Søk i lavkarbosidene: |
Tilpasset søk
|
|
Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre. |
Del denne siden: |
|
Trådverktøy |
11-04-11, 12:27 | #1 |
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
|
Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål ...Det har jo vært en del diskusjon om dette og jeg tenkte jeg skulle se om det gjorde det på meg.
12-04-11, 11:58 | #2 |
Seniormedlem
|
Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål...Og i dag gikk ikke blodsukkeret opp i det hele tatt fra ca 0800 og fram til nå (ca 1100) og da har jeg bare drukket kaffe. (Vel opp 0.1, men det er så lite at det regner jeg ikke som en økning...)
12-04-11, 12:13 | #3 |
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 64
|
Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål...Det ser ut som om kaffe ikke virker inn på ditt blodsukker så vidt jeg kan forstå |
Min kostholdsfilosofi: ketolyse |
12-04-11, 12:16 | #4 |
Seniormedlem
Medlem siden: May 2010
|
Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål...Så smart at du sjekker dette da. Har blodsukkermåleapparat i huset jeg også, skal jammen sjekke om kaffen min gjør noe med blodsukkeret jeg også. Takk for tipset |
Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert |
12-04-11, 12:25 | #5 |
Supermoderator
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 45
|
Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål...Slik jeg har forstått det utifra de artiklene/notisene jeg har lest (som jeg må nevne er fra ukeblader og altså ikke bør oppfattes som harde fakta ), så kan kaffe føre til større svingninger i blodsukkeret når det inntas samtidig med (raske?) karbohydrater. Altså bl.s. øker og synker kjappere/kraftigere ved samtidig inntak av kaffe enn uten, og anbefalingen i disse bladene har derfor vært å droppe kaffen til kakene (eller droppe kaken til kaffen sikkert ). Det skal altså ikke være bare kaffen som gir blodsukkerstigning, men kombinasjonen kaffe + karbohydrater. |
Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening |
12-04-11, 12:33 | #6 |
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
|
Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål...
Kanskje vi skal spørre en av de eminente legene som har begynt og blogge om bla lavkarbo om dette? De har tilgang til forskningsrapporter som vi må betale for og se også |
Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ |
12-04-11, 13:18 | #7 |
Supermoderator
|
Det var p.g.a. den tråden jeg googlet. Vi var vel enige om det måtte være karbohydratene (evt. kaffe) som var synderen og ikke fettet. Men det er jo så lett å skylde på fettet vøtt. Er det fett i ligningen så må det jo være fett som er synderen |
12-04-11, 13:35 | #8 |
Seniormedlem
|
Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål...Men det er uansett litt artig å teste ut "påstander" når man allikevel har anledning .
12-04-11, 13:38 | #9 |
Seniormedlem
|
Nei, det kan se slik ut .
12-04-11, 13:43 | #10 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 57
|
Man får dem ikke gratis før man har kommet over frikort- grensen, altså!
12-04-11, 13:52 | #11 |
Seniormedlem
|
Jeg leste faktisk artikkelen som var utgangspunktet for KK-saken. Jeg fikk ikke tilgang til hele forskningsartikkelen, men jeg skrev en epost til thomas geisner - ny lege/kirurg fra Haukeland som har begynt og blogge. Han spiser lavkarbo/paleo til vanlig. |
12-04-11, 13:55 | #12 |
Seniormedlem
|
Det er kanskje ikke kaffe alene som påvirker - som nevnt i hovedartikkelen som utgangspunkt for KK-saken, ble det først inntatt fett - så en time etterpå to kopper kaffe - så 4 timer etter det igjen sukkervann. |
12-04-11, 14:09 | #13 |
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2006
|
|
Min kostholdsfilosofi: LCHF |
12-04-11, 14:18 | #14 |
Seniormedlem
|
Det er dette jeg lurer mest på...
12-04-11, 14:29 | #15 |
Seniormedlem
|
Det forklarer to kilo oppgang på 8 ukers GR kurs hvor jeg fulgte reglene til punkt og prikke - mens jeg i større grad hadde stabil vekt når jeg også spiste mer fett... |
12-04-11, 14:30 | #16 |
Seniormedlem
|
Er det ikke slik at det er koffeinen i seg selv som kan gi blodsukkerstigning Elsker kaffen min jeg da, helst med fløte i, men er litt usikker på om det er greit å drikke det eller ikke nå |
12-04-11, 14:46 | #17 |
Medlem
Medlem siden: Feb 2011
|
Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål ...Med hvor stor sikkerhet avgir blodsukkerapparatet svar? Hvor stort "slingringsmonn" er det? Et sånn enkelt håndholdt apparat er jo ikke eksakt.. (det er vel ingen målemetoder) |
Min kostholdsfilosofi: lavkarbo |
12-04-11, 15:06 | #18 |
Seniormedlem
|
Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål ...Ser ut som jeg reagerer kraftig på kaffe iallefall, for jeg målte før kaffen et blodsukker på 3,9 og etter 25 minutter 5,2 |
12-04-11, 15:11 | #19 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 57
|
Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål ...
Det er ikke store forskjeller på disse apparatene og de litt større somlegekontorene har feks. Det er aldri mer onn 0.2 avvik fra mitt til legen sitt feks! Er ikke mye feilmargin å snakke om på de små.
12-04-11, 15:16 | #20 |
Supermoderator
|
Det er vel dette vi forsøker å finne ut av Men at kaffe/koffein gjør noe for blodsukkeret må vel være korrekt. Hvis ikke så hadde det vel ikke vært så mange spekulasjoner om det, vel |
12-04-11, 15:24 | #21 |
Seniormedlem
|
Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål ...Nå er det sånn hos meg at jeg kun drikker kaffe med melk eller kaffefløte i. |
12-04-11, 16:18 | #22 |
Medlem
Medlem siden: Nov 2009
Alder: 53
|
Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål ...Jeg vil tippe dere vil se de samme småsvingningene om dere ikke spiser noe som helst. Kroppen har et lager av sukker i levere. Når dere våkner begynner kroppen å forberede seg til å ute og leveren pusher ut energi (sukker) i blodet for å dra kroppen i gang. |
Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert? |
12-04-11, 16:32 | #23 |
Seniormedlem
|
Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål ...Skjønner at folk med diabetes kan bli overrasket over at folk som ikke har diabetes måler blodsukker. |
12-04-11, 16:44 | #24 |
Supermoderator
|
Jeg har fått konstatert kraftig glukoseintoleranse med 2 timers verdi på 10.9 hvorav med en verdi på 11.1 ville gitt diagnosen diabetes 2, og legen min sa at i praksis måtte jeg jo leve som en diabetiker for det er jo så på grensa som man kan komme omtrent. Jeg skal forøvrig ikke måle blodsukkeret mitt, men leve som en diabetiker i et halvt år før jeg skal tilbake igjen for å sjekke Hba1c. Dersom den er høy blir det vurdert om jeg muligens skal starte med blodsukkermålinger. Jeg håper jeg slipper å måtte starte med egne blodsukkermålinger Jeg gikk også gjennom et svangerskap med svangerskapsdiabetes og jeg målte ikke et eneste blodsukker selv. Jeg måtte inn en gang i uken og måle Hba1c og behandlig med medisiner ble gjort deretter. Det var aldri snakk om å måle blodsukkeret mitt selv siden jeg levde på blodsukkerregulerende kost.
Da jeg hadde svangerskapsdiabetes fikk jeg beskjed om å holde meg unna melk fordi dette ofte gir stor blodsukkerstigning. Dette samme kan kanskje gjelde fløte? |
12-04-11, 16:44 | #25 |
Medlem
Medlem siden: Nov 2009
Alder: 53
|
Neida. 3.9 er et for lavt blodsukker. 5.2 er et normalt blodsukker. Her har leveren din rett og slett gjort jobben sin og økt blodsukkeret fordi det var for lavt. |
Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert? |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
|
|
Lignende tråder | ||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Hvem kan si noe om blodsukkeret mitt? | LCHF4life | Stoffskifte / hormonproblemer | 5 | 15-04-10 10:40 |
Grønnsaker som ikke gir økning i blodsukkeret | novise | Lavkarbo generelt | 4 | 18-02-09 22:12 |
Stiger blodsukkeret av Läkerol? | Clarissa | Eurodiett | 0 | 27-10-08 11:29 |
Blodsukkerspørsmål ... Håper noen vil svare ... | Dippsey | Induksjonen | 18 | 09-04-08 15:40 |
Hvor fort stiger blodsukkeret? | tommygutt | Spørsmål og svar | 0 | 24-03-08 22:59 |