![]() |
Sv: Mascarpone
Jeg vet ikke om det blir noe billigere eller bedre, men jeg fant nettopp en oppskrift på hjemmelaget mascarpone. Det ser jo superenkelt ut å lage.
|
Sitat:
|
Sitat:
Mascarpone er genial til kaker, det går fint å hive i en stor dæsj i kakeoppskrifter selv om det ikke står noe om det i oppskriften. Kakene blir saftige og jeg synes de blir bedre. |
Oj, det skal jeg sannelig prøve! Aner meg at det er billigere å lage den selv enn å kjøpe i Norge. Her koster den jo 16 kroner for halvkiloet og knappest det.
Det sto forøvrig 2.5g karbo på boksen min, ikke 3.3. Bonus! |
Hvor kjøper dere denne? Kanksje de har på MEGA? REMA?
|
Mega og Ultra har her. Har aldri sett den på Rema, Rimi osv. :)
|
Da skal jeg lete etter denne på MEGA....
|
Jeg har kjøpt på Meny og Spar (tror jeg).
|
Søren - den Mascarponen de hadde på MEGA stod det ikke karb innhold på.....
Prøvde å google bilde av den - men jeg finner ikke....tror det var ei ku på.... |
Lurer på om det var denne forresten.....vet noen hvor mange karber denne har?
http://products.makro.co.uk/WebRoot/...0/343267_L.jpg |
Helt klart en ost jeg må teste ut, særlig etter å ha googlet litt fant jeg bl.a. disse interessante oppskrifter:
Mascarpone panna cotta, bare å bytte ut sukkeret med søtningsmiddel. Jordbærmisu, fingerkjeks kan man kanskje lage med utgangspunkt i Grunnoppskrift, kakedeig til sukkerbrød, formkake, muffins Sukrinmarinerte bær med mascarponekrem Denne oppskriften finnes det flere varianter av på nettet og igjen er det bare å bytte ut sukkeret med det søtningsmidlet man ønsker Balsamicomarinerte jordbær med mascarponekrem Mascarpone krem 1 beger mascarpone 1 stk vaniljestang 1 ss sukrin Denne mascarponekremen ble servert til sveler, lavkarbo sveleoppskrifter finner du her. 2 dl mascarponeost 2 ss vaniljesukker 3 dl tyttebær |
Hei :)
Tenkte jeg skulle dele en nyfunnet mascarpone herlighet :) 2ss mascarpone 1egg en liten dæsj vanilje essens eller vaniljefrø fra stang en liten dæsj søtning av ønske en liten dæsj rom røres sammen og med litt kakao på toppen. Helt nydelig. Noen av dere som vet om mascarpone kan være en partystopper? Kan det blir for mye fett? |
Nam, nam....
|
Sitat:
Pr. 100 375 kcal 1550 kj 4,5 gr. protein 38 gr. fett 4 gr. karbohydrater |
Jeg dytter litt på denne...elsker mascarpone, og det er jo lynraskt å lage en superdigg dessert :) -genialt med oppskrift på hjemmelagd versjon på denne tråden!
Jeg har bilde av ferdig dessert og forslag til enkle smaksvarianter på bloggen min, http://nytlavkarbo.blogspot.com/2012...rponekrem.html http://www.meny.no/PageFiles/7589/mascarpone.jpg Bland mascarpone med ønsket mengde søtstoff. Jeg brukte Sukrinmelis. Pisk sammen. Ønsker du et høyere fettinnhold kan du røre inn en eggeplomme i kremen. Ønsker du en lett og luftig dessert kan du i tillegg eller i stedet tilsette en stivpisket eggehvite. Forslag til forskjellige smaksvarianter: 1-2 ts vaniljepulver 1-2 ts rå kakaopulver 2 ts mandelsmør Mulighetene er uendelige..... : 1 ss revet mørk sjokolade 1 ss smeltet sjokolade 1-2 ss tinte bringebær ( eller andre bær) 1 ss hakket fudge /coco fudge Et lite kaneldryss Kaffe Frysetørret kaffe finknust. Kakao pulver på toppen Bitte litt Cognac eller whiskey, kakaopulver på toppen (likør for de karboliberale ) Hvis du har en kraftig smak på kremen kan det være digg med pisket (søtet) kremfløte på toppen... |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:45. |