View Full Version : Ang Ketose!


Miriam
04-05-04, 23:26
Var på Fedon kurs i dag igjen og vektap etter to uker er 1,7 og opp i muskelmasse. Det er jeg faktisk fornøyd med siden jeg ikke kan trene så mye.

Utifra diverse symptomer mener kurslærer at jeg er inne i en ketose. Og at det ikke er bra for hverken nyrer eller lever.
Samtidig ser jeg det skrives mye herinne om nettopp Ketose.

Hvorfor er dette evnt skadelig for meg og hva børe jeg gjøre?:confused:

Er litt forvirret nå for jeg fikk beskjed om at jeg nok har vært for flink:confused:

HP
04-05-04, 23:32
Det kommer antagelig an på kurslederen det da vel... :p

Jeg har vært i kontakt med Lindbergs akademi, og der fikk jeg vite at dem ikke anbefalte ketose. Men samtidig sa dem at de som var FLINKEST nok var i ketose...

Og om noen valgte å gå i ketose ville de ikke få støtte fra kursleder uten at de tok kalium og magnesiumtilskudd.

Ketose er ikke farlig for friske mennesker. Har ingen fakta å slenge i bordet med akkurat nå, men dokumentasjon er der rikelig av... Du kan kansje be kurslederen ta en prat med veilderen sin om ketose? :)

Lykke til videre! Og du er kjempeFLINK! :goodluck:

Miriam
04-05-04, 23:37
Takk for svar. Jeg har fått time til legen ved klinikken for å få gått igjennom diverse blodprøver.

Ble jo litt engstelig da hun sa dette men noe godt svar fikk jeg ikke på hvorfor det kunne være skadelig.

Det med tilførsel av kalium kan det tyde på at kroppen mister for mye veske for raskt?
Det er jo egentlig bra for meg det da siden jeg lett hovner opp i fingrer osv.
Men jeg skjønner at for mye vesketap ikke er bra.:confused:

HP
04-05-04, 23:41
Lindberg Akademiet sier at alle som er i ketose skal ta Kalium og magnesium tilskudd grunnet stort vesketap, med tilhørende mineraltap... Det er jo logisk det... (Forøvrig derfor du skal drikke mye når du er i ketose.)

Men jeg har ennå ikke funnet tilsvarende anbefalinger fra Atkins senteret... :)

Miriam
04-05-04, 23:45
Hva du vet:) Takk

Maz
05-05-04, 18:30
Det er vel slik at de mener at man bør ha veiledning av lege om en skal være i ketose. Lindbergklinikken tar blodprøver før og underveis. På Eat kurs skal du vel også ta blodprøver førts.

Ketose KAN være farlig i gitte tilfeller og de vil ikke ta ansvaret uten skikkelig kontroll.

Anne
07-05-04, 13:30
Jeg er så vanvittig varm om dagen. Kan det skyldes at jeg er i ketose?:confused:
At det er en annen type forbrenning?

Kanel
16-05-04, 12:19
Jeg kjøpte på apoteket sticks som man tisser på og viser hvorvidt man er i ketose eller ikke.
Jeg har alltid hatt utslag på denne testen og jeg har drevet på snart et år.
Har jevnlig tatt blodprøver og dette har ikke hatt innvirkning på verken nyrer eller lever for min del.
Kan selvfølgelig ikke svare på hvorvidt det er farlig for noen, snakker bare av egen erfaring.
Jeg har også hatt perioder med hetetokter, også har jeg frosset endel.
Har ikke tenkt hvorvidt dette skyldes ketose, men det er sikkert noe i det.
Skal ta det opp med legen min neste gang jeg er der.
Har i perioder trodd jeg var kommet i overgangsalderen og har fått dette sjekket opp.
I en alder av 31 år er det vel tidlig, og heldigvis var ikke det tilfelle.

Nille
16-05-04, 14:30
Ketose er ikke farlig med mindre man har en alvorlig nyrelidelse. Dette står det en del om i DANDR. Atkins har flere forskningsrapporter som underbygger dette. Legene i Norge har liten kunnskap om dette. Og alt de ikke vet noe om er farlig ! Tror ikke Arkins hadde turt å "markedføre" ketose i et land som USA (hvor en saksøker hverandre for den minste ting) hvis det hadde vært farlig !

Her (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?CMD=search&DB=pubmed)er en del forskningsrapporter/artikler fra national Library of Medicine ang. akkurat dette. For de som orker å lese det. nedenfor utdrag fra Atkins.com:


Isn't ketosis a dangerous state for your body to be in?
http://atkins.com/img/assets/746/line.dotted-h.grey.513.gif
The body uses two fuels for energy: fat and glucose (blood sugar). Carbohydrates break down in the body as glucose. So when you cut back on carbs, you effectively take away most of one of the body's fuels and the body turns to fat burning, the metabolic process called lipolysis and the secondary process of ketosis. So long as you have extra body fat, ketosis is safe and natural.and it.s the secret weapon of weight loss. A person in ketosis is getting energy from burning ketones, which are carbon fragments that are created by the burning of the body's fat stores.

There is nothing harmful, abnormal or dangerous about ketosis. Some of the confusion comes from the word ketoacidosis, which is completely different from ketosis. Ketoacidosis is a potentially dangerous condition seen in Type I diabetics.people who cannot produce insulin, when their blood sugar levels are out of control.alcoholics and people in a severe state of starvation. Research shows that ketosis does not cause adverse effects to the heart, kidneys, liver or blood cell functions. Nor is bone health compromised.Som vi har skrevet flere ganger her i dette forumet: Det er heller ikke alle som får utslag på Ketostix'en..men tar av allikevel. Andre har utslag i varierende grad, helt fra lyselyse beige opp til mørk lilla, uten å miste et gram. Ketostix er unødvendig å bruke. Er du i ketose kjenner du det på ånden og/eller du ser det på neonfarget urin.

Jeg velger å tro på folk/medisinere som har diskutert dette i mange mange år, fremfor en almenpraktiserende som må slå opp i boka si for å vite hva ketose er !