Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Kokosboller (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=1928)

Iset 14-04-07 19:19

Sv: Kokosboller

Det HØRES jo unektelig enda bedre ut med kokossmak på selve kremen også, jeg ELSKER jo kokos. :sikle:

Smula 03-05-07 11:57

Satt og klødde meg i hodet over hvor nøyaktig kokosen kom inn i bildet, men jeg skjønner jo nå at det er dette som heter "cocosa extra virgin".
Hva er dette nøyaktig? Høres ut som olje? Går det an å få kjøpt det i vanlige butikker (Meny f. eks?)

Nillomien 03-05-07 12:09

mmm... hører veldig godt ut:D

themonk 03-05-07 12:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Smula (Innlegg 270258)
Satt og klødde meg i hodet over hvor nøyaktig kokosen kom inn i bildet, men jeg skjønner jo nå at det er dette som heter "cocosa extra virgin".
Hva er dette nøyaktig? Høres ut som olje? Går det an å få kjøpt det i vanlige butikker (Meny f. eks?)

Kjøpes på helsekosten. Det er fast i romtemperatur, akkurat som delfiafett. Kommer på "syltetøyglass".

nomma 03-05-07 13:23

Jeg har fått Sukrin i posten i dag.. må prøve å lage disse igjen.. Gikk galt sist jeg lagde med natreen.. smakte zalo..

Smula 04-05-07 15:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av themonk (Innlegg 270281)
Kjøpes på helsekosten. Det er fast i romtemperatur, akkurat som delfiafett. Kommer på "syltetøyglass".

Aha.... takk skal du ha!
:)

moinx 16-08-07 15:24

Hvilken kjeks kan man bruke?
Er det en idè å smøre den smelta sjokoladen på ei frossen bakeplate for så å "brette" sjokoladen rundt skummet tro?

Soul 16-08-07 18:10

Brettede kokosboller?

moinx 16-08-07 19:22

:lol: Nei, jeg mener å brette sjokoladen rundt skummet.
Hvis man smører sjokoladen på frossen plate, så stivner den jo, men ikke mer enn at det går an å bøye og forme den... skjønte? Jeg er håpløs til å forklare...:p

Soul 16-08-07 19:30

Joda...skjønte.

Skal de ha sløyfer også?

:p

Georgine 16-08-07 19:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Soul (Innlegg 321680)
Joda...skjønte.

Skal de ha sløyfer også?

?? Hva mener du her?

Nille 16-08-07 20:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Soul (Innlegg 321680)
Joda...skjønte.

Skal de ha sløyfer også?

Don´t feed the troll ! :rolleyes:

Soul 16-08-07 22:02

Jeg har fortalt Georgine hva jeg mente.

Nå vil jeg høre mer om kokosboller.:rolleyes:

themonk 16-08-07 22:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Soul (Innlegg 321855)
Nå vil jeg høre mer om kokosboller.:rolleyes:

De er digge. :) De er ikke engang en mislykka oppskrift på etterligning av dessertmat. Bedre enn originalen er de faktisk.

Soul 16-08-07 22:20

Vel da må jeg prøve de jeg og faktisk!
Jeg har klart meg uten hjemme lagde ting til nå....kan ikke huske hvorfor?:D

Momse 28-03-09 17:09

Naaam...disse har jeg laget i dag!! Kjempegode, til og med ungene digget de :D Fint lørdagsgodt :)

4me 28-07-09 15:59

Dette må jeg bare lage. Kan ikke huske sist jeg spiste kokosboller. Elsket det men har alltid sett på det som fyfy mat. Og nå kan jeg spise det. Men 70 % sjokolade. "Ramler" man ikke ut av ketose av å spise det?

Summer 28-07-09 17:09

Du kan jo bruke 95% og søte med noe søtstoff?

4me 28-07-09 19:31

Nå har jeg kjøpt inn sjokoladen. Har funnet ut hva jeg gjør mens vi syklet fra butikken. Jeg lager min bar. Så kan barna kose seg med 70% sjokoladen. Fant nemlig ingen sjokolade over 70% her i denne lille bygda. Men for å være helt ærlig så vet jeg ikke om det frister med 95 % sjokolade heller. Det smaker jo skosåle.

sirib 18-03-11 14:56

er det den første oppskriften som gjelder eller den modifiserte dere bruker?

Bik 11-12-11 13:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Summer (Innlegg 17108)
Kokosboller:

4 eggehviter
smak til med mengde søtstoff
4 plater gelatin
1.5 pakker 70% mørk sjokolade
1 stor ss cocosa extra virgin
ca. 25 stk runde, helst usøtetede kjeks hvis ønskelig (jeg laget uten)
Legg gelatinen i bløt i kaldt vann vann 10 minutter. Stivpisk eggehvitene, pisk inn søtstoff. Ta opp gelatinen, klem ut vannet, og smelt gelatinen i vannbad. La gelatinen avkjøle seg litt. Helles i en tynn stråle i eggehviten under pisking. La skummet stå i 5-10 minutter. Sett kjeksene på en plate/et brett, og ha ca. 1 ss skum på hver. smelt sjokoladen i vannbad (pass på å ikke få vanndamp i sjokoladen, da blir den grynete) og la den avkjøle seg litt. Smøres forsiktig med kniv på skummet. (eller helles over - min var ganske flytende...) Settes kaldt.

...og nyyytes :D

Har laget disse nå, og de ble veldig gode :) Kunne kanskje hatt i ei plate ekstra med gelatin, men absolutt knallgode :sikle: Må vel sette fram ei musefelle i kjøleskapet :p

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:24.