![]() |
Sv: Nannahs lyse søndagsbrød
Noen som har prøvd å fryse dette?
|
Det går alldeles utmerket!
Bruker nesten bare dette brødet vi nå...varier bare m litt kli av og til. :) |
Lurer på, om jeg steker dette i langpanne, har olje, havsalt og basilikum på toppen, vil det da kunne fungere som Focaccia? Noen som har smakt brødet og som klarer å forestille seg en Focaccia-utgave?
|
Ikke bare meg som har lyst på Focaccia?;)
Plutselig i dag var det det eneste jeg hadde lyst på! Skal bake dette søndagsbrødet i morgen. Kanskje prøve en Focaccia- variant om det ser bra ut! |
hvordan male solsikkekjerner?
jeg har en håndkvern, men de bare kleber seg(går greit m tørre mandler. skal solsikkerkjernene ristet først? kan de feks males i blender? må jeg tilsette væske da? olje? ... er det noen som vet om det finnes glutenfri kli? evn noe annet jeg kan bruke istedenfor? :rolleyes: takk for svar! |
Jeg har stavmixer med hakke/ malefunksjon, brukte den jeg...
|
Sitat:
Eller varm Focaccia med lots of smør og ost..... Akutt Focaccia dille på gang gitt... :cool: |
Sitat:
Er ikke nødvendigvis sukkerholdig godis jeg savner mest, nei!:p |
Står i ovnen nå! Gleder meg til lunsj!:sikle::hungry::sikle:
|
Prøver du en Focaccia-variant??
|
Prøver en "vanlig" variant først, hadde bare akkurat nok solsikkekjerner.
Blir det bra, blir det focaccia- variant i kveld!:D |
Mmmmm, namnam! Dette kan jeg like, ja! Godt lavkarbo- brød uten alle disse frøene!:sikle::sikle::sikle:
Hadde ikke mandelmel, men det gikk helt fint med kokosmel også! Vet ikke helt om det egner seg til focacca, men har nå tenkt til å prøve når jeg bare har fått kjøpt mer solsikkefrø! Orket ikke gå i butikken bare for det, liksom! Skal regne ut alt innhold med kokosmel når jeg skal legge inn maten i løpet av helgen! |
Måtte bare regne ut med kokosmel.
Det ble da pr 100g av mitt brød som veide 580g sånn ca noe som dette: Karber: 3,5 Fett: 38 Protein: 18 Kcal: 411 |
Sitat:
Isedenfor kruskakli kan man bruke sukkerroefiber fra Fibrex eller Joco. Det ligger noe innformasjon her på forumet. |
Sitat:
Bare malte dem sammen med solsikkekjernene i stavmikser- bollen! |
Fiber fra sukkerroer høres intresant ut. Hvor mye kaber? :)
|
Nannah, jeg må tilstå en ting!:o
Du skjønner, dette brødet var så godt og saftig at det fikk meg til å tenke på en formkake! Så jeg har stjålet grunnoppskriften din og laget Formkake ala Nannah! Kan du tilgi meg?:snill: |
Det er da bare flott at du får inspirasjon til nye oppskrifter!! :heia:
|
Måtte jo si i fra til deg i det minste!:)
Kaken er faktisk enda bedre i dag!:spisesnak |
mmmm..formkake er godt! Jeg må prøve den engang jeg og...kansje i påsken? :)
|
Sitat:
|
Hei
Er skikkelig fersk på hele lavkarbo opplegget, men jeg prøver så godt jeg kan ! :) Er det noen som kan fortelle meg hvor jeg får kjøpt slikt som mandelmel, finmalt solsikkefrø, fiberhusk og sukrin? :) |
Sitat:
Solsikkekjerner finner du på Rema, men du må male dem selv i feks en stavmikserbolle. Fiberhusk har de også på feks Meny og ICA! |
Jeg har nå bakt to omganger av dette kjempegode brødet.
Jeg har ikke tilgang på mandelmel, men det gikk helt fint å finmale mandler i blenderen. I siste utgaven brukte jeg smør i stedet for olje, og det var desidert en innertier!! Og jeg har brukt Kruska kli... Det blir nok litt eksperimentering på denne oppskriften framover :). Man kan altså bruke sesamfrø i stedet for kli? Og man trengte ikke å bruke rømme?? |
Rømmen vet jeg ikke noe om, men jeg har brukt sesamfrø i stede for denne ekle klien og det gikk helt fint!:)
Er enig i at smør blir best! Tror nesten jeg må bake en ny runde i dag, jeg. Bare sånn for å markere at nå er påsken over og det er ketolyse som gjelder frem til 17. mai!:p |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:48. |