View Full Version : Cola light vs. Pepsi Max


Hennie
28-05-06, 14:04
Ifjor høst ble jeg fortalt at man heller burde drikke Pepsi Max fremfor Cola light, da man kunne legge på seg av sistnevnte. Er det noen av dere som har hørt om det samme??? Etter det har jeg holdt meg til Pepsi Max, men liker Cola light veldig godt, da det ikke er like søtt. Videre lurer jeg på om dette kan være endret nå, siden Cola Light har endret sitt søtningsmiddel til sucralose...

Nille
28-05-06, 14:28
Ifjor høst ble jeg fortalt at man heller burde drikke Pepsi Max fremfor Cola light, da man kunne legge på seg av sistnevnte. Er det noen av dere som har hørt om det samme??? Etter det har jeg holdt meg til Pepsi Max, men liker Cola light veldig godt, da det ikke er like søtt. Videre lurer jeg på om dette kan være endret nå, siden Cola Light har endret sitt søtningsmiddel til sucralose...

Før ble begge to søtet med Aspartame. Den ene var ikke "bedre" enn den andre. Du legger ikke PÅ deg av Aspartame, men stoffet - i tillegg til koffeinen i begge, kan hemme vekttapet hos noen. I tillegg til at det kanskap ubalanse i blodsukkeret og føre til at du føler sult/"søtsug" og derved spiser mer.

Selv om Cola Light nå er søtet med Sucralose er det fremdeles koffein i brusen. Du må finne ut selv hvilken som passer din kropp best og hvordan din kropp reagerer. Søtstoff søtet brus i store mengder er uansett ikke sunt - ikke for kroppen/magen og iallefall ikke for tennene. Spør tannlegen hva kullsyre gjør med tannemaljen !

Hennie
28-05-06, 14:54
Tusen takk Nille, du er alltid så flink til å gi oss svar på ting. Og når det kommer fra deg, stoler jeg på det. Så da betyr det at jeg likegjerne kan drikke Cola light hvis jeg vil ha en av delene?... Må ærllig innrømme jeg er utrolig glad i begge deler:p Men prøver jo selvfølelig å nyde andre drikker fremfor den giften, som f ek grønn te.. må jo ha noe å skulle forbedre;)

Nille
28-05-06, 15:28
Hvis du først MÅ ha Cola lignende drikk, så ville jeg vel ha satsa på Cola Light ja :) Men det er jo lurt å prøve å venne seg av da....;)

nøtta
28-05-06, 15:38
men jeg spurte tannlegen om dette med cola light og farris og hun sa drikk i vei (altså ikke at det er sunt, men at det ikke skader tennene) , for det er sukkeret og syra som dreper emaljen :wacko:

Nille
28-05-06, 15:52
Da er tannlegene våre uenige da.....:)

Summer
28-05-06, 15:58
Syren er jo i Cola Light, men ikke i farris.

Nille
28-05-06, 16:12
... og sønnen til Elian fikk beskjed fra tannlegen at Farris var like ille som Cola .... hm....

nøtta
28-05-06, 20:37
hm jeg skal til tannlegen neste onsdag, da skal jeg spørre på nytt :ja: og legge inn svaret her.

monkey
28-05-06, 20:48
Min tannlege sa det var en ondsinnet tannlege med pengeproblemer som oppfunnit halvliters brusflasker med skrukork... Folk har brusflaske i handen hele tiden og drikker av og til og sliter hele tiden på emaljen.. istedet for å drikke allt på en gang :D

Melania
28-05-06, 21:57
Litt utenfor tema, men det er mulig å kutte ut/ned Cola Light! Jeg trodde aldri jeg skulle klare det, for jeg har måttet ha CL hver dag. Men har nå i en uke ikke drukket annet en rent vann.. Må man så må man, men det går faktisk overraskende lett.

Jeg lurer på om det samer noe særlig når man har "vendt seg av" (hvis det er mulig da)

Fjonken
29-05-06, 12:04
Det er så vidt jeg vet kullsyre i farris også.. ergo tærer det på tennene.

Men en helt annen ting. Når jeg drikker Pepsi Max kan jeg klare meg med et eneste glass. Men når jeg drikker CL blir jeg uhorvelig tørst etterpå. Og da har jeg lett for å pøse på med enda mer CL. Er det søtningsstoffet som har denne effekten? Det skjedde nemlig ikke før CL skifta søtningsstoff.

jeef-micro
29-05-06, 12:30
men jeg spurte tannlegen om dette med cola light og farris og hun sa drikk i vei (altså ikke at det er sunt, men at det ikke skader tennene) , for det er sukkeret og syra som dreper emaljen :wacko:

hvorfor tror du det heter kullSYRE da?

Fjonken
29-05-06, 12:41
Syren er jo i Cola Light, men ikke i farris.

Der tar du grundig feil. Kullsyre i Farris også.. derfor den bobler..:)

nøtta
29-05-06, 13:06
hvorfor tror du det heter kullSYRE da?
ahaaaaaaaaa !!! men hvorfor sa hun at farris var greit for det var sukkeret og syren som ødela tennene ? hm ...

Fjonken
29-05-06, 18:00
Både sukker og syre tærer på tennene. Det er et uomtvistelig fakta. Din tannlege kan ha ment at det er mindre kullsyre i farris enn i vanlig brus og at den derfor ikke er fullt så skadelig for tennene pga det og det faktum at den ikke inneholder sukker.

Siljevanilje
05-06-06, 01:21
smaksmessig heier jeg på cl, men det var vist utenfor emne nå. jaja:p

Iset
05-06-06, 01:40
Det er fullt mulig å kutte ned og ut slike drikker. Jeg var totalt avhengig av lettbrus før og MÅTTE ha det, drakk faktisk 2-3 liter HVER DAG! Helt frem til for halvannen måned siden. Da bestemte jeg meg for at nok er nok, og jeg kuttet det ut på dagen! Jeg hadde DE abstinensene, kanskje mer psykisk enn fysisk, men det var helt grusomt.
Etter noen få dager forsvant "suget" og nå smaker det ikke godt lenger. Jeg drikker av og til ett glass lettbrus til maten, men det er ikke noe must. Vann smaker bedre, for ikke å snakke om den nye "brusen" min som jeg drikker av og til i helgene, på kino etc, nemlig Farris Pluss. :)

Borealis
05-06-06, 02:08
Nå er jeg antagelig på tynn is (dvs ikke heeelt sikker i min sak) MEN;
Jeg tror ikke det er KULLsyra i brus/farris som skader tennene. Men sitronsyra! og den fins ikke i farris....Sitronsyre er bl.a tilsatt i juice, etc, og det er også skadelig for tannemaljen...og juice er jo som kjent uten kullsyre....
Noen som backer meg på denne?;)

frøken
07-06-06, 23:15
hvorfor tror du det heter kullSYRE da?

Men juice har også syre, og er skadelig for tennene.

Borealis
08-06-06, 01:05
Jepp, tilsatt sitronsyre...er vel som konserveringsmiddel, mener jeg. Og det er denne syra som skader tennene. Ikke kullsyra....

nøtta
08-06-06, 09:13
for ikke å snakke om den nye "brusen" min som jeg drikker av og til i helgene, på kino etc, nemlig Farris Pluss. :)

nå må jeg gå litt utenfor tema her, men er ikke farris pluss like ille som cola light ? eller den er jo uten koffein da, men inneholder jo aspartam ...

Borealis
08-06-06, 19:05
Farris skader ikke tennene. Aspartam-diskusjonen, vel, det er jo en helt annen tråd...

lillemy39
01-12-08, 22:43
Hei alle sammen :)

Jeg er pepsi max avhengig, nederlag......har lest her inne at det er bedre med cola light, men da jeg skulle handle i dag og sjekket innholdet i cola lighten, var det jo aspartam i den også. Det er flere som har skrevet her på sidene at den ikke inneholder det, så nå ble jeg i tvil. Jeg vet at jeg burde kuttet ut den lasten min, men akkurat nå i disse tider har jeg kuttet ut så mye annet,(er i ketose på 12 dagen) og bare MÅ HA DET. Hva sier dere andre???????????????????

elian
01-12-08, 23:01
Hei alle sammen :)

Jeg er pepsi max avhengig, nederlag......har lest her inne at det er bedre med cola light, men da jeg skulle handle i dag og sjekket innholdet i cola lighten, var det jo aspartam i den også. Det er flere som har skrevet her på sidene at den ikke inneholder det, så nå ble jeg i tvil. Jeg vet at jeg burde kuttet ut den lasten min, men akkurat nå i disse tider har jeg kuttet ut så mye annet,(er i ketose på 12 dagen) og bare MÅ HA DET. Hva sier dere andre???????????????????


Da er vi to i samme båt... :confused: Jeg drikker nok 1,5 til 2 liter PM om dagen....

Har prøvd å kutte ut, men får en hodepine som ikke ligner grisen....

Jeg går ned i vekt likevel, og klarer derfor ikke å få meg til å slutte.

Men jeg har bestemt meg for at når jeg har nådd målvekta og skal legge over til et vedvarende kosthold jeg skal prøve å følge resten av livet, så skal jeg kutte ned PM til å bare være i helgene.... PRØVE!!! :rolleyes:

Runegutt
02-12-08, 11:27
Bare for å punktere disputasen fullstendig.

Farris Med Carbonbobler er IKKE surt.
Farris er buffer, og vil ikke tære på tenner.
Boblene i brus og farris kalles helt feil for kullsyre. Boblene er karbondioksyd. Hadde karbondioksyden reagert med vannet, hadde det muligens blitt surt, med da hadde ikke boblene vært der.

Jeg har IKKE testet Farris med ymse smaker i kjemilab. Vanlig blå farris, er derimot super som buffer, og dermed hvis man har halsbrann e.l

elian
02-12-08, 15:54
Bare for å punktere disputasen fullstendig.

Farris Med Carbonbobler er IKKE surt.
Farris er buffer, og vil ikke tære på tenner.
Boblene i brus og farris kalles helt feil for kullsyre. Boblene er karbondioksyd. Hadde karbondioksyden reagert med vannet, hadde det muligens blitt surt, med da hadde ikke boblene vært der.

Jeg har IKKE testet Farris med ymse smaker i kjemilab. Vanlig blå farris, er derimot super som buffer, og dermed hvis man har halsbrann e.l


Tusen takk for den opplysningen :)

lillemy39
02-12-08, 23:27
Jeg lurer på hva som gjør at vi er avhengig.....det er enormt mange som er det med pepsi max???? Er det noe som er ala nikotin i røyken? Det er ikke bra å drikke så mye, men må ha det. IRRITERENDE :mad:, tenker på disse søtningsstoffene og på tennene, ikke bra.:(

Iset
02-12-08, 23:50
Hei alle sammen :)

Jeg er pepsi max avhengig, nederlag......har lest her inne at det er bedre med cola light, men da jeg skulle handle i dag og sjekket innholdet i cola lighten, var det jo aspartam i den også. Det er flere som har skrevet her på sidene at den ikke inneholder det, så nå ble jeg i tvil.

De har nylig gått over fra Sucralose til Aspartam igjen. Så du har nok lest i gamle tråder om dette, da brusen ble søtet med Sucralose. :)

Runegutt
03-12-08, 01:57
Pepsi max smaker uansett oppvaskmiddel. Beklager personlig smak, med jeg kjenner såpesmak av den

estorilskreppa
03-12-08, 08:28
Jeg har hørt her inne tidligere at cola zero er den "beste" å drikke,holder meg til det jeg,da den absolutt smaker best av lett brusene... :rolleyes:

Impulsiw
03-12-08, 11:00
Jeg lurer på hva som gjør at vi er avhengig.....det er enormt mange som er det med pepsi max???? Er det noe som er ala nikotin i røyken? Det er ikke bra å drikke så mye, men må ha det. IRRITERENDE :mad:, tenker på disse søtningsstoffene og på tennene, ikke bra.:(

Jeg var MEGA avhengig..Måtte ha det hver dag. Gjerne halvannen til to flasker :nei: Klarte å slutte. Byttet ut brusen med "ramløsa", svensk "farris" :ja: Nå kan jeg ta et glass lettbrus av og til. I snitt blir det kanskje halvannen liter i uka. Det er litt forskjell fra før hvor det gikk minst åtte halvannen litere i uka :eek:

Det påståes at de som driker lightbrus legger på seg også. De fleste slanke jeg kjenner drikker faktisk vanlig brus en gang i mellom, de tømmer ikke i seg bøttevis med lightbrus.

Legen min sa at det kunne trigge "søtsuget" også. Summavsummarum... Det er nok ingen fordeler med lightbrus :D

Iset
03-12-08, 11:09
Lindberg sier det er tull at lightbrus påvirker blodsukkeret på samme måte som vanlig brus. Mine doabetiker-besteforeldre drakk alltid lightbrus uten problemer. Min bror gikk ned 15 kg ved å ikke gjøre NOE annet enn å bytte over fra Cola til Cola light. Så jeg tror nok det er vektmessige fordeler med lettbrus, men sunt er det jo langt derifra. Og vanedannende er det også ja. Aaargh! :/

Jeg var mye mer skeptisk til sukker enn aspartam før, nå begynner jeg å tenke motsatt. Ungene får ingen lettprodukter, bare vanlige, og jeg kjøper heller sukret brus enn lettbrus til meg selv og prøver å drikke det sjeldnere. Men så skal jeg ikke ned i vekt heller, da er det jo litt lettere.

Impulsiw
03-12-08, 11:29
Blodsukkeret stiger ikke som når man drikker vanlig brus, men det stiger litt. Ei venninne målte..det økte med 0,8 på henne. :eek: Har drukket lightbrus hele livet, men det har aldri hjulpet meg ned i vekt. Jeg tror faktisk tvert imot. Kjenner faktisk at jeg blir mer fysen når jeg drikker lettbrus. Det er sikkert indivuduelt, men jo mer jeg drikker jo mer fysen blir jeg på søtsaker.

Iset
03-12-08, 11:41
Ja, det er sikkert invididuelt det der. Jeg merker ikke at jeg blir fysen, tvert imot hjelper det på når jeg har lyst på noe søtt. Men jeg vet at noen reagerer motsatt.

LorelaiLeigh
03-12-08, 14:53
Jeg vet ikke noe om tannemalje og den slags,men jeg drikker gjerne et glass pepsi max om lørdagskvelden som en erstatning for alt jeg brukte å proppe i meg av godteri,godt med isbiter ;) Det er utrolig hvor bra det går med bare det ene glasset,men jeg skal ikke skryte for det kommer sikkert godteri abstinenser snart.