![]() |
Sv: Vektoppgang
Sitat:
|
Heldig og heldig. Er du ikke insulinresistent (noe man helst er også når man har PCOS), så har ikke metformin noen nevneverdig effekt. Det er tross alt en diabetesmedisin.
|
Sitat:
|
Sitat:
Er det noen som vet om man kan ta en test eller noe for å finne ut om man er insulinresistente? |
Sitat:
De aller fleste leger vil ikke skrive ut metformin til friske individer. Bivirkningene den første tiden er som regel helt fryktelige, men for mange er denne medisinen faktisk helt nødvendige. Jeg skal ikke si noe på Milenas lege altså, med såpass stor overvekt i utgangspunktet er faren for insulinresistens uansett svært stor, men det er IKKE en vidunderpille, og i hvert fall ingen slankepille! Kostholdet må også være på stell! Om man ellers går fint ned i vekt så lenge man holder kostholdet, så trenger du det mest sannsynlig ikke. (Selv sto jeg stille i 2,5 år tross rigid kosthold, inntil det ble påvist at insulinet mitt ikke ville ned uansett hva jeg gjorde, og jeg ble svært dårlig om jeg ikke spiste tidsnok. Typ besvimelsen nær). |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Hmm, hørtes ut som en vidunderpille uansett...
Men kona fikk en gang noen tabletter på resept for å få bukt med overvekten. De gjorde bare at hun rett og slett ble fryktelig fort mett, samt at hun ikke ble så veldig sulten. De fungerte etter hensikten og hun mistet over 20 kg. Eneste jeg så var at hun spiste/klarte ikke spise så store porsjoner lengre og la oss være ærlige, hun var forbasket svær og spiste alt for mye mat kombinert med omtrent null bevegelse. Skal sies hun også har hypothyreose, men jesus, kan ikke akkurat bruke den sykdommen som unnskyldning for overspising resten av livet heller akkurat. Så overraskelsen var derfor stor når jeg kom hjem fra utlandet etter 7 måneder og hun var 20 kg lettere! Så noen slike vidunderpiller på resept finnes for de som har litt vel god apetitt. Men var visst en lang kamp med legen for i det hele tatt å få de utskrevet. |
Metformin og "god apetitt" har ingenting med hverandre å gjøre. Metformin er til for å stabilisere blodsukkeret ved å få ned glukoseproduksjon i leveren, langsommere opptak av glukose i tarmen og i det hele tatt bedre insulinfølsomhet. Den foreskrives til mennesker med en helt eller delvis utviklet diabetes.
Du er så opptatt av å "forelese den harde sannheten" at du glemmer at det finnes mennesker bak tilstander. Tilstander som mange av oss er disponerte for, og ikke alle (meg inkludert) har blitt syke og medisinavhengige på grunn av at vi har overspist. Ok? |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg kan bare si at jegvaldri har tenkt metformin som en vidunderpille ;)
Men har jo skjønt at den er nødvendig. Men den andre vidunderpillen, hvis den har så god effekt er det jo rart den ikke er mer i bruk? Sånn i stadiet før operasjon mener jeg. Eller er det sånn at man ikke gjør noe med det egentlig problemet, og når man slutter på pillen så går man opp igjen? Jeg reagerer ofte på at leger og gynekologer skriver ut metformin uten å snakke om kostholdsomlegging. Også får jeg høre at pillene ikke virker, de går jo ikke ned! Da jeg begynte med metformin begynte jeg endelig å bevege meg nedover på vekta, men å si at jeg raste ned er en sterk overdrivelse. Vi snakker om maks en kg i måneden! |
Sitat:
|
Ja mye uvitenhet ute og går!
|
Sitat:
Så ja, har man ikke en plan for videre liv så er ikke pillen noe du får bare fordi du har lyst. Tror det er bra leger er restriktive i utdelingen. Men som sagt, er det en lege i familien som vet, kan og vil, ønsker følge deg opp helhetlig, så er den en pangstart på et nytt og bedre liv. Litt som eksvis PSMF kan være for de som ønsker en pangstart, men som virkelig trenger livsstilsendin´ring. |
Reductil delte de tidligere ut ganske ukritisk til alle over en viss BMI, bare de tok i mot. Men så skjedde dette: http://touch.vg.no/article.php?artid=591218
Visste ikke at de hadde begynt igjen? |
Sitat:
|
Jeg vet ikke om dette er tilfeldig, men metformin er i hus. For tre dager siden veide jeg 82 nå veier jeg 80,9. Første nedgang på noen måneder dette her,nså kanskje jeg kan døpe tråden om til vektnedgang?
I sommer veide jeg 78 kg, og det er det jeg har lagt på siden jeg fikk min datter og ammet mye. Ved 73/74 kg har jeg normal BMI, så jeg har jo en vei å gå. Viktigste for meg er å bli kvitt magen, for det er rundt magen alt har lagt seg som en ekkel og vapsete pølse. |
Reductil er av markedet, ja. Alt for mange alvorlige bivirkninger. Ble selv satt på Reductil fordi det kunne være heldig for stoffskiftet mitt, men på den obligatoriske 14-dagerskontrollen hadde jeg alt fått skyhøyt blodtrykk, og hadde så mye munntørrhet at jeg gjerne nedla ti Imsdal-flasker om dagen, uten at det hjalp. Etter en 24-timers blodtrykkmåling fikk jeg streng beskjed om å slutte med en gang. Ikke gikk jeg ned i vekt heller. Men når jeg ser hva reductil skal hjelpe for, så skjønte jeg det, jeg spiste på ingen måte for mye. Så selv om det har hjulpet noen, så er det andre som har endt opp med skader av reductil. Som at blodttrykket har blitt varig høyt. Jeg slapp heldigvis unna med skrekken.
Så bra da, Vibeke! Men det er jo mest sannsynlig kroppen som slipper vann når det er så kort tid, men det er jo også en bra ting, og kan vel også henge sammen med at kroppen din ikke er så god på å behandle karbohydrater (som binder vann) uten medisin. :) Krysser fingra framover! |
Sitat:
|
Jeg regnet ut dagen i går på diett.no, og ble overrasket over resultatet....
90 gram karbohydrater og 1200 kalorier! GR ville vært stolt over meg;) nå er ikke disse tallene helt presise da, jeg lager havregrøt av store havregryn, det er ikke oppført her som en matvare. Men jeg har mye å hente på å kutte ut den grøten. Jeg spiste ikke grøt i forrige uke, og jeg forsøkte å kutte ut frokost, eller vente med frokost til jeg kom på jobb. Og det funket faktisk veldig bra. Men nå skal jeg begynne og registrere litt mer regelmessig. Mindre karbohydrater og mer fett. Og drikke....det er den største utfordringen akkurat nå! |
Sitat:
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:36. |