![]() |
Blomkålsuppe med bacon
Kopiert fra Tine.no
http://www.tine.no/imageresize/190225_550_500_c_10.jpg Ingredienser
Et blomkålhode er utgangspunktet for denne mettende suppen. Her serveres den med Crème Fraîche og stekt bacon blandet med persille og sitron. Slik gjør du
|
Sv: Suppetråden!
Hvorfor er ikke denne tråden klistret!?!?! Den MÅ jo bli det!!!:stortsmil
|
Suppesuppesuppe! :)
Licotas tomatsuppe: (rekker til 2 porsjoner til 1 person :D) 1 boks hermetiserte hakkede tomater 2 små buljongterninger En halv boks(bruk hermetikkboksen) vann 1 dl kremfløte Salt og pepper 1 liten løk Olivenolje 1-2 fedd hvitløk Så her gjør du: Kutt opp løken og fres den i oljen/smøret sammen med hvitløken til den blir blank. Slå over boksen med tomater, ha opp i buljongterningene og vannet. Salte og pepre, smak til med fløten. Ha gjerne oregano og basilikum oppi og om du liker det. La koke i 10 minutter. Om du ønsker at suppen skal være jevnet så ta en runde med stavmikseren. Server med kokt egg. Totalt tar denne suppa 20 minutter å lage, og det er ikke lenger enn det tar å lage posesuppe. Samt at den smaker tusen ganger bedre... |
Fant denn her inn og skal prøve den, kutter ut løken og erstatter soyafløte med kremfløte. Så får vi se
6personer 1 brokkolibukett 1 blomkålhode 1/2 løk finhakket 2 ss meierismør 1 liter vann eller kraft 1dl soyafløte eller kesam salt/pepper 1. Skyll og kutt blomkål og brokkoli i smnå buketter 2. Fres løken blank i smør og tilsett bukettene. La det surre i 1 min. 3. Hell kraft eller vann over og la det koke til de er nesten møre. Bruk stavmixer og kjør til suppen er fin og glatt. Tilsett soyafløte og smak til med salt og pepper. http://tickers.TickerFactory.com/ezt...O43/weight.png |
Sitat:
|
Hurra! Så flott, Arnakristin :heia:!
|
Har hatt skikkelig lyst på suppe i det siste. Lagde tomatsuppe forrige uke. Men dette såg jo fantastisk ut. Mange muligheter :D
|
Åh... jeg elsker å lage suppe - takk for denne! :love:
|
*abonnerer*
Masse herlig suppe :glis: :sikle: |
Kremet sellerirotsuppe
SELLERIROTSUPPE MED SPEKEBACON
Ingredienser: 200 g sellerirot 4 dl hønsekraft 3 dl kremfløte 1 dl melk 50 g Økologisk Røros Smør 100 g Spekebacon fra Bjorli Fjellmat 1 ss finkuttet gressløk 4 Vannkringler Sellerirot kuttes i terninger og kokes under lokk med kraft, fløte, melk og smør. Kjøres i blender og siles. Ta vare på den avsilte purèen Spekebaconet freses i eget fett til den er sprø, og blandes med gressløk. Legg en skje med sellerirotpurè og topp med flesk og skummende suppe. |
Jeg lager alltid så kjedelige supper.. men akk så godt det er lell. I dag kokte jeg opp 1 blomkål og 1 løk, kjørte det med stavmikser, smelta i litt smør og helte på en 6-7-8 dl med helmelk, salta og pepra og akk så deilig..
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Lagd løksuppe i dag!!! Knallgod!
400 gram løk 1 liter vann kyllingbuljong Kutt løken i biter, surr på panna, ha i kasserolle, tilsett vann og kok i ca 20 min. Ferdig! :sikle: |
Perfekt dag å lage suppe på, og å finne denne tråden!
*abbonerer* |
~ ¤ Sterk tomatsuppe for selvmedliden sjukling ¤ ~
Når man er syk og ikke orker lage mat eller å handle, er det deilig å slenge sammen noe fra skapene. Denne er chilisterk og henter inspirasjon fra Mexico. 1 ss smør/stekeolje 2 ss grovhakket løk 3 fedd hvitløk 1 ss tacokrydder* 1 grovhakket soltørket tomat 1 boks grovhakket tomat 1/4 ts chipotlepasta** 1 terning kyllingbujlong 3 dl vann 1 ss rømme 1 ss revet ost Varm smør/stekeolje i en kjele. Ha i løken og stek den myk. Ha i hvitløken, og surr i noen minutter. Ha i krydderet og la det varmes i noen sekunder. Hell over tomatene, ha i soltørket tomat, chipotle og buljongterning. Ha i 3 dl vann, og la det koke i 10 min. Kjør suppen glatt med stavmikser eller i en blender. Spe med vann hvis du vil ha en tynnere suppe. Hell suppen over i en bolle, ha i rømme og revet ost. *Oppskrift på hjemmelaget tacokrydder finnes det mange av, både på forumet og ellers på nettet. **Kan sløyfes. Ikke alle liker den røkte smaken, jeg synes det gir en spennende dybde til tomatsmaken. |
Klara: Tror du har blandet sammen stjernene. ;)
Hm, kan ikke huske å ha sett chipotle i butikkene her, men jeg skal absolutt lete etter det nå! Jeg liker røkt smak! |
Sitat:
Jeg fant det endelig på Mega, i tacohyllen. Litt rar smak, men taco er ikke det samme uten nå :smile: |
Ja, hvorfor er ikke denne klistret? Kan noen klistre den?
|
Sitat:
|
Dette er jo himmel på jord for en suppe elsker som meg!
|
Re: Suppetråden!
Jeg elsker supper! Tusen takk!
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:33. |