View Full Version : Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett


Ziggy
01-06-06, 11:53
Informasjon her. (http://forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=248418&postcount=85)

Nille
01-06-06, 12:06
Kjempeflott Ziggy !! :D
Denne tråden er herved klistra !
Skal se om vi kan få lagt den inn under ressurser også, der hører den iallefall hjemme !!

Godt å se deg forresten !
:klem:

Ziggy
01-06-06, 13:43
Kjempeflott Ziggy !! :D
Denne tråden er herved klistra !
Skal se om vi kan få lagt den inn under ressurser også, der hører den iallefall hjemme !!

Godt å se deg forresten !
:klem:

Kjempeflott om du kunne legge den under ressurser og, for dette er nok noe flere lurer på, skulle jeg tro... Kan evt komme tilbake med mere om dette senere.

Fint å se at livet omsider har snudd den lyse siden også mot deg og, Nille!!:dulte:

Melania
01-06-06, 14:22
Kjempebra :)

Jeg tor nemlig vanndrikkingen har vært utslagsgivende for at jeg går ned igjen etter å ha stått stille. Jeg har nemlig pleid å drikke serdeles lite vann, kanskje max 1 liter. Etter at jeg gikk over til å drikke over 2 liter ser det ut til at vekta er på riktig vei igjen.

For ikke å snakke om at det også har den effekten at jeg føler meg full i magen, og ikke får lyst til å småspise like mye, eller drikke CL eller annet.

Ziggy
01-06-06, 17:09
Joda, tror nok det er mange her inne som har merket vannets magiske virkning på kroppen... og her er noe av forklaringen bak dette. ;)

Ziggy
01-06-06, 21:47
Noen som har peiling på hvordan jeg får limt inn bildet som ligger i vedlegget i selve innlegget mitt??? Da hadde jeg kunnet sløyfe vedlegget, som i grunnen sier det samme...

JEDI
01-06-06, 21:54
Noen som har peiling på hvordan jeg får limt inn bildet som ligger i vedlegget i selve innlegget mitt??? Da hadde jeg kunnet sløyfe vedlegget, som i grunnen sier det samme...
rediger innlegget ditt, og sett inn bildet her ( http://img180.imageshack.us/img180/9332/vann6qn.jpg )
http://img180.imageshack.us/img180/9332/vann6qn.jpg

Ziggy
03-06-06, 13:13
Takkar så mye for hjelpen, Jedi, har ikke gjort det der før, men nå er iallefall bildet med i selve innlegget!!! ;)

*... men det ble litt stort da... men pytt, pytt...*

Nille
03-06-06, 13:53
Nå ligger det link til denne under Lavkarbo Ressurser også

http://www.lavkarbo.no/lavkarbo-ressurser

(Må jeg drikke vann? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=9104))

Ziggy
04-06-06, 19:08
Nå ligger det link til denne under Lavkarbo Ressurser også

http://www.lavkarbo.no/lavkarbo-ressurser

(Må jeg drikke vann? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=9104))

Jøss... der var den ja... ikke værst!!! Takkar for den, Nille, jeg og tror det er mange der ute som har lurt på hvorfor det er viktig å drikke vann når man skal ned i vekt. Vel, her får de iallefall noe av svaret på akkurat det...

Hennie
08-06-06, 15:06
Vil dette si at en dag med lavkarbo kost og mye pepsi max og te, så vil kroppen legge fettet på seg???? - og ikke forbruke kroppsfettet til å forbrenne det du spiser??

Ziggy
08-06-06, 15:25
Vil dette si at en dag med lavkarbo kost og mye pepsi max og te, så vil kroppen legge fettet på seg???? - og ikke forbruke kroppsfettet til å forbrenne det du spiser??

Dette er induviduellt, men både når det gjelder svart te og pepsi max, så inneholder begge stoffer som koffein, som er vanndrivende. Vel får du i deg væske, men mange opplever at de blir tørste etter å ha drukket denne typen forfriskninger. Dessuten så må kroppen jobbe ekstra for å filtrere vekk alle de kunstige tilsetningene, som man ikke ønsker skal lagres i kroppen, eller hva???

Nei, drikk for det meste vann når du er tørst, og ta deg et glass (ikke ei flaske) brus for smakens skyld når du spiser middag borte eller lignende. For husk, rent, naturlig springvann som vi har de fleste steder her i Norge, er det beste for kroppen, og så billig da...

Har du forretsen forsøkt å slutte å drikke brus??? Folk snakker om "røysug" og savn etter at de har sluttet med snus... men det er mer eller mindre det samme når det gjelder på kutte ut lettbrus... DET var det ihvertfall for meg (og jeg har både slutta å røyke 20 prince om dagen, og snuse 2 esker i uka... for hhv. 6 og 2 år siden)!!!:p ;) :p

Håper du fikk litt svar på det du lurte på... kanskje Torkil kan komme med flere innspill om akkurat dette???

Hennie
08-06-06, 15:56
Hei Ziggy! Ja tusen takk for fin respons. Jeg prøver å holde meg unna slike kunstige og vanndrivende ting så godt som over hodet. Det varierer i perioder hvor flink jeg er. Men nå er det eksamensperiode og mye stillesitting. Pepsi Max og teen er liksom de to tingene jeg trøster meg med og holder meg konsentrert av. Oxo får jeg bedre samvittighet av å dytte i meg det enn andre ting.. Men ble litt bekymret da jeg så at men kan legge på seg.. Jeg skal ihvertfall være på vakt;) Når sommerferien begynner skal jeg love deg det blir mer vann og bevegelse! Skal si fra om jeg merker noen endring da.

Ziggy
21-09-06, 11:01
Her kommer en liten oppdatering av hovedinnlegget om viktigheten av det å drikke vann når en skal ned i vekt.

Det nye her er at for lite vann gjør sitt til at leveren må ta over en del av nyerenes funksjon i kroppen når kroppen har et væskeunderskudd, noe som påvirker leverens fettomsetningsevne negativt som et direkte resultat.

Her er den nye oppdateringen;


... Vannet er videre viktig for at nyrene skal fungere så godt som mulig. Det er nemlig slik at hvis nyrene ikke får nok vann, så overføres noe av nyrenes funksjon over til leveren. Problemet med dette er at leveren har mer enn nok å gjøre med sine egne oppgaver, som bl.a. det å omsette fettet i kroppen vår, og når så leveren i tillegg nå må utføre en del av nyrenes funksjon, ja så avtar eller slutter fettforbrenningen i leveren helt opp. Resultatet av dette er at man ikke går ned i vekt som man ellers burde ha gjort når man ser på selve kostholdet.

Og får ikke kroppen vår nok vann, virker det videre som om den søker å hindre nedbryting av kroppsfett og proteiner, for på den måten å "spare" på det vannet som er i kroppen, eller den kan søke å lagre mer fett, for på den måten å frigjøre vann til kroppens livsnødvendige funksjoner...


Vil dere se hele teksten, er det bare å trykke på pilen ved navnet mitt i sitatet ovenfor.


.

stinasol
21-09-06, 12:26
dette var flott ja,for jeg pimper skikkelig nedpå med vann for tiden,veldig greit å lære hvorfor det er viktig :)

Kristian
21-09-06, 13:47
Ziggy i siget igjen.:cool: Utrolig bra informasjon Ziggy:)

Ziggy
21-09-06, 15:50
Takkar Kristian og Stinasol...

Har forresten oppdatert resten av hovedteksten og nå, slik at det hele forhåpentligvis er lettere å forstå...


.


Det er bare å trykke på pila, så kommer dere automatisk til denne artikkelen, eller så er det bare å rulle opp til fremst på denne tråden.


.

Hyper
21-09-06, 19:51
Og jeg har klart å drikke mer vann enn jeg vanligvis pleier:)...Takket være deg!!....

Ziggy
21-09-06, 19:54
Og jeg har klart å drikke mer vann enn jeg vanligvis pleier:)...Takket være deg!!....


Jupp... er jo litt lettere å passe på å få i seg nok vann når en kjenner til sammenhengen mellom vanninntak og vektnedgang ja...


.

Hyper
21-09-06, 19:55
Akkurat:)...
Og jeg er sånn person, som ikke bare godtar et svar..jeg må ha en logisk forklaring på ting..Og det fikk jeg nå:)...

Ziggy
22-09-06, 09:16
Akkurat:)...

Og jeg er sånn person, som ikke bare godtar et svar..jeg må ha en logisk forklaring på ting..Og det fikk jeg nå:)...


Kjenner godt til det der, ja... :p


.

Hyper
22-09-06, 15:53
:p
Kanskje derfor jeg aldri har vært noe mattegeni?....

Ziggy
26-09-06, 14:22
:p
Kanskje derfor jeg aldri har vært noe mattegeni?....

:p ;) :p


.

Hyper
26-09-06, 21:32
Husker jeg alltid fikk beskjed om å "Bare lær deg oppsett og regler, og gjør det, uten å tenke på hvorfor det er sånn".....

Det gikk jo ikke vettu......Men gikk ut med en 3'er....

(Var faktisk GOD i matte på ungdomsskolen og de 2 første åra på Videregående....Et hint om at ikke alle lærere egner seg like godt kanskje?)

bia
04-01-07, 10:56
Dette var god læring!! Løp rett til kjøkkenet og drakk vann jeg :D Kjekt å vite hvorfor det er viktig med vann ja!

Husker jeg alltid fikk beskjed om å "Bare lær deg oppsett og regler, og gjør det, uten å tenke på hvorfor det er sånn".....

Det gikk jo ikke vettu......Men gikk ut med en 3'er....

(Var faktisk GOD i matte på ungdomsskolen og de 2 første åra på Videregående....Et hint om at ikke alle lærere egner seg like godt kanskje?)

Det vil jeg nok tro ja...

Ziggy
22-02-07, 08:54
---

Alyssa
22-02-07, 09:36
Dette var veldig interessant - takk :blomster:

Gerd
22-02-07, 09:44
Flott oversikt og:
Jippi, jeg drikker nok vann ser jeg på oversikten:D
Så jeg fikk meg en positiv overraskelse...

Lemen
22-02-07, 12:38
Ooops, og jeg ligger langt under... :eek:

Photobscura
22-02-07, 13:27
Godt å se!

Men jeg drikker i følge denne oversikten for mye. Er det en dårlig ting?
Veier mellom søtti og søttifem, og drikker sikkert tre liter om dagen, i blant mer.

Nille
22-02-07, 13:28
Husk også at for de som går på ketogene dietter, dvs. der hvor man er i ketose, er der veldig vitkig å drikke nok vann da ketose i selg selv er vanndrivende. :D

Vekta mi tror jeg varierer mellom 64 og 67 kilo (jeg veier meg skjelden så jeg er ikke sikker). Jeg drikker vann som en på over 100 kg jeg visst - iallefall på jobbedager. Men det er fordi jeg snakker hele tiden og sitter i et lokale med tørr luft - blir så tørr i halsen/munnen. Hjemme drikker jeg ca. 2,5 - 3 liter pr dag vil jeg tro.

Photobscura
22-02-07, 13:37
Så da er det ikke noen ulempe da.
At jeg "bare" veier rundt søtti kilo sier ikke så mye om kroppsmassen min uansett.
Som tickeren min viser vil jeg komme ned 20 cm rundt livet. Jeg er 102 cm i utgangspunktet (var 114 da jeg begynte:eek:), noe som er altfor mye for ei jente med min fysikk ellers.
Så det kan hende det er noen slingringsmonner ellers, og jeg bare har godt av å drikke vann som om jeg skulle ha veid mer?!?!!!

Ziggy
22-02-07, 17:05
Og en ting til... de verdiene jeg oppga her er bare basisbehovet. Trener man, bør man drikke enda mere alt avhengig av aktivitetens varighet og intensitet.

Her er det gjerne snakk om mellom 0,2 til 0,5 liter ekstra pr time for lette aktiviteter, og enda mere om man øker intensiteten på treningen...

.

bluVelvet
06-03-07, 11:58
Oisann! Der fikk jeg meg en vekker, gitt! Har vært skikkelig sløv med vann-inntaket...

tnutt
06-03-07, 13:25
Jeg mener at man skal drikke vann når man er tørst, og ellers ikke. Det er ikke bra å drukne innvollene i vann.

Etter som jeg har forstått Skaldeman så har han bare drukket noen få glass vann om dagen under sin vektnedgang.

På hvilket grunnlag beregner man nødvendig mengde vanninntak?

Carisma
06-03-07, 13:36
Når man er tørst har man allerede et vannunderskudd i kroppen. Jeg regner med lista er utarbeidet utifra hva man trenger for å holde de forskjellige funksjonene i kroppen i nødvendig aktivitet. Når man ikke drikker nok vann får man dårlig hud, det kan gå ut over synet, og de indre organene jobber dårligere enn de skal. For å ikke snakke om at hjernen jobber dårligere.

I tillegg kommer den slankende effekten av å drikke masse vann da det skyller ut slagstoffer og dritt fra kroppen. Når man drikker lite vann sparer kroppen det opp og man blir oppblåst.
Og det at man drukner innvollene ved å drikke for mye er en sannhet med modifikasjoner.. Det skal MYE til for å drikke for mye.

tnutt
06-03-07, 13:57
Det at man er tørst er et selvfølgelig et tegn på væskeunderskudd, men væskeunderskudd når man ikke er tørst er ikke logisk.
På hvilket grunnlag kan man si at væskeunderskuddet oppstår før man er tørst?

Carisma
06-03-07, 14:27
Fordi at for kroppen å registrere et behov så må det være tomt for den ressursen, eller i det minste mye mindre av den enn kroppen trenger.

Ziggy
06-03-07, 14:59
---

Photobscura
06-03-07, 15:02
Et kremeksempel: venninna mi som drakk kanskje et glass eller to med vann om dagen, hadde et stort problem med kviser langt oppi tjueåra. Hun prøvde alt kommerst smøreri gjennom flere år, hvorpå hun til slutt dro til en dermatolog, som oppfordet henne i første omgang å innta minimum to liter vann om dagen (venninna mi er normalvektig), og komme tilbake om to uker. To uker senere var det bare noen arr igjen av kvisene, og hudproblemet hennes var nesten forsvinnende.
Nå bruker hun knapt ansiktskrem.

Jeg har alltid drukket MYE vann, og har aldri hatt en kvise i fjeset.

For noen er dette argument nok.

Å si at vi må vente til at vi er tørste med å drikke vann er som å si at man må vente til nåla på bensinmåleren står på null før vi fyller drivstoff.

Carisma
06-03-07, 15:16
Kanskje han hadde veldig store glass? :D

Jeg har sett et sted at man kan sjekke om man drikker nok vann ved å ta tak i huden på oversiden av hånda og trekke oppover. Hvor langt man kan "strekke" huden viser om man drikker nok. Hvis man har for lite vann i kroppen er huden "løs" og kan strekkes langt ut. Det er frodi man ikke har nok fuktighet i bindevevet og huden "slipper" underlaget.

Photobscura
06-03-07, 15:26
Ziggy; jeg bøyer meg i støvet!

tnutt
06-03-07, 15:32
Jeg ønsker å vite det vite grunnlaget for påstander i denne tråden.

En påstand av typen "selv om du ikke er tørst så mangler du væske" trenger en referanse til slags undersøkelse. Selv om påstanden er utrolig godt beskrevet så er jeg ikke overbevist av mangel på referanser. Jeg beklager hvis jeg har misforstått.

Min påstand om at man ikke mangler væske før man er tørst er bare en parallell til påstanden om at man ikke mangler mat før man er sulten.
Det har også sitt grunnlag i at jeg tror at mennesker gjennom steinalderen bare har drukket vann når de har vært tørste og dermed er genetisk tilpasset dette.

Ziggy
06-03-07, 15:40
Jeg ønsker å vite det vite grunnlaget for påstander i denne tråden.

En påstand av typen "selv om du ikke er tørst så mangler du væske" trenger en referanse til slags undersøkelse. Selv om påstanden er utrolig godt beskrevet så er jeg ikke overbevist av mangel på referanser. Jeg beklager hvis jeg har misforstått.

Min påstand om at man ikke mangler væske før man er tørst er bare en parallell til påstanden om at man ikke mangler mat før man er sulten.
Det har også sitt grunnlag i at jeg tror at mennesker gjennom steinalderen bare har drukket vann når de har vært tørste og dermed er genetisk tilpasset dette.

OK, da forstår jeg deg dit hen at dette egentlig er dine egne meninger, tro og påstander, og de skal du jo få ha, for all del!!!

Men om du krever såpass til dokumentasjon fra andre, som du gjorde av Carisma og andre her, så antar jeg at du da også kan fremlegge dokumentasjon for dine egne påstander og uttalelser, i og med at du bidrar til å stille spørsmål ved andre på tilsvarende måte.

Det blir litt for enkelt bare å kreve slik dokumentasjon av andre, når man selv også kommer med tilsvarende utspill i et slikt fora uten å gjøre det samme.

.

tnutt
06-03-07, 15:45
Ved nærmere ettertanke så kan det virkelig se ut som jeg har misforstått.

Men en liten tanke før jeg heiser hvitt flagg:
Hva om følelsen av tørst blir undertrykt i et kosthold med mye karbohydrater? Og at lavkarbo gir en riktig "tørstefølelse" og at lite karbohydrater stjeler mindre væske i kroppen enn mye karbohydrater.

Da heiser jeg hvitt flagg.

________
I . . . . . I
I . . . . . I
I_______I
I
I
I

Carisma
06-03-07, 15:45
Det har også sitt grunnlag i at jeg tror at mennesker gjennom steinalderen bare har drukket vann når de har vært tørste og dermed er genetisk tilpasset dette.

Nå utsettes kroppen vår i dag for endel mer toksiner av forskjellige slag som de ikke gjorde i steinalderen... I tillegg til at i steinalderen spiste og drakk de for å overleve, de fleste her spiser vel og drikker for å gå ned i vekt...

bluVelvet
06-03-07, 19:07
Kanskje han hadde veldig store glass? :D

Jeg har sett et sted at man kan sjekke om man drikker nok vann ved å ta tak i huden på oversiden av hånda og trekke oppover. Hvor langt man kan "strekke" huden viser om man drikker nok. Hvis man har for lite vann i kroppen er huden "løs" og kan strekkes langt ut. Det er frodi man ikke har nok fuktighet i bindevevet og huden "slipper" underlaget.

Tror kanskje du blander litt sammen med dehydrering Carisma. Hvis en er dehydrert (mangler MYE vann, f.eks. ved diarre) så går huden sakte tilbake etter at en slipper mens hvis en ikke er dehydrert så går huden raskt tilbake på plass.

donjuanwannabe
06-03-07, 20:21
Å si at vi må vente til at vi er tørste med å drikke vann er som å si at man må vente til nåla på bensinmåleren står på null før vi fyller drivstoff.

Denne kunne jeg tenkt meg å bruke på følgende eksempel:

Kroppen sier ifra før den er tom akkurat som man ser at det er nødvendig å fylle bensin før nåla er på streken eller begynner å lyse på bensinmåleren, på samme måte som at en kropp uten vann ikke kan fungere. Da først er det nødvendig å fylle på (vann eller bensin). Kroppen sier jo ifra også når den er tørst, den sier at "nå er det på tide å fylle på vann fordi du har for lite væske i kroppen akkurat nå til å utføre diverse kroppslige gjøremål". Når lyset på bensinmåleren lyser er vel det samme som når kroppen sier at man er tørst og det er behov for drikke.

Jeg mener at kroppen regulerer dette selv, akkurat som med sult, metthet. Trenger vel ikke noe dokumentasjon på dette med vannforbruk, kroppen er vel nok dokumentasjon på at den regulerer seg selv.

Men en ting til. Når jeg lever på lavkarbo så merker jeg at jeg har mye mer kontroll over når jeg er tørst (akkurat som med metthetsfølelsen) og jeg drikker mere vann helt ubevisst når jeg lever på lavkarbo enn når jeg lever på vanlig mat med 200-400 g karbo pr. dag. Jeg er kort sagt mere tørst på lavkarbo enn på vanlig mat.

Kan det være at all denne dokumentasjonen er myntet på mennesker som ikke lever på lavkarbo men på vanlig høykarbo mat? Da kan det jo ha endel å si.

Så kanskje dette kan være konklusjonen;

Drikk når du er tørst (på lavkarbo)
Drikk etter en oppskrevet plan med tanke på din vekt (på vanlig mat)

Carisma
06-03-07, 22:08
Tror kanskje du blander litt sammen med dehydrering Carisma. Hvis en er dehydrert (mangler MYE vann, f.eks. ved diarre) så går huden sakte tilbake etter at en slipper mens hvis en ikke er dehydrert så går huden raskt tilbake på plass.

Nope, jeg tenker ikke på dehydrering. Og huden går ikke sakte på plass, den bare ser mye løsere ut når man trekker i den. Vasnkelig å forklare om man ikke har sett forskjellen. Min bror drikker 1-2 små glass væske pr dag, mens jeg drikker 2-4 liter. Hvis vi gjør det forsøket jeg beskrev kan han trekke huden ca 3 ganger så langt som meg. VIsste ikke hva det skyldtes før jeg så det på et tv-program for en stund siden.

Ziggy
07-03-07, 00:33
...Hva om følelsen av tørst blir undertrykt i et kosthold med mye karbohydrater? Og at lavkarbo gir en riktig "tørstefølelse" og at lite karbohydrater stjeler mindre væske i kroppen enn mye karbohydrater...





...Så kanskje dette kan være konklusjonen;

Drikk når du er tørst (på lavkarbo)
Drikk etter en oppskrevet plan med tanke på din vekt (på vanlig mat)



Nope, disse konklusjonene er nok feil. Kroppens signaler for væskeunderskudd/dehydrering og tørste er de samme uansett hva slags kosthold man har, forskjellen er mengden med vann man får i seg gjennom selve matinntaket, samt en viss form for variasjon i vannforbruket i selve energiomsetningen i kroppen, da karbohydrater og fett forbrennes, dvs. omdannes til energi, på to helt forskjellige måter i kroppen.

Tørste er en reguleringsmekanisme kroppen har for å opprettholde vannbalansen, men denne mekanismen har en viss treghet. Først etter at vi mangler mellom en til to liter vann, tilsvarenede ca. 1-2 % av kroppsvekten, begynner kroppen å gi oss de første signalene på at vi er i ferd med å bli dehydrert, ved at vi kjenner oss tørste, ref. oversikten jeg satte opp i en tidligere post i denne tråden. Denne prosessen settes igang av kroppen uavhengig av type kosthold.

Det er derfor vi bør drikke mye vann om vi ønsker å gå ned i vekt.

.

Brimstone
07-03-07, 05:28
Bare som et lite avspor fra den egentlige tråden, Jeg drikker MER vann nå (3-4 liter per dag) enn jeg gjorde da jeg spiste 'som folk flest :rolleyes:'

Alikevel går jeg mindre ofte på do og har lite vann i kroppen. Er nesten som om kroppen min drar nytte av vannet på en helt annen måte uten at jeg blir oppblåst av det. Vet ikke hvor alt vannet går, kanskje det skilles ut på en annen måte? Jeg vet jo at vann hjelper på så mangt, bl.a forbrenning.

Uansett, jeg har det veldig bra. Angsten er borte, likeså trøtthet. Ikke ti ville hester ville fått meg til å stappe i meg en masse unyttige karber igjen. Jeg krymper sakte men sikkert.

Jeg synes nesten synd på mine helsefrikede venninner som stadig stapper i seg lettprodukter og ser rart på meg når jeg kjører i meg et lass med bacon og egg. Og fremdeles krymper. Prøvde å forklare lavkarbo prinsippet til dem... for døve ører. Så nå kan de ha det så godt :D

tnutt
07-03-07, 08:09
Her er Skaldemans mening ifølge http://www.dagbladet.no/dinside/2006/01/17/454712.html :

Vann

Drikker du mye vann hver dag? Hvor mye synes du man skal drikke? Hva drikker du helst?
Innsendt av: Hilde Jag dricker naer jag aer toerstig. Jag tror att kroppen vet baest. Min kropp aer ofta toerstig...
SSS

Ziggy
07-03-07, 08:41
Hvofor trenger man mere vann på et lavkarbokosthold, og ikke minst når man ønsker å gå ned i vekt?

Det er enkelte som tror at vi trenger å drikke mindre på et lavkarbokosthold enn på et vanlig, tradisjonellt blandignskosthold. Dette stemmer ikke. Kroppens signaler for væskeunderskudd/dehydrering og tørste er de samme uansett hva slags kosthold man følger, og kroppens biokjemiske behandling av de ulike næringsstoffene er også de samme. Forskjellen ligger i hvor mye av de enkelte næringsstoffene vi som følger et lavkarbokosthold faktisk tilfører kroppen, og hvordan vi ønsker at kroppen skal behandle disse.

Jeg vil her derfor ta for meg de to næringsstoffene som vi alle her inne er mest opptatte av, nemlig fett og proteiner. Karbohydrater i sin grunnform er ikke å anse for annet enn ren energi, og jeg vil derfor ikke komme inn på behandlingen av det her.

Fett er bygd opp av alkoholen glyserol og tre like eller ulike fettsyrer. Glyserol er en alkohol med 3 OH- grupper, og på hver av dem kan det binde seg en fettsyre hvor det samtidig avspaltes vann. Det dannes så et triglyserid som så kan lagres.

Fettsyrenes karboksylgruppe, COOH, blir således bundet til OH gruppen på glycerolmolekylet, og frigjør i denne prosessen vann når det dannes fett i kroppen.

Og skal så denne prosessen reverseres, dvs. at fettsyrene skal brytes ned for å inngå i kroppens stoffskifte og energiomsetning, ja så bryter enkelte enzymer ved hjelp av vann esterbindingen mellom fettsyrenes karboksylgruppe og glycerolmolekylet.

Proteinene på sin side består av store molekyler som er bygd opp av mindre byggesteiner, aminosyrer, til lange kjeder. En aminosyre er en organisk syre med formel NH2-CH(R)-COOH, der sidegruppen (R) varierer.

Det som skjer, er at aminosyrene hektes sammen ved at NH2-gruppen (aminogruppen) på den ene aminosyren reagerer med COOH-gruppen (syregruppen) på den andre aminosyren. Når så aminosyrene på denne måten settes sammen til større proteinmolekyler, spaltes det vekk vann, H2O, som fjernes fra det nydannede proteinet. Denne bindingen mellom aminosyrene kalles for en Peptidbinding, og dannes mellom C(O) - N(H) gruppene hos de ulike aminosyrene.

For at proteinmolekylene igjen skal kunne deles opp i sine respektive aminosyrer for å inngå i kroppens stoffskifte og energiomsetning, går enkelte enzymer inn og bryter bindingene mellom molekylene ved hjelp av vann, slik at hydrogen- og oksygenatomene igjen binder seg med de frigjorte aminosyrene.

Det er derfor vi på et lavkarbokosthold med mye proteiner og fett faktisk bør drikke mye vann om vi ønsker å gå ned i vekt og sørge for at kroppens ulike biokjemniske prosesser skal fungere så optimalt som mulig.

Jeg vet at dette sikker er "gresk" for mange, men legger allikevel inn her en noe forenklet biokjemisk forklaring på bakgrunnen for kroppens økte behov for vann i forbindelse med at man ønsker å øke kroppens fettomsetning, og derigjennom også gå ned i vekt, da flere har stilt spørsmål om hva som er bakgrunnen for akkurat dette.

*Skulle ha lagt inn bilder av de kjemiske formlene og illustrasjon av prosessene her, men får ikke konvertert bildene slik at jeg får lagt dem inn, desverre...*

.

Carisma
07-03-07, 08:42
Jag dricker naer jag aer toerstig. Jag tror att kroppen vet baest. Min kropp aer ofta toerstig...
SSS

Jeg er mer tørst til mer vann jeg drikker (inntil et visst punt). Og jeg tror kroppen reagerer på samme måte på dette som om den får for lite mat. Er den vant til å få lite så krever den lite, men går på sparebluss. Er den vant til å få mye krever den mye, men utnytter det på en annen måte.
Eller no.... :rolleyes:

Photobscura
07-03-07, 08:46
Her er Skaldemans mening ifølge http://www.dagbladet.no/dinside/2006/01/17/454712.html :

Vann

Drikker du mye vann hver dag? Hvor mye synes du man skal drikke? Hva drikker du helst?
Innsendt av: Hilde Jag dricker naer jag aer toerstig. Jag tror att kroppen vet baest. Min kropp aer ofta toerstig...
SSS
Da bekrefter jo Skaldeman litt av det jeg føler.
Husk på at det ziggy skrev av anbefalt mengde vann i forhold til kilo og aktivitetsnivå er en indikasjon. Dog en viktig en, ikke alle som er klar over at større kropper trenge mer væske.
Dersom jeg skulle slumpe til å drikke bare en liter vann en dag får jeg det som oftest dårlig. Om jeg har vondt i hodet og lemmer, dårlig konsentrasjon etc, og går litt i meg selv, så kommer jeg som regel fram til at jeg har drukket for lite vann.
Men mange opplever at tørsten etter vann er det samme som lysten på vann. Jeg har mer lyst på vann nå enn før, selv om jeg drakk like mye før lavkarbo, så var det mer en følelse å tvinge nedpå den siste literen fordi jeg visst det var sunt.
Nå drikker jeg to til fire liter vann om dagen med stor lyst:)

jorang
07-03-07, 09:20
En av de mest opplysende og interessante tråder for 'slankere' jeg har lest på lang tid.

Takk til Ziggy som har tatt seg tid til å sette sammen og formidle dette til oss - og takk til de andre som gjennom sine spørsmål har bidratt til ytterligere forklaring og forståelse :)

tnutt
07-03-07, 09:41
Jeg har mer lyst på vann nå enn før, selv om jeg drakk like mye før lavkarbo, så var det mer en følelse å tvinge nedpå den siste literen fordi jeg visst det var sunt.
Nå drikker jeg to til fire liter vann om dagen med stor lyst:)

Dette er også min erfaring. Etter at jeg kuttet ut sukker og stivelse så har jeg mer lyst på vann og blir gradvis tørst hvis jeg ikke drikker.
Før da jeg spiste mye sukker så var det på en måte vanskelig å presse ned vann en lang stund, for så plutselig å oppleve at jeg ble veldig tørst.

slaskalainen
18-03-07, 13:08
Vann – nødvendig og godt , men i hvilken grad

Vann – nødvendig og godt , men i hvilken grad. 1 (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=9104&page=3#_Toc162103720)
1.Innledning. 1 (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=9104&page=3#_Toc162103721)
2. Myter som styrer 2 (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=9104&page=3#_Toc162103722)
3. Kort om forskning og artikler 2 (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=9104&page=3#_Toc162103723)
4. Egenskapen tørste vs myten om dens utilstrekkelighet 3 (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=9104&page=3#_Toc162103724)
4.1Tørsten. 3 (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=9104&page=3#_Toc162103725)
4.2 Mørk urin. 3 (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=9104&page=3#_Toc162103726)
4.3 Mulige farer og ubehageligheter ved vanndrikkingen. 3 (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=9104&page=3#_Toc162103727)
5. Kommersielle interesser 3 (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=9104&page=3#_Toc162103728)
6. Vitenskapsmannen / teoretikeren eller Observatøren. 4 (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=9104&page=3#_Toc162103729)
6.1 Litt om vitenskap. 4 (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=9104&page=3#_Toc162103730)
6.2 Kort om Observatøren. 5 (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=9104&page=3#_Toc162103731)
6.3 Hva ser vi – og hva ser vi av det?. 5 (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=9104&page=3#_Toc162103732)
6.4 Selvnedslående argumenter og et spørsmål 5 (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=9104&page=3#_Toc162103733)

1.Innledning

Satt opp noen tanker om vannets forhold for en menneskekropp, ut fra dagens filosofi om hvordan vann av mange betraktes. En oppfordring til selvtenkning og kritisk tenkning.

Som så mye annet er dette et resultat av strømninger i Amerika. Ifølge en svensk kvinnelig overlege ved et sykehus i Uppsala så man denne moten komme derfra for cirka 15 til 20 år siden. Hun var bekymret for at moten med drikkeflaska i den ene hånda og for egen regning å tilføye, mobilen i den andre, ville over tid kunne ødelegge den perfekte nedlagte egenskapen i mennesket, nemlig egenskapen tørste. Dette betyr at vi drøfter ut fra at menneskene vi snakker om er innenfor den store rammen som kan kalles friske, og ikke lider under særegne sykdommer. Vi ville jo ikke drøfte forskjellige nøtters gode egenskaper på oss med en som led av (sterk) nøtteallergi, for å illustrere dette.

Behovet for at man både trenger mye vann og at det skal kalkuleres hvor mye man skal ha, samt detaljert drikkemønster i henhold til mengde og tid, er nok ikke så vitenskapelig bevist som mange kan tro, heller nærmere er det ”a real american urban legend”.

Noe merkelig, etter mitt syn, legges det av mange vekt på vann-hjelpemiddel, slik som kalkulatorer og annet.

Det å drikke vann som om man lå på et sykehus og fikk spesielle medisiner i særs syk tilstand, er blitt en besettelse for mange, dessverre uten reell grunn at man må gjøre det.

Jeg vil ta for meg noe av dette, prøve å lage det forståelig for folk flest, men også med litt henvisninger for de som vil dykke litt ned i dybden på det.

Note:
Kort fortalt sitert fra Wikipedia:
” An urban legend or urban myth is a kind of modern folklore (http://en.wikipedia.org/wiki/Folklore) consisting of stories often thought to be factual by those circulating them. (The term is often used with a meaning similar to that of the expression "apocryphal story"). Urban legends are not necessarily untrue, but they are often distorted, exaggerated, or sensationalized”
Kilde:
http://en.wikipedia.org/wiki/Urban_legend
2. Myter som styrer

Vi husker at dette opprinnelig kom fra Amerika, eller om vi vil USA.
Noen av påstandene som raskt skapte bølger er slike som


75 % av amerikanerne er konstant dehydrerte (for lite væske)
37 % av amerikanerne har så svak tørsterefleks at de tror de er sultne
selv litt for lite væske reduserer metabolismen eller det som mange kjenner som stoffskiftet med 3 %, altså er stoffskiftet redusert for en del nærmest hele tiden
for lite vann er hovedårsak til tretthet på dagtid – altså en slags slapphet som en del opplever
undersøkelser som viser at dersom man drikker kalkulatorisk vil i alle fall 80 % merke en betydelig bedring i slik som rygg- og leddplager
2 % væsketap vil gi konsentrasjonsproblemer slik at for eksempel det å fokusere på en pc-skjerm eller et ark med tekst gir klare vanskeligheter. Hukommelsesvanskeligheter også.(legg denne 2 % på minnet….)

så så mye vann reduserer forskjellig kreftrisiko – blant annet vedrørende tarmkreft, brystkreft og blærekreft
når du er tørst er det for sent (kronargumentet)
Den retoriske teknikken og det psykologiske grepet i sammenhengene er ofte spørsmålet
”drikker du nok vann daglig?”.

Note:
http://www.snopes.com/medical/myths/8glasses.asp (http://www.snopes.com/medical/myths/8glasses.asp)

3. Kort om forskning og artikler

Ofte vil man kunne finne, som sikkert her, 36 artikler man kan bruke for argumenter om vanninntak kalkulert og etter strenge kriterier, og man vil lett finne det inverse 63 artikler som plukker det fra hverandre eller om man vil bare overlater det til hver enkelts tro. Historisk sett, og også i dag spiller tro som sådan en vesentlig del av millioner av menneskers forhold til kosthold, både ernæringsfordelsmessig og strikt religiøst.

Vitenskap er i seg selv tro nok. Den kan vise at noe kan være noe, men ikke at noe absolutt er noe. Dette uttrykkes ofte i sannsynligheter, ofte i for mange av oss småskumle formler og forkortelser som i bunn grunn koker ned til det de fleste av oss kjenner som så så mange prosents sannsynlighet for at noe inntreffer. Kaster du kron og mynt med en pengemynt er sannsynligheten 50 % for kron og 50 % for mynt (øre kalte vi mynt på mine trakter før).

I noen av disse undersøkelsene om kreftrisiko og inntak av rødt kjøtt er sannsynligheten for at det røde kjøttet gir deg kreft, slik at kanskje 3 av 1000 kunne få det. Det gir en sannsynlighet på mindre enn 0,01 som i slike sammenhenger er totalt uinteressant, blant annet justert for forskjellige usikkerhetsfaktorer. Lungestyggedom ved tobakksrøyking gir ifølge en del undersøkelser en risiko på 20. Altså 1 av 5.

Hvorfor veldig mange forskningsresultater og undersøkelser aldri burde vært utgitt er i seg selv uhyre interessant, men det omfattes ikke her.

Note:
Inverse = det motsatte, det omvendte

4. Egenskapen tørste vs myten om dens utilstrekkelighet

Menneskets egenskap tørste er et finfint redskap som sier når kroppen vil ha væsketilførsel, dette være seg hva slags mat vi spiser eller hvem vi er.

4.1Tørsten

Påstanden om at det er for sent når vi føler tørst, er bare en myte og har ingen sikker vitenskapelig befestning. Men den er slagsterk og enkel.
Dette er litt tungt kanskje, men prøv å følge med:

Tørste inntreffer når blodkonsentrasjonen har økt med mindre enn 2 %.
Den vanligste grensen for å kunne si at dehydreringen begynner (dvs. uttørking) er minst 5 %. I denne sammenhengen er forskjellen mellom disse 2 verdiene et stort gap.

Om man så går rundt en stund med en utørkningsindikator på mindre enn 2% i blodkonsentrasjon, det være seg i kortere eller lengre tid, så vær trygg på at du verken mister konsentrasjonen, ikke klarer multiplikasjonstabellene eller at fettet koser seg på kroppen.

4.2 Mørk urin

Et annet skremsel vi ser er at påstanden om at mørk urin viser dehydrering. Mørk urin er i de aller aller fleste tilfeller helt uproblematisk med tanke på dehydrering. Eller for lite væske.
4.3 Mulige farer og ubehageligheter ved vanndrikkingen

For enkelte vil den økningen det ofte snakkes om for å tilfredsstille kalkulatorene med henblikk på vannmengde kunne gi (understreker kunne)
· Vannforgiftning om man har nyrer som ikke tåler dette
· Idrettsfolk vært ille ute av å ta inn for mye vann
· Av mer ufarlige, men andre forhold er å løpe på toalettet mye og eller inkontinens. Det sistnevnte er faktisk observert som et aldri så lite problem
ved det velrenomerte Sahlgrenska i Sverige.

Noter:
http://dms.dartmouth.edu/news/2002_h2/08aug2002_water.shtml (http://dms.dartmouth.edu/news/2002_h2/08aug2002_water.shtml) (kortfattet)
http://dms.dartmouth.edu/news/2002_h2/08aug2002_water.shtml (http://dms.dartmouth.edu/news/2002_h2/08aug2002_water.shtml) (det tunge materialet)
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=524754 (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=524754) (inkonsistens)

Heller ikke ASCH har kastet seg på vannteoriene, vannmoten.
http://www.acsh.org/healthissues/newsID.582/healthissue_detail.asp (http://www.acsh.org/healthissues/newsID.582/healthissue_detail.asp)

en lettlest artikkel som konkluderer med at det ikke finnes noe trygt vitenskapelig grunnlag for å gi noen anbefalinger om væskemengdeinntak i døgnet, like lite som kalorier.
5. Kommersielle interesser

Jeg nevnte 2%’s myten i punkt 2. Med en del sammensurium får man alt dette til å bli at når tørsten slår til, er det for sent og mye ”skade” er gjort. En måte å kommersialisere dette på er å postulere behovet for å drikke en gitt mengde vann daglig, basert på enkle, men slående utregninger. Dette trenger ikke ha noen tvilsomme motiver, men like mye uvitenhet og den iver mange kan ha.

Folk blir forvirret, usikre og mange fortvilet. Som ”hjelp” kommer da noen med noen hjelpemiddel som skal være din guide til døgnets drikking. Videre neddynges man i teser om hva som ikke bør drikkes osv, så dukker et annet ledd i pengegenereringen opp: selgere av vannrensemaskiner som bygger på argumentet om den påståtte nødvendigheten av å drikke mye og rent vann i døgnet.

Mange slike gnidde sikkert sine hender da en undersøkelse for et par år siden spekulerte i økt kreftfare for menn om man drakk vann fra springen. Sikkert mange av oss som hørte dette på radioen.

Noen steder i verden er nok slike nødvendige, men for de fleste er ikke nødvendigheten større enn en mote. Men jeg blander meg ikke opp i hva man bruker, men greitt å si hva man mener om nødvendighet i en slik sammenheng.

Uansett om vi liker det eller ikke er dette en del av virkeligheten. Jeg kritiserer ingen for å ville tjene penger. Gjør man det på en åpen og grei måte er det etter mitt syn helt legitimt uansett om man skulle selge grønne sokker for å sove i.
6. Vitenskapsmannen / teoretikeren eller Observatøren

Det er ikke mangel på vann når man følger sin tørsterefleks, følger den under normale forhold, som gir kreft, fedme eller ukonsentrasjon og lignende.

6.1 Litt om vitenskap

Det forekommer ingen absolutt sannhet innen vitenskap. Teorier er det beste man kan håpe på å kunne framsette. Vitenskap er minst like mye tro som religion. Ofte mer.

Teknisk og teoretisk kan man sette opp formler og forklaringer og vise at slik er det. Så trekker man konklusjoner at ut fra nettopp dette, så skal andre ting igjen forløpe og forholde seg slik og slik. Det er greitt og spennende, svakheten er at gårdagens sannhet ikke er dagens eller morgendagens, men at man stadig oppdager nye ting, som kan gjøre dagens sannhet renere, men også farligere enn morgendagens nyoppdagde. Vitenskapen møter seg også i morgendagen med gårdagens. Det er hjulet man er inne i.

Derfor skal man ikke uten videre la seg styre eller imponere om noe er ”vitenskapelig bevist”.
Særlig ikke ved sære undersøkelser som viser eller sier sære ting som både strider mot lang erfaring og fornuft.
Kunnskap er ikke uten videre det samme som visdom – visdom er kunnskap i klok praksis.

En lærebok i biokjemi (læren om kjemiske prosesser i levende organismer) , eller om det være seg en lærebok i hva slags kjemi eller fysikk som helst, eller for den saks skyld matematisk statistikk, eller en lærebok i trening………..kan brukes til mye, både galt og riktig.

6.2 Kort om Observatøren

Observatøren - som mener at det eneste man kan stole på er det som kan vises ut fra erfaring og det som er observert. På det viset ofte ikke godta teoretiske teser når tingene kan observeres i praksis.

6.3 Hva ser vi – og hva ser vi av det?

Det ville bli mange linjer med eksempler på hva vi ser. Så mange at jeg ikke orker å skrive det ned, eller at noen orker å lese det, men det vi ser er at:

Ved å observere finner man at det er alle slags konstellasjoner av tynne og tykke mennesker når det gjelder hva og hvordan man spiser eller drikker eller hvor mye vann man drikker eller hvordan man drikker det.

Tykk - mye vann
Tykk - lite vann
Tynn - mye vann
Tynn - lite vann
Tykk - brødspiser – mye vann
Tynn - brødspiser – lite vann

Slik kan man lage sine egne lapper med forskjellige egenskaper eller beskrivelser på og sette sammen. Ikke fordi man skal sette dem sammen, men fordi man observerer det.

Note:
Jeg beklager og liker ikke å bruke ordet eller begrepet tykk men her ble det ansett som mer viktig enn å ikke bruke det.
6.4 Selvnedslående argumenter og et spørsmål

En del vil alltid kunne si at det eller det virket for meg, og at det eller det ikke skadet meg.
Nettopp – mens andre vil kunne si det motsatte.

Spørsmålet er å bruke de egenskaper Gud eller Naturen (ikke diskusjon om det her) ga oss, sammen med det som også er oss gitt – den sunne fornuften, når det dreier seg om teorier. Å gå i mot det naturlige når det strider mot laboratoriske teser, er det så lurt? – særlig når de laboratoriske teser ikke på noe vis er samstemte?

Vi blir ikke alle tykke av brød – men mange gjør det. Ikke sant?

***

Trolljenta
18-03-07, 13:32
Er det du som har skrevet dette slaskalainen eller har du hentet det et sted?

Photobscura
18-03-07, 14:14
Hei Slaskalainen, nøysomt utført! Og jeg er nok ganske enig.
Men jeg har hos meg selv observert noe interessant.
Jeg har alltid ment at vann er sunt, det er jo også gjerne en "vedtatt sannhet"
i egenskap av å ha blitt repetert mange nok ganger f.eks. Jeg betviler den ikke i et større omfang.
Men tilbake til min personlige observasjon.
Da jeg spiste såkalt vanlig norsk kost passet jeg hele tiden på å få i meg minst to liter vann hver dag. Jeg følte ofte at et skvalpet i meg, og på vanlige dager uten særlig stor vannutskillelse gjennom svette f.eks, så var den siste literen gjerne tung å få i seg.
Etter at jeg begynte på lavkarbo har jeg opprettholdt den gode vane. Den første tiden sprang jeg på do absolutt hele tiden. Men i det siste har det slått meg. Jeg drikker minst tre liter vann om dagen, FORDI JEG HAR LYST PÅ VANN, OG FORDI JEG FØLER MEG OFTE LITT TØRST!
Og jeg springer heller ikke på do hele tiden. Det har faktisk stabilisert seg.
Huden min er helt klar, i forhold til hva den var i den tid jeg "skeiet" ut ved å drikke relativt lite vann i en lengre periode.
Konsentrasjon og energi er på topp, noe som er deler av en større faktor totalt, men jeg kjenner virkelig om jeg har drukket for lite vann.

Så utfra egne erfaringer og erkjennelser, så har vannet et enorm utbytte hos meg.
Tror mange opplever det samme.

Jeg er stor fan av "spis når du er sulten"-ideen, og da følger resten etter.

slaskalainen
18-03-07, 16:16
Er det du som har skrevet dette slaskalainen eller har du hentet det et sted?

Hei. Jeg har forsket og satt sammen det hele selv ja. Som du ser har jeg endel henvisninger hvor man fordype seg selv.

Var dett sånn du mente det?

slaskalainen
18-03-07, 16:35
Jeg drikker minst tre liter vann om dagen, FORDI JEG HAR LYST PÅ VANN, OG FORDI JEG FØLER MEG OFTE LITT TØRST!
Og jeg springer heller ikke på do hele tiden. Det har faktisk stabilisert seg.
.

Flott! Her lar du naturen gå sin egen gang og drikker når du føler du skal. En annen person med samme høyde og vekt og samme kosthold ville kanskje ha drukket mer eller mindre eller likt. Så sant man ikke har spesielle sykdommer fungere tørsten bedre enn alt annet. Midt på 90-tallet levde jeg et par år nesten bare på frukt, litt grønnsaker og noe brød. Drakk sjelden eller aldri noe. Kjempeform, men magen tålte det ikke. Før du ble lavkarbo er jeg sikker på at du spiste ”vanlig”, det vil også si at du for eksempel spiste brød med ost, leverpostei, kjøtt og o.l. Da blandet du matvarer på en måte som er uheldig for mange og kroppen hadde nok med å gå rundt. Selvsagt skvalpet det i deg fordi du drakk vann og salt bandt vannet så du ville ha mer salt og slik gikk det rundt. Mange klarer slik diett fint, ikke du, ikke jeg og mange andre.


Huden min er helt klar, i forhold til hva den var i den tid jeg "skeiet" ut ved å drikke relativt lite vann i en lengre periode.


Selvsagt kan man få for lite, for man nekte å adlyde tørsten. Vi har jo aldri sagt man ikke skal drikke, men man skal ikke bruke regnestykker for å finne det ut. Til det er dette altfor individuelt. Det avgjørende for huden over tid er fettet, tross alt.

slaskalainen
18-03-07, 16:36
Jeg drikker minst tre liter vann om dagen, FORDI JEG HAR LYST PÅ VANN, OG FORDI JEG FØLER MEG OFTE LITT TØRST!
Og jeg springer heller ikke på do hele tiden. Det har faktisk stabilisert seg.
.

Flott! Her lar du naturen gå sin egen gang og drikker når du føler du skal. En annen person med samme høyde og vekt og samme kosthold ville kanskje ha drukket mer eller mindre eller likt. Så sant man ikke har spesielle sykdommer fungere tørsten bedre enn alt annet. Midt på 90-tallet levde jeg et par år nesten bare på frukt, litt grønnsaker og noe brød. Drakk sjelden eller aldri noe. Kjempeform, men magen tålte det ikke. Før du ble lavkarbo er jeg sikker på at du spiste ”vanlig”, det vil også si at du for eksempel spiste brød med ost, leverpostei, kjøtt og o.l. Da blandet du matvarer på en måte som er uheldig for mange og kroppen hadde nok med å gå rundt. Selvsagt skvalpet det i deg fordi du drakk vann og salt bandt vannet så du ville ha mer salt og slik gikk det rundt. Mange klarer slik diett fint, ikke du, ikke jeg og mange andre.


Huden min er helt klar, i forhold til hva den var i den tid jeg "skeiet" ut ved å drikke relativt lite vann i en lengre periode.


Selvsagt kan man få for lite, for man nekte å adlyde tørsten. Vi har jo aldri sagt man ikke skal drikke, men man skal ikke bruke regnestykker for å finne det ut. Til det er dette altfor individuelt. Det avgjørende for huden over tid er fettet, tross alt. Men du har sett og erfart poenget!

Lemen
18-03-07, 16:41
Slaskalainen:

Har du tatt i betraktning at mange av de som spiser lavkarbo går på en ketogen diett? Når en spiser ketogent så spiser en jo mye proteiner. Proteiner gir en del avfallsstoffer som skal skilles ut via nyrene ved hjelp av urinen. For å unngå at nyrene skal få problemer, er det viktig med mer vann for at denne prosessen skal fungere optimalt, dette har jeg lest flere plasser, blant annet i boken til Torkil.

slaskalainen
18-03-07, 17:51
Slaskalainen:

Har du tatt i betraktning at mange av de som spiser lavkarbo går på en ketogen diett? Når en spiser ketogent så spiser en jo mye proteiner. Proteiner gir en del avfallsstoffer som skal skilles ut via nyrene ved hjelp av urinen. For å unngå at nyrene skal få problemer, er det viktig med mer vann for at denne prosessen skal fungere optimalt, dette har jeg lest flere plasser, blant annet i boken til Torkil.

Hei Lemen,
Om det er et forhold i tilknytning til ketolysekuren, kan spørsmålet snus, ikke sant?

Jeg kan ikke noe om den og vil ikke si noe i forhold til den. Kjenner den bare fra "reklame".

Jeg snakker om og refererer til de forhold som nevnte forskere og som vi så leger, snakker / snakket om.

Enhvert problem eller forhold eller tanke tilknyttet en bestemt kur eller bestemt behandling utført av / i regi av lege eller bestemt ernæringsrådgiver er ene og alene et forhold dem imellom.

Det forstår vi nok begge!

ps: er ketolysekuren men som "livslang" stil eller en begrenset "behandling".

Trolljenta
18-03-07, 18:52
Hei. Jeg har forsket og satt sammen det hele selv ja. Som du ser har jeg endel henvisninger hvor man fordype seg selv.

Var dett sånn du mente det?

Ja, du svarte på det jeg lurte på. Ble litt overrasket over at noen har tatt seg tid til å skrive et så omfattende innlegg her.

Vitenskap eller ikke, jeg drikker når jeg er tørst av den enkle grunn at jeg ikke orker å sitte på potta hele dagen.

Lemen
18-03-07, 19:02
Hei Lemen,
Om det er et forhold i tilknytning til ketolysekuren, kan spørsmålet snus, ikke sant?

Jeg kan ikke noe om den og vil ikke si noe i forhold til den. Kjenner den bare fra "reklame".

Jeg snakker om og refererer til de forhold som nevnte forskere og som vi så leger, snakker / snakket om.

Enhvert problem eller forhold eller tanke tilknyttet en bestemt kur eller bestemt behandling utført av / i regi av lege eller bestemt ernæringsrådgiver er ene og alene et forhold dem imellom.

Det forstår vi nok begge!

ps: er ketolysekuren men som "livslang" stil eller en begrenset "behandling".

Ketolyskuren er begrenset, og ligner mye på Atkins sin første fase.

Spørsmålet kan sikkert snues, men det jeg skriver gjelder ikke bare for ketolysekuren.

Det finnes mange ketogene dietter, og mange av forumets brukere går på en sånn diett. (Eks. Atkins, Skaldeman, Eat, Eurodietten, South Beach (?), og ketolysekuren) En ketogen diett vil si at en spiser så lite karbohydrater at en går over til fettforbrenning, grensen for når en person er i ketose er forskjellig fra person til person. Dessuten så er en ketogen diett vanndrivende.

Det jeg prøver å fortelle deg, er at om du spiser sånn at du er i ketose, så bør du kanskje tenke på å drikke såpass med vann at du ikke skader nyrene dine.

Photobscura
18-03-07, 19:02
Flott! Her lar du naturen gå sin egen gang og drikker når du føler du skal. En annen person med samme høyde og vekt og samme kosthold ville kanskje ha drukket mer eller mindre eller likt. Så sant man ikke har spesielle sykdommer fungere tørsten bedre enn alt annet. Midt på 90-tallet levde jeg et par år nesten bare på frukt, litt grønnsaker og noe brød. Drakk sjelden eller aldri noe. Kjempeform, men magen tålte det ikke. Før du ble lavkarbo er jeg sikker på at du spiste ”vanlig”, det vil også si at du for eksempel spiste brød med ost, leverpostei, kjøtt og o.l. Da blandet du matvarer på en måte som er uheldig for mange og kroppen hadde nok med å gå rundt. Selvsagt skvalpet det i deg fordi du drakk vann og salt bandt vannet så du ville ha mer salt og slik gikk det rundt. Mange klarer slik diett fint, ikke du, ikke jeg og mange andre.
Før jeg sakte men sikkert skeiet totalt ut i samboerskapets navn (ja, er ikke det en kjennsgjerning:rolleyes:) så spiste jeg vegetarisk, og det innbar en god del brødmat, ris, pasta, soyaprodukter og frukt og grønt.
Det var vel sunt nok i den forstand at jeg holdt meg stabilt på litt småtjukk over mange år.
Senere adopterte jeg uvanene til kjærsten min og begynte å tyte i meg mer og mer halvfabriktata som ferdigpizza o.l, godteri som potetgull og sjokolade, og underlig nok en del brus, selv om jeg aldri har likt f**nskapet særlig godt...
Da este jeg ut! Og ble også mindre obs på vannintaket.

Selvsagt kan man få for lite, for man nekte å adlyde tørsten. Vi har jo aldri sagt man ikke skal drikke, men man skal ikke bruke regnestykker for å finne det ut. Til det er dette altfor individuelt. Det avgjørende for huden over tid er fettet, tross alt. Men du har sett og erfart poenget!
Jo, det stemmer nok, men jeg tror også huden har godt av vann. Har skrevet i denne tråden før om ei venninna som drakk minimalt med vann, og hadde store hudproblemer, og da hun besøkte en dermatolog fikk hun beskjed om å øke vannintaket sitt, og komme tilbake fjorten dager etter. Da de fjorten dagene var gått hadde huden hennes stort sett bare arrene fra kvisene igjen. Så å drikke vann er godt for mye. Det med nyrene er også et godt poeng, da jeg kjenner til tilfeller personlig hvor det har mye å si.

Men jeg er nok godt enig i det med å lystre kroppen. Kroppen er en magisk organisme, som samarbeider godt med oss, så lenge vi klarer å samarbeide med den. Jeg føler at jeg for første gang på mange vis er på lag med kroppen min.

Uttrolig bra jobba med det du har lagt inn her forresten, Jeg er imponert:)

slaskalainen
18-03-07, 20:00
Lemen,
så ketolysekuren har ingen del 2? Hva gjør du når kuren er over og du skal, slik jeg tolker det, stå på egne ben?

Hvis noe er vanndrivende - vil jo kroppen fortelle at den vil ha nødvendig påfyll. Det ligger jo i sakens natur.

Hva er enn sånn cirka rate mellom f-p-k for deg en vanlig dag? Av nysgjerrighet.

Gerd
18-03-07, 20:03
[quote=slaskalainen;246361]Lemen,
så ketolysekuren har ingen del 2? Hva gjør du når kuren er over og du skal, slik jeg tolker det, stå på egne ben?

quote]

Her kan du lese om ketolysekuren: www.ketolyse.no (http://www.ketolyse.no)
:)

Lemen
18-03-07, 20:14
Lemen,
så ketolysekuren har ingen del 2? Hva gjør du når kuren er over og du skal, slik jeg tolker det, stå på egne ben?

Hvis noe er vanndrivende - vil jo kroppen fortelle at den vil ha nødvendig påfyll. Det ligger jo i sakens natur.

Hva er enn sånn cirka rate mellom f-p-k for deg en vanlig dag? Av nysgjerrighet.

Det er anbefalt å gå over til Fedon etter endt ketolysekur. Etter å ha fullført denne kuren så kan jeg i tillegg såpass mye om kosthold og hva som fungerer på meg, så tror ikke det kommet til å bli noe problem.

Skal ligg på ca 15-20 kh pr dag. Fett og protein aner jeg ikke. Spiser til jeg er mett, og passer på karbene. Passer på å drikke nok vann. Merker at jeg ikke går ned/ går saktere ned om jeg ikke får i meg minst 2 l. vann pr. dag.

slaskalainen
18-03-07, 20:53
Ja, du svarte på det jeg lurte på. Ble litt overrasket over at noen har tatt seg tid til å skrive et så omfattende innlegg her.

Vitenskap eller ikke, jeg drikker når jeg er tørst av den enkle grunn at jeg ikke orker å sitte på potta hele dagen.

Bra jeg skjønte deg rett!
Nei, potta hele dagen er nok ikke morsomt. Du skal jo leve i det daglige også. Men det ser jo til at pila går rette vegen for deg! God tur mot målet.

Begod
19-03-07, 12:23
Sånn generelt sett så er det at man å drikke så og så mye vann kun en myte. Hvis du drikker vann når du er tørst, så er alt ok. I tillegg så kan det være nyttig å drikke ekstra mye vann når man går på ketogen diett( kan hjelpe mot hodepine, dårlig ånde osv). Hvis man feks. skal gå en lang tur og det er høy tempratur så må man være svært nøye med å få i seg nok vann for man greier ikke ta seg inn igjen hvis man begynner å drikke for sent.

slaskalainen
22-03-07, 16:11
http://www.trim.no/pub/art.php?id=488&print

Dette er bare en enkel henvisning til en enkel side. Dersom testresultatene om protein og nyrer/lever er rimelig fornuftig gjennomført, ser det ikke ut til å være særlig grunn til å fryke proteinet.

Heller ikke her anbefaler man noe annet balansert vanndrikking, og ikke teoretiske utregninger.

Observatorisk ser vi at vitenskapen hele tiden motsier seg selv. Man vil sikkert finne undersøkelser, ja helt sikkert, som sier det motsatte.
Det var dette med vitenskapelige sannheter i praksis da.

***

Ziggy
22-03-07, 16:32
EN PRESISERING OVENFOR LESERE AV DENNE ARTIKKEL- TRÅDEN...

Bare en presisering for de fleste som leser denne tråden, så er de mengdene oppgitt i artikkelen her kun oppgitt som anslag og anbefalinger, og det presiseres i artikkelen at det er induviduelle forskjeller, og ikke et form for "påbud" som enkelte har fremstilt disse anbefalingene som.

Tallene er oppgitt for at hver enkelt kan få en pekepinn på hvordan man ligger an opp mot anbefalt væskeinntak pr. døgn, og baseres på anslag for tap av kroppsvæske gjennom forbrenning, tranpirasjon, respirasjon samt urin, avføring og antatt aktivitetsnivå, for at kroppen ikke skal bli dehydrert og skape unødig belastning på vitale organer.

Alle er berettiget til å ha sine egne teorier, meninger og ideer om dette, men her har jeg holdt meg til tilgjengelig faglitteratur og anbefalinger fra medisinske tidsskrifter.

Enhver er ansvarlig for egen kropp og helse, men jeg anbefaler de fleste her inne å holde seg til informasjon og kunnskap formidlet av fagpersoner som Bernstein, Atkins, Eades, Lutz og ikke minst vår egen Torkil Andersen her inne m.fl, for å sikre seg at man ikke utsetter vitale organer i kroppen for unødig belastning.

.

tnutt
23-03-07, 00:31
Jeg vil gjerne vite hva Lutz sier om vann, ettersom jeg ikke kan se at han beskriver noe særlig vanninntak.

Skaldeman sier i sin slankebok på side 22 at "Vann trenger vi. Drikk gjerne før du blir tørst" og "Under streng vektreduksjon bør du drikke ekstra mye"
I et nettmøte sa han at man skal drikke når man er tørst, og at kroppen vet best når den trenger vann.

Men nå fant jeg på en genial måte å få i seg mer vann hvis man ikke er tørst! Det er bare å ta noen teskjeer med salt så kan man drikke litervis uten problem - og salt hindrer ikke vel ikke fettforbrenning.

Carisma
23-03-07, 01:37
Salt binder vann i krooppen, og fører til at man går ned mindre, i tillegg til at man generellt bør unngå for mye salt i kostholdet. Fedon anbefaler å bare bruke salt som en nødløsning, og heller vende seg til smaken av andre urter og krydder som erstatning.

Kristian
23-03-07, 05:45
Men nå fant jeg på en genial måte å få i seg mer vann hvis man ikke er tørst! Det er bare å ta noen teskjeer med salt så kan man drikke litervis uten problem - og salt hindrer ikke vel ikke fettforbrenning.


Er det ikke vel mye salt.:eek: .. Tøm saltet tilbake i posen og sleik av skeia så er det vel salt nok tenker jeg.

Photobscura
23-03-07, 07:31
Hva med Seltin? Hvordan fungerer det i forhold til vanlig salt? Synes smaken er betraktelig bedre nå enn da den ble lansert, ikke minst urtesaltet er veldig godt!

Nille
23-03-07, 08:24
Vi bare presisere at mengde vanninntak ikke følger "vanlige regler" når man følger en ketogen diett og er i ketose. Ketosen i seg selv er vanndrivende og man trenger i tillegg ekstra vann for å rense kropp og ikke minst nyrer. Og det er dessverre som regel slik at om man er i ketose og blir tørst, så er man allerede dehydrert. Det anbefales derfor å drikke FØR man blir så tørst at man hiver ned et glass i en slurk. I en ketogen situasjon skal man altså passe på å drikke tilstrekkelig - jevnt utover hele dagen. Det har vist seg å være det beste for både kropp og nyrer. Dette er veldig viktig å være oppmerksom på - i tillegg til årsakene Ziggy nevner i sitt første (og senere) innlegg .

Salt i vannet er heller ikke nødvendig annet enn de første ukene av ketosen når kroppen mister en del salter og mineraler før den venner seg til ketosen. Her anbefales det mineralvann ala Farris og evt. litt Seltin/mineral salt (evt. LO-salt) de første ukene. Dette er også viktig på grunn av bl.a. kalium mangel som er vanlig i denne perioden. Ellers bør man være forsiktig med salt da det som sagt binder vann i kroppen .....

Presiserer også at artikkelen det vises til på www.trim.no (http://www.trim.no) tar ikke høyde for spesielle situasjoner som ketose. Det gjør heller ikke Wikipeda (som selv om det er et nyttig oppslagsverk, - faktisk ER et sted hvor vi ser ut til å glemme at hvem som helst kan legge ut informasjon og presentere det som vitenskaplige fakta).


Hva er enn sånn cirka rate mellom f-p-k for deg en vanlig dag? Av nysgjerrighet.


Så du ikke har fått svar på dette. Kan selvfølgelig ikke svare på hva hver enkelt spiser. Det kan varierer velidig fra person til person, - men i praksis vil Ketolyse og Atkins Induksjon - om det gjøres etter boka - ligge på 70-75/20-25/5.

tnutt
23-03-07, 08:59
Salt binder vann i krooppen, og fører til at man går ned mindre, i tillegg til at man generellt bør unngå for mye salt i kostholdet.

Jeg mener å ha lest (husker selvfølgelig ikke hvor) at man er avhengig av salt i kroppen for å det hele tatt kunne nyttiggjøre seg vannet man drikker.

Photobscura
23-03-07, 10:41
Tror det er veldig avhengig av hva slags type salt det er, mye er jo naturlig i maten man spiser.
Lurer fortsatt på dette med Seltin, hvor bra det er. Inneholder jo magnesium og kalium som er gode ting:)

slaskalainen
23-03-07, 11:44
Hei, all of you,

Jeg vil bare presisere, også jeg, at jeg ikke har brukt det åpne Wikipedia i denne sammenhengen til annet enn å henvise til en vanlig utbredt forståelse av hva en "urban legend" eller "urban myth" i sin oppbygning er.
For ikke at noen skal misforstå er de andre henvisningene og ideene i hovedsak til:
ASCH - American Council of Science and Health
+
arbeid utført av nyespesialisten Valtin via "Dartmouth Medical School".
At eksperter uenes om nødvendigheter o.l. er jo ikke noe nytt.

Når i alle fall cirka 30 millioner mennesker i USA (anslag for noen få år siden) går på sterke lavkarbodietter, er det ikke urimelig å anta at disse "mine" for å si det slik, ville ha brukt nettopp vannmengde som motargument mot slike dietter, om så var. Disse forskerne og legene er selvsagt også klar over at minst hver tredje amerikanske kvinne i begynnelsen av det 21.århundre går på lavkaloridietter samtidig som de følger relativt sett tøffe nok treningsprogrammer. Men dette får vi ta senere mer dybde når tiden er tilstrekkelig. Ser vi hva vi vil litt fram til?

Studier viser vel at høyt proteinntak, hva nå det er da, vitenskapsmenn synes ofte mest opptatt av konklusjon helt fra starten; trigger tørsterefleksen.

Tross alt er ikke det å være lavkarboer så sjeldent eksotisk at ingen som selv ikke måtte være det, kjenner til det, av de som forsker på våre kropper.

Heller ikke i denne tråden som heller ikke i grønnsakstråder, er det noen som ønsker å bevise noe eller i alle fall ikke ta noe fra noen, men oppfordrer folk til å tenke selv også med innspill fra andre (også eksperter) som har andre syn på sakene.
Sånn er det.

*************

slaskalainen
23-03-07, 13:27
Tror det er veldig avhengig av hva slags type salt det er, mye er jo naturlig i maten man spiser.
Lurer fortsatt på dette med Seltin, hvor bra det er. Inneholder jo magnesium og kalium som er gode ting:)

Husker den svenske idrettslegen som var dietiker for det engelske fotball-landslaget i VM i Japan-Korea i 2002 og som var det samme for det svenske ishcokey laget HV71 til SM-gull for noen årsiden. Diskusjonen gikk egentlig rundt sportsdrikke. Sportsdrikker reklamerer seg med mye rart, men også det med salter som er nødvendig om man svetter mye og følgelig drikker mye. De hevder at saltene er viktige slik at man ikke bare drikker vann/saft uten salter når man må drikke mye og svetter mye.

Vedkommende (idrettstypen) hevdet at:
1 liter vann + 20g vanlig sukker + 1g vanlig kjøkkensalt erstattet sportsdrikken fullt ut. Ser vi vekk fra sukkeret har lavkarbogjengen 1 liter + 1g salt (det blandingsforholdet) som en ypperlig treningsdrikk for de varme dagene.... Inneholder seltin både magnesium er det jo fint.

Selv bruker jeg en del Confecta havsalt (nacl,kalsium,magnesium,sulfat).

En artig eller rar sak: for over 25 år siden hadde jeg en skikkelig rar peridoe hvor jeg spiste vanløig salt med skje, og ikke små mengder heller.
Tok et par teskjeer om gangen flere ganger om dagen.

Høres ikke bra ut, men "måtte" bare ha det........

Noen som har idé om hvorfor? Fant ikke noe på blodprøver etc.......

Ziggy
23-03-07, 15:56
Hvofor trenger man mere vann på et lavkarbokosthold, og ikke minst når man ønsker å gå ned i vekt?

Det er enkelte som tror at vi trenger å drikke mindre på et lavkarbokosthold enn på et vanlig, tradisjonellt blandignskosthold. Dette stemmer ikke. Kroppens signaler for væskeunderskudd/dehydrering og tørste er de samme uansett hva slags kosthold man følger, og kroppens biokjemiske behandling av de ulike næringsstoffene er også de samme. Forskjellen ligger i hvor mye av de enkelte næringsstoffene vi som følger et lavkarbokosthold faktisk tilfører kroppen, og hvordan vi ønsker at kroppen skal behandle disse.

Jeg vil her derfor ta for meg de to næringsstoffene som vi alle her inne er mest opptatte av, nemlig fett og proteiner. Karbohydrater i sin grunnform er ikke å anse for annet enn ren energi, og jeg vil derfor ikke komme inn på behandlingen av det her.

Fett er bygd opp av alkoholen glyserol og tre like eller ulike fettsyrer. Glyserol er en alkohol med 3 OH- grupper, og på hver av dem kan det binde seg en fettsyre hvor det samtidig avspaltes vann. Det dannes så et triglyserid som så kan lagres.

Fettsyrenes karboksylgruppe, COOH, blir således bundet til OH gruppen på glycerolmolekylet, og frigjør i denne prosessen vann når det dannes fett i kroppen.

Og skal så denne prosessen reverseres, dvs. at fettsyrene skal brytes ned for å inngå i kroppens stoffskifte og energiomsetning, ja så bryter enkelte enzymer ved hjelp av vann esterbindingen mellom fettsyrenes karboksylgruppe og glycerolmolekylet.

Proteinene på sin side består av store molekyler som er bygd opp av mindre byggesteiner, aminosyrer, til lange kjeder. En aminosyre er en organisk syre med formel NH2-CH(R)-COOH, der sidegruppen (R) varierer.

Det som skjer, er at aminosyrene hektes sammen ved at NH2-gruppen (aminogruppen) på den ene aminosyren reagerer med COOH-gruppen (syregruppen) på den andre aminosyren. Når så aminosyrene på denne måten settes sammen til større proteinmolekyler, spaltes det vekk vann, H2O, som fjernes fra det nydannede proteinet. Denne bindingen mellom aminosyrene kalles for en Peptidbinding, og dannes mellom C(O) - N(H) gruppene hos de ulike aminosyrene.

For at proteinmolekylene igjen skal kunne deles opp i sine respektive aminosyrer for å inngå i kroppens stoffskifte og energiomsetning, går enkelte enzymer inn og bryter bindingene mellom molekylene ved hjelp av vann, slik at hydrogen- og oksygenatomene igjen binder seg med de frigjorte aminosyrene.

Det er derfor vi på et lavkarbokosthold med mye proteiner og fett faktisk bør drikke mye vann, ikke minst om vi ønsker å gå ned i vekt ,og sørge for at kroppens ulike biokjemniske prosesser skal fungere så optimalt som mulig.

Jeg vet at dette sikker er "gresk" for mange, men legger allikevel inn her en noe forenklet biokjemisk forklaring på bakgrunnen for kroppens økte behov for vann i forbindelse med at man ønsker å øke kroppens fettomsetning, og derigjennom også gå ned i vekt, da flere har stilt spørsmål om hva som er bakgrunnen for akkurat dette




Legger inn denne igjen jeg, for å illustrere hvorfor behovet for vann er større, som Nille påpeker, når man ønsker å gå ned i vekt og følger et lavkarbokosthold.

.

tnutt
23-03-07, 17:27
En liten tanke angående at man kan føle seg sulten når man egentlig mangler vann:
Kan det tenkes at den naturlige og sunne følelsen av tørst blir undertrykt av at man har for lite salt i kroppen.
Og kanskje det er riktig da å spise salt mat for deretter å bli tørst.

Photobscura
23-03-07, 17:37
Hva med når man er fyllesjuk, og som regel dehydrert? Da skal man jo liksom spise salt mat og drikke masse vann for å binde vannet og bli fortere frisk. Kan det ligge noe der??

Ziggy
23-03-07, 17:45
Når det gjelder salt, så anbefaler jeg siste nummer av Mat og Helse. Der har de denne gangen fokus på salt og saltets betydning for kropp og helse.

.

slaskalainen
23-03-07, 20:45

Men den som vill bjuda motstånd kan använda följande enkla tips: Tänk efter om din anmoder i Afrika för en miljon år sedan kunde följa den regel som föreskrivs i hälsobilagan. Kunde hon det inte kan du gott strunta i den också. God fortsättning.”

Det er vel ingen, eller i beste eller verste fall veldig få som ikke drikker vann. Det er ingen som er uenig i det. Tvert imot har folk gjennom alle tider satt pris å kunne drikke vann. Det er jo ikke spørsmål om vann eller ikke vann. Det er derimot spørsmål om respekt for vannet og kroppen og hva mennesket er.

Med korrekt mat for ens kropp justerer det seg til sin riktige vekt. Det var jo typen mat og ikke mangel på vann som har fått mange opp i vekt. Så teoriene om å måtte ha med seg vannflaska alle steder, er og forblir en tvilsom sannhet med mange modifikasjoner.

Et par brukere som vi har drøftet dette litt med på denne tråden, vil om en stund jublende når målet er nådd, kunne som jeg sa sette opp lapper og vi får:

· Målet nådd – drukket relativt mye vann
· Målet nådd – tørsten styrte vannet

Kjenner flere som har tatt av og ikke drukket noe særlig. På forumet oppfordres vi til å komme med erfaringer osv. Da jeg selv fant vedvarende form var det lavkarbo og ikke noe særlig vann utover det kroppen selv trigget meg til.

Likevel må alle drikke hvor mye de vil for meg. La det være klart. Man velger det man tror mest på. Det er naturlig. Men alt er ikke svart-hvitt.

Rent teoretisk kan man også snakke om å styre vekt vha. kalorier inn og kalorier ut. Men i praksis vet vi at mange som føyk i været spiste relativt lite og beveget seg mye. Riktige ansette teorier virker ikke alltid i det praktiske livet. Energibalansen kaller man det. Ja vel, men i livet under solen er ikke alltid de tekniske teoriene korrekte.

Når de tekniske teoretiske standarder i virkelighetens liv gang på gang feiler, er de ikke sannheter, men ikke noe annet enn forhold som oppstår som uregelmessige sannheter.
De trenger ikke skamme seg for det, for livet i seg selv er ikke matematikk og det er nok mange ukjente faktorer, gjerne samspillsfaktorer som spiller inn.
Derfor viser ofte vitenskapelige undersøkelser helt eller delvis motsatte resultater.

En docent i mikrobiologi ved Sahlgrenska i Sverige tok for noen få år siden et herlig ironisk oppgjør med vår tids vannfokus. Artikkelen følger nedenfor, på svensk. Den er virkelig herlig å lese, om man er opptatt av vann eller ikke som sådant. Den gir et herlig kick.

Seriøst kjenner jo vedkommende til både ketose og lavkarbo. Lavkarbodietter har jo eksistert i flere tusen år, og i flere tiår i moderne tid. Vi som lever på lavkarbo har all grunn til å være stolte av det, og det er haugevis av superflotte mennesker på forumet har jeg forstått.

Du som leser her er helt sikkert en av disse, uansett hva du mener om for eksempel vanndrikking.

Likevel er vi alle klar over at selv vi ikke har det komplette bildet.
Ha en super kveld!


Her er den mentale vitamininnsprøytningen:

http://www.alba.nu/Alba7_03/wold.html (http://www.alba.nu/Alba7_03/wold.html)

donjuanwannabe
24-03-07, 19:46
Jeg bruker LO salt, etter anbefaling av Mat & Helse. Det er ett bra salt.

slaskalainen
12-04-07, 22:10
Allerede Hippokrates forstod hvordan man kunne få vann ut av kroppen. Faste. Tilførte væske, men ikke fast føde. Aphorismis, seksjon 7.

Et lavkarbokosthold er i seg selv ikke vanndrivende. Det som er forholdet er at man kutter vekk de karbohydrater og den mengde av dette som er vannbindende. Det er to forskjellige ting, selv om resultatet blir det samme.

På lavkarbo er tørsteegenskapen enda mer alert enn på såkalt ”vanlig” kost.

Kroppen har som vi har sett før, tørsterefleksen som sin beskyttelsesmekanisme. Den sier ifra når balansen er kommet dit at den bør justeres. Motsatt har den ingen – altså som ikke gir beskjed når vi tar inn for mye vann.

Eller ----?
Jo faktisk – nemlig tørsten. Drikker man forsiktig og ikke pøser på for mye om gangen, så vil denne si ifra når nok er nok av vann. Ingen kalkulatorer eller vannflasker trengs.

Ketose - proteiner - nyrer
På et lavkarbokosthold er masse vann og ketose uttrykk og ord som går igjen – med et skjær av mystikk rundt seg. Magi? Neppe.
En myte er at lavkarbo med en del proteiner belaster nyrene. Husk at tørsten sier deg hvor mye vann du trenger. Har man problemer med nyrene er det nok ikke vann man løser det med.

Faktisk har undersøkelser vist at det å være i ketose samt spise relativt mye proteiner – ikke hos normalt friske gir noen problemer. Dette ble blant annet vist av de klassiske forskerne McClellan og Du Bois for godt over 70 år siden.
http://www.jbc.org/cgi/reprint/87/3/651 (http://www.jbc.org/cgi/reprint/87/3/651)

Faktisk er ikke noe nytt påvist for normalt friske folk. Legg merke til at de såkalte vitenskapelige undersøkelser som måtte antyde noe annet – er og dette er moro – slike som anbefaler at man skal ete mye karbo.

Elizabeth Ward heter en kunnskapsrik og klok kvinne – og en resurs og initiativrik. Hun er leder i British Kidney Patient Association, ja hun grunnla den visst også (kidney=nyre).

Hun har uttrykt at

”Dersom du har friske / sunne nyrer – så kan du ikke ete nok protein til å ødelegge dem.”
Jo da, hun er klar over at mange vil ete lavkarbo – ergo mye fett og eller mye protein. Hva da?

Jo – klokelig råder hun oss til å ta nyretest hos fastlegen. En slik urintest vil fange opp i alle fall 90% av eventuelle problemer. For – de eventuelle undersøkelser som har vist noe problem med mye protein – i tillegg til det politifiserte – er på folk med allerede nyreproblemer på et visst nivå.

Ja – hvorfor ikke ta denne testen om man er usikker eller vil være helt sikker. Bedre det enn å tro at vannet inneholder magi.

En lettlest innføringslink til dette:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/2859733.stm (http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/2859733.stm)

Er det bare å anbefale ikke-normale regler om vann til folk som kanskje har hjertefeil eller nyreproblemer eller …… ?
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,337318,00.html (http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,337318,00.html)



Salt
Om man drikker for mye – lar seg lede av dagens urbane mote – kan man i verste fall forskyve balansen fordi det blir for lite salt (nacl – kjøkkensalt) i kroppen. Dette kan spesielt lett skje om man trener eller utfører aktiviteter og man svetter mye og skal erstatte dette med kun vann. Derfor bør veske tilført under trening ha cirka 1g nacl per liter vann. Ikke mye, men en god blanding.

For mye vann og for lite salt – denne tynne blandingen er først og fremst farlig for hjernevevet. Det er like farlig med for mye vann som for lite vann.

Under Boston Marathon i 2002 døde noen av å ha drukket for mye og rubbet denne balansen.
Om man vil kan man se 14.april utgaven fra 2005 av ”New England Journal of Medicine”
(mulig den må betales for nå – vet ikke). For lite salt i hjernen.

Ta det rolig og fornuftig
Man skal ikke skremme noen med eksempler som har skjedd – men man skal heller ikke være uvitende – for det er lett å bli revet med av moter. Da vil vi gjerne ta i litt ekstra også.

Det beste er å la kroppen ordne dette selv.

Ziggy
12-04-07, 22:40
http://forum.lavkarbo.no/images/icons/icon4.gif En henstilling til alle lesere av denne tråden http://forum.lavkarbo.no/images/icons/icon4.gif

Jeg vil igjen henstille alle lesere av denne tråden om å lese hovedartikkelen i denne tråden, og følge et "bedre føre var" - prinsipp, og få i seg tilstrekkelig med vann i løpet av en dag.

Tallene som er oppgitt i hovedartikkelen er satt opp for at hver enkelt kan få en pekepinn på hvordan man ligger an opp mot anbefalt væskeinntak pr. døgn.

Disse anbefalingene baseres på anslag for tap av kroppsvæske gjennom forbrenning, tranpirasjon, respirasjon samt urin, avføring og antatt aktivitetsnivå, for at kroppen ikke skal bli dehydrert og skape unødig belastning på vitale organer.

I hovedartikkelen er det også forklart hvorfor man må sørge for å tilføre kroppen tilstrekkelig med væske, slik at man sikrer at fettomsetningen og stoffskiftet i kroppen blir så optimalt som mulig, noe som er viktig om man ønsker å gå ned i vekt.

Alle er som sagt berettiget til å ha sine egne teorier, meninger og ideer om dette, det være seg om såkalte "urban myths" eller annet, men her har jeg holdt meg til tilgjengelig faglitteratur og anbefalinger fra medisinske tidsskrifter.

Enhver er ansvarlig for egen kropp og helse, men jeg anbefaler de fleste her inne å holde seg til informasjon og kunnskap formidlet av fagpersoner som Bernstein, Atkins, Eades, Lutz og ikke minst vår egen Torkil Andersen her inne m.fl, for å sikre seg at man ikke utsetter vitale organer i kroppen for unødig belastning.

.

Nille
13-04-07, 07:31
Stiller meg bak og signerer Ziggy her. Vi som har levd med lavkarbo kosthold noen (mange) år - OG ferdes i lavkarbomiljø, VET hvor viktig vann er. Det har vi ikke bare vitenskaplig dokumentasjon for, men også verdifulle erfaringer fra "brukere" verden over gjennom flere tiår.

slaskalainen
13-04-07, 11:43
Stiller meg bak og signerer Ziggy her. Vi som har levd med lavkarbo kosthold noen (mange) år - OG ferdes i lavkarbomiljø, VET hvor viktig vann er. Det har vi ikke bare vitenskaplig dokumentasjon for, men også verdifulle erfaringer fra "brukere" verden over gjennom flere tiår.

Godeste Nille,
Jeg har aldri sagt at vann ikke er viktig for menneskekroppen - det være seg på den ene eller den andre måten. Det er vi sikkert enige om at det er.

Det vi er uenige om er både nytten og "forsvarligheten" av den måten man ofte oppfordres til i dag via forskjellige fora.
Dessverre er det nok ikke alle som har "sett" de vitenskapelige fakta for utvidet vanndrikking utover trøstereflesken. da tenker jeg ikke bare på meg selv, men på mange ledende forskere og eksperter (vi får bruke disse ordene slik som vi alle gjør og forstå hva vi mener). Den dokumentasjonen bygger f.eks. slik mange andre ser det blant annet på feil definisjon av dehydrering, blant annet. Men men.....

Vi har begge levd så lenge at vi generelt vet at nyttige ting - hva det enn måtte være, ikke nødvendigvis vann - også kan ha uheldige virkninger på lengre sikt.

Lavkarbo - inklusive ketosetilstand er jo ikke noe nytt i de senere 10-år.

Uten å legge ordene i munnen på verken deg eller noen andre her - tar jeg nok ikke veldig feil om du og mange andre her i verden anser lavkarbo som en veldig naturlig måte å leve på - uansett om vektforhold er inne i bildet eller ikke.bildet; mao. den naturlige måten.

Det er nettopp dettte som Polezsynski & Co. har som et viktig argument i den kostholdsretning de peker på. Akkurat det er veldig interessant.

Men -som det sies - enhver må selv velge.

Men en ting er vi alle enige om - godt vann er faktisk godt også! Dessverre er det ikke alle steder i verden man har det heller!


***

Ziggy
13-04-07, 12:20
Informasjon til lesere av denne tråden

De som ønsker å følge Slaskalainen og hans meninger om vann og vanndrikking videre, kan gjøre det i denne tråden, Vann_og_vanndrikking (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?p=257323#post257323), hvor han vil komme med sine tanker, vurderinger og refleksjoner om dette temaet...

Den tråden du leser nå, "Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!", har som formål å vise hvorfor man må drikke vann for å forbrenne fett, og vil fortsatt ha sitt fokus og vinkling på vann og vanninntak sett i forhold til vårt ønske om å gå ned i vekt gjennom et lavkarbokosthold.

Sigmund

.

chili
13-04-07, 13:43
Stiller meg bak og signerer Ziggy her. Vi som har levd med lavkarbo kosthold noen (mange) år - OG ferdes i lavkarbomiljø, VET hvor viktig vann er. Det har vi ikke bare vitenskaplig dokumentasjon for, men også verdifulle erfaringer fra "brukere" verden over gjennom flere tiår.


Er enig med både Nille og Ziggy her.

Jeg merka det med økt vann behov med en gang jeg begynte på lavkarbo-kost. :ja:

slaskalainen
13-04-07, 13:50
Er enig med både Nille og Ziggy her.

Jeg merka det med økt vann behov med en gang jeg begynte på lavkarbo-kost. :ja:

Helt perfekt!

Du traff spikeren på det berømte hodet. MERKET ØKT VANNBEHOV fordi kroppen din (karbene) ikke holdt tilbake vannet - derfor ble gjennomstrømmningen raskere og kroppen ga deg signalet. Helt som det skal.

Ziggy
13-04-07, 14:03
Helt perfekt!

Du traff spikeren på det berømte hodet. MERKET ØKT VANNBEHOV fordi kroppen din (karbene) ikke holdt tilbake vannet - derfor ble gjennomstrømmningen raskere og kroppen ga deg signalet. Helt som det skal.

Slaskalainen, jeg foreslår at du fortsetter din debatt om gjennomstrømming, vanndrikking og signaler i tråden Vann_og_vanndrikking (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?p=257323#post257323), som du har startet her inne, da denne tråden som sagt handler om, og forklarer hvorfor man må drikke vann for å forbrenne fett, og gir råd ut i fra det.

.

chili
02-06-07, 09:06
Denne kunne jeg tenkt meg å bruke på følgende eksempel:

Kroppen sier ifra før den er tom akkurat som man ser at det er nødvendig å fylle bensin før nåla er på streken eller begynner å lyse på bensinmåleren, på samme måte som at en kropp uten vann ikke kan fungere. Da først er det nødvendig å fylle på (vann eller bensin). Kroppen sier jo ifra også når den er tørst, den sier at "nå er det på tide å fylle på vann fordi du har for lite væske i kroppen akkurat nå til å utføre diverse kroppslige gjøremål". Når lyset på bensinmåleren lyser er vel det samme som når kroppen sier at man er tørst og det er behov for drikke.

Jeg mener at kroppen regulerer dette selv, akkurat som med sult, metthet. Trenger vel ikke noe dokumentasjon på dette med vannforbruk, kroppen er vel nok dokumentasjon på at den regulerer seg selv.

Men en ting til. Når jeg lever på lavkarbo så merker jeg at jeg har mye mer kontroll over når jeg er tørst (akkurat som med metthetsfølelsen) og jeg drikker mere vann helt ubevisst når jeg lever på lavkarbo enn når jeg lever på vanlig mat med 200-400 g karbo pr. dag. Jeg er kort sagt mere tørst på lavkarbo enn på vanlig mat.

Kan det være at all denne dokumentasjonen er myntet på mennesker som ikke lever på lavkarbo men på vanlig høykarbo mat? Da kan det jo ha endel å si.

Så kanskje dette kan være konklusjonen;

Drikk når du er tørst (på lavkarbo)
Drikk etter en oppskrevet plan med tanke på din vekt (på vanlig mat)



Drar opp dette innlegget; det beskriver temaet her i tråden veldig bra. :smile:

donjuanwannabe
03-06-07, 14:27
Men nå fant jeg på en genial måte å få i seg mer vann hvis man ikke er tørst! Det er bare å ta noen teskjeer med salt så kan man drikke litervis uten problem - og salt hindrer ikke vel ikke fettforbrenning.

Jeg må si jeg ikke skjønner hvorfor du skal drikke når du ikke er tørst!? Og i tillegg salte vannet for å få til dette.

01jun07
08-07-07, 19:17
Jeg har lest tråden her, og må inrømme at jeg ikke forstår allt.
Først nå nåpr jeg gikk på denne kuren tenkte jeg at jeg måtte prøve å drikke mindre vann, for å få nedgang i vekt. nå nå jeg drikk emer vann.

Så jeg forstår at jeg skal drikke mer vann enn normalt, jeg gjør det, drikker MYE mer vann nå enn det jeg vanligvis ville gjordt. Men jeg går ikke mer på do. Så tenker jeg, samler kroppen opp vannet? hva skjer? og er det grunnen til at jeg har gått opp 4 kg siste 2 dagene? har jo drukket MYE vann..

Men takk til trådstarter for nyttig informasjon! selv om jeg ikke forstår allt som skjer, skjønner jeg budskapet..
Det eneste jeg ikke skjønner er salt diskusjonen... vil ikke det gjøre at kroppen binder opp "unødvendig" vann i kroppen?? er det ikke like greit å øke vannmengen man drikker etter som kroppen naturlig krever, istedenfor å dytte innpå med salt for å drikke MER? jeg tenker jo at hvis man ikke spiser/bruker salt, så vil vannet gå inn i kroppen, rense, og så komme ut igjen.. og jeg regner med at sånn saltbalansegreier i hjernen kun kommer under ekstreme forhold, og ikke hvis jeg drikker 4-5 liter vann over en dag..

Photobscura
08-07-07, 21:59
Tror bare det med saltet var ment som tips for de som ikke får i seg nok vann. JEG vil ikke anbefale deg det!
Men når man er i ketose vil kroppen gi større tørstesignaler enn man er vant til, det er det mange som erfarer. Kroppen generere mye varme når den skal settet i gang med fettforbrenning. Det er kanskje noe av grunnen til at du ikke opplever at du går mer på do. Jeg opplever derimot at jeg går mer på do, men aller mest på morran. Da er det full spring. Det er bare noe jeg har måttet venne meg til. Men nå så er kroppen min mye mindre, og jeg trenger ikke fire fem liter som jeg gjorde i starten 2,5 til 3,5 liter holder i massevis.

Men uansett. Vann er bra. Bare se på dyrene, og tenk på hva vi har hatt tilgjengelig som tørstedrikk i hele vår utvikling.
Men lytt på kroppen, husk også på at sult kan være forvirrede tørstesignaler. Så om du synes du blir for fort sulten igjen etter et måltid, drikk et glass vann først, så kanskje det var fordi du var tørst, og ikke sulten at kroppen ga deg de signalene.

Maxxx
11-07-07, 00:14
Har du sett på makan! Fant denne tråden ved en tilfeldighet og et par dager etter må jeg si at det var veldig nyttig informasjon for meg. Jeg takker så mye for innlegget. :blomster:
Jeg har gått ned 15 kg på 2 mnd, så jeg er fornøyd med det... Men siste halvdel av perioden har gått mye tregere enn før. Væskeforbruket har nok ikke ligget mye over 1 liter i døgnet :o (har vel litt ubevisst holdt tilbake også på væsken for å se bedre reultat på vekta).
Men for 2 dager siden økte jeg drastisk væskeforbruket og ligger nå på over 3 liter. Jeg trodde jeg skulle hoppe opp en kilo eller to grunnet økt væskenivå i kroppen, men utrolig nok gikk det med et brak NED en kilo.
Jeg trengte den kjemiske forklaringen. Helsesnakk som "vann er godt for..." preller av meg. Nå ser jeg selv hvor viktig det er for å ha vekttap videre. Økt væskeinntak var nok det kroppen ventet på.
Så jeg takker igjen Ziggy, artikkelen tror jeg hjelper meg mye!

kstal
12-07-07, 23:26
hmmmmm... ingen som opplever at de må ha klar løype til wc hele dagen av å drikke så sykt mye vann? blir litt lei av å løpe på do hele dagen, vil dette roe seg etterhvert? er i induksjonsfasen av athkinosn etter et halvhjertet forsøk i vinter er det på tide å brette opp armene å ha litt fokus. kan det være induksjonen som gjør at jeg også må på do hele tia,eller er det bare vannet? ser fram til å gå ned i vekt så jeg kan drikke mindre i forhold til det som står i starten, for dette er helt vilt... 4 liter om dagen føles sykt mye ut når man ikke er på trening.

Bee
13-07-07, 14:14
hmmmmm... ingen som opplever at de må ha klar løype til wc hele dagen av å drikke så sykt mye vann? blir litt lei av å løpe på do hele dagen, vil dette roe seg etterhvert? er i induksjonsfasen av athkinosn etter et halvhjertet forsøk i vinter er det på tide å brette opp armene å ha litt fokus. kan det være induksjonen som gjør at jeg også må på do hele tia,eller er det bare vannet? ser fram til å gå ned i vekt så jeg kan drikke mindre i forhold til det som står i starten, for dette er helt vilt... 4 liter om dagen føles sykt mye ut når man ikke er på trening.


Ja, det vil tilpasse seg.
Jeg løp på do hele dagen i begynnelsen, men nå er det ikke oftere enn vanlig.

Photobscura
14-07-07, 15:58
..og jo slankere du blir, desto mindre væske trenger kroppen din;)

Veggpryd
17-07-07, 16:26
Dette var interessant lesing. Jeg som trodde man skulle drikke vann når man var tørst! Det er mange som påpeker at det å få i seg flere liter vann om dagen, bare forstyrrer fordøyelsen og syreproduksjonen i magesekken.

Mener jeg leste dette i Lutz "Bedre uten brød". Nå er jeg litt forvirret igjen. Når jeg drikker flere liter vann om dagen, blir jeg oppblåst og hoven i kroppen. Men, det er kanskje bare i begynnelsen - før man er vant til å ta inn så mye veske?

SusieBlues
15-10-07, 12:39
Takk til Ani som linket til denne i vanntråden i oktober!

Jeg har drukket mindre vann de siste ukene, og på samme tid har jeg gått litt opp i vekt.
Men nå er jeg tilbake!

Her var det mye flott informasjon!

jorang
11-02-08, 22:22
Jøss - første post i denne tråden er borte vekk....
...og dette som var så bra forklart....

Photobscura
27-02-08, 21:41
Hmmm, hvor da? Er jo bare et enkelt innlegg av deg om majones jo :p

Distrea
27-02-08, 21:52
hahaha, hvordan i huleste kunne det skje.. :rolleyes: jaja, nå har lise funnet tråden og lagt link i første innlegg :D

chili
20-06-08, 08:18
You'll want to check the ribs every 20 minutes or so. Examine them to see if the surface of the meat looks dry or moist. Ribs "sweat" about three times during the smoking process. The pores of the meat open, and this allows moisture to escape. This is when the seasoning from the dry rub and the smoke itself are reabsorbed into the meat. When they're sweating, mop or mist them with some apple juice and sprinkle them with a little more Magic Dust. Opening the lid will lower the temperature; add more coals and wood chips as needed to maintain the temperature.

Dette har vel lite med vanndrikking og fettforbrenning å gjøre?

Hvis du redigerer innlegget ditt: tar bort alle reklamelinkene, er det et bra steketips du kan legge inn på oppskriftforumet.

Distrea
20-06-08, 08:21
Dette har vel lite med vanndrikking og fettforbrenning å gjøre?

Hvis du redigerer innlegget ditt: tar bort alle reklamelinkene, er det et bra steketips du kan legge inn på oppskriftforumet.

tror det der er SPAM, den har spydd ut 20 stk siden klokka 5:cool:

chili
20-06-08, 08:33
Akk, ja. :rolleyes:

Photobscura
21-06-08, 11:49
Den spammen altså, men jeg lærte i alle fall noe nytt, det med porene var ny kunnskap for meg :D

Kitt
26-08-09, 10:42
Sender denne tråden frem i lyset, jeg!:D

Nille
26-08-09, 11:28
Så slipper dere å bla ned til første post :D


Hvofor trenger man mere vann på et lavkarbokosthold, og ikke minst når man ønsker å gå ned i vekt?

Det er enkelte som tror at vi trenger å drikke mindre på et lavkarbokosthold enn på et vanlig, tradisjonellt blandignskosthold. Dette stemmer ikke. Kroppens signaler for væskeunderskudd/dehydrering og tørste er de samme uansett hva slags kosthold man følger, og kroppens biokjemiske behandling av de ulike næringsstoffene er også de samme. Forskjellen ligger i hvor mye av de enkelte næringsstoffene vi som følger et lavkarbokosthold faktisk tilfører kroppen, og hvordan vi ønsker at kroppen skal behandle disse.

Jeg vil her derfor ta for meg de to næringsstoffene som vi alle her inne er mest opptatte av, nemlig fett og proteiner. Karbohydrater i sin grunnform er ikke å anse for annet enn ren energi, og jeg vil derfor ikke komme inn på behandlingen av det her.

Fett er bygd opp av alkoholen glyserol og tre like eller ulike fettsyrer. Glyserol er en alkohol med 3 OH- grupper, og på hver av dem kan det binde seg en fettsyre hvor det samtidig avspaltes vann. Det dannes så et triglyserid som så kan lagres.

Fettsyrenes karboksylgruppe, COOH, blir således bundet til OH gruppen på glycerolmolekylet, og frigjør i denne prosessen vann når det dannes fett i kroppen.

Og skal så denne prosessen reverseres, dvs. at fettsyrene skal brytes ned for å inngå i kroppens stoffskifte og energiomsetning, ja så bryter enkelte enzymer ved hjelp av vann esterbindingen mellom fettsyrenes karboksylgruppe og glycerolmolekylet.

Proteinene på sin side består av store molekyler som er bygd opp av mindre byggesteiner, aminosyrer, til lange kjeder. En aminosyre er en organisk syre med formel NH2-CH(R)-COOH, der sidegruppen (R) varierer.

Det som skjer, er at aminosyrene hektes sammen ved at NH2-gruppen (aminogruppen) på den ene aminosyren reagerer med COOH-gruppen (syregruppen) på den andre aminosyren. Når så aminosyrene på denne måten settes sammen til større proteinmolekyler, spaltes det vekk vann, H2O, som fjernes fra det nydannede proteinet. Denne bindingen mellom aminosyrene kalles for en Peptidbinding, og dannes mellom C(O) - N(H) gruppene hos de ulike aminosyrene.

For at proteinmolekylene igjen skal kunne deles opp i sine respektive aminosyrer for å inngå i kroppens stoffskifte og energiomsetning, går enkelte enzymer inn og bryter bindingene mellom molekylene ved hjelp av vann, slik at hydrogen- og oksygenatomene igjen binder seg med de frigjorte aminosyrene.

Det er derfor vi på et lavkarbokosthold med mye proteiner og fett faktisk bør drikke mye vann, ikke minst om vi ønsker å gå ned i vekt ,og sørge for at kroppens ulike biokjemniske prosesser skal fungere så optimalt som mulig.

Jeg vet at dette sikker er "gresk" for mange, men legger allikevel inn her en noe forenklet biokjemisk forklaring på bakgrunnen for kroppens økte behov for vann i forbindelse med at man ønsker å øke kroppens fettomsetning, og derigjennom også gå ned i vekt, da flere har stilt spørsmål om hva som er bakgrunnen for akkurat dette

chili
26-10-09, 20:47
* dytter *

Mailin
06-08-10, 11:57
dytter på denne igjen. Her var mye interessant, og kanskje dette hjelper på min foreløpige stagnasjon!

Dååris
06-08-10, 13:51
Takk, en fin oppklaring :)
Merker jo godt at kroppen trenger mye vann, men jeg liker å vite hvorfor, så denne likte jeg :)

Kanskje
22-01-11, 20:20
Alt dette greide jeg ikke å lese gjonnom. Det var så masse , men jeg leste de første sidene. Og litt sånn teknisk

1 Hvor er den utregningen som ble henvist til i begynnelsen av tråden? Hvordan skal jeg regne ut hvor mye vann jeg trenger?

2 Når man kjenner at man er TØRST - da er det for seint - har jeg lært. man skal drikke når man ikke er tørst. Når man kjenner suget etter væske, er det kroppens måte å si fra at NÅÅÅÅ trenger den virkelig å fylles opp. Så det lever jeg etter, får litt vond samvittighet når jeg kjenner at jeg er veldig tørst - synes synd på kroppen min.

3 Hvorfor må væsken vi tar inn være vann? er ikke vann med f.eks fun light saft i bra for kroppen - ?:confused:

4 - skal mengden vann regnes for seg, og mengden andre ting man drikker for seg?

5 skal man drikke 2-3 liter RENT VANN og så kommer saft, kaffe, eggemelk, smootie utenom?

Jeg klarer ikke få i meg nok rent vann ... og trodde at det hjalp med det andre man drakk også.:rolleyes: :veitikke:

Kitt
23-01-11, 16:18
ALL væske du får i deg i løpet av dagen teller med i væskeregnskapet!
Kaffe, te, brus, saft, væske i maten, vann, osv.
Poenget med at det meste bør være rent vann er at feks Fun light saft inneholder stoffer som kroppen din ikke har godt av og andre ting er til en viss grad litt vanndrivende(ingen enighet om dette:p).
Men i det store og det hele er det hvor mye VÆSKE du får i deg som er poenget! :)

Dette med at når man er tørst er det for "sent", har jeg aldri lært/hørt om før noen sa det her inne og må da være ganske dumt! Det er slettes ikke sunt å tylle i seg masse væske bare fordi man skal unngå å kjenne tørste! :p

2.5 - 3 liter væske i døgnet er det de fleste voksne trenger om man ikke er veldig aktiv. Klart behovet øker om man trener mye eller har en fysisk tung jobb feks, men det tror jeg de fleste kjenner godt selv!

Reapoh
19-09-11, 11:15
Denne tråden er veldig gammel, men den er overraskende nok klistret, så jeg tillater meg å kommentere.

Det forundrer meg at ingen har påpekt dette, men artikkelen TS referer til er på ingen måte noe argument for å drikke mer vann. Det står ikke noe sted hvor mye vann som skal til for at de beskrevede kjemiske prosessene skal kunne finne sted. Ettersom det er masse vann i kroppen så lenge vi er i live, er det ikke noe argument i seg selv at vann er nødvendig for å forbrenne fett. En må i stedet kunne si noe om hvor mye vann som er nødvendig.

Jeg hevder ikke at det ikke er viktig å drikke ekstra mye vann, jeg bare påpeker at denne teksten ikke sier det.

Fullfres
13-11-13, 13:01
Ser at det ikke har skjedd noe i denne tråden siden 2011, men jeg tar den opp igjen likevel jeg. Jeg ble litt matt da jeg leste at jeg måtte ha i meg over 3 liter vann i døgnet. jeg har STORE problemer med å drikke rent vann. Jeg får det i meg, og jeg øver meg masse på å klare å drikke vann som tørstedrikke. Men derfra til å drikke mer enn 3 liter i døgnet er for meg fullstendig utopisk tror jeg.

Nå skal det sies at jeg har ikke fått begynt å min planlagte ketolysediett enda. Det kan hende at mitt behov for å drikke vann vil øke da. Det var godt å høre at man kan bruke mer salt i maten for å stimulere til å få i seg mer vann. Da er det kanskje håp for meg også :) Når det gjelder salt, vil jeg gjerne slå et slag for min gode kjepphest uraffinert havsalt. Det er billig (kr 30,- pr. kilo på helsekosten), og det har ikke blitt behandlet. Dermed har det alle de mineraler og gode stoffer som blir borte i raffineringsprosessen :)

sylwester
14-11-13, 00:51
Ser at det ikke har skjedd noe i denne tråden siden 2011, men jeg tar den opp igjen likevel jeg. Jeg ble litt matt da jeg leste at jeg måtte ha i meg over 3 liter vann i døgnet. jeg har STORE problemer med å drikke rent vann. Jeg får det i meg, og jeg øver meg masse på å klare å drikke vann som tørstedrikke. Men derfra til å drikke mer enn 3 liter i døgnet er for meg fullstendig utopisk tror jeg.

Nå skal det sies at jeg har ikke fått begynt å min planlagte ketolysediett enda. Det kan hende at mitt behov for å drikke vann vil øke da. Det var godt å høre at man kan bruke mer salt i maten for å stimulere til å få i seg mer vann. Da er det kanskje håp for meg også :) Når det gjelder salt, vil jeg gjerne slå et slag for min gode kjepphest uraffinert havsalt. Det er billig (kr 30,- pr. kilo på helsekosten), og det har ikke blitt behandlet. Dermed har det alle de mineraler og gode stoffer som blir borte i raffineringsprosessen :)

Lag grønn te, tynn kaffe eller vann m/kraft av sitron. Alle disse hjelper meg til å drikke mer vann. Jeg drikker i tillegg ganske mye rent vann helt siden jeg møtte kona siden hun drikker av litersflaske hele tiden og det har smittet over. Skaff deg drikkeflaske (min er sånn voss-sak) og ha den med deg overalt og fyll den jevnlig!

Ang salt så jeg på Matagentene der de snakka om "fleur de sel", som koster 180 ganger vanlig salt, men det er jo akkurat det samme krystallet. Selv om det hadde vært forskjell så skal vi jo ikke ha i oss så mye salt at det ville tilført nevneverdig med næringsstoffer inn i kosten vår enn f.eks. den halvkiloen+ med grønnsaker jeg skal spise hver dag.

Antoinette6
14-11-13, 22:32
Jo mer vann jeg drikker, jo tørstere blir jeg. Hva kommer det av, tro? Vane?

vaskeklut
14-11-13, 23:25
Altså, du er ikke NØDT til å drikke tre liter med vann samme hva folk sier. Det er så tullete sagt av folk. Drikk så mye du føler du har behov for du, FullFres :)

Carisma
14-11-13, 23:31
Altså, du er ikke NØDT til å drikke tre liter med vann samme hva folk sier. Det er så tullete sagt av folk. Drikk så mye du føler du har behov for du, FullFres :)

Tja, kroppen trenger 2,5l bare for å holde de vanlige prosessene i gang, og det er når man ikke er i ekstremsituasjoner som f.eks trening, ketose e.l. Jeg syns tre liter høres veldig lite ut jeg!

vaskeklut
14-11-13, 23:33
Om man ikke orker å drikke mer eller ikke får det til, så MÅ man absolutt ikke. Individuelt og sånn.

Carisma
14-11-13, 23:34
Om man ikke orker å drikke mer eller ikke får det til, så MÅ man absolutt ikke. Individuelt og sånn.

Men da får man heller ikke lov til å klage på at man er slapp, har hodepine e.l.. ;)

vaskeklut
14-11-13, 23:38
;) ;) ;) Sånn kan jeg også.

Man får i seg ganske mye vann igjennom mat etc, og om man ikke har problemer som kommer av dehydrering så er det faktisk ingen grunn til å presse seg selv til å drikke. Alle er forskjellige, vi har forskjellig behov for væske.

Cyan
15-11-13, 13:53
Enig med vaskeklut. Hvorfor i alle dager skal man sitte og tylle i seg litervis med vann dersom man ikke har behov for det? Jeg bruker urinfarge som en pekepinn på om jeg har fått nok væske i meg eller ikke (og legg merke til at jeg skriver væske og ikke vann ;)).

http://m.klikk.no/helse/dinkost/ernaring/article612086.ece

nellie
15-11-13, 13:55
2.5 liter minimum... Hvor har du det i fra Carisma?

Vibeke-67
15-11-13, 14:09
Jeg har holdt på med lavkarbo siden 2007, sant nok ikke Ketolyse, men en ED-tilnærmet i begynnelsen. Jeg har alltid hatt problemer med å få i meg de mengdene med vann man anbefaler her. Har virkelig prøvd, med fancy flasker med meg, sitron/ingefær/agurk i, isbiter etc. Jeg blir skikkelig stresset av det, og når jeg ikke tenker på det hele tiden, drikker jeg i gjennomsnitt en liter rent vann i døgnet.
Jeg får vondt i halsen av å drikke vann. Det er svært ubehagelig, og det føles for "stort" å drikke på en måte. Kan få kvelningsfornemmelser og får lyt til å spy. Vel å merke når jeg drikker for å drikke, ikke når jeg drikker for jeg er tørst.
På tross av dette har jeg gått ned kilo (ca 20), klarer å holde vekta, har ikke hodepine og er ikke dehydrert. Jeg fungerer faktisk helt utmerket!
Jeg får jo i meg annen væske, som kaffe, te, ferskpresset grønnsaksjuice, saft uten sukker osv.

Det aller beste er sikkert å få i seg mer enn meg. Men som en opplysning da, kan det jo være av interesse for andre at ikke alle drikker minst 3 liter om dagen og fungerer likevel.

langaard
15-11-13, 15:22
Spis når du er sulten, drikk når du er tørst, enkelt og greit;)

Kitt
15-11-13, 16:32
De 2.5 litrene Carisma snakker om, stemmer nok, de, men da er det ikke tatt høyde for alt man får i seg gjennom maten.
Og som Cyan sier, vi snakker VÆSKE, ikke vann. Et væskeregnskap ta ikke hensyn til hva slags væske man inntar. Klart man ideelt sett burde drikke mest rent vann, men flere enn meg sliter veldig med det. Jeg blir regelrett kvalm feks.
Om man så bare lager veldig svak saft, endres osmolaliteten og jeg kan fint drikke den uten plager. :p

Antoinette6
15-11-13, 19:17
Spis når du er sulten, drikk når du er tørst, enkelt og greit;)

Nettopp. Akkurat. :ja:

sonim
15-11-13, 19:37
Kan være fryktelig skummelt å komme med tommelfingerregler her inne på forumet.

Med fryktelig forbehold om alle aspekter på individuelle forskjeller osv osv så bruker man gjerne si følgende:

Når tisset er guloransje over tid, så har man kanskje ikke nødvendigvis en god væskebalanse.
Når tisset er lyst lyst gulaktig til blankt hvitt, så er man iallefall tilstrekkelig hydrert i kroppen.

Om man må drikke 1 glass vann eller 2,5 ltr vann for å få tilstrekkelig væskebalanse i kroppen sin vil derfor variere fra person til person. Bruk tissefargen som en indikator, det funker for sikkert mer enn 99% av befolkningen.
Hvis noen sier du må drikke minst 2,5 ltr vann eller noe slikt, så er ikke det nødvendigvis riktig. Ei heller en forutsetning for å gå net i vekt gjennom å forbrenne fett.
Men, at man bør tilstrebe å være i væskebalanse i kroppen, gjerne litt overbalansert, er nok ingen dum idè ift de kjemiske prosesser i kroppen som livnærer seg av tilstrekkelig med tilgang på væske.

Men det er vel som en annen sa det her inne, føler man seg slapp, dehydrert, tung i hodet, lite energi, men ikke har noen kjente eller ukjente sykdommer, så er det ikke så dumt å sjekke fargen på eget tiss. Kanskje du bare er litt underernært på væske?

Antoinette og langaard: Spis når du er sulten check. Men å bare drikke når man er tørst er egentlig ikke et så bra råd sånn rent fysiologisk sett ut fra hvordan væskebalansen styres i kroppen. Men ok, populistisk sett så kan man vel si at drikk når du er tørst, eller helst litt før :-)

Fullfres
16-11-13, 11:11
Oi. Dette er visst noe folk føler sterkt for. Her går diskusjonen høyt, og det er så bra! :)

Lag grønn te, tynn kaffe eller vann m/kraft av sitron. Alle disse hjelper meg til å drikke mer vann. Jeg drikker i tillegg ganske mye rent vann helt siden jeg møtte kona siden hun drikker av litersflaske hele tiden og det har smittet over. Skaff deg drikkeflaske (min er sånn voss-sak) og ha den med deg overalt og fyll den jevnlig!

Ang salt så jeg på Matagentene der de snakka om "fleur de sel", som koster 180 ganger vanlig salt, men det er jo akkurat det samme krystallet. Selv om det hadde vært forskjell så skal vi jo ikke ha i oss så mye salt at det ville tilført nevneverdig med næringsstoffer inn i kosten vår enn f.eks. den halvkiloen+ med grønnsaker jeg skal spise hver dag.

Vanlig uraffinert havsalt kan du kjøpe på helsekosten til 30 kr kiloen. Det er billigere og MYE bedre enn alle de raffinerte typene som koster skjorta!

Det er jo et alternativ med drikkeflaske selvsagt. Jeg har prøvd det noen ganger uten den store suksessen, men det betyr jo ikke at man ikke kan prøve igjen ;)

Altså, du er ikke NØDT til å drikke tre liter med vann samme hva folk sier. Det er så tullete sagt av folk. Drikk så mye du føler du har behov for du, FullFres :)

Hehe godt å høre, vaskeklut :) Jeg må nok drikke mer og oftere enn jeg gjør, for jeg drikker overhodet ikke nok. Det kjenner jeg på formen også.

Enig med vaskeklut. Hvorfor i alle dager skal man sitte og tylle i seg litervis med vann dersom man ikke har behov for det? Jeg bruker urinfarge som en pekepinn på om jeg har fått nok væske i meg eller ikke (og legg merke til at jeg skriver væske og ikke vann ;)).

http://m.klikk.no/helse/dinkost/ernaring/article612086.ece

Ja det gjør jeg også. Og jeg legger merke til at de dagene jeg drikker bare når jeg husker på det, er formen dårligere og tisset mye mørkere. Så jeg må helt kalrt "tvinge" meg selv til å drikke mer altså!

Jeg har holdt på med lavkarbo siden 2007, sant nok ikke Ketolyse, men en ED-tilnærmet i begynnelsen. Jeg har alltid hatt problemer med å få i meg de mengdene med vann man anbefaler her. Har virkelig prøvd, med fancy flasker med meg, sitron/ingefær/agurk i, isbiter etc. Jeg blir skikkelig stresset av det, og når jeg ikke tenker på det hele tiden, drikker jeg i gjennomsnitt en liter rent vann i døgnet.
Jeg får vondt i halsen av å drikke vann. Det er svært ubehagelig, og det føles for "stort" å drikke på en måte. Kan få kvelningsfornemmelser og får lyt til å spy. Vel å merke når jeg drikker for å drikke, ikke når jeg drikker for jeg er tørst.
På tross av dette har jeg gått ned kilo (ca 20), klarer å holde vekta, har ikke hodepine og er ikke dehydrert. Jeg fungerer faktisk helt utmerket!
Jeg får jo i meg annen væske, som kaffe, te, ferskpresset grønnsaksjuice, saft uten sukker osv.

Det aller beste er sikkert å få i seg mer enn meg. Men som en opplysning da, kan det jo være av interesse for andre at ikke alle drikker minst 3 liter om dagen og fungerer likevel.

Jeg er så enig med deg! Det er akkurat sånn jeg føler det også!

Jeg tror nok at for meg gjelder det å drikke så mye som jeg føler for, og så litt mer enn det :) Jeg er fullt i stand til å drikke alt for lite fordi jeg rett og slett glemmer å drikke. Håpet er at litt større mengder salt i maten og litt mer bevissthet rundt dette med væske skal gjøre susen :)

Tusen takk for at dere lager en god og variert diskusjon rundt dette! :)

Antoinette6
16-11-13, 11:33
Kan være fryktelig skummelt å komme med tommelfingerregler her inne på forumet.

Med fryktelig forbehold om alle aspekter på individuelle forskjeller osv osv så bruker man gjerne si følgende:

Når tisset er guloransje over tid, så har man kanskje ikke nødvendigvis en god væskebalanse.
Når tisset er lyst lyst gulaktig til blankt hvitt, så er man iallefall tilstrekkelig hydrert i kroppen.

Om man må drikke 1 glass vann eller 2,5 ltr vann for å få tilstrekkelig væskebalanse i kroppen sin vil derfor variere fra person til person. Bruk tissefargen som en indikator, det funker for sikkert mer enn 99% av befolkningen.
Hvis noen sier du må drikke minst 2,5 ltr vann eller noe slikt, så er ikke det nødvendigvis riktig. Ei heller en forutsetning for å gå net i vekt gjennom å forbrenne fett.
Men, at man bør tilstrebe å være i væskebalanse i kroppen, gjerne litt overbalansert, er nok ingen dum idè ift de kjemiske prosesser i kroppen som livnærer seg av tilstrekkelig med tilgang på væske. . . .

Antoinette og langaard: Spis når du er sulten check. Men å bare drikke når man er tørst er egentlig ikke et så bra råd sånn rent fysiologisk sett ut fra hvordan væskebalansen styres i kroppen. Men ok, populistisk sett så kan man vel si at drikk når du er tørst, eller helst litt før :-)

God ord, sonim. :ja: Tørsten min er liksom avhengig av om jeg husker å drikke eller ikke. Husker jeg det, vil jeg kjapt ha litt mer væske, husker jeg det ikke, sier ikke kroppen fra heller. . . før jeg ser fargenn på urinen :D