View Full Version : Gluten i hvetemel


Fjonken
11-06-06, 19:39
Hvor mye gluten er det vanligvis i 100 gr hvetemel?

Nille
11-06-06, 19:49
Gluten er jo proteinet i melet og det ligger på rundt 10-13 % av melet. Det resterende 75-90 % er stivelse. (Ikke spør meg hva de manglende prosentene er - for det aner jeg ikke)

Ziggy
11-06-06, 19:52
Gluten er jo proteinet i melet og det ligger på rundt 10-13 % av melet. Det resterende 75-90 % er stivelse. (Ikke spør meg hva de manglende prosentene er - for det aner jeg ikke)

Fiber og vann??? ;) :p ;)

Nille
11-06-06, 19:55
Fiber og vann??? ;) :p ;)

Ja det må de vel kanskje være ja :p

Fjonken
11-06-06, 20:02
ok.. Da gikk regnestykket mitt opp. På papiret i allefall. Nå gjenstår det å se om det funker i realiteten også... Fjonken er litt hemmelighetsfull.. Skal forske litt på kjøkkenet i dagene som kommer.. Vent å se og det ikke dukker opp noe godt.. og sunt..

Melania
11-06-06, 22:04
Kjære Fjonken, nå gjør du meg spent...:suss:
Men jeg ser liksom for meg at når du kommer inn på kostholdsstudier så åpner du en ny verden. Kanskje du oppdager/skaper det første melet uten karbohydrater (ala splenda)og masse annet spennende :spent:

ok.. Da gikk regnestykket mitt opp. På papiret i allefall. Nå gjenstår det å se om det funker i realiteten også... Fjonken er litt hemmelighetsfull.. Skal forske litt på kjøkkenet i dagene som kommer.. Vent å se og det ikke dukker opp noe godt.. og sunt..

Nille
11-06-06, 22:42
Tipper på at Fjonken driver forsøk med sin egen bakemiks ...... :D

Fjonken
12-06-06, 13:24
Nå kan dere luuure nå.. ! :D
Bakemix er det ikke, men noe annet veldig etterlengtet hos meg selv, min mann og maaange andre her på forumet.. Får jeg det til og det blir godt så får dere vite det sporenstreks.. !

Ziggy
12-06-06, 14:38
Nå kan dere luuure nå.. ! :D
Bakemix er det ikke, men noe annet veldig etterlengtet hos meg selv, min mann og maaange andre her på forumet.. Får jeg det til og det blir godt så får dere vite det sporenstreks.. !

"Fake" potetgull...:p

Fjonken
12-06-06, 14:42
Kjære Fjonken, nå gjør du meg spent...:suss:
Men jeg ser liksom for meg at når du kommer inn på kostholdsstudier så åpner du en ny verden. Kanskje du oppdager/skaper det første melet uten karbohydrater (ala splenda)og masse annet spennende :spent:

Jammen ikke legg lista så høyt a! Tenk om jeg bare blir en høyst ordinær ernæringskonsulent som skal veilede folk inn i lavkaloriens forsultende verden? Nei, måtte gudene forby.. ! Skal forsøke å bli en grei lavkarbokonsulent med livsstilsomleggingskurs som hovednæring.. ! Og litt kjøkkenforskning på si.. ! :D

Fjonken
12-06-06, 14:43
"Fake" potetgull...:p

Nei.. ;)

Melania
12-06-06, 14:46
Men jeg vet hva du tenker på, nemlig det samme som jeg savner mer enn alt.... ;)

Før jeg begynte på lavkarbo hadde familien dette til middag minst 3-4 dager i uken tror jeg. Selv har jeg ikke rørt det på lenge, eller dev jeg har rørt, tygget og spyttet ut igjen da angeren kom over meg.

Fjonken
12-06-06, 14:49
Men jeg vet hva du tenker på, nemlig det samme som jeg savner mer enn alt.... ;)

Før jeg begynte på lavkarbo hadde familien dette til middag minst 3-4 dager i uken tror jeg. Selv har jeg ikke rørt det på lenge, eller dev jeg har rørt, tygget og spyttet ut igjen da angeren kom over meg.

Hysj! Ikke si no mer...! Dessuten har Fjonkers flere ting på gang.. ;)

Melania
12-06-06, 15:08
Hysj! Ikke si no mer...! Dessuten har Fjonkers flere ting på gang.. ;) Jeg er ikke i tvil, og jeg har fremdeles stor tro på at du en dag slå igjennom! De beste produkter som kommer er jo ofte de som kommer fra noen som virkelig ser behovet.

I trust in you babe :klem:

Nille
12-06-06, 15:08
Aha.....pasta/spagetti !! Da trenger du en del stivelse ja !! :D

Fjonken
12-06-06, 15:12
Bingo.. ! Men så er min munn lukket med 40 segl.. (Fjonken tar på seg forskerfrakken og forsvinner inn på labben..derfra rikker hu seg ikke før hu har fått det i boks.)

Ziggy
12-06-06, 15:13
Aha.....pasta/spagetti !! Da trenger du en del stivelse ja !! :D

Tagliatelle er nærliggende her også, ja... og for de som tåler gluten, så er det ikke nor problem, skulle tro deigen vil være seig nok i massevis, da det er nettop glutenet i hvetemelet somfår det hele til å "henge" sammen...;)

Fjonken
12-06-06, 20:14
Pasta pronto.. Jeg klarte det!

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=9280