Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold. |
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#1 |
Nytt Medlem
Medlem siden: Oct 2011
![]() |
Hjelp til å overbevise forloveden min?Hei! |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Usikker
![]() |
![]() |
#2 |
Admin
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 43
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hjelp til å overbevise forloveden min ? :PHm, er han redd for å spise for mye fett? |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: LCHF
![]() |
![]() |
#3 |
Nytt Medlem
![]() |
Sv: Hjelp til å overbevise forloveden min ? :PJa, han mener man ikke skal spise for mye fett. Jeg bakte muffins med hjemmelaget mel av nøtter + smør, ost osv og når han fikk vite kalori innholdet ble han helt blek. Jeg på min side mener det ikke har noe å si, så lenge man ikke tar HELT av + spiser så lite karber som vi gjør. Jeg lager maten her i huset, og det er snakk om kanskje 10-15 karber totalt i kostholdet, hvis ikke jeg har regnet feil. Jeg vil holde meg til et fast kaloriinnhold, tror det er det beste, men sliter med "bevis" :P. Skal tipse om bloggen, takk |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Sv: Hjelp til å overbevise forloveden min ? :P
Da forsto jeg deg også bedre, og jeg mener du har rett. Såframt man holder vekta eller går litt ned jevnt i vekt, spiser man NOK mat. Den eneste grunnen til å passe på kaloriene på lavkarbo er om man går opp i vekt, eller ikke går ned i det hele tatt, men dette kan like gjerne skyldes at man spiser for LITE mat som for mye |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/
![]() |
![]() |
#5 |
Seniormedlem
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
![]() |
![]() |
#6 |
Admin
Og velkommen hit |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Gjest
|
Hei. Jeg har gått på lavkarbo nå et par mnd, eller nå er je gmer på mellomkarbo kanskje :-) Men uansett, jeg har aldri i mitt liv talt en eneste kilokalori, antar du mener kcal og ikke cal? Spiser du normal sunn kost som er lavkarbo så får du i deg nok kilokalorier. Daglig behov osv kan beregnes, men lavkarbo er etter min mening bra nettopp fordi man slipper telle kcal.... |
![]() |
![]() |
#8 |
Nytt Medlem
![]() |
Tusen takk
Takk for informativt innspill |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Seniormedlem
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Har du lest nybegynnertråden og LCHF på tre minutter? Anbefaler på det varmeste og lese gjennom trådene og lære mest mulig før du forandrer kostholdet, når du har valgt hvilken retning du vil følge. Meningen er jo at man skal føle seg bra og gjøre ting rett.
Om du har valgt og presse karbene ned i 10-15 så er du på den strengeste varianten av lavkarbo. Der blir man anbefalt og holde seg på 15 karber pr dag, men da kreves det at du vet hva du gjør og sørger for at kroppen får nok fett. Om du fjerner både karbohydrater og fett så sulter du kroppen og den vil gjøre det den kan for ikke å gi fra seg et gram siden den tror det er minst hungersnød. At dere vil føle dere skikkelig elendige etter en tid uten karbohydrater og fett er svært logisk.
Teorien du etterlyser er jo det lavkarbo er:
![]() |
![]() |
#10 |
Supermoderator
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Sv: Hjelp til å overbevise forloveden min?Hypah: Jeg synes det er litt problematisk at du kommer med sånne "ubestridte sannheter" i innleggene dine. Det er ingen garanti å gå ned i vekt enn om man spiser de matvarene som du skisserer. Til det er er det for mange usikre faktorer i bunn man må kunne ta høyde for. Enn om vi mennesker i utgangspunktet fungerer likt, så har vi gjerne store forskjellige forutsetninger for f.eks vektnedgang. Ikke alle trener beinhardt, heller. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
![]() |
![]() |
#11 |
Admin
Sv: Hjelp til å overbevise forloveden min?Hun spiser jo LCHF, men vil vite hvordan hun skal få forloveden til å skjønne at fettet må til. Sist redigert av Aline : 20-10-11 kl 09:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Supermoderator
Sv: Hjelp til å overbevise forloveden min?Enkelt forklart; Når man kutter ned på karbohydrater (da snakker vi om 60-70 gr kh eller mindre per dag), så trenger kroppen en annen energikilde, og det er her fettet kommer inn. Protein er vanskelig omsettelig til energi, og kroppen trenger det til å bygge opp muskler. Med gode fettkilder så vil man både få ned mengden mat man spiser, ettersom fett er såpass energitett så man behøver ikke å spise så mye og ofte, da man vil ha mer å gå på i forhold til energi. Lavfett og lavkarbo er ikke en diett mange holder ut med over tid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Seniormedlem
Medlem siden: May 2011
Hvor: Kristiansand
![]() |
Sv: Hjelp til å overbevise forloveden min?Hei og velkommen hit
![]() |
![]() |
#14 |
Seniormedlem
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 57
Mange og store måltider - 6-7 ganger om dagen!? Det er vel ingen som orker det? Dessuten hører vel ikke det innunder noen kostfilosofi?
![]() |
![]() |
#15 |
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 58
Noe av det deilige med lchf er enkle ting som spis når du er sulten og stopp når du er mett. Jeg spiser oftest 1-3 måltider, har begynt på mitt 3.år med lchf kosthold og kan love deg at det ikke har påvirket forbrenninga mi negativt |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Nytt Medlem
![]() |
Sv: Hjelp til å overbevise forloveden min?Takk for mange gode innspill! Han skal ned 10 kg, jeg 15. Jeg har vært i ketose før, ved faste (14 dager, ned 8 kg). Og har nettopp testet min første ketose-stix! Funker som fjell, med null sultfølelse |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Nytt Medlem
![]() |
Poenget med tråden min var å få kilder til det du sier her |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Medlem
Medlem siden: Nov 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, det gjør du alldeles ikke. Spiser du ikke mindre enn du forbrenner, så går du heller ikke ned i vekt. Hvis du få i deg mer energi enn du forbruker, så kan du ikke gå ned i vekt, og følgelig går du ikke ned i vekt uansett ved å velge disse matvarene.
Kilde på dette? Forbrenningen øker når du spiser, men det er fordi kroppen bruker energi på å fordøye maten. At man setter igang forbrenningen med å spise ofte er bare tullball.
Nei, det er det ikke. Hva du syns og mener om saken er mindre interessant, når forskning viser at måltidsfrekvens ikke har noe å si for verken forbrenningen eller vektregulering.
![]() |
![]() |
#19 |
Gjest
|
Sv: Hjelp til å overbevise forloveden min?
Vi fungerer ikke likt selvsagt, jeg forteller om mine egne erfaringer og vil hardnakket påstå at følger folk en diett hvor input alltid vil være mindre enn output over tid, så er det fysisk umulig å ikke gå ned i vekt. 6 mill jøder er jo godt nok bevis på akkurat det for å bruke et grotesk eksempel. Det er jo det slanking handler om, du må forbruke mer enn det du putter inn. Lavkarbo gjør bare at du putter mindre inn enn du presumtivt forbruker uten at du går rundt og er sulten hele tiden. Hvis du samtidig er i stand til å trene så vil du gå ned i vekt, garantert. Men jeg skal være enig i at sykelig fedme og andre som er syke av overvekt ikke nødvendigvis sorterer under denne kategorien. Men de stiller i en egen klasse, er man syk så er man syk og nødvendigvis ikke normalregulert frisk. |
![]() |
![]() |
#20 |
Gjest
|
Eeh, jeg trener mye og hardt og trenger næring underveis og rett i etterkant av trening. Av utallige power bars så er KETOSlim den som gir minst karbohydrater (kun 2gr) pr 60grams bar. I tillegg er det godt og enkelt når man ikke har anledning til å lage, fikse ta med noe annet. Så som et mellommåltid fungerer den optimalt. |
![]() |
![]() |
#21 |
Supermoderator
Sv: Hjelp til å overbevise forloveden min?
Da synes jeg i tilfelle du bør inkorporere det i innleggene dine. Her på forumet er det et stort antall mennesker med metabolske sykdommer som prøver lavkarbo nettopp på grunnlag av at andre ting ikke fungerer på dem, og de opplever lavkarbo som positivt på hormonbilde bl.a. Ikke bare trådstarter leser det du skriver, men også andre. Ha det i mente når du gir råd. Lavkarbo.no handler ikke alene om slanking. Det er helse som står i fokus her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Seniormedlem
Det er mao noe du trives med å spise og som fungerer for deg. For svært mange av oss her er noe av poenget å spise renere mat for å ikke trigge bla sukkerhunger. Nøtter gjør samme jobben
Flott du har funnet din vei og trives med det. Det er dermed ikke sagt at dette er veien å gå for alle andre
Har hatt Hypo i 24-25 år, vet utmerket godt hvordan det er å leve med
Hehe, nok en gang, din filosofi fungerer ikke på meg. Litt festlig at du synes det er ok å fortelle meg, og flere med meg, at vi ikke vet hva vi gjør, ikke kjenner vår egen kropp eller har peiling overhode på kostholdet vi lever på. Søtt... |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Gjest
|
Wow! Selvsagt, jeg burde sagt så lenge input er større enn output så er det umulig å gå ned i vekt, trodde det var innlysende for alle som er her inne jeg? |
![]() |
![]() |
#24 |
Seniormedlem
Har du en holdbar teori på hvordan jeg, uten trening, kun lett mosjon, har klart å gå ned 26 kg på opp mot 3000-3500 kcal pr dag? |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Seniormedlem
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 59
Det er jo det som er poenget: Alle er ikke som deg
![]() |
![]() |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
|
|
![]() |
||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Hvordan overbevise en ungdom | lillekri | Barns kosthold | 5 | 06-07-11 17:29 |
Hvordan overbevise mormor (og andre skeptikere)? | Maramell | Ketolysekuren | 5 | 19-04-10 11:50 |
Hvordan overbevise overvektige om å gå ned i vekt? | NinaOp | Spørsmål og svar | 58 | 30-10-09 07:30 |