Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hjelp til å overbevise forloveden min?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 19-10-11, 20:28   #1
b0ll
Nytt Medlem

b0ll sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
b0ll er på en erverdig vei

Hjelp til å overbevise forloveden min?

Hei!
Er ny her på forumet, så jeg benytter anledningen til å si hei i samme slengen!

Jeg og forloveden min har begynt å spise lavkarbo, startet for en uke siden. Jeg er strengere på kh enn han er, men stort sett spiser vi det samme. Han mener man skal spise det man vanligvis gjør, og samtidig kutte sterkt på karber. Jeg mener man må ha en viss kontroll på kalorier i tillegg for å holde forbrenningen på topp. Jeg regnet ut med BMR (?) kalkulator at jeg må ha 2700 kal pr dag for å holde vekten, dermed har jeg lagt meg på 2000 pr dag for vektnedgang + optimal forbrenning. Han mener det er oppspinn og tull, men jeg er veldig sikker på at antall kalorier er viktig. Dersom jeg ikke tilsetter fett i en eller annen form ender jeg på 1000-1500 kal, noe jeg synes virker veldig lite :S Hva mener dere?

Er det noen her som kan vise til forskning som sier at et visst antall kalorier per dag er gunstig, + at det holder forbrenningen i gang? Jeg aner ikke hvor jeg har filosofien min fra, så jeg kan på en måte ikke komme med noen svar når han "angriper" kostholdsfilosofien min :P

b0ll er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Usikker Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 20:54   #2
Aline
Admin

Aline sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 43
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til å overbevise forloveden min ? :P

Hm, er han redd for å spise for mye fett?
Jeg har ikke kontroll på hvor mange kcal jeg spiser om dagen, men passer på å ha smør på lavkarboskiven/knekkebrødet. Majones til eggerøren/omeletten. Fet saus til kjøttet. Fløte/smør i gryteretten osv. Det er jo forsåvidt ting jeg hadde i maten før også. For smakens del, men sammen med pasta, vanlig brød og snop så funker jo det dårlig...

Be han lese bloggen til thomas geisner! Den er fin og forklarer det meste

Nybegynnerinfo!

Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 21:02   #3
b0ll
Nytt Medlem

b0ll sin avatar

Ja, han mener man ikke skal spise for mye fett. Jeg bakte muffins med hjemmelaget mel av nøtter + smør, ost osv og når han fikk vite kalori innholdet ble han helt blek. Jeg på min side mener det ikke har noe å si, så lenge man ikke tar HELT av + spiser så lite karber som vi gjør. Jeg lager maten her i huset, og det er snakk om kanskje 10-15 karber totalt i kostholdet, hvis ikke jeg har regnet feil. Jeg vil holde meg til et fast kaloriinnhold, tror det er det beste, men sliter med "bevis" :P. Skal tipse om bloggen, takk

Gammel 19-10-11, 21:16   #4
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av b0ll, her.

Ja, han mener man ikke skal spise for mye fett. Jeg bakte muffins med hjemmelaget mel av nøtter + smør, ost osv og når han fikk vite kalori innholdet ble han helt blek. Jeg på min side mener det ikke har noe å si, så lenge man ikke tar HELT av + spiser så lite karber som vi gjør. Jeg lager maten her i huset, og det er snakk om kanskje 10-15 karber totalt i kostholdet, hvis ikke jeg har regnet feil. Jeg vil holde meg til et fast kaloriinnhold, tror det er det beste, men sliter med "bevis" :P. Skal tipse om bloggen, takk

Da forsto jeg deg også bedre, og jeg mener du har rett. Såframt man holder vekta eller går litt ned jevnt i vekt, spiser man NOK mat. Den eneste grunnen til å passe på kaloriene på lavkarbo er om man går opp i vekt, eller ikke går ned i det hele tatt, men dette kan like gjerne skyldes at man spiser for LITE mat som for mye

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 21:19   #5
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23656

Gammel 19-10-11, 21:24   #6
Aline
Admin

Aline sin avatar

Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sitat:

Hei!

Og velkommen hit

Nybegynnerinfo!

Gammel 20-10-11, 00:04   #7
ToreH
Gjest

Hei!

Jeg og forloveden min har begynt å spise lavkarbo, startet for en uke siden. Jeg er strengere på kh enn han er, men stort sett spiser vi det samme. Han mener man skal spise det man vanligvis gjør, og samtidig kutte sterkt på karber. Jeg mener man må ha en viss kontroll på kalorier i tillegg for å holde forbrenningen på topp. Jeg regnet ut med BMR (?) kalkulator at jeg må ha 2700 kal pr dag for å holde vekten, dermed har jeg lagt meg på 2000 pr dag for vektnedgang + optimal forbrenning. Han mener det er oppspinn og tull, men jeg er veldig sikker på at antall kalorier er viktig. Dersom jeg ikke tilsetter fett i en eller annen form ender jeg på 1000-1500 kal, noe jeg synes virker veldig lite :S Hva mener dere?

Er det noen her som kan vise til forskning som sier at et visst antall kalorier per dag er gunstig, + at det holder forbrenningen i gang? Jeg aner ikke hvor jeg har filosofien min fra, så jeg kan på en måte ikke komme med noen svar når han "angriper" kostholdsfilosofien min :P

Hei. Jeg har gått på lavkarbo nå et par mnd, eller nå er je gmer på mellomkarbo kanskje :-) Men uansett, jeg har aldri i mitt liv talt en eneste kilokalori, antar du mener kcal og ikke cal? Spiser du normal sunn kost som er lavkarbo så får du i deg nok kilokalorier. Daglig behov osv kan beregnes, men lavkarbo er etter min mening bra nettopp fordi man slipper telle kcal....

Kalorier er underordnet om du bare skal gå på lavkarbo for å ta av noen kiloer (10-20). Velger du matvarer som egg, fisk, kjøtt, ost, cottage cheese, skalldyr, grønnsaker, salater og andre lavkarboprodukter så går du ned i vekt uansett. Bare husk på å spise ofte og mye. Jo oftere du gir magen noe å jobbe med, jo mer gunstig er det for å opprettholde forbrenningen. Jeg ville sagt at 6-7 måltider om dagen er mer gunstig for forbrenningen din enn kun 3-4 måltider. Spis gulrøtter og kålrot, evt en KETOSlim power bar (kjøpes på iHerb) mellom hovedmåltider.

Skal du i tillegg trene hardt i perioden, så vil det ta 3-4 uker før kroppen har vent seg til å forbrenne fett fremfor karbs så ytelsesevnen er nok noe redusert på de hardeste øktene i denne tiden.

Så, ikke fokuser så mye på kalorier, ha et balansert kosthold hvor lavkarbo er prinsippet så får både du og han nok. Gjennomsnittlig mann skal vel ha noe slikt som 2500-3000kcal pr dag i snitt, men det vil jo finnes variasjoner her også. På lavkarbo/mellomkarbo vil han kanskje ligge rundt 1500-2000kcal og da vil vekten gå ned over tid. Trener han mye og hardt så må han selvsagt kjenne på dagsformen over tid for å se om han kanskje behøver noe mer kcal. Hushovd behøver rundt 10 000kcal hver dag under de store sykkelrittene og må ha nøye kontroll på hva han putter i seg, men vi andre dødelige: nope, kcal er underordnet betydning på et lavkarbo diett. Dette er etter min mening og min erfaring etter å ha vært på dette siden 20 august og 9,5 kilo siden :-)

Svar med sitat
Gammel 20-10-11, 00:41   #8
b0ll
Nytt Medlem

b0ll sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Aline, her.

Og velkommen hit

Tusen takk

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Hei. Jeg har gått på lavkarbo nå et par mnd, eller nå er je gmer på mellomkarbo kanskje :-) Men uansett, jeg har aldri i mitt liv talt en eneste kilokalori, antar du mener kcal og ikke cal? Spiser du normal sunn kost som er lavkarbo så får du i deg nok kilokalorier. Daglig behov osv kan beregnes, men lavkarbo er etter min mening bra nettopp fordi man slipper telle kcal....

Kalorier er underordnet om du bare skal gå på lavkarbo for å ta av noen kiloer (10-20). Velger du matvarer som egg, fisk, kjøtt, ost, cottage cheese, skalldyr, grønnsaker, salater og andre lavkarboprodukter så går du ned i vekt uansett. Bare husk på å spise ofte og mye. Jo oftere du gir magen noe å jobbe med, jo mer gunstig er det for å opprettholde forbrenningen. Jeg ville sagt at 6-7 måltider om dagen er mer gunstig for forbrenningen din enn kun 3-4 måltider. Spis gulrøtter og kålrot, evt en KETOSlim power bar (kjøpes på iHerb) mellom hovedmåltider.

Skal du i tillegg trene hardt i perioden, så vil det ta 3-4 uker før kroppen har vent seg til å forbrenne fett fremfor karbs så ytelsesevnen er nok noe redusert på de hardeste øktene i denne tiden.

Så, ikke fokuser så mye på kalorier, ha et balansert kosthold hvor lavkarbo er prinsippet så får både du og han nok. Gjennomsnittlig mann skal vel ha noe slikt som 2500-3000kcal pr dag i snitt, men det vil jo finnes variasjoner her også. På lavkarbo/mellomkarbo vil han kanskje ligge rundt 1500-2000kcal og da vil vekten gå ned over tid. Trener han mye og hardt så må han selvsagt kjenne på dagsformen over tid for å se om han kanskje behøver noe mer kcal. Hushovd behøver rundt 10 000kcal hver dag under de store sykkelrittene og må ha nøye kontroll på hva han putter i seg, men vi andre dødelige: nope, kcal er underordnet betydning på et lavkarbo diett. Dette er etter min mening og min erfaring etter å ha vært på dette siden 20 august og 9,5 kilo siden :-)

Takk for informativt innspill Du har jo også resultater og vise til.

Erfaringer er kjempefint, setter også stor pris på om noen har linker til studier som er gjort på "lite karbo og mer fett som kompensasjon" teorien.

Gammel 20-10-11, 01:30   #9
BenteR
Seniormedlem

BenteR sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Hei!

Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Har du lest nybegynnertråden og LCHF på tre minutter? Anbefaler på det varmeste og lese gjennom trådene og lære mest mulig før du forandrer kostholdet, når du har valgt hvilken retning du vil følge. Meningen er jo at man skal føle seg bra og gjøre ting rett.
LCHF står for low carbs high fat.
Mange små måltid og telling av kalorier er noe helt annet, det er det som kalles lavkalori.

Om du har valgt og presse karbene ned i 10-15 så er du på den strengeste varianten av lavkarbo. Der blir man anbefalt og holde seg på 15 karber pr dag, men da kreves det at du vet hva du gjør og sørger for at kroppen får nok fett. Om du fjerner både karbohydrater og fett så sulter du kroppen og den vil gjøre det den kan for ikke å gi fra seg et gram siden den tror det er minst hungersnød. At dere vil føle dere skikkelig elendige etter en tid uten karbohydrater og fett er svært logisk.

Erfaringer er kjempefint, setter også stor pris på om noen har linker til studier som er gjort på "lite karbo og mer fett som kompensasjon" teorien.

Teorien du etterlyser er jo det lavkarbo er:
Lite karbohydrater Høy Fettmengde (low carb high fat)

Gammel 20-10-11, 09:35   #10
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til å overbevise forloveden min?

Hypah: Jeg synes det er litt problematisk at du kommer med sånne "ubestridte sannheter" i innleggene dine. Det er ingen garanti å gå ned i vekt enn om man spiser de matvarene som du skisserer. Til det er er det for mange usikre faktorer i bunn man må kunne ta høyde for. Enn om vi mennesker i utgangspunktet fungerer likt, så har vi gjerne store forskjellige forutsetninger for f.eks vektnedgang. Ikke alle trener beinhardt, heller.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 20-10-11, 09:37   #11
Aline
Admin

Aline sin avatar

Hun spiser jo LCHF, men vil vite hvordan hun skal få forloveden til å skjønne at fettet må til.

Be han lese bloggen og se hva som skjer Min erfaring er at det ikke nødvendigvis nytter at du maser om dette til han, han må skjønne hvorfor på egen hånd.

Forøvrig er det like lite vits i å trykke i seg 6-7 måltider som å pinetelle kcal. Spise når man er sulten og stoppe når man er passe mett Er jo alltid greit å føre matlogg på diett.no så ser du om du har riktig balanse mellom karb, protein og fett

Nybegynnerinfo!

Sist redigert av Aline : 20-10-11 kl 09:53.
Gammel 20-10-11, 09:49   #12
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Enkelt forklart; Når man kutter ned på karbohydrater (da snakker vi om 60-70 gr kh eller mindre per dag), så trenger kroppen en annen energikilde, og det er her fettet kommer inn. Protein er vanskelig omsettelig til energi, og kroppen trenger det til å bygge opp muskler. Med gode fettkilder så vil man både få ned mengden mat man spiser, ettersom fett er såpass energitett så man behøver ikke å spise så mye og ofte, da man vil ha mer å gå på i forhold til energi. Lavfett og lavkarbo er ikke en diett mange holder ut med over tid.
Rene fettkilder er ikke skadelig for kroppen, dersom det er dét han er redd for. Det er dårlige fettkilder (margarin og transfett, overdrevne mengder planteolje etc) fett+sukker som er skadelig for kroppen og som er den raskeste veien til overvekt, betennelser og hjerteproblemer. Fjerner du majoriteten av karbohydratene fra kostholdet er det ikke nødvendig å være redd for fettinntaket.

Og for din egen del, det har ikke så stor hensikt å telle kalorier, særlig ikke i starten, og i hvert fall ikke dersom du ikke har noen problemer med vekttapet. Kroppen er ingen forutsigbar maskin som krever akkurat det samme inntaket hver dag. Det viktigste er å spise seg passe mett til hvert måltid. Da spiller det egentlig liten rolle om det er to eller seks måltider daglig, Men det vanlige med lavkarbo/høyfett kosthold er å spise få måltider, da fett varer lenge som energikilde, og gir jevnt blodsukker, sånn at det ikke er særlig nødvendig å fylle opp hver tredje time, e.l.

Ellers stiller jeg meg bak anbefalning av bloggene til Pål Jåbekk, Tomas Geisner, og kan i tillegg tipse om Espen Rostrups blogg, og kostdoktorn.se.

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 20-10-11, 09:59   #13
jannesnuppa
Seniormedlem

jannesnuppa sin avatar

Medlem siden: May 2011
Hvor: Kristiansand
jannesnuppa er ny på veien

Hei og velkommen hit Jeg har vært på lavkarbo nå siden påske og har gått ned 17 kilo. Har aldri telt kalorier på dette kostholdet. Spiser 3 til 4 måltider om dagen, er alltid god og mett og superfornøyd Jeg er normalvektig nå i følge bmi, så nå går det veeeeldig sent, men vil bare ned et par kilo til. Prøvde meg på atkins induksjon i 14 dager, med 20 gr karbo til dagen. Fulgte den til punkt og prikke sammen med Lena beatrice (hun har en super blogg du burde lese). Jeg gikk ikke ned 1 gram med så lite karbohydrater. Det er som flere sier her, spis når du er sulten, og stopp når du er passe mett. Hvor mye skal du/dere ned i vekt? Det kan også ha en del å si når det gjelder valg av retning. Lykke til......

Gammel 20-10-11, 10:04   #14
TrillTrall
Seniormedlem

TrillTrall sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 57
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Bare husk på å spise ofte og mye. Jo oftere du gir magen noe å jobbe med, jo mer gunstig er det for å opprettholde forbrenningen. Jeg ville sagt at 6-7 måltider om dagen er mer gunstig for forbrenningen din enn kun 3-4 måltider. Spis gulrøtter og kålrot, evt en KETOSlim power bar (kjøpes på iHerb) mellom hovedmåltider.

Mange og store måltider - 6-7 ganger om dagen!? Det er vel ingen som orker det? Dessuten hører vel ikke det innunder noen kostfilosofi?

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 20-10-11, 10:29   #15
Charlott
Seniormedlem

Charlott sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 58
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Bare husk på å spise ofte og mye. Jo oftere du gir magen noe å jobbe med, jo mer gunstig er det for å opprettholde forbrenningen. Jeg ville sagt at 6-7 måltider om dagen er mer gunstig for forbrenningen din enn kun 3-4 måltider. Spis gulrøtter og kålrot, evt en KETOSlim power bar (kjøpes på iHerb) mellom hovedmåltider.

Noe av det deilige med lchf er enkle ting som spis når du er sulten og stopp når du er mett. Jeg spiser oftest 1-3 måltider, har begynt på mitt 3.år med lchf kosthold og kan love deg at det ikke har påvirket forbrenninga mi negativt

Gulrot og kålrot er ikke de mest brukte råvarene på lchf, men det får være opp til hver enkelt ut fra karb-nivået man ligger på.
Anbefalingen om KETOSlim power bar forstår jeg mindre av. Hvorfor skal man spise kunstige barer når man kan spise skikkelig og ikke minst ren mat?

Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 03:17   #16
b0ll
Nytt Medlem

b0ll sin avatar

Takk for mange gode innspill! Han skal ned 10 kg, jeg 15. Jeg har vært i ketose før, ved faste (14 dager, ned 8 kg). Og har nettopp testet min første ketose-stix! Funker som fjell, med null sultfølelse Deilig!

Gammel 21-10-11, 03:25   #17
b0ll
Nytt Medlem

b0ll sin avatar

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Om du har valgt og presse karbene ned i 10-15 så er du på den strengeste varianten av lavkarbo. Der blir man anbefalt og holde seg på 15 karber pr dag, men da kreves det at du vet hva du gjør og sørger for at kroppen får nok fett. Om du fjerner både karbohydrater og fett så sulter du kroppen og den vil gjøre det den kan for ikke å gi fra seg et gram siden den tror det er minst hungersnød. At dere vil føle dere skikkelig elendige etter en tid uten karbohydrater og fett er svært logisk.

Poenget med tråden min var å få kilder til det du sier her Det du sier (og som også er i retning min kostholdsfilosofi) er noe "alle" jeg snakker med kommer med, men ingen kan underbygge det, derfor vil jeg gjerne ha linker til seriøs forskning på dette med forbrenning i forhold til kaloriinntak pr dag

Gammel 21-10-11, 03:44   #18
Vegard L
Medlem

Medlem siden: Nov 2010
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Velger du matvarer som egg, fisk, kjøtt, ost, cottage cheese, skalldyr, grønnsaker, salater og andre lavkarboprodukter så går du ned i vekt uansett.

Nei, det gjør du alldeles ikke. Spiser du ikke mindre enn du forbrenner, så går du heller ikke ned i vekt. Hvis du få i deg mer energi enn du forbruker, så kan du ikke gå ned i vekt, og følgelig går du ikke ned i vekt uansett ved å velge disse matvarene.

Når vi tar hensyn til metthetsfølelse, effektene på blodsukkeret osv, så vil de fleste gå ned i vekt med en slik diett, men det er til syvende og sist fordi inntaket er lavere enn forbruket.

Bare husk på å spise ofte og mye. Jo oftere du gir magen noe å jobbe med, jo mer gunstig er det for å opprettholde forbrenningen.

Kilde på dette? Forbrenningen øker når du spiser, men det er fordi kroppen bruker energi på å fordøye maten. At man setter igang forbrenningen med å spise ofte er bare tullball.

Jeg ville sagt at 6-7 måltider om dagen er mer gunstig for forbrenningen din enn kun 3-4 måltider.

Nei, det er det ikke. Hva du syns og mener om saken er mindre interessant, når forskning viser at måltidsfrekvens ikke har noe å si for verken forbrenningen eller vektregulering.

Lavkarbofolk kritiserer ofte høykarbofolk for å tviholde på myter og gamle sannheter. Her går du i akkurat samme fellen...

Gammel 22-10-11, 10:47   #19
ToreH
Gjest

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Hypah: Jeg synes det er litt problematisk at du kommer med sånne "ubestridte sannheter" i innleggene dine. Det er ingen garanti å gå ned i vekt enn om man spiser de matvarene som du skisserer. Til det er er det for mange usikre faktorer i bunn man må kunne ta høyde for. Enn om vi mennesker i utgangspunktet fungerer likt, så har vi gjerne store forskjellige forutsetninger for f.eks vektnedgang. Ikke alle trener beinhardt, heller.

Vi fungerer ikke likt selvsagt, jeg forteller om mine egne erfaringer og vil hardnakket påstå at følger folk en diett hvor input alltid vil være mindre enn output over tid, så er det fysisk umulig å ikke gå ned i vekt. 6 mill jøder er jo godt nok bevis på akkurat det for å bruke et grotesk eksempel. Det er jo det slanking handler om, du må forbruke mer enn det du putter inn. Lavkarbo gjør bare at du putter mindre inn enn du presumtivt forbruker uten at du går rundt og er sulten hele tiden. Hvis du samtidig er i stand til å trene så vil du gå ned i vekt, garantert. Men jeg skal være enig i at sykelig fedme og andre som er syke av overvekt ikke nødvendigvis sorterer under denne kategorien. Men de stiller i en egen klasse, er man syk så er man syk og nødvendigvis ikke normalregulert frisk.
med det mener jeg at den oppskriften som skal fungere på friske mennesker ikke må brukes på syke mennesker. Mitt innlegg er basert på og rettet mot friske mennesker, som ikke lider av en eller annen form for sykdom ut over det å ville gå ned noen kilo.

Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 11:05   #20
ToreH
Gjest

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Noe av det deilige med lchf er enkle ting som spis når du er sulten og stopp når du er mett. Jeg spiser oftest 1-3 måltider, har begynt på mitt 3.år med lchf kosthold og kan love deg at det ikke har påvirket forbrenninga mi negativt

Gulrot og kålrot er ikke de mest brukte råvarene på lchf, men det får være opp til hver enkelt ut fra karb-nivået man ligger på.
Anbefalingen om KETOSlim power bar forstår jeg mindre av. Hvorfor skal man spise kunstige barer når man kan spise skikkelig og ikke minst ren mat?

Eeh, jeg trener mye og hardt og trenger næring underveis og rett i etterkant av trening. Av utallige power bars så er KETOSlim den som gir minst karbohydrater (kun 2gr) pr 60grams bar. I tillegg er det godt og enkelt når man ikke har anledning til å lage, fikse ta med noe annet. Så som et mellommåltid fungerer den optimalt.

Jeg spiser 6-7 måltider om dagen. Har ikke en spesiell filosofi annet enn bevissthet ift antll karbs jeg putter i meg, samt spise nok og sunt fett. Mine mellommåltider kan være gulrøtter, power bar (low carb), proteinshake(low carb), en liten brødskive/knekkebrød, cottage cheese eller tilsvarende. Med frokost, lunsj og middag og kvelds blir det 6-7måltider totalt. Skal sies at min forbrenning ifølge andre nok er noe over gjennomsnittet uten å være syk da.

Det som kan være et problem,, sier ikke at det er det, men kan bli et problem med å spise sjeldent, er nettopp at stoffskiftet over tid blir i "ubalanse". Dette kan skje etter flere år, eller det kan bli utløst av ytre stressende faktorer, særlig hos kvinner. Et godt eksempel er disse slankekurene som består av pulver eller lite kalorier. I praksis går da kroppen i sparemodus da den tror den blir sultforet og setter ned stoffskiftet til et minimum. Så lenge man er ung og frisk fungerer vel dette, men etter et år eller et par tre år kan man få bivirkingene av dette. kan sågar utløses gjennom graviditet også med påfølgende hypothyreose som resultat. Men selv om man har hypothyreose så trenger man ikke bli overvektig, men sannsynligheten er stor for økt vekt ja.

Nå kunne man kanskje fått hypothyreose selv med et velregulert stoffskifte, men det vil iallefall ikke skade å sørge for at stoffskiftet jobber under de beste forutsetninger og det får man vel ikke ved å spise sjeldent og uregelmessig akkurat.

Spis de 4 store måltider og gjerne 1-2 mellommåltider til mer eller mindre faste tider for å forebygge stoffskifteproblemer er min filosofi.
PS! Kveldsmåltidet mitt er maks 1 liten skive lavkarbobrød med noe pålegg på, evt cottage cheese og aldri senere enn 2100. Men gjerne 1 liter vann til dette da.

Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 11:06   #21
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Vi fungerer ikke likt selvsagt, jeg forteller om mine egne erfaringer og vil hardnakket påstå at følger folk en diett hvor input alltid vil være mindre enn output over tid, så er det fysisk umulig å ikke gå ned i vekt. 6 mill jøder er jo godt nok bevis på akkurat det for å bruke et grotesk eksempel. Det er jo det slanking handler om, du må forbruke mer enn det du putter inn. Lavkarbo gjør bare at du putter mindre inn enn du presumtivt forbruker uten at du går rundt og er sulten hele tiden. Hvis du samtidig er i stand til å trene så vil du gå ned i vekt, garantert. Men jeg skal være enig i at sykelig fedme og andre som er syke av overvekt ikke nødvendigvis sorterer under denne kategorien. Men de stiller i en egen klasse, er man syk så er man syk og nødvendigvis ikke normalregulert frisk.
med det mener jeg at den oppskriften som skal fungere på friske mennesker ikke må brukes på syke mennesker. Mitt innlegg er basert på og rettet mot friske mennesker, som ikke lider av en eller annen form for sykdom ut over det å ville gå ned noen kilo.

Da synes jeg i tilfelle du bør inkorporere det i innleggene dine. Her på forumet er det et stort antall mennesker med metabolske sykdommer som prøver lavkarbo nettopp på grunnlag av at andre ting ikke fungerer på dem, og de opplever lavkarbo som positivt på hormonbilde bl.a. Ikke bare trådstarter leser det du skriver, men også andre. Ha det i mente når du gir råd. Lavkarbo.no handler ikke alene om slanking. Det er helse som står i fokus her.
Jeg selv har aldri gått ned på betydelig kaloriunderskudd, aldri! Faktisk har jeg opplevd å legge på meg. Og jeg har hatt reell overvekt. Kun et godt sammensatt lavkarbokosthold hvor målet har vært å spise nok mat til at jeg er passe mett har gitt meg vektnedgang. Jeg har heller ikke mulighet til å trene sånn som du skisserer.

Jeg synes du skal lese litt rundt på forumet her, få litt innblikk i hvordan folks situasjoner har vært. Det er evig mange flinkinger her inne, som har trent hardt, fulgt lavkaloriregimer, men som har feilet gang på gang. Dine personlige erfaringer er ikke mer sanne enn deres.

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 22-10-11, 11:23   #22
Charlott
Seniormedlem

Charlott sin avatar

Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Eeh, jeg trener mye og hardt og trenger næring underveis og rett i etterkant av trening. Av utallige power bars så er KETOSlim den som gir minst karbohydrater (kun 2gr) pr 60grams bar. I tillegg er det godt og enkelt når man ikke har anledning til å lage, fikse ta med noe annet. Så som et mellommåltid fungerer den optimalt..

Det er mao noe du trives med å spise og som fungerer for deg. For svært mange av oss her er noe av poenget å spise renere mat for å ikke trigge bla sukkerhunger. Nøtter gjør samme jobben
Så du seiersintervjuet med OL mester i skiskyting, Bjørn Ferry? Drakk fløte han Men du trener kanskje hardere og mer enn feks Bjørn Ferry?

Jeg spiser 6-7 måltider om dagen. Har ikke en spesiell filosofi annet enn bevissthet ift antll karbs jeg putter i meg, samt spise nok og sunt fett. Mine mellommåltider kan være gulrøtter, power bar (low carb), proteinshake(low carb), en liten brødskive/knekkebrød, cottage cheese eller tilsvarende. Med frokost, lunsj og middag og kvelds blir det 6-7måltider totalt. Skal sies at min forbrenning ifølge andre nok er noe over gjennomsnittet uten å være syk da.

Flott du har funnet din vei og trives med det. Det er dermed ikke sagt at dette er veien å gå for alle andre Hadde aldri i verden klart 6-7 måltider om dagen, klarer meg helt fint med 1-3 med mitt kosthold

Det som kan være et problem,, sier ikke at det er det, men kan bli et problem med å spise sjeldent, er nettopp at stoffskiftet over tid blir i "ubalanse". Dette kan skje etter flere år, eller det kan bli utløst av ytre stressende faktorer, særlig hos kvinner. Et godt eksempel er disse slankekurene som består av pulver eller lite kalorier. I praksis går da kroppen i sparemodus da den tror den blir sultforet og setter ned stoffskiftet til et minimum. Så lenge man er ung og frisk fungerer vel dette, men etter et år eller et par tre år kan man få bivirkingene av dette. kan sågar utløses gjennom graviditet også med påfølgende hypothyreose som resultat. Men selv om man har hypothyreose så trenger man ikke bli overvektig, men sannsynligheten er stor for økt vekt ja..

Nå kunne man kanskje fått hypothyreose selv med et velregulert stoffskifte, men det vil iallefall ikke skade å sørge for at stoffskiftet jobber under de beste forutsetninger og det får man vel ikke ved å spise sjeldent og uregelmessig akkurat..

Har hatt Hypo i 24-25 år, vet utmerket godt hvordan det er å leve med
Har begynt på mitt 3. år på lavkarbo og i perioden med størst vektnedgang lå jeg på 3000-3500 kcal. Null trening, kun lett mosjon.
Nå spiser jeg 1-3 måltider (deilig å la kroppen kunne fortelle meg når jeg er sulten ) og jeg har aldri ligget så lavt medisinene og har heller ikke opplevd de store svingningene i stoffskiftet som jeg gjorde på "normal" mat.
Så, mitt stoffskifte fungerer optimalt, ut i fra mine forutsetninger på uregelmessige måltider. Kroppen er ikke en maskin vet du.

Spis de 4 store måltider og gjerne 1-2 mellommåltider til mer eller mindre faste tider for å forebygge stoffskifteproblemer er min filosofi.
PS! Kveldsmåltidet mitt er maks 1 liten skive lavkarbobrød med noe pålegg på, evt cottage cheese og aldri senere enn 2100. Men gjerne 1 liter vann til dette da.

Hehe, nok en gang, din filosofi fungerer ikke på meg. Litt festlig at du synes det er ok å fortelle meg, og flere med meg, at vi ikke vet hva vi gjør, ikke kjenner vår egen kropp eller har peiling overhode på kostholdet vi lever på. Søtt...

kanskje det kan være greit å sette deg mer inn i hvordan lchf faktisk fungerer fremfor å gå ut i fra eldgamle Grete Roede sannheter?

Gammel 22-10-11, 11:31   #23
ToreH
Gjest

Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.

Nei, det gjør du alldeles ikke. Spiser du ikke mindre enn du forbrenner, så går du heller ikke ned i vekt. Hvis du få i deg mer energi enn du forbruker, så kan du ikke gå ned i vekt, og følgelig går du ikke ned i vekt uansett ved å velge disse matvarene.

Når vi tar hensyn til metthetsfølelse, effektene på blodsukkeret osv, så vil de fleste gå ned i vekt med en slik diett, men det er til syvende og sist fordi inntaket er lavere enn forbruket.

Kilde på dette? Forbrenningen øker når du spiser, men det er fordi kroppen bruker energi på å fordøye maten. At man setter igang forbrenningen med å spise ofte er bare tullball.

Nei, det er det ikke. Hva du syns og mener om saken er mindre interessant, når forskning viser at måltidsfrekvens ikke har noe å si for verken forbrenningen eller vektregulering.

Lavkarbofolk kritiserer ofte høykarbofolk for å tviholde på myter og gamle sannheter. Her går du i akkurat samme fellen...

Wow! Selvsagt, jeg burde sagt så lenge input er større enn output så er det umulig å gå ned i vekt, trodde det var innlysende for alle som er her inne jeg?
Men står absolutt inne for at velger man de matvarene jeg har listet opp og sørger for at man ikke overspiser, så vil du gå ned i vekt uansett f... :-) forutsatt du er normalt frisk og ikke sykelig feit eller lider av annen sykdom i tillegg til å være sykelig overvektig.

Når det gjelder forbrenningen så mener jeg det er hensiktsmessig for de som eksvis har lavt stoffskifte å spise ofte for å øke forbrenningsfrekvensen og raten, de bør også unngå soya (men det er utenfor tema). Men overført til normalregulerte så oppnår man den samme effekten hos oss også ved å spise oftere, men innenfor samme rammene mht input/output. Det som er viktig å være obs på er at innenfor endokrinologisk forskningsmiljø er det svært liten og lav kompetanse på nettopp hypothyreose. Skolemedisinen som står for det meste av forskning i Norge bærer preg av lite nyanserte syn og derav anderledes resultatet enn i andre land som ikke er så opptatt av skolemedisin.

Å øke stoffskiftet er vanskelig uten medisiner eller operative inngrep, men det å unngå soya og å spise små, men oftere måltider bidrar til å øke forbrenningsfrekvensen som igjen skal være positivt for stoffskiftet. Når stoffskiftet blir normalregulert, ja da går vekten ned. Veldig mange med hyperthyreose er tynne og slanke, men mange med hypothyreose er preget av overvekt og fedme. Dette fordi de med høyt stoffskifte har høy forbrenning (kroppen jobber på høygir), de med lavt har en ekstremt lav forbrenning (metabolismen i kroppen fungerer dårligere)

TS spør om hjelp til å overbevise forloveden sin, det må være ok her i forumet å dele av sine egne erfaringer og vite 100% at de faktisk fungerte for meg. Hvis ikke den jevne bruker her inne skjønner at dette er et forum og ikke en medisinsk tidsskrift og deretter må selv velge hva han vil til etterretning, ja da er verdien av forumet begrenset. Jeg skriver kun ut fra egne erfaringer og de metoder jeg skisserer fungerer forutsatt man ikke lider av andre sykdommer/forhold som gjør de umulige å følge.

Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 11:37   #24
Charlott
Seniormedlem

Charlott sin avatar

Wow! Selvsagt, jeg burde sagt så lenge input er større enn output så er det umulig å gå ned i vekt, trodde det var innlysende for alle som er her inne jeg?

Har du en holdbar teori på hvordan jeg, uten trening, kun lett mosjon, har klart å gå ned 26 kg på opp mot 3000-3500 kcal pr dag?

Gammel 22-10-11, 11:50   #25
Dietta
Seniormedlem

Dietta sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 59
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Men står absolutt inne for at velger man de matvarene jeg har listet opp og sørger for at man ikke overspiser, så vil du gå ned i vekt uansett f... :-) forutsatt du er normalt frisk og ikke sykelig feit eller lider av annen sykdom i tillegg til å være sykelig overvektig.

Det er jo det som er poenget: Alle er ikke som deg Du kan ikke ta utgangspunkt i egne erfaringer og bastant påstå at hvis alle gjør/spiser/trener som deg, så vil de ha samme resultat.
Forøvrig virker det nesten som du har en hvis forakt for folk som er sitat: "Sykelig feite og lider av annen sykdom i tillegg til å være sykelig overvektig" Mulig jeg tar feil (håper det), men på meg virker det sånn
Ikke et bra utgangspunkt for konstruktive diskusjoner.......

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvordan overbevise en ungdom lillekri Barns kosthold 5 06-07-11 17:29
Hvordan overbevise mormor (og andre skeptikere)? Maramell Ketolysekuren 5 19-04-10 11:50
Hvordan overbevise overvektige om å gå ned i vekt? NinaOp Spørsmål og svar 58 30-10-09 07:30

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:09.