![]() |
Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål ...
Sitat:
|
Sitat:
Du har gjort en fantastisk innsats, og jeg kan skjønne at blodsukkermåling er noe du er glad for at du slipper! Men, man er jo nysgjerrig, ikke sant? Jeg har også målt blodsukkeret mitt 3-4 ganger bare fordi jeg var nysgjerrig. Jeg har kjørt i rullestol også, selv om jeg har to helt friske ben. Uansett er jeg glad for at jeg ikke er avhengig av hverken blodsukkermåler eller rullestol. - |
Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål...
Sitat:
Insulin er et viktig anabolt hormon (sørger for "vedlikehold" av bl.a. muskelmasse). I tillegg er insulin viktig for cellenes kaliumopptak og antakelig en del andre mineraler. Uten insulin dør man - kort fortalt. - |
Det står i skaldeman-bøkene at det er karbohydrater i kaffe, ca 4g per 1 liter ferdiglaget. Så da er det jo ikke unaturlig at blodsukkeret stiger litt, særlig hvis man drikker mye..
|
MITT blodsukker stiger når jeg drikker kaffe MED kremfløte.
Vi er så forskjellige . . . . |
Sitat:
Nå hadde jo jeg en liten skvett kaffefløte i kaffen min og det kan jo kanskje være den som ga blodsukkerstigning? Uansett så skal jeg prøve å kutte ut kaffe med koffein, dette pga jeg blir så urolig i kroppen av det. Blir tøft da, man er jo avhengig av dette koffeinet |
Sitat:
Dette ble jo en interessant diskusjon :) |
Blodsukkerapparatene er som noen sier, ikke helt nøyaktige. Produsentene selv sier det kan være 20 % feilmargin. God håndhygiene er selvsagt viktig, men av og til må man måle sukkeret når man ikke har en vask tilgjengelig. Da måler man bloddråpe to slik at bloddråpe 1 "vasker" såret.
Svart kaffe inneholder ikke karber og påvirker ikke blodsukkeret, men alt man gjør, både fysisk og psykisk, virker inn i hvordan blodsukkeret varierer. F.eks. kan jeg i stor grad tvinge blodsukkeret mitt ned noe med å gå en lang tur eller gjøre husarbeid. Mannen min har ikke diabetes, men hans blodsukker stiger veldig raskt når han spiser karbo, og faller like raskt. Hans blodsukker svinger fra 3,2 til 8 i løpet av et måltid og faller ned igjen i løpet av max et kvarter etterpå. Slik svinging fører bl.a. til svimmelhet og en evig hunger etter noe å stappe i munnen. Han har derfor fulgt meg og gått over til lavkarbo med stor suksess. |
Sitat:
|
Ifølge legen er han frisk fordi blodsukkeret ikke svinger utover det som kalles normalområdet...men uansett hva det heter så føler han seg mye bedre med lavkarbo, slipper svimmelhet og ulvehunger.:D
|
Sitat:
|
Jeg hadde alle symptomene på Diabetes før jeg startet med lavkarbo.
Var inne hos legen for å få brekreftet å første langtids måling lå på 12.9 Ble satt på tableter og det ble seriøst vurdert om jeg skulle starte med insulin sprøyter. Ble også utstyrt med måle utstyr. første uka på lavkarbo falt mitt blodsukker fra gjennomsnitt 8-9 til 6 Neste uke stabiliserte det seg på 5,5-5,9 som er rundt normalt. Har nå kuttet ut tablettene etter samråd med legen uten at de hadde noen påvirkning på miutt blodsukker. Ser ut som Lavkarbo har kommet for å bli dette huset. Ikke svarte om jeg skal tilbake til høytbloodsukker og alt det kan bringe meg seg av problemer. Tror norge kunne spart MYE penger om flere leger anbefalte dette til de med diabetes2 i dag. Mvh Rp. Edit: Ble ikke så mye kaffe i dette innlegget. Har lest masse om dette men klare ikke finne entydige svar. Lurt på å invistere i en ekstra eske med måle stiks for å ta en måndes testing. Har nesten ikke tørt drikke kaffe siden jeg ikke vet om det påvirker slanke resultatet men kanskje det er verdt å teste i en måndes tid.. Skal se på det i mai tror jeg. |
Jeg har diabetes 1 og klarer meg uten insulin med unntak av når jeg får feber /infeksjoner, da må jeg bruke LITT hurtigvirkende insulin for å ikke stige for høyt.
Før jeg begynte på lavkarbo svinga blodsukkeret mitt færl; hadde tre-fire følinger pr dag og like mange høye topper (10 og oppoover) Hurra for lavkarbo:D |
Sitat:
Du har tydeligvis nok egenproduksjon av insulin til å håndtere et LCHF-kosthold, men ikke et høykarbokosthold. Jeg må si jeg er imponert over pågangsmotet ditt! Langtifra alle ville ha eksperimentert med et kosthold som går på tvers av alle offisielle retningslinjer. Du har satset - og vunnet. Gratulerer! - |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:36. |