bruker vi svært ofte i maten uten at det blir behørlig oppvarmet. Derfor er jeg for bestråling av krydder/urter. Kan være mange skumle basselusker i dette.

Har jo sett noen leie eksempler på det. Pepper var årsaken til skikkelige tarmproblemer for mange mennesker for noen år siden husker jeg. Et parti som ikke var blitt stålebehandlet....:cool:

Så vær forsiktig med å kjøpe med krydder hjem fra utlandet, selv om det er aldri så fristende. I så fall husk å bruke det kun i de tilfellene maten skal varmebehandles etter krydring.