View Full Version : Noen spørsmål:


nalana
03-08-06, 18:57
Lurer på noen ting i forbindelse med å prøve OE. Det jeg lurer mest på er vel noe av det som frister mest også med denne filosofien. Nemlig brødet og poteten.
Først poteten: Virker litt skummelt å plutselig skulle spise potet igjen, og til og med blande den med masse fett som jeg har sett Ziggy har skrevet er OK. Hvorfor gjelder ikke det med at når man skal spise mer enn liiite karber, så skal man ikke blande med fett når man er på OE?

Og når det gjelder brødet; synes jeg jeg har sett noe av det samme der, at man kan spise fett pålegg på OE-brød eller Lindbergs brød. Hvorfor er ikke det "farlig" her, tror nemlig ikke kroppen min vet forskjell på Atkins og OE, og er redd for å bli straffet for "regelbrudd" med vektoppgang eller stillstand hvis jeg plutselig skal blande karber og fett.
Og når jeg har sett på oppskfirten for dette brødet, så virker det ikke gørrgrovt, stemmer det at man til og med kan ha litt vanlig mel i:eek: :confused:

Lurer på mer også jeg, men vi får ta litt av gangen.

Ziggy, så du menget deg med edderkoppene nettopp, så da er det kanskje håp om et raskt svar?:p ;)

Tar imot svar fra andre som vet også jeg altså:rolleyes: :o

nalana
08-08-06, 20:32
Er det ingen her for tiden som kan dette?
Jeg har lyst til å prøve dette en ukes tid i hvert fall.

Min idealvekt ligger nok rundt 65 kg.

Har da som mål å spise 65 gram proteiner, 130 gram fett og litt over 30 gram med karbohydrater hver dag.
Har hatt en prøve dag i dag, men i morgen kjører jeg for alvor.

Si gjerne ifra hvis det ser ut som jeg ikke har tolket reglene riktig:)

jankph
08-08-06, 22:43
... er redd for å bli straffet for "regelbrudd" med vektoppgang eller stillstand hvis jeg plutselig skal blande karber og fett.


Jeg kjenner forsåvidt litt til OE etter å ha lest boka til Kwasniewski, og jeg skjønner jo at du er litt betenkt, men hvis du holder deg til 30 kbh, så er dette fremdeles minimalt i forhold til et 'vanlig' kosthold, der 300-400g karber gjerne er normalen, og 30 karber er bare en minimal økning i forhold til Atkins (20 om jeg ikke tar helt feil der). Dessuten antar jeg at de 30 karbene er fordelt utover flere måltider, og selv om du skulle innta de i ett måltid sammen med masse fett tviler jeg på at det er nok til å sette i gang fettlagringen (les: stillstand/vektoppgang). Men, du får prøve deg fram, og se hva som skjer etter en uke.

nalana
09-08-06, 10:17
Ja, jeg skal prøve meg fram. Hvis det går bra, så blir det nok mer enn en uke. Hiver meg ikke over poteten og brødet sånn med en gang, for det er vel ikke noe som sier at man MÅ spise det:eek:

Satser først på å få opp fettprosenten til ca 80 på bekostning av protein som jeg nå kan spise litt mindre av.

Takk for svar, jeg er ikke redd for å prøve nå:)

Har forresten startet ny journal i Åpne dagbøker som heter "Nyt på nytt"