Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell ernæringsdebatt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Motiver for deltakelse her inne? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=9645)

jankph 12-07-06 20:35

Sv: Motiver for deltakelse her inne?

Jeg havnet her etter å ha surfet på nettet fordi jeg ville vite mer om Skaldeman etter å ha sett ham på TV i januar år. Etter mine første forsøk med Skaldeman-kosthold ble jeg nærmest 'frelst' av lavkarbo-filosofien og føler meg hjemme i dette fellesskapet. Her har jeg funnet mange gode råd og tips og støtte på vei til et lettere og sunnere liv, og dessuten så er det litt morsomt å følge med (på sdelinjen) på alle diskusjonene og meningsutvekslingene her inne, og veldig spennende å følge med hvordan det går med de andre her, og bidra litt selv også, med de erfaringene jeg har.

BiggestLooser 12-07-06 22:12

Jeg er paa Slankenett og Fjonken er ogsaa der. Hun har i noen av sine innlegg nevnt dette forumet og generell nysgjerrighet paa lavkarbo filosofi fikk meg til aa lurke paa dette forumet for jeg registrerte meg.

Paa hjemmesiden for forumet sies det:
Sitat:

Nettstedet for deg som er nysgjerrig på et kosthold med lite karbohydrater. Enten du sverger til Atkins, Lindberg, Sears eller Poleszynski, så vil du alltid ha noen å spørre eller diskutere med i dette forumet. Ved å registrere deg som medlem kan du skrive din egen dagbok, lese andres dagbøker og være med i brukergrupper. Det er absolutt ikke bare karbohydrater som blir diskutert, men alt om kosthold, oppskrifter, kosttilskudd, trening, selvutvikling og helse generelt.
PS: Forumet er kun brukerstyrt - her finnes ikke noe ekspertpanel.

Saa min grunn er at jeg forst og fremst er nysgjerrig. Jeg er ogsaa i ferd med aa legge om til et mer lav GI kosthold (har Lindebergs bok fra for). Jeg har ogsaa en generell interesse for forskjellige kostholdsfilosofier og ernaeringslaere.

Men samtidig er det viktig at de som ikke deler forumets hovedfilosofi som er lavkarbo har respekt for forumet og dets medlemmer. Det aa dele med seg av sine erfaringer uten aa misjonere og uten aa ha en "bare jeg har rett" innstilling er greit, synes jeg. Men ikke komme her for aa misjonere for sitt "dette er det eneste rette" kostholdsfilosofi. Det kan sammenlignes med f.eks. buddister og kristne komme til et Islam forum og misjonere for sin religion med en "dere kommer til aa brenne i helvete" innstilling.

Jeg haaper at dere "snakker meg til rette" hvis jeg gaar i den fella *paa en hyggelig maate haaper jeg*

Dessverre har jeg ikke anledning til aa vaere saa aktiv som jeg ser mange er her. Det er mye paa grunn av at jeg er aktiv paa andre fora og begrenset tid paa internett.

Merete A 13-07-06 10:51

Så flott at du er på vei mot lavkarboland! Du har jo gjort en formidabel jobb allerede :D og kommer sikkert til å stortrives med ditt nye regime :)

Melania 13-07-06 11:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje
Om det er sunt eller ikke kan vel diskuteres, men jeg synes dette er helt greit, jeg. Om folk ikke har noen problemer med det, så må de jo spise det de vil for min del uten at jeg skal sette noen pekefinger på det. Det er jo det jeg vil også - spise det jeg vil, uten at noen skal blande seg i det. Men folk som sliter med overvekt/andre plager burde jo helt klart bli gjort bevisst på hvilken innvirkning det de spiser har på kroppen deres.

Av det jeg har lest her inne, så synes jeg det er mest håning den andre veien - mot de som ikke vil spise så mye fett. Hva er grunnen til at vi tror at vi har alle svarene i dag egentlig? Er det ikke litt naivt å velge å tro på kun en type forskning, og at den pr i dag er fullstendig? Kommer man ikke til å finne nye sider/konsekvenser ved lavkarbo/høyfett i framtiden? Og startet ikke livet med bakterier? Og amøber osv? Er det naturlig å tro at mennesket stoppet å utvikle seg i steinalderen, og at vi derfor ikke tåler annen mat enn den vi hadde tilgjengelig da? Jeg vet ikke. Men det er ikke naturlig for meg å tro at vi vet alt i dag. Jeg "tror" jo på lavkarbo, og kan gjerne fortelle folk hvorfor jeg tror det er best, men de må likevel få gjøre det som de synes er best for dem. Folk må jo få lov til å leve med disse blodsukkersvingningene sine osv, om det gjør dem lykkelige å spise en bolle nå og da.

Nåvel.. vet ikke om jeg bevega meg litt utenfor tema nå, men jeg er her fordi jeg synes et lavkarbokosthold er best, og fordi jeg har møtt så utrolig mange hyggelige folk her. :)

Silje

Flott innlegg Silje! :)

jeef-micro 13-07-06 13:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje
Om det er sunt eller ikke kan vel diskuteres, men jeg synes dette er helt greit, jeg. Om folk ikke har noen problemer med det, så må de jo spise det de vil for min del uten at jeg skal sette noen pekefinger på det. Det er jo det jeg vil også - spise det jeg vil, uten at noen skal blande seg i det. Men folk som sliter med overvekt/andre plager burde jo helt klart bli gjort bevisst på hvilken innvirkning det de spiser har på kroppen deres.

Av det jeg har lest her inne, så synes jeg det er mest håning den andre veien - mot de som ikke vil spise så mye fett. Hva er grunnen til at vi tror at vi har alle svarene i dag egentlig? Er det ikke litt naivt å velge å tro på kun en type forskning, og at den pr i dag er fullstendig? Kommer man ikke til å finne nye sider/konsekvenser ved lavkarbo/høyfett i framtiden? Og startet ikke livet med bakterier? Og amøber osv? Er det naturlig å tro at mennesket stoppet å utvikle seg i steinalderen, og at vi derfor ikke tåler annen mat enn den vi hadde tilgjengelig da? Jeg vet ikke. Men det er ikke naturlig for meg å tro at vi vet alt i dag. Jeg "tror" jo på lavkarbo, og kan gjerne fortelle folk hvorfor jeg tror det er best, men de må likevel få gjøre det som de synes er best for dem. Folk må jo få lov til å leve med disse blodsukkersvingningene sine osv, om det gjør dem lykkelige å spise en bolle nå og da.

Nåvel.. vet ikke om jeg bevega meg litt utenfor tema nå, men jeg er her fordi jeg synes et lavkarbokosthold er best, og fordi jeg har møtt så utrolig mange hyggelige folk her. :)

Silje

Det var egentlig dette jeg ville frem til også... jeg fikk bare ikke til å forklare det så bra...

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:00.