![]() |
Sv: Mine kolesterol-prøver ...
Sitat:
ApoB/ApoA heter prøvene Les gjerne mer hos EspenR http://espenrostrup.com/2011/05/11/m...lipoproteiner/ og http://espenrostrup.com/2011/09/03/b...l-med-fet-mat/ |
Sitat:
|
Sitat:
|
S-Apo B/Apo A1 ratio
(Apolipoprotein B/Apolipoprotein A1 ratio) 1 mL serum. Pasienten behøver ikke å være fastende ved prøvetaking. Indikasjon: Vurdering av risiko for hjerte-/karsykdom. Referanseområde: Menn: < 1,2 Kvinner: < 1,0 Tolkning: Dette forholdstallet regnes for å ha høy prediktiv verdi for hjerte-/kar- og cerebrovaskulær sykdom. Verdier under 1,2 for menn og under 1,0 for kvinner regnes for å være gunstige. edit: jajajaja jeg var visst litt treg med å svare der ser jeg :D |
Tusent takk for tilbakemeldingene dere! Men jeg går fortsatt i surr... Jeg må sette meg godt inn i dette en dag skjønner jeg...
Og ja, de lærde strides med kolesterolet og kosten, skulle ønske de ble enige ;) |
Det er fastlegene som må sette ned foten her, siden det er de som faktisk omgås hvermansen - ikke "ekspertene" og forskerne. Første skritt blir å opplyse fastlegen om at jo, det FINNES en enkel blodprøve som sier noe om risken for hjerte og karsykdommer. For en god del år siden skulle alle med ryggproblemer ligge musemusestille på sofaen ifølge ekspertene, men etterhvert så den behandlende fastlegen at de som dreit i det og gikk seg en tur ble bedre - og da snudde det etterhvert.
Jeg vil tro at et paradigmeskifte innen kolesteroltolkning også begynner fra grasrota. |
Sv: Mine Kolesterol-prøver...
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
At Staten anbefaler et kosthold med mye korn og minimalt med kjøtt er omtrent like vitenskapelig som om de hadde påstått at himmelen var grønn eller at vann er tørt. Dette ser alle som er interessert nok til å lese bøker. - Wolfgang Lutz: Bedre uten Brød (Leben ohne Brot) - Gary Taubes: Good calories, bad calories. - Atkins: The new Diet Revolution |
Sitat:
|
Sv: Mine Kolesterol-prøver ...
Sitat:
|
[quote=mysil;1281258]Jeg hadde det også sånn for 10-12 år siden, legen ba meg få i meg ting med salt i, eller å blande en t-skje salt i et glass vann å drikke om jeg blei veldig svimmel. Det hjalp veldig, og nå salter jeg alltid maten litt mer enn det som er normalt, og blodtrykket har blitt normalt igjen også :)[/QUOTE
Det har jeg ikke tenkt over, men det har faktisk hjulpet meg også! Jeg kjøpte meg en sånn fancy vekt som kunne måle både det ene og det andre og irriterte vettet av meg at jeg aldri greide å nok væske i kroppen i forhold til det som var anbefalt og i forbindelse med det begynte jeg å salte maten. Det har i grunn vært bedre i de periodene jeg har greid å gjennomføre det. Jeg liker ikke saltsmak så jeg spiser nok for lite salt. Fikk du noe råd angående "farge" på saltet. Husker ikke hva de heter, men med eller uten jod er det vel? |
[quote=Echo;1281694]
Sitat:
Er den dyr? Liker du vekten? Fikk litt lyst på... |
Disse vektene sender elektroniske signaler gjennom kroppen og måler ut fra hvor lang tid det tar å "trenge" gjennom diverse materie og måler vann, fett, muskler etc ut fra det.
Men, de man kjøper til eget bruk er nok mest bare for moroskyld, da de er veldig unøyaktige, og klarer stort sett ikke å måle noe særlig over hoftene, og særlig for f.eks. meg som er en smule skrapa fra hoftene og ned er det veeeeeldig misvisende (jeg veide godt over 80 kilo og fikk beskjed om at jeg hadde en fettprosent på litt over tjue. Saklig. :p). For øvrig er Tanita er vel av de beste. Men skal man få tatt en skikkelig kroppanalyse med en sånn vekt, så kan man enten kjøpe en til femti tusen, hehe, eller bestille time på et treningssenter som har sånne, eller så har de dem på Lindberg-klinikkene også. De er som regel supernøyaktige og gigantiske, med håndtak og det hele sånn at signalene går fra topp til tå. Jeg tok en sånn inbody-analyse for et par år siden. Kosta vel 300-400 kroner, og da gikk en fyr som jobba der gjennom absolutt alt av resultater sammen med meg. Nyttig! :) |
Sitat:
Men, takk for tipset, hadde vært artig å tatt en sånn test når jeg er i mål. NÅ er det lissom ikke noen vits, for nå VET jeg at min fettprosent er for høy ;) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Hehe ;)
|
At det er mye urinsyre i urinen viser at du utskiller overflødig urinsyre. Det er bra. Ikke sikkert du har for mye i kroppen. Da må de sjekke kroppsvævet da.
|
Sitat:
Hadde det stått u forran, hadde det vært en urinprøve!;) |
Sitat:
|
Sitat:
Kanskje noen lærte noe også!;) |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:24. |