View Full Version : Galleproblem??


monkey
27-05-06, 11:10
Hej, i går morse vaknade jag opp med svåra smärtor i magen. :mad:
Det fortsatte till och från hela dagen, men blev nästan värre på kvällen. Lyckade somna efter 2 paracet och voltarenkräm på magen. Imorse vaknade jag igen med stora smärtor. Troligen gallan då det gör mest ont på höger sida under revbenet. Jag har tidigare haft problem med gallan - för 15-20 år sedan, och har ätit mycket fettsnål mat de senaste 10 åren. Har gått på lavkarbo sen juli05. Läste Skaldeman runt påsktider och har ökat fetthalterna kraftigt sedan dess, men det har gått bra - fram till nu. Det enda jag gjorde annorlunda dagen för magontet var att jag stekte mat i Cocosa. Och tog ett glas rödvin. Har någon erfarenhet med att få gallproblem lång tid efteråt? Kan Cocosan ha framprovocerat något?

Jag har beställt MCT olja som jag ska hämta på apoteket idag. Vet inte om jag vågar ta den efter denna smäll... Goda råd någon???:confused:

jeef-micro
27-05-06, 11:37
dersom du ikke har hatt problemer med gallesten på mange år, og har spist skaldemannmat en god stund nå uten problemer, så kan det jo ha noe med vinen å gjøre også da... eller at du har nettopp på grunn av mye fett fått en gallesten som først nå har bestemt seg for å prøve å komme seg ut... noe som skjelden er en god ide, for det er som regel alt for trangt for den til at den greier det på egen hånd, og da får man smerter...

følg med litt på om du får feber, så du ikke får kolecystitt (infeksjon i galleblæren) og vær obs på blindtarmen dersom du har den enda.

dersom smertene ikke gir seg, så vil jeg anbefale deg en tur til legen, for å få sjekket opp dette. Du har erfaring fra tidligere med gallesten, og har grunnlag for sammenligning, så du vet hvor og hvordan det gjør vondt.

monkey
27-05-06, 20:16
Jag tror inte det var det ynka glaset vin som gjorde det... men man kan aldrig vara säker. Vad det än var så har det släppt nu, men jag är ganska säker på att det var gallan som spökade.

Min fråga är nu.. Kan jag provocera fram ett nytt anfall med att ta MCT olja??

jeef-micro
28-05-06, 11:45
All form for fett,som ikke er spaltet, setter i gang produksjon av galle, det er gallen som spalter fett, og gjør den fordøybar. Når du spiser fett, så starter du en produksjon av galle, som skal ut av galleblæra, og inn i tarminholdet, for å spalte dette fettet. Dersom du har gallesten, så vil den, om den er for stor, bli sittende fast i gallegangen i det gallen "sprøytes" ut i tarmen, og det er dette som gjør vondt (altså at steinen setter seg fast, og hindrer gallen i å komme ut i tarmen). Så har du galesten som er for store til å komme ut av seg selv, så vil du få smerter av å spise fett...

Nå er jeg usikker på MCT-oljen da, hva som er gjort med den, og hvordan den virker.

Nille
28-05-06, 12:55
Om du har problemer med gallesten vil jeg absolutt anbefale deg å søke om operasjon for å få hele galleblæren fjernet. Jeg hadde anfall som kom hyppigere og hyppigere. Det eneste jeg kunne spise til slutt var rista tørr loff og drikke vann. ALT annet fremkalte anfall. Ikke provoser frem ved å spise fett iallefall.

Jeg fjernet galleblæren for ca 4,5 år siden. Og jeg har absolutt ikke hatt noe problem med fett i ettertid. Kan tylle i meg så mye fett jeg bare orker, - av alle typer ! (Før operasjonen tålte jeg som nevnt svært lite av det meste).

Vi kan godtd klare oss uten galleblære. Den er bare en "porsjoneringssentral" for galle som produseres i leveren og skal ned i magesekken. Når man har galleblære vil det fra den porsjoneres ut galle alt etter hva vi spiser/når vi spiser. Gallen er fettløsende og er nødvendig for at vi skal kunne fordøye fettet. Den nøytraliserer magsyren og øker effekten av saftene som kommer fra bukspyttkjertelen. Det er de saftene som er viktige for førdøyelsen av karber og proteiner. Sitrus, sterke krydder, bitre frukter og grønnsaker som grapefrukt, artisjokk, endevie (sikkori) og bitre salater stimulerer også til utskillelse av galle og dermed utskilling av giftstoffer via galle og tarm. For å unngå at giftstoffer tas opp igjen etter at de er utskilt via galle, er det viktig å spise et fiberrikt kosthold som vil binde galle og giftstoffer som skilles ut via gallen. Et godt og balansert kosthold er viktig altså !

Når man ikke har galleblære vil vi ikke ha "lageret" av galle. Men leveren produserer jo som før. Isteden kommer gallen direkte dryppende i en jevn strøm hele tiden. For de fleste uten galleblære er dette ikke noe problem i det hele tatt. Vi kan spise så mye fett, krydder etc. vi orker uten problem. Spiser vi for lite fett er det faktisk flere som får problemer med for mye magesyre. Men dessverre er det noen som selv etter å ha fjernet galleblæren vil ha smerter og problemer med å spise "alt mulig". Han som opererte meg sa at dette dreide seg om ca. 10 % av de opererte. Og jeg ble advart om å tilbakeføre matvarer for fort. Men han så ikke noe problemer med fettrik kost. Jeg gikk rett på Atkins kosthold og har ikke hatt noe problem. Tror kirurgene etterhvert har blitt mer oppdaterte nå. At man ikke kan spise fett uten galleblære er en myte. Må legge til at de som har problemer ofte har hatt betendelse i gallegangen, at denne er innsnevret av arrvev eller evt. har noen uoppdagete steiner der. Disse steinene kommer fra leveren og kan ligge i fast gallegangen og "vokse". Lå på sykehuset sammen med ei som var der for "utstaking" av steiner som hadde satt seg fast....

Jeg var med i en gruppe for gallesteinsopererte i et annet forum (atkins by the book). Det var få eller ingen som hadde problemer med å spise Atkins kost. Og de få som hadde problemer med enkelte matvarer (det varierer fra person til person hva man tåler) lærte fort hva de tålte/ikke tålte og tok sine forholdsregler. Fett var absolutt ikke det største problemet.

Håper det går bra med deg. Ikke vær "tapper" når det gjelder gallestens smerter. Det går som regel ikke over av seg selv. I vår familier er det arvelig/familiært. Mormor, min mors bror, mor, min bror, et av mine søskenbarn og jeg har alle samme problem. Mor mener å huske mormor fortalte at hennes mor også hadde slike smerter ofte.

Men uansett om det er gener eller kosthold som er årsaken, så er det iallefall best å få den ut !

:)

monkey
28-05-06, 20:35
Tack för utförligt svar Nille!! Stenen är ute nu iallafall, men jag känner mig fortfarande öm i gallan. Har tid för ultralyd på sykehuset imorgon. Om detta fortsätter ska jag verkligen överväga operation. Det är nog ärftligt - min mormor opererade bort gallan vid 83 års ålder...

kate
28-05-06, 21:44
litt på siden svar- men kanskje akupunktur/homopatmidler kan hjelpe...?

Nille
28-05-06, 22:35
litt på siden svar- men kanskje akupunktur/homopatmidler kan hjelpe...?

:nei: dessverre, tro meg, jeg prøvde ALT - sitter steina fast - så sitter den der til den finner det for godt å slippe taket.

jeef-micro
29-05-06, 00:32
:nei: dessverre, tro meg, jeg prøvde ALT - sitter steina fast - så sitter den der til den finner det for godt å slippe taket.

og det er når den bestemmer seg for å komme seg ut at det gjør voooooont...

Dante
29-05-06, 01:08
For noen år siden slanket jeg meg veldig mye. Så ble jeg bedt i en bursdag og fikk servert nøttekake. Det gikk ikke mange timene så var jeg så dårlig at jeg lå dobbelt. Ble akutt operert for gallestein. Fytterakkern. En er nok litt ekstra følsom for store doser fett etter en kur

Nille
29-05-06, 08:37
og det er når den bestemmer seg for å komme seg ut at det gjør voooooont...

:ja: Også kommer den ikke ut fordi gallegangen er for trang for steinen, - (mine var 2 cm i diameter) og så setter de seg fast, gjør inni h....vondt og lager betendelse og f....skap ! Noen ganger ombestemmer de seg og går tilbake til familien sin i blæra, og der ligger de og godgjør seg og vokser og vokser !! Også ligger den en foran åpningenog galle siger fra leveren men kommer ikke videre og så blir blær sprengfukll av galle og gjør like vondt og så............ Nei huffameg, likegodt å bli kvitt dem !