Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Motiver for deltakelse her inne?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-07-06, 21:42   #1
Merete A
Medlem
 
Merete A sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Fredrikstad
Alder: 61
Innlegg: 283
Merete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlys

Motiver for deltakelse her inne?

Mulig jeg hisser på meg en del folk nå, men jeg tar den sjansen:

Hvilke motiver har dere for å delta på lavkarbo.no?

Jeg undrer meg stadig over å lese innlegg fra åpenbare motstandere av lavkarbo-tankegang. Er dere spioner utskremt fra ernæringsdiktatoratet, rene kverulanter som elsker å provosere slike som meg ... eller hva?

For ordens skyld: Jeg er selv medlem her inne fordi jeg oppdaget lavkarbokostholdets positive innvirkning på min fysiske og mentale helse, og fordi jeg ønsket å være del av et "samfunn" der folk utveksler erfaringer og kunnskap om noe jeg ikke nødvendigvis finner forståelse for i verden "der ute" ... enn så lenge.

Jeg er her inne for å lære av folk som har mer erfaring med dette enn meg selv, og etterhvert også forhåpentligvis for å kunne inspirere andre ved å dele mine sparsomme, men etterhvert voksende erfaringer.

Jeg merker at det er en god støtte og inspirasjon å lese andre lavkarbotilhengeres innlegg her inne. Jeg er ikke alene om å fryde meg over denne måten å leve på!

Langt de fleste er også her inne av samme grunn som min, så vidt jeg kan bedømme. Men så er det innimellom noen, da ... som får meg til å lure.

Hmmmmmmmmmmmmm ... og så spørs det om jeg får noen svar?

__________________
Magan min ljuger ikke!
Merete A er avlogget   Min kostholdsfilosofi: * Mat * Mosjon * Mening * (Lavkarbo - inspirert av Skaldeman og etterhvert flere ...) Svar med sitat
Gammel 11-07-06, 21:52   #2
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Motiver for deltakelse her inne?

Jeg har tenkt endel av det samme som du skiver Ebbamor. Det er frustrerende å møte motstand når en tror en er blandt likesinnede.

Endel av dem som kommer inn her kommer inn som nysgjerrige, og at de er skeptiske er jo naturlig. Men det som frustrerer mest er dem som har vært her lenge, og som kommer med uttalelser om at "stakkars ektefelle/barn kan jo ikke spise slik mat" (om vanlig lavkarbo). Som om det var sær mat, og ikke noe alle har godt av liksom... Som om det ville være fælt for kroppen til barna å la være å slå dem flat med blodsukkersjokk av boller og saft og is og kaker og poteter og hveteskiver med nugatti.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 11-07-06, 21:54   #3
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Motiver for deltakelse her inne?

Jeg kan jo alltids svare vet du.. selv om jeg er her av samme grunn som deg.
Ble ledet inn her av et annet medlem av "klanen" og har ikke angret en dag, selv om jeg har perioder hvor jeg slett ikke er så aktiv til å svare og engasjere meg i det som skjer her lenger.

Og jeg finner hele tiden ny inspirasjon og motivasjon . Dessverre har jeg hatt en laaaang periode nå, hvor kostholdet slett ikke har vært Lavkarbo og DET merkes. Alikevel, så kan jeg med hånden på hjertet si at hadde jeg ikke hatt dette forumet, så hadde jeg vært myyye lenger ut på jordet enn jeg er nå. Nå styrer jeg ihvertfall unna det meste.

Og som du sier; jeg merker det både på min mentale og fysiske helse når jeg sklir utpå eller omvendt.

Håper og tror jeg er tilbake på rett spor igjen om ikke så lenge...

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 11-07-06, 22:05   #4
silje
Seniormedlem
 
silje sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.432
silje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurs

Sv: Motiver for deltakelse her inne?

Jeg er her fordi jeg trengte råd og motivasjon i starten. Og forsåvidt ennå. Og fordi jeg synes det er så mange hyggelige folk her, det er vel kanskje den viktigste grunnen nå. I tillegg til at det hjelper meg å passe på meg selv litt ved å skrive hva jeg gjør.
Jeg er kanskje ikke flink nok til å lese rundt på forumet, for jeg har ikke merket meg så mange lavkarbomotstandere her.. hmm...

Menneh.. ellers så tror jeg egentlig ikke at man er så slem om man gir unger boller eller nugatti en gang i blant. Eller det spørs jo selvfølgelig hvordan de reagerer på det, men jeg tror aldri at jeg har blitt direkte slått flat av det.. uten at jeg egentlig kan huske at vi fikk nugatti hjemme. Men mamma laga boller av og til, og hun lager verdens beste skillingsboller

Silje

silje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-07-06, 22:21   #5
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Motiver for deltakelse her inne?

Opprinnelig lagt inn av silje


Menneh.. ellers så tror jeg egentlig ikke at man er så slem om man gir unger boller eller nugatti en gang i blant.

Alle får blodsukkerstigning av maten de spiser. Noen kjenner det bedre enn andre, men alle får den samme kroppslige påvirkningen.
Det er jo klart forskjell på å gi noe av og til, og stadivekk, og det er forskjell på å servere det til unger på tom mage, og det å sørge for at ungen har et solid grunnlag med skikkelig mat først før de skal få noe sukkerholdig.

Jeg er på ingen måte fanatisk. Poden har fått is nesten hver dag i ferien, men ikke tale om at han får det uten å ha spist skikkelig mat først. Og det samme gjelder i besøk. Mat først, og så kaker. Hos farmor får han syltetøy på skivene, men brødet skal være grovt, og han skal først spise leverpostei. Jeg synes det er veldig viktig, og jeg synes det er trist når foreldre lar ungene spise loff med syltetøy og ikke sørger for at de får nok byggesteiner- fordi de mener at å sørge for nok proteiner blir fanatisk. Da har de faktisk ikke skjønt helsefordelen og det de har lest.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 11-07-06, 22:27   #6
Siljevanilje
Seniormedlem
 
Siljevanilje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Stavanger - the oil capital
Alder: 38
Innlegg: 3.156
Siljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt likt

Sv: Motiver for deltakelse her inne?

jeg er kun her for min egen del, motivasjon og inspiriasjon og hyggelig selskap. (online sådan)

Siljevanilje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Beinhard ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-07-06, 22:29   #7
Dante
Medlem
 
Dante sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Innlegg: 277
Dante har en fantastisk aura rundt segDante har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Motiver for deltakelse her inne?

Er her utelukkende for å holde motivasjonen oppe or å nå målet mitt. Har fått mange gode råd og har hentet mye inspirasjon. Er ikke her for å provosere eller spionere

Dante er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 11-07-06, 22:40   #8
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 45
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Motiver for deltakelse her inne?

Jeg er kanskje en av dem som kan virke som en liten motstander... uten at jeg egentlig er det. Grunnen er at jeg spiser lavkarbo, men følger F2-plan dietten, som er en lav GI filosofi. Jeg er ikke på noen måte motstander av lavkarbo, men av at folk blir så opphengt i sin måte å spise på, og at det er kun lavkarbo med minst mulig karber og mest mulig fett som gjelder. Dette er jeg ikke enig i, men jeg er enig i at det er sundt å spise på en slik måte at man holder blodsukret på et jevnt nivå... om du forstår meg

For min del så er det en medisinsk grunn til at jeg spiser som jeg gjør. Min normalvektige søster har ikke dette behovet, og da mener jeg at hun ikke lever usunt om hun spiser raske karbohydrater, eller poteter og ris til middag som hverdagsmat.

det er altså ikke kostholdet, men måten man fremstiller sin mening på jeg blir litt toppgitt over til tider...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 11-07-06, 22:54   #9
Merete A
Medlem
 
Merete A sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Fredrikstad
Alder: 61
Innlegg: 283
Merete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlys

Sv: Motiver for deltakelse her inne?

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro

For min del så er det en medisinsk grunn til at jeg spiser som jeg gjør. Min normalvektige søster har ikke dette behovet, og da mener jeg at hun ikke lever usunt om hun spiser raske karbohydrater, eller poteter og ris til middag som hverdagsmat.


Vel ... der er vi nok uenige. Jeg er overbevist om at det sunneste for mennesker - uansett vekt - er å spise et kosthold som er basert på ren, naturlig mat. Og med naturlig mener jeg slikt vi er skapt for å spise. Ikke raffinert, bearbeidet mat. Ikke sukker, ikke poteter, ikke brød. Og så videre. Med andre ord: Jeg tror at et kosthold basert på mye fett, nok protein og begrensede mengder karbohydrater er det optimale for mennesker. Uansett vekt.

(Men det var jo egentlig ikke dét denne tråden skulle handle om ...)

__________________
Magan min ljuger ikke!
Merete A er avlogget   Min kostholdsfilosofi: * Mat * Mosjon * Mening * (Lavkarbo - inspirert av Skaldeman og etterhvert flere ...) Svar med sitat
Gammel 11-07-06, 23:00   #10
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Motiver for deltakelse her inne?

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro

men jeg er enig i at det er sundt å spise på en slik måte at man holder blodsukret på et jevnt nivå...

Sitat:

og da mener jeg at hun ikke lever usunt om hun spiser raske karbohydrater, eller poteter og ris til middag som hverdagsmat.

Det er sunt å gjør det, men det er ikke usunt å ikke gjøre det?

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 11-07-06, 23:06   #11
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 45
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Motiver for deltakelse her inne?

Opprinnelig lagt inn av Lise

Det er sunt å gjør det, men det er ikke usunt å ikke gjøre det?

Litt dumt skrevet av meg... men jeg mener at for et normalvektig menneske er det ok å spise grovbrød, litt potet til hverdags og heller kose seg med raffinerte karbohydrater som sukker, loff og slikt av og til...

grov brød spiser jo ikke de fleste lavkarbere, men for en normalvektig som ikke har insulinressistes skader det ikke å sise grovbrød til hverdags, og ei og annen loffskive av og til. om dere forstår... man kan allikavell holde blodsukret stabilt

det jeg skulle frem til var at jeg spiser lavkarbomat for at det er det riktige for meg, men det betyr ikke at det er det riktige for alle andre...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 11-07-06, 23:30   #12
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Motiver for deltakelse her inne?

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro

grov brød spiser jo ikke de fleste lavkarbere,

De fleste lavkarbere jeg kjenner spiser grovt brød. Jeg tror litt av grunnen til at man missforstår hverandre er fordi man har et forskjellig bilde av hva en lavkarber er. Når jeg hører at noen spiser et lavkarbokosthold, så tenker jeg på en som spiser Lindberg vedlikehold. Med grovt brød og litt poteter og ris innimellom til middag og sånn. Jeg tenker ikke på dem som er i en aktiv slankefase på induksjon eller på ketolyse eller skaldemann.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 11-07-06, 23:32   #13
mcfrogner
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 277
mcfrogner er ny på veien

Sv: Motiver for deltakelse her inne?

Mitt "motiv" er å ha noen å kunne diskutere med, sammenligne resultater, oppskrifter, få og gi motivasjon osv. Ingen jeg kjenner sliter med vekten, og da er det greit å ha et mini-samfunn å støtte seg til. Jeg vet av erfaring at det er ganske vanskelig å gå ned i vekt helt på egen hånd, i alle fall over såpass lang tid som jeg kommer til å trenge.

__________________
Startvekt: 130 kg
Vekt nå: 105 kg
mcfrogner er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Atkins/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 11-07-06, 23:39   #14
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 45
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Motiver for deltakelse her inne?

Opprinnelig lagt inn av Lise

De fleste lavkarbere jeg kjenner spiser grovt brød. Jeg tror litt av grunnen til at man missforstår hverandre er fordi man har et forskjellig bilde av hva en lavkarber er. Når jeg hører at noen spiser et lavkarbokosthold, så tenker jeg på en som spiser Lindberg vedlikehold. Med grovt brød og litt poteter og ris innimellom til middag og sånn. Jeg tenker ikke på dem som er i en aktiv slankefase på induksjon eller på ketolyse eller skaldemann.

med fare for å hisse på meg folk da...Det er jo dette som er mye av annbefalingene til ernæringsrådet da...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 11-07-06, 23:51   #15
Grethe
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2006
Alder: 62
Innlegg: 273
Grethe har en fantastisk aura rundt segGrethe har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Motiver for deltakelse her inne?

Hei.
Jeg er her inne fordi jeg oppdaget at jeg visste forferdelig lite om lavkarbo kosthold. Har lært en masse, har AHA-opplevelser hver eneste dag . Jeg lærer faktisk mye av de diskusjonene hvor folk er veldig uenige også....for det er ikke rart at det blir krangel når det man har blitt prentet inn helt fra barnsbein av ikke er bra alikevel. For selv om vi som er her inne er enige i at lavkarbo er bra, selv har jeg aldri vært så god hverken psykisk eller fysisk som etter at jeg startet på ketolysekuren så må vi vel innse at foreløbig så er vi i mindretall i samfunnet?

Grethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-07-06, 23:59   #16
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: Motiver for deltakelse her inne?

Mitt motiv er å gå ned i vekt, ikke noe mer egentlig. Men så er det det da, at det er så mange oppegående folk her at denne sida tar mer tid enn beregnet

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 12-07-06, 00:25   #17
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Motiver for deltakelse her inne?

Jeg er her for å lære mer (man blir jo aldri utlært), for å motivere meg selv, for å diskutere favorittemnet mitt - ernæring, for å møte "venner" og for å få tips og oppskrifter. Knallbra forum.
Jeg har også merket endel "motstandere" i det siste, og undrer meg litt om de vet hvilket forum de faktisk er på, om de tror de er på et generelt slankeforum, eller om de kommer inn for å prøve å "omvende" oss lavkarbere eller noe. Men egentlig tror jeg de er her for å lære mer, fordi de er nysgjerrige.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 12-07-06, 00:48   #18
Dorothy
Medlem
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 245
Dorothy er ny på veien

Sv: Motiver for deltakelse her inne?

Er her mest for motivasjon og gode råd. Har møtt masse positive og hyggelige mennesker, så trives godt her.

__________________



Sist redigert av Dorothy : 12-07-06 kl 12:04.
Dorothy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg (Lavkarbo) Svar med sitat
Gammel 12-07-06, 01:47   #19
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: Motiver for deltakelse her inne?

Med lavkarbo så mener jeg steinalderkosthold:

rene matvarer fra naturen slik som vår skaper mente vi skulle spise derfor "laget" han mat for oss slik at vi skulle spise det og holde oss friske;

kjøtt, fisk, fugl, egg
grønnsaker
bær
nøtter
frukt

smør
olivenolje og andre sunne oljer
krydder
urter


Men vi lever jo tross alt i 2006 så det er rom for utskjeielser, men bare noen ganger. F.eks. en gang i uka.

Hvis man derimot spiser fast 1-2 brødskiver hver dag i tillegg, eller 1 potet eller litt pasta fast nesten hver dag så blir det ikke lavkarbo for meg. Jeg vil heller kalle det ett sunnere og forbedret kosthold for de som spiste kanskje 3 brødmåltider før eller spiste mye ris og 3 poteter før til middag hver dag.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-07-06, 02:22   #20
Anitra
Seniormedlem
 
Anitra sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Skien
Alder: 54
Innlegg: 817
Anitra har en fantastisk aura rundt segAnitra har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Motiver for deltakelse her inne?

Opprinnelig lagt inn av Dorothy

Er her mest for motivasjon og gode råd. Har møtt masse positive og hyggelige mennesker, så trives god her.

Her må jeg bare signere. Det er ikke uten grunn at jeg kommer tilbake.

__________________
Bloggen
Anitra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-07-06, 09:41   #21
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Motiver for deltakelse her inne?

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro

med fare for å hisse på meg folk da...Det er jo dette som er mye av annbefalingene til ernæringsrådet da...

Men ernæringsrådet fraråder jo fortsatt fett og bryr seg ikke om du har syltetøy på skivene og sier at man har ikke behov for kjøtt/fisk-middagsmat hver dag engang. Det er ikke særlig balansert.

Jeg vil si det er stor forskjell på å spise to skiver med smør og leverpostei til frokost, og det å spise to skiver med syltetøy.


DWB: Det er lavkarbo det du beskriver, men det er veldig mange filodsofier innen lavkarbo, der noen er strengere enn andre, og man kan ikke diskvalifisere det ene eller det andre egentlig. Man spiser etter det kroppen trenger og spiser man mindre karber og lavglykemiske sådanne og blanserer med fett og nok proteiner i forhold til kroppsbehovet, så spiser man etter lavkarbofilosofien. (og det gjør man jo ikke akkurat når man spiser etter SEF sine anbefalinger og skyr fett og ikke tenker på proteinene, men det viser også at "lavkarbo" og SEF sine anbefalinger ikke er så ulike, og at det ikke skal være så fryktelig vanskelig å ommøblere litt på tallerkenen. )

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 12-07-06, 10:26   #22
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Motiver for deltakelse her inne?

Gammel vane er vond å vende heter det... og jeg tror det er mange som får et lite kultursjokk av lavkarbo-oppleggene når de har blitt innprentet ernæringsrådet og grete rohde/libra osv fra før tenårene. Særlig jenter. Hvor mange kurer har vi ikke prøvd opp gjennom tida?
Hvis jeg ikke hadde gått på Lindberg-kurs og fått endel aha-opplevelser og ikke minst dypere forklaringer på kroppens reaksjoner før jeg oppdaget sida, hadde jeg hatt vondt for å svelge endel av det jeg også. (både i bokstavelig og overført betydning.. )
Og nå har jo lavkarbo blitt en sånn in-greie alle har hørt om, så mange har nok veldig lite kunnskap om hva det egentlig er. Og derfor har de veldig lite referansepunkter før de dumper innom. Men gi de litt tid, så skal du se at de mest ihuga kranglefantene ender opp som predikanter. (ref. Iset's sure nabo.... )
Og for min egen del, jeg har fortsatt en vei å gå når det gjelder å ta inn over meg alt, selv om jeg begynte å snuse på lavkarbo for over 2 år siden. Både i forhold til meg selv og ikke minst i sosiale sammenhenger.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-07-06, 11:25   #23
AnnaV
Medlem
 
AnnaV sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 397
AnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjent

Sv: Motiver for deltakelse her inne?

Opprinnelig lagt inn av Siljevanilje

jeg er kun her for min egen del, motivasjon og inspiriasjon og hyggelig selskap. (online sådan)

Signerer. Det er så fint å kunne diskutere og lære om dele uten at folk synest jeg er "sær" i matveien. Som de fleste ikke-lavkarbere gjør når jeg sier neitakk til en sjokolade men gjerne tar litt ekstra krem...

__________________




"Jeg spiser for å leve - jeg lever ikke for å spise"
AnnaV er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - egenkomponert Svar med sitat
Gammel 12-07-06, 13:02   #24
silje
Seniormedlem
 
silje sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.432
silje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurs

Sv: Motiver for deltakelse her inne?

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro

For min del så er det en medisinsk grunn til at jeg spiser som jeg gjør. Min normalvektige søster har ikke dette behovet, og da mener jeg at hun ikke lever usunt om hun spiser raske karbohydrater, eller poteter og ris til middag som hverdagsmat.

Om det er sunt eller ikke kan vel diskuteres, men jeg synes dette er helt greit, jeg. Om folk ikke har noen problemer med det, så må de jo spise det de vil for min del uten at jeg skal sette noen pekefinger på det. Det er jo det jeg vil også - spise det jeg vil, uten at noen skal blande seg i det. Men folk som sliter med overvekt/andre plager burde jo helt klart bli gjort bevisst på hvilken innvirkning det de spiser har på kroppen deres.

Av det jeg har lest her inne, så synes jeg det er mest håning den andre veien - mot de som ikke vil spise så mye fett. Hva er grunnen til at vi tror at vi har alle svarene i dag egentlig? Er det ikke litt naivt å velge å tro på kun en type forskning, og at den pr i dag er fullstendig? Kommer man ikke til å finne nye sider/konsekvenser ved lavkarbo/høyfett i framtiden? Og startet ikke livet med bakterier? Og amøber osv? Er det naturlig å tro at mennesket stoppet å utvikle seg i steinalderen, og at vi derfor ikke tåler annen mat enn den vi hadde tilgjengelig da? Jeg vet ikke. Men det er ikke naturlig for meg å tro at vi vet alt i dag. Jeg "tror" jo på lavkarbo, og kan gjerne fortelle folk hvorfor jeg tror det er best, men de må likevel få gjøre det som de synes er best for dem. Folk må jo få lov til å leve med disse blodsukkersvingningene sine osv, om det gjør dem lykkelige å spise en bolle nå og da.

Nåvel.. vet ikke om jeg bevega meg litt utenfor tema nå, men jeg er her fordi jeg synes et lavkarbokosthold er best, og fordi jeg har møtt så utrolig mange hyggelige folk her.

Silje

silje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-07-06, 13:42   #25
Bea
Medlem
 
Bea sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 54
Innlegg: 131
Bea har en fantastisk aura rundt segBea har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Motiver for deltakelse her inne?

Motivet mitt var i utgangspunktet at jeg ville gå ned i vekt. Dette forumet oppdaget jeg ved en tilfeldighet etter at jeg hadde begynt på Ketolysekuren.
Jeg synes det er et flott treffsted!
Her får jeg inspirasjon, hjelp og støtte. Og innimellom en god latter Her er det så mange flotte og positive mennesker!
Føler meg ofte alene i en lavkarbohverdag, og da hjelper det veldig å titte innom her.

Bea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvor mange har vært/er på NM her inne? litajenta Generell diskusjon 4 23-01-06 14:09
Flere NM'ere her inne mon tro? Hilsen nysgjerrigper Carbokiller Carbokiller Generell diskusjon 33 14-11-04 23:07
aaargh se hva en person skrev om Atkins inne på slankenett Iset Atkins kosthold 7 05-03-04 14:27


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no