![]() |
Sv: Hjelp til å overbevise forloveden min ? :P
Sitat:
Ikke trener jeg mer enn Bjørn Ferry, han drakk fløte og det er det faktisk svært mange som gjør etter trening. Litago sjokomelk eller jordbærmelk gjør samme nytten, man å ta hva man har. KETOslim nevnte jeg fordi det er enkelt å ta med seg og det inneholder ikke mer sukker enn fløteprodukter. Men hvis en sukkerbit er nok til å trigge sukkerhunger for noen brukere her inne, nok til at alt ødelegges, ja da har de mer alvorlige problemer enn å bare være på en spesiell diett, etter min mening. Ærlig talt folkens, aksepterer dere ikke at man gir råd om produkter her inne? Alle kjenner til fløte, litago osv osv som restitusjonsdrikker, men jeg synes nå det er særdeles upraktisk å ha med seg en boks fløte eller en litagoboks på innerlomma i skogen eller på sykkelen...så derfor anbefalte jeg en lavkarbo power bar ;-) men det blei jammen tatt ille opp....:-P Kona har hatt hypo i 22 år og har fulgt skolemedisinens råd med Liothyronin og alt det andre de propper henne med. Totalt feil, og gikk over til naturlig thyroxin fra griser. Lang kamp med helsevesenet, men får i dag naturlig medisin på blå resept etter vedtak i Helsesektoren. Hun er den aller første av flere tusen som hadde forsøkt før henne. Det syntes vi var morsomt. Men som sagt, for henne så fungerer det å spise ofte men lite, det hjelper på hennes forbrenning. Klabert, her er det garantert individuelle forskjeller. men det er verdt å prøve det meste, noe dere med hypo nok er vant til å gjøre da. Btw, kan anbefale deg sonjas stoffskifteforum som forum for de med hypo. Kona har vel fått publisert et par artikler der på fremsiden som har gitt mange en del vekkere. BTW, kona gikk ned 20 kg på 1 år gjennom bevisst kosthold og mye og hard trening (hun løp ca 2-3 mil i uka hvorav minst 1 økt var intervall). Da gikk hun fremdeles på skolemedisinens svar på thyroxin og hadde liten effekt av denne medisin. Jeg er nå selv på en mellomkarbokur, ikke lavkarbo, det er for ekstremt for meg, jeg klarer da ikke yte så mye som jeg ønsker. Ikke en spesiell filosofi som eksvis Atkins (han daua forresten av sitt eget kosthold...;-)), Fedon osv, Men følger mitt eget fordi det funker for meg, og jeg håper kanskje da at det også kan fungere for andre som vil prøve? |
[quote=hypah;1235930[/QUOTE]
Oppdater deg litt du, så kan vi diskutere ;) At Atkins døde av sitt eget kosthold er en eldgammel og vel avlivet vandrehistorie. At du ikke har lyst til, eller klarer, å leve lavkarbo får være opp til deg. Jeg, og maaange med meg, klarer det helt utmerket og nyter fordeler som vektnedgang og ikke minst bedre helse :) Og du, Bjørn Ferry lever lavkarbo. Les deg opp litt du :) Venter forøvrig fortsatt på at du skal forklare hvordan jeg gikk ned så mye med så høyt kcal inntak :) |
Sitat:
Dette er da ikke rakettforskning, så lenge man forbruker mer energi, kcal er energi, enn hva man dytter inn, så vil man gå ned uansett. Energi er et enkelt begrep, så lenge du fyller bilen din med drivstoff i en større rate enn den forbruker så vil bilen bli tyngre og tyngre, men hvis du putter innn mindre enn den forbruker, så vil den bli lettere og lettere. Du hadde tydeligvis et behov i kroppen din som forbrente mer enn 3-3500 kcal om dagen.....tror du ikke? |
Sv: Hjelp til å overbevise forloveden min?
Å himmel, her er det mye å ta tak i hypah!
Å spise lite og ofte er nødvendig om man spiser etter f.eks ernæringsrådets anbefalinger. Dersom kroppen henter energien sin fra fett fremfor karbohydrater vil man holde et stabilt blodsukker og en stabil forbrenning og dermed ikke ha behov for disse peakene. Dersom du anser fløte og litago for samme produkt bør du ta en ekstra titt på innholdsfortegnelsen... Dersom lavkarbo gjør at man faller på isen, slår hodet og dør av ettervirkninger noen dager senere så har du helt rett i at Atkins døde av sitt eget kosthold. :rolleyes: |
Atkins døde ikke av sitt eget kosthold...
http://forum.lavkarbo.no/showthread....ht=Atkins+isen Sitat:
|
Sitat:
Som Photo sier, er man normalvektig eller pluss litt kilo og frisk så er man ikke i flertall her inne, så dine råd vil dermed gjelde et fåtall. Har du noen som helst forståelse for at alle ikke er som deg? Sitat:
Sitat:
Sitat:
Verdien av forumet er at mange erfaringer deles. Mange klarer ikke å skille mellom at de forskjellige trådstarterene er i en annen situasjon enn seg selv, og at dermed vil ikke råd gitt spesifikt til en person i en spesiell situasjon gjelde alle. Det er dermed viktig at man prøver og dele erfaringer som kan gjenbrukes hos TS - om situasjonen er noenlunde lik. Dette har vel du også et ansvar for? Trådstarters spørsmål er å finne gode teorier/fakta om at man MÅ ikke strupe kaloriene til et minimum på lavkarbo. Selv om teorien om at input må være mindre enn output, påvirker et lavkarbokosthold metabolismen i en slik grad at man ofte kan spise MER kalorier og allikevel ligge under output. Dessuten ser det ut til at TS forlovede kun har kuttet karbohydratene og ikke økt på med fett. Et godt fettinntak - spesielt i starten av et lavkarbokosthold - er alfa og omega for å sette igang fettforbrenningen. |
Sitat:
Er det den eneste forklaringa du har som passer inn med dine meninger? ;) Ps : On April 8, 2003, at age 72, a day after a major snowstorm in New York, Atkins slipped on icy pavement, suffering severe head trauma. He spent nine days in intensive care, before dying on April 17, 2003.[5] [edit] |
Sitat:
Dette er den offisielle dødsårsaken: "blunt impact injury of head with epidural hematoma". Atkins er heller ikke en spesifik diett, annet enn i de første to ukene (induksjonen), og i vedvarendedelen hvor man øker karbohydratmengden for å finne det nivået som passer den enkelte. Det er altså lagt opp til å tilpasses hvert enkelt individ. For mange vil det si en livsstil nærmere det du kaller "mellomkarbo", f.eks. For andre igjen er det ketogent som passer best. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Jeg gidder ikke engang kommenter det du sier om atkins, for meg er det bare et tegn på at du ikke har spesielt god kunnskap om lavkarbokosthold. |
Sitat:
|
Sitat:
Stakkars Atkins ;-) Jeg har levd på lavkarbo jeg og klarer det utmerket, men jeg klarer ikke yte like mye uten å ha mer tilskudd av karbo i kosten. Lavkarbo er vel ned mot 10 gr pr dag, men jeg må nok ligge nærmere 80-100 pr dag. Bjørn Ferry kan være og er antakelig et unikum rent fysisk for å være på 10 gr karb om dagen. men disse unntakene finnes jo, Bjørn Dæhlies O2 opptak har ikke verden sett maken til enda og antakelig ikke før om 100 år vil vi se tilsvarende igjen. Andre mennesker kan derfor ikke trene likt som Bjørn Dæhlie fordi han var unik. Men det er moro at Ferry gjør det ok og at han faktisk er på lavkarbo. Men dessverre så er han en ensom svale. |
Sitat:
|
Tja, Thomas Alsgård har vel også sagt noe om at det er umulig å yte maks på karbohydrater i forhold til fett fordi energien varer så kort.
|
Sitat:
|
Da er du godt innenfor lavkarbobegrepet, Hypah. Lavkarbo er alt fra tilnærmet null og i hvert fall opp mot 150 gram. Husk at det som anses som "normalt norsk kosthold", og er anbefalt av SE ligger på 50-60% av det daglige inntaket, hvilket for mange vil bety 200-300 gram om dagen.
|
Sitat:
Ang mitt tidligere "usunne" kosthold og enorme overvekt. hvordan ser du for deg at jeg spiste tidligere, når jeg gikk ned OG ble friskere på fettinntak på 200-250 gram i døgnet? På lavkarbo. Klarer du å se at det er SAMMENSETNINGEN av kostholdet som har vært, og er, det avgjørende? Min teori er rett og slett av kroppen var i så enorm ubalanse etter å ha levd etter statens kostholdsanbefalinger i så mange år, at den trengte det enorme kcalinntaket for å rette opp i ubalansen :) For å si det på din måte, jeg var en dieselbil som kjørte på bensin ;) |
Sitat:
Lavkarbo != ketose. |
Sitat:
Er han? Igjen viser du at du ikke helt er oppdatert på dette området ;) Strømsgodset og Odd spiser begge lag lavkarbo, og ifølge Kenn Hallstensen som er kostholdsansvarlig, har begge lag økt sin utholdenhet kraftig med dette kostholdet, noe alle vet er viktig - for har man ikke mer og gå på de siste 20 minuttene kan man glatt tape kampen bare på det... Tennisspiller Novak Djokovic har gjort enorm framgang etter at han skiftet til lavkarbokosthold. Ultraman World Champion Jonas Colting spiser lavkarbo. Thomas Hansvoll - proffbokser spiser lavkarbo. Det finnes flere, men jeg anser påstanden din om at Ferry er en ensom svale som herved motbevist. |
Sitat:
(hadde egentlig ikke tenkt å kommentere denne, men synes den er for festlig til å la være :p ) |
Sitat:
|
Sitat:
Jeg er jo selv på lavkarbo eller mellomkarbo som jeg bruker kalle det fordi jeg er ikke så nøye på det enkelte dager, men over tid ender jeg nok opp mellom 80-100 gr pr dag. Noe som jeg vil si er mellomkarbo sett ift 10 gr pr dag....nok om det. |
Sitat:
|
Sitat:
Dette er ikke en diskusjon om hvem som har rett eller ikke, du er så bastant i dine påstander at det kan være greit for deg og vite at det finnes eksempler på mange områder som avviser dine bastante, ensidige påstander om at "slik er det". Litt ydmykhet i forhold til at ikke alle er som deg hadde gjort seg, da hadde du kanskje fått en mer saklig debatt også, der du hadde LÆRT litt mer. Nå virker det som om du "kan og vet alt" på forhånd, du er seriøst religiøs når det gjelder at "trening er roten til alt godt" - men du glemmer at DIN erfaring ikke nødvendigvis er gjeldene for alle. Man blir ganske enkelt provosert, spesielt siden du viser at du har en del mangler i kunnskapen din både om lavkarbo, hvordan kroppen håndterer forskjellige sammensetninger av makronæringsstoffer, og hvordan flere sykdommer gjør det umulig for mange og lykkes med "din måte". Respekt heter det. Del gjerne erfaringer, de som er i noenlunde samme situasjon som deg vil sikkert ha nytte av det, men ha samtidig respekt og forståelse for at mange har andre faktorer OG erfaringer som spiller inn når det gjelder sannsynligheten for suksess i vektnedgang og bedre helse. Generelt er regelen her inne at man bør sitte inne med MYE kunnskap før man kan komme med bastante påstander om at "slik er det". Om det plager deg - er du kanskje ikke åpen for å se at din verden ikke nødvendigvis er representativ for det store flertallet her inne :) |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:14. |