Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.). |
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#1 |
Medlem
Medlem siden: Mar 2006
![]() ![]() |
Galleproblem??Hej, i går morse vaknade jag opp med svåra smärtor i magen. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: LCHF
![]() |
![]() |
#2 |
Seniormedlem
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 46
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Galleproblem??dersom du ikke har hatt problemer med gallesten på mange år, og har spist skaldemannmat en god stund nå uten problemer, så kan det jo ha noe med vinen å gjøre også da... eller at du har nettopp på grunn av mye fett fått en gallesten som først nå har bestemt seg for å prøve å komme seg ut... noe som skjelden er en god ide, for det er som regel alt for trangt for den til at den greier det på egen hånd, og da får man smerter... |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Fedon
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
![]() ![]() |
Sv: Galleproblem??Jag tror inte det var det ynka glaset vin som gjorde det... men man kan aldrig vara säker. Vad det än var så har det släppt nu, men jag är ganska säker på att det var gallan som spökade. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Seniormedlem
Sv: Galleproblem??All form for fett,som ikke er spaltet, setter i gang produksjon av galle, det er gallen som spalter fett, og gjør den fordøybar. Når du spiser fett, så starter du en produksjon av galle, som skal ut av galleblæra, og inn i tarminholdet, for å spalte dette fettet. Dersom du har gallesten, så vil den, om den er for stor, bli sittende fast i gallegangen i det gallen "sprøytes" ut i tarmen, og det er dette som gjør vondt (altså at steinen setter seg fast, og hindrer gallen i å komme ut i tarmen). Så har du galesten som er for store til å komme ut av seg selv, så vil du få smerter av å spise fett... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Administrator
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Sv: Galleproblem??Om du har problemer med gallesten vil jeg absolutt anbefale deg å søke om operasjon for å få hele galleblæren fjernet. Jeg hadde anfall som kom hyppigere og hyppigere. Det eneste jeg kunne spise til slutt var rista tørr loff og drikke vann. ALT annet fremkalte anfall. Ikke provoser frem ved å spise fett iallefall.
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
![]() ![]() |
Sv: Galleproblem??Tack för utförligt svar Nille!! Stenen är ute nu iallafall, men jag känner mig fortfarande öm i gallan. Har tid för ultralyd på sykehuset imorgon. Om detta fortsätter ska jag verkligen överväga operation. Det är nog ärftligt - min mormor opererade bort gallan vid 83 års ålder... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Gjest
|
Sv: Galleproblem??litt på siden svar- men kanskje akupunktur/homopatmidler kan hjelpe...? |
![]() |
![]() |
#8 |
Administrator
Sv: Galleproblem??
![]() |
![]() |
#9 |
Seniormedlem
og det er når den bestemmer seg for å komme seg ut at det gjør voooooont... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Medlem siden: May 2006
![]() ![]() |
Sv: Galleproblem??For noen år siden slanket jeg meg veldig mye. Så ble jeg bedt i en bursdag og fikk servert nøttekake. Det gikk ikke mange timene så var jeg så dårlig at jeg lå dobbelt. Ble akutt operert for gallestein. Fytterakkern. En er nok litt ekstra følsom for store doser fett etter en kur |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Administrator
![]() |
![]() |