... bruke hvilket som helst mel til det?
Jeg tror det :ja: Det blir bare litt løst uten gluten, for det er det som binder padeigen sammen...
Har du sett at jeg har lagd blåbærpai med mandelmel-bunn? Lagde mandelmel i kaffekverna, og knadde sammen med smør og splenda. Stekte med blåbær oppi på 180-200 i 20 min. Det ble så godt! :) Men ganske løs bunn ble det.
Jeg tror det :ja: Det blir bare litt løst uten gluten, for det er det som binder padeigen sammen...
Har du sett at jeg har lagd blåbærpai med mandelmel-bunn? Lagde mandelmel i kaffekverna, og knadde sammen med smør og splenda. Stekte med blåbær oppi på 180-200 i 20 min. Det ble så godt! :) Men ganske løs bunn ble det.Ja, jeg så det, det så veldig godt og fristende ut! :)
Jeg har et spørsmål til: Er det forskjell på butterdeig og paideig? (i så fall hva? jeg mener å huske at vi lagde noen sånne boller på konditoriet der jeg var utplassert i åttende klasse, der vi kjevlet en deig i mange tynn-tynne lefser og la oppå hverandre før vi stekte eller noe?)
Paideig er en smuldre deig gjerne, hvor smørret er smuldret i. Butterdeig; da er smørret kjevlet inn, mye bretting og kjevling, slik at deigen og kakene blir flakete.
Du kan vel bruke en klassisk mandelbunn til pai.. Malte mandler, søtning og stivpisket eggehvite? Lag grop i deigen når du har den i formen og legg litt ekstra deig rundt kanten av forma. Da får du paibunn med kanter. Stekes. Ha så i det fyllet du vil ha og smør en ny porsjon mandebunndeig over det hele som et lokk. Stekes videre..
Jaa, mandelbunnen holder jo kjempegodt sammen om du har stivpisket eggehvite i, det er jo samme bunnen som til suksesskake. :sikle: