![]() |
Sv: Fastekur
Kunne tenkt meg å prøve, for tiden har det blitt periodisk faste og det funker fint det også.. :)
|
Men - kan man ikke knytte faste til ketose? Da får man i seg både fett og proteiner, men er jo samme mekanismen..
|
Idag brøt jeg fasten. Jeg har en jobb som av og til er litt krevende fysisk, og igår og idag merket jeg at jeg ble helt unormalt sliten, såvidt jeg klarte å gå bortover gaten. Det nytter ikke i den jobben jeg har, og med en krevende agenda de neste dagene så var det ikke mer.
Noen erfaringer: 1. Den første dagen uten mat var veldig enkel, sikkert siden jeg kom rett fra ketolyse. 2. Tidsfølelsen ble dempet. Veldig merkelig følelse. Forklarer sikkert hvorfor religioner er tiltrukket av dette. 3. Føler absolutt at magen hadde godt av en pause. 4. Deilig å vite for meg selv at jeg kan si nei til mat, og det går bra, en tid. Problemet oppstår først to døgn senere. Å si nei til et måltid er uproblematisk m.a.o. 6. Vanskelig å kombinere faste med hard fysisk aktivitet. 7. Fasting over lengre tidsrom bør nok gjøres i en fase hvor man kan ta det med ro. 8. Tror jeg vil implementere periodisk fasting i mitt program. Pt. tror jeg at jeg vil la være å spise hver mandag, sikkert greit med en renselse etter helgen. |
Prøvde jeg også.. holdt ut 24 timer, da orka ikke jeg mer, skal man fungere på jobb tror jeg ikke faste er noe særlig.. de som faster lenge er nok hjemmeværende og slapper av tror jeg??
Jeg holder meg til periodisk faste :) http://fitnessbloggen.no/periodisk-faste-for-dummies/ denne er fin |
Sitat:
|
Sitat:
|
Tror kanskje at dette blir annerledes hvis man spiser minimalt. Jeg spiste bare en neve med nøtter da jeg brøt fasten, og jeg følte meg utrolig mye bedre med en gang. Kanskje 250 kalorier som man får på den tyske klinikken er bra? Uansett er kanskje dette noe å prøve for en ferie, selv om ferie for meg alltid har vært å kose meg med god mat og drikke i mengdevis. Jeg har jo ikke blitt fet helt tilfeldig ;)
|
Har dere sett denne dokumentaren fra BBC horizon? Om faste :D! Verdt å se, Mosley ender opp med å faste periodisk et par dager i uka, hvor han spiser rundt 500-600 kcal om dagen (hvis jeg husker riktig).
|
Her er en god artikkel om det samme: http://www.telegraph.co.uk/lifestyle...ve-longer.html
Selv er jeg en fruktelsker av rang, især appelsiner er tungt for meg å leve uten på lavkarbo. Hvordan tror det at det går med meg hvis jeg prover 5:2 dietten, og at jeg spiser et par appelsiner (100 kalorier i hver) på de dagene? Når jeg fastet gikk vekten ned med 800 gram, etter fasten er vekten opp med 1200 gram. Men regner med at det er en del vann, siden jeg har spist salt igjen. |
Sitat:
Jeg må innrømme at jeg stusser litt over selve begrepet "periodisk faste". Etter å ha lest definisjonen som Fitnessbloggen forfekter, betyr det rett og slett å hoppe over frokost, og la vær å spise veldig sent på kvelden. Ikke mye faste, spør du meg! Er ikke dette bare et naturlig opphold mellom måltidene? - |
Sitat:
Da er 12-16 timer uten mat for faste å regne. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg så også på Schrödingers katt og ble inspirert til faste. Er nå på min femte dag! Men det har vært tøft, og blir det ikke litt lettere snart så gir jeg opp. Jeg drikker masse vann og grønn te, og som "middag" lager jeg meg min egen fruktjuice for å få litt energi og litt som metter i magen. Jeg har vært veldig plaget av lavt blodsukker og vært slapp, spesielt på ettermiddagene, disse dagene. Og jeg er fortsatt sulten hele tiden! Fantaserer masse om mat, men det positive er i det minste at jeg fantaserer om ordentlige middager, og ikke sjokolade som vanligvis er mitt problem... En av årsakene til at jeg begynte med dette var at de sier at man skal få mere energi, men det har IKKE skjedd foreløpig. Og ikke merker jeg noe på beltespenna ennå heller! Håper at det bare er en kneik jeg må over, og at den er veldig nær... Har ikke lyst til å bare gi opp nå uten at noe positiv har skjedd ennå etter å ha utsatt meg for dette i fem dager, så jeg får bare holde ut noen dager til. I tillegg til mer energi håper jeg at dette kan gi meg et kickspark til en nødvendig omlegging av kosten.
|
Sitat:
Hvorfor har du veldig lyst til å faste når du samtidig skriver: 1) "...er redd jeg nesten bare mister muskler siden jeg har lav fettprosent" 2) "...tror det da kan bli mer usunt enn sunt" 3) "...driver og bygger muskler nå så å faste dem bort nå er ikke akkurat første-ønsket mitt" Og til slutt konkluderer du med: "Men jeg tror jeg gjør det likevel når jula kommer" Hæææ? - |
Sitat:
Jeg ser på en tredagers-kur som en måte å gi fordøyelses systemet mitt en liten ferie og for å psykisk se at mat ikke er noe som styrer meg. Jeg liker den mestringsfølelsen jeg får av å ha fullstendig kontroll. Skal allikevel tenke nøye gjennom før jeg tar en kur. Legge tilrette slik at jeg kan slappe av og ikke ha for mye å gjøre. |
Dere som er erfarne på fastekurer: Er det ikke nødvendig å tømme tarmen i forkant? Har hørt anbefaling om klyster og engelsk salt...?
|
Har fastet nå i 11 dager. Ble inspirert av Schrødingers katt. Var ikke klar over at dette var så godt dokumentert, så jeg tok sjansen, og startet helt uten planlegging. Motivet er helt og holdent å gå ned i vekt.
Første uken var litt hard, men hjertebank og lett hodepine, og tidvis har jeg strevd. Humøret har vært jevnt og arbeidskapasiteten er helt uforandret. Jeg har ikke kunnet gjøre noe særlig fysisk, og det jeg har gjort har vært helt rolig. Jeg skal holde på til søndags morgen, og ser fram til å spise igjen. Vekta er ned over 7 kg. nå. De første dagene raset jeg ned med ett kg i døgnet. Deretter har det stabilisert seg på 0,3 - 0,5 kg pr døgn. Funnet ut at det at kroppen tømmer seg med mage/tarminnhold, tømmer glukogenlagrene og endrer væskebalanse / kjemi, representerer mellom 3-4 kg. Jeg håper jeg sitter igjen med en nettoeffekt på ca 5 kg. Dette vet jeg at jeg klarer å vedlikeholde. Viste dere at verdensrekorden i fasting skjedde på 60-tallet; en mann gikk ned fra 207 til 80 (ca) kg etter å ha fastet over ett helt år. Dette ble overvåket av leger. Jeg fant rapporten på nettet, en relativt vitenskapelig sak som knapt forstod. Cheers |
Sitat:
|
Sitat:
Høres veldig naturlig og sunt ut ;) - |
Sitat:
Denne er lovlig men jeg har ikke prøvd den ennå: http://www.iherb.com/Modern-Products...0-Tablets/5910 Denne har jeg testa men den har ingen virkning: http://www.iherb.com/Himalaya-Herbal...0-Caplets/3743 Noen anbefaler å innta frø i vann. Men olja i frøene opptaes! |
Jeg nærmer meg å starte faste på mandag, trapper ned med mat og opp med væske.
Mange gode råd i denne tråden, bør man virkelig bruke urten Sennes før avspark? |
Sitat:
|
Sitat:
Hva er grunnen til at du tror at avføringen blir værende i tarmen ved faste? - |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:05. |