Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan. Er du ny? Spør og les her først! |
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#1 |
Medlem
Medlem siden: Jan 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Er fett og ketose farlig?Kjære alle sammen. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig
![]() |
![]() |
#2 |
Jeg lever som en løve
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er fett og ketose farlig?Dette har vi visst om lenge her inne (med noen unntak..), men takk for at du bidrar.
![]() |
![]() |
#3 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 56
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er fett og ketose farlig?Er du Pål Jåbekk? Jeg sitter akkurat nå og leser om lavkarbo i et ukeblad Sist redigert av Veggpryd : 29-01-09 kl 23:39. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: LCHF
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Sv: Er fett og ketose farlig?
Hei Veggpryd |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Seniormedlem
Sv: Er fett og ketose farlig?Ja, jeg kommer til nok å spørre etter kilder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
![]() |
Sv: Er fett og ketose farlig?Hahaha, sjekket ut sida til denne legen. Go ahead hvis man vil kvitte seg med pengene sine |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett
![]() |
![]() |
#7 |
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2006
Sv: Er fett og ketose farlig?Et flott innlegg, selv om innholdet er velkjent for de av oss som en stund har vært interessert i lavkarbokosthold og alle de postitive virkningene det har. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 65
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg blir litt skeptisk til om dette virkelig kan være en lege, siden han tilbyr hårmineralanalyse.
Min Journal Sist redigert av Pearl : 17-10-09 kl 14:36. Årsak: Skrivefeil |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo
![]() |
![]() |
#9 |
Seniormedlem
Sv: Er fett og ketose farlig?He he. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Gjest
|
Sv: Er fett og ketose farlig?Takk for nok et veldig bra bidrag til debatten! Som enkelte sier har disse tingene vært diskutert mye her inne, men det blir ofte mye synsing og løse teorier. Jeg for min del setter veldig stor pris på forskningsbasert kunnskap, noe som sikkert også gjelder de fleste andre her. Problemet er å finne de gode undersøkelsene basert på vitenskapelig metode i jungelen av feilinformasjon og tendensiøs tolkning. |
![]() |
![]() |
#11 |
Gjest
|
Sv: Er fett og ketose farlig?Et kjapt google-søk på Rolf Nyeng viser forresten at han er en nyreligiøs alternativbehandler som av en eller annen ubegripelig grunn har klart å få media på limpinnen. Det er skremmende hvor lite kritisk journalistikk det er innenfor disse områdene i Norge. Jeg venter i spenning på den første vektreduksjon per telefon fra Snåsamannen.. |
![]() |
![]() |
#12 |
Administrator
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Sv: Er fett og ketose farlig?Klistrer denne tråden jeg.
![]() |
![]() |
#13 |
Juniormedlem
Hvor: Bergen
![]() |
HAHAHAHAHA, Takk for en god latter på morgenkvisten.. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Ketolyse
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem
Medlem siden: Jun 2007
![]() |
Sv: Er fett og ketose farlig?Hei Pål, takk for et informtivt innlegg!
Det sies jo overalt her inne at antall kalorier ikke er viktig på lavkarbo, og jeg lurer litt på årsaken til dette. Man har jo alltid fått proppet hodet fullt av påstander om kalorier inn - kalorier ut, men på lavkarbo/ketogen diett så sies det at det ikke spiller noen rolle hvor mange kalorier man får i seg da det er selve forbrenningen som er forandret. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Baconinfisert
![]() |
![]() |
#15 |
Medlem
Sv: Er fett og ketose farlig?Hei Bacon! |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Medlem
Medlem siden: Jun 2007
![]() |
Ok, takk.
Og med aktivitetsnivå, mener du da at siden vi får mer energi (i min erfaring iallefall) så rører vi oss mer og dermed forbrenner mer og blir varme, eller mener du at forbrenningen i ketose øker uavhengig av aktivitetsnivå "utad"?
Ok. Så om man spiser lavkarbo så er det omvendt fra "normal"kost? (Det jeg har lært iallefall) At om man trener så går forbrenningen ned, mens om man ikke trener og samtidig spiser mye så går forbrenningen opp? Nå ble jeg litt forvirret.
Kroppen er kul
Hehe, så får vi se hvor lang tid det tar før fagfolka sier det samme om karbohydrater. Neida, det er vel som med alt, ikke bra å bli helt besatt i noen av retningene.
Jada, det var slettes ikke verst det der Pål! |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Baconinfisert
![]() |
![]() |
#17 |
Gjest
|
Sv: Er fett og ketose farlig?Takker for bra svar, Pål. I går gikk jeg og funderte på dette med kolesterol og hjertesykdommer og i dag har jeg lurt på dette med kaloribalanse. Her er det bare å følge med så kommer svarene før en rekker å stille spørsmålet |
![]() |
![]() |
#18 |
Medlem
Sv: Er fett og ketose farlig?Kan nevne at i museforsøk der mus blir gitt en ketogen diett, så øker de varmeproduksjonen og aktivitetsnivået sitt. Energiforbruket går opp både på grunn av av økt varmeproduksjon og økt aktivitet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Seniormedlem
Dette stemmer ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Medlem
Hei. |
![]() |
![]() |
![]() |
#21 |
Seniormedlem
Sv: Er fett og ketose farlig?Vi er helt klart enige om en ting; energi kan ikke forsvinne i løse luften. Jeg har ikke belegg for dette, men den eneste naturlige forklaringen jeg har er at den bokstavelig talt går i dass... |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 50
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er fett og ketose farlig?Jeg har omtrent 0,8 grader høyere kroppstemperatur når jeg er i ketolyse! Har latent hypothyreose og ligger vanligvis rundt 36,5. OG er alltid kald på fingre og tær. I ketose er det heller rundt 37,3 (+) og da jeg ble gravid målte jeg faktisk 38! (Da var det frem med testen og uuuut av ketose ja.)
![]() |
![]() |
#23 |
Seniormedlem
Dette er svært interessant! Kan noen regne ut hva 0,8 grader økt temperatur betyr av energiforbruk for en kropp på 100 kg ? (Jeg kan det ikke...) |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Seniormedlem
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig
![]() |
![]() |
#25 |
Seniormedlem
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er fett og ketose farlig?Interessant Pål. Mange har kunnet litt her inne, noen mer noen mindre, noen ferske noen erfarne. Det er fryktelig vanskelig for vanlige mennesker å bryte igjennom og å klare å samle nok info om hvordan kosthold og helse egentlig er og å omsette dette til praktiske forklaringer, det ser ut til at du klarer det. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat
![]() |
![]() |
Emneord |
fett, helse, ketose, vitenskap |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
Trådverktøy | |
|
|
![]() |
||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Gravid, hva er farlig, hva er ikke farlig? Forvirra ... | KatjaBlå | Kosttilskudd | 3 | 25-01-09 01:24 |
Inn og ut av ketose- farlig? | skrulle | Spørsmål og svar | 6 | 01-12-08 10:07 |
NRK-Schrödingers katt: Fett mindre farlig enn antatt? | Valeriana | Lavkarbo generelt | 8 | 02-05-07 21:55 |
Slik unngår du farlig fett (VG) | Trolljenta | Nyheter / media | 2 | 03-11-06 15:12 |
Er ketose farlig? | magdalena | Atkins kosthold | 2 | 20-02-04 00:44 |