Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Nyheter / media (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=72)
-   -   Du blir glemsk av lavkarbo (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=38603)

Kula 02-12-10 22:29

Sv: du blir glemsk av lavkarbo

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita (Innlegg 977700)
Du kan ikke si at det jeg tror er feil,det er jo ikke bevist at det du sier er riktig heller.

Selvsagt kan jeg si det. Les og lær!

-

Kari Marita 02-12-10 22:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 977692)
Høres ut som du har gått glipp av denne tråden: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23656

Nei har lest den.Men det er fortsatt mange forskjellige meninger om dette,blant eksperter og leger.
Jeg tenkte litt på dette i dag, om jeg har blitt mer glemsk. Innimellom følger jeg at hodet er "tommere". Da gikk det opp for meg at det rett og slett var ryddigere! Jeg har ikke den summinga av tusen tanker som jeg har på karbokost, nesten som hyperaktivitet. Jeg lå alltid 2-3 steg foran de andre, og hadde trang til å "styre" samtaler. Det har jeg ikke lenger, for jeg klarer å slappe av og fokusere på tanker/prat på en helt annen måte.

Nei har lest den,Men det er fortsatt mange forskjellige meninger blandt eksperter og leger.

Carisma 02-12-10 22:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita (Innlegg 977715)
Nei har lest den,Men det er fortsatt mange forskjellige meninger blandt eksperter og leger.

Man kan mene hva man vil, det behøver jo ikke være riktig for det. Forskning underbygger det Pål sier, og han henviser til gode kilder. Send han en PM så får du flere.

Nerthus 02-12-10 22:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita (Innlegg 977706)
Det er jo di som mener fett er farlig pga hjerte og kolesterol å da men,jeg personlig tror det,selv om man kutter drastisk ned på karbene.Jeg sier ikke at det er riktig ,men jeg tror det er slik.Det er jo mange meninger om dette og ingen ting er jo egentlig bevist.

Ingenting er egentlig bevist?? Da er du nok litt mangelfullt informert :)

Kari Marita 02-12-10 22:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kula (Innlegg 977711)
Selvsagt kan jeg si det. Les og lær!

-

Det kan du ikke,det er ikke alt dere mener som er riktig heller skjønner du!Lest å lært har jeg gjort,men ikke alt jeg har lest trenger å være riktig.

Kari Marita 02-12-10 22:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 977717)
Ingenting er egentlig bevist?? Da er du nok litt mangelfullt informert :)

Hva er egentlig bevist da?

Carisma 02-12-10 22:35

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

(hva er forresten psmf-dietten?)

Kari Marita 02-12-10 22:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 977716)
Man kan mene hva man vil, det behøver jo ikke være riktig for det. Forskning underbygger det Pål sier, og han henviser til gode kilder. Send han en PM så får du flere.

Ja at forskning underbygger det er sikkert riktig,men det er andre som har motsatt forskning om dette med høyfett og ekstremt lite karber.Så en må vel tro hva man vil.

senorita 02-12-10 22:39

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=1043 psmf ... lite fett, lite karber.. lite kalorier... lite bra for kroppen.. men man går ned i vekt.. bør ikke gjøres i lengre perioder av gangen.. 4 uker syns jeg er litt mye, spesielt når man ikke er så veldig overvektig..

Kari Marita 02-12-10 22:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 977721)
(hva er forresten psmf-dietten?)

Det er lite karber ,lite fett og høyt proteinntak.Virker bra på vektnedgang,men ikke særlig sunt i lengden nei.

Kari Marita 02-12-10 22:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av senorita (Innlegg 977725)
http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=1043 psmf ... lite fett, lite karber.. lite kalorier... lite bra for kroppen.. men man går ned i vekt.. bør ikke gjøres i lengre perioder av gangen.. 4 uker syns jeg er litt mye, spesielt når man ikke er så veldig overvektig..

Ja det er lenge,men har gått ned 5 kilo på 4 uker å da:)Skal over på ala Lindberg snart nå.

Nerthus 02-12-10 22:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita (Innlegg 977723)
Ja at forskning underbygger det er sikkert riktig,men det er andre som har motsatt forskning om dette med høyfett og ekstremt lite karber.Så en må vel tro hva man vil.

Jeg utfordrer deg til å vise meg henvisninger til forsking som sier at høyfett og lite karber gir hjerteproblemer! Gjør det, så skal jeg gjøre det motsatte med forskning som sier at lavkarbohøyfett ikke er årsaken til HKS!

Kula 02-12-10 22:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita (Innlegg 977723)

Hvis du på død og liv ikke ønsker å få ny kunnskap, er det ingen her på forumet som kan tvinge deg. Lykke til!

-

Kari Marita 02-12-10 22:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kula (Innlegg 977729)
Hvis du på død og liv ikke ønsker å få ny kunnskap, er det ingen her på forumet som kan tvinge deg. Lykke til!

-

Jeg har min mening om dette,det betyr ikke at jeg ikke ønsker kunnskap.Syns man bør tåle at det er forskjellige meninger,men nei da blir det fresing med en gang ja,he he.Jeg syns Fedon Lindberg har et fornuftig forhold til lavkarbo:)

senorita 02-12-10 22:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita (Innlegg 977727)
Ja det er lenge,men har gått ned 5 kilo på 4 uker å da:)Skal over på ala Lindberg snart nå.

jeg har gått ned 6 kg på 4 uker :p uten psmf.. jeg gikk 1 uke på psmf og gikk ikke ned mer enn på vanlig lavkarbo som jeg går på nå..

Carisma 02-12-10 22:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita (Innlegg 977726)
Det er lite karber ,lite fett og høyt proteinntak.Virker bra på vektnedgang,men ikke særlig sunt i lengden nei.

Høres ut som en perfekt måte å sette kroppen sparemodus på?

Kari Marita 02-12-10 22:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 977728)
Jeg utfordrer deg til å vise meg henvisninger til forsking som sier at høyfett og lite karber gir hjerteproblemer! Gjør det, så skal jeg gjøre det motsatte med forskning som sier at lavkarbohøyfett ikke er årsaken til HKS!

Jeg har ingen henvisninger om det ,men har jo fått med meg at det er forskjellige meninger om dette da.Jeg har min oppfatning av dette og du kan ha din.Enkelt og greit.Foresten har jeg ikke påstatt at hverken jeg eller du har riktig.Men jeg føler det jeg har sagt er best for meg ihvertfall.

Kari Marita 02-12-10 22:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 977735)
Høres ut som en perfekt måte å sette kroppen sparemodus på?

Det er noen på forumet her som har prøvd dette.Du kan jo lese om det da.Jeg har ikke gått i sparemodus for jeg har gått ned 5 kilo.Men direkte sunt er det jo ikke,enig i det.Men så er det en ekstremdiett å da.

Kari Marita 02-12-10 22:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av senorita (Innlegg 977734)
jeg har gått ned 6 kg på 4 uker :p uten psmf.. jeg gikk 1 uke på psmf og gikk ikke ned mer enn på vanlig lavkarbo som jeg går på nå..

Bra det,men jeg gikk ikke ned med så stort fettinntak,heller opp faktisk.Har det virket på meg har jeg foretrukket det jeg også,men er ikke så heldig,må rekne kalorier også.

Carisma 02-12-10 23:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita (Innlegg 977737)
Jeg har ikke gått i sparemodus for jeg har gått ned 5 kilo.

Man går alltid ned i starten på slike ekstremdietter. Men desverre, så fort man forsøker seg på mer normal mat vil kroppen karre til seg alt den får, og tvilholde på det. Som igjen gjør det enda vasneligere å gå ned neste gang. Jeg kan selv linke minst 20 av kiloene direkte til ettervikningene av slike dietter, i mange forskjellige varianter.

Kari Marita 02-12-10 23:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 977749)
Man går alltid ned i starten på slike ekstremdietter. Men desverre, så fort man forsøker seg på mer normal mat vil kroppen karre til seg alt den får, og tvilholde på det. Som igjen gjør det enda vasneligere å gå ned neste gang. Jeg kan selv linke minst 20 av kiloene direkte til ettervikningene av slike dietter, i mange forskjellige varianter.

Nå har det seg sånn at jeg skal ikke ned mere,og er glad jeg har klart å gått ned 5 kg.Jeg har erfaring med ekstremdietter fra før og har holdt vekta jeg.Så slanka jeg meg på Ingers rugbrød for 6 år siden og gikk ned 40 kg,det er en sunn kur.Så at det er vannskeligere å gå ned en senere gang er det ikke,ihvertfall ikke på meg.

Kari Marita 02-12-10 23:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita (Innlegg 977756)
Nå har det seg sånn at jeg skal ikke ned mere,og er glad jeg har klart å gått ned 5 kg.Jeg har erfaring med ekstremdietter fra før og har holdt vekta jeg.Så slanka jeg meg på Ingers rugbrød for 6 år siden og gikk ned 40 kg,det er en sunn kur.Så at det er vannskeligere å gå ned en senere gang er det ikke,ihvertfall ikke på meg.

Men har man mange kilo å ned er hurtigkurer ikke å annbefale,da lønner det seg å gå ned sakte.

Bombus 02-12-10 23:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 977692)
Jeg tenkte litt på dette i dag, om jeg har blitt mer glemsk. Innimellom følger jeg at hodet er "tommere". Da gikk det opp for meg at det rett og slett var ryddigere! Jeg har ikke den summinga av tusen tanker som jeg har på karbokost, nesten som hyperaktivitet. Jeg lå alltid 2-3 steg foran de andre, og hadde trang til å "styre" samtaler. Det har jeg ikke lenger, for jeg klarer å slappe av og fokusere på tanker/prat på en helt annen måte.

Hmmm. Interessant. Det siste om å styre samtaler minner om noen jeg kjenner. Bør jeg vurdere å anbefale vedkommende å senke karboinntaket, tro? ;)

Jeg for min del har en økende tendens til å dette ut når jeg lytter til andre, og må ofte spørre "hva var det du sa nettopp", når hjernen kobler inn igjen. Om jeg trodde det har med dietten å gjøre skulle jeg være glad, for da kan jeg bare legge om kostholdet og få tilbake hjernen. Men dessverre - tror nok ikke det, nei. :(

Supera 03-12-10 00:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita (Innlegg 977736)
eg har min oppfatning av dette og du kan ha din.Enkelt og greit.Foresten har jeg ikke påstatt at hverken jeg eller du har riktig.Men jeg føler det jeg har sagt er best for meg ihvertfall.

Du påstår ikke noe, sier du?
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita (Innlegg 977756)
Så slanka jeg meg på Ingers rugbrød for 6 år siden og gikk ned 40 kg,det er en sunn kur.

Oh boy... Ingers rugbrød er en sunn kur? Lena Beatrice gikk gjennom oppskriften. Ingers rugbrød er ikke noe sunt brød, du... Joda, bedre enn loff, men ikke stort bedre enn kneip.

Og du virker ikke så interessert i å lære mer om lavkarbo... Du har allerede bestemt deg for at fett er usunt og sukker er usunt mens andre karbohydrater er sunne. Synd for deg, men som andre sier, ingen kan tvinge deg til å tro noe annet. Er jorda flat, så er jorda flat. :geip: Eller er det livsløgnen du tviholder på?

Men hvis man MÅ ha 50-100g karbohydrater, så kan du jo gjerne nevne ett essensielt karbohydrat for meg. (Essensielle stoffer er stoffer som ikke kroppen lager selv og som vi MÅ få i oss for å overleve)

Essensielle fettsyrer: 2 stk. Omega-3 og omega-6
Essensielle aminosyrer (proteiner): 8 stk. Valin, leucin, isoleucin, phenylalanin, methionin, tryptophan, threonin, lysin, arginin
Essensielle karbohydrater?

Vegard L 03-12-10 00:17

Aeryth: Arginin er ikke en essensiell aminosyre...

Kari Marita 03-12-10 00:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 977780)

Oh boy... Ingers rugbrød er en sunn kur? Lena Beatrice gikk gjennom oppskriften. Ingers rugbrød er ikke noe sunt brød, du... Joda, bedre enn loff, men ikke stort bedre enn kneip.

Og du virker ikke så interessert i å lære mer om lavkarbo... Du har allerede bestemt deg for at fett er usunt og sukker er usunt mens andre karbohydrater er sunne. Synd for deg, men som andre sier, ingen kan tvinge deg til å tro noe annet. Er jorda flat, så er jorda flat. :geip: Eller er det livsløgnen du tviholder på
Men hvis man MÅ ha 50-100g karbohydrater, så kan du jo gjerne nevne ett essensielt karbohydrat for meg. (Essensielle stoffer er stoffer som ikke kroppen lager selv og som vi MÅ få i oss for å overleve)

Essensielle aminosyrer (proteiner): 8 stk. Valin, leucin, isoleucin, phenylalanin, methionin, tryptophan, threonin, lysin, arginin

Ingers Rugbrød er et sundt brød ja!!Snakk ikke stygt om det brødet til meg NEI!!!!Jeg spiste det brødet i 2 år og gikk ned 40 kg.Trena og var i kjempe form under hele vekttapet.Var mett hele tida også!!Det er ikke bare lavkarbo som funker!!:mad:Når det gjelder min mening om lavkarbo,så sier jeg at jeg går for Fedon Lindberg.Hva er galt med det!!!!!!??

nellie 03-12-10 00:45

Er det i denne tråden prisen for mest hovne tone skal deles ut?:spisesnak

Kari Marita 03-12-10 00:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 977780)

Og du virker ikke så interessert i å lære mer om lavkarbo... Du har allerede bestemt deg for at fett er usunt og sukker er usunt mens andre karbohydrater er sunne. Synd for deg, men som andre sier, ingen kan tvinge deg til å tro noe annet. Er jorda flat, så er jorda flat. :geip: Eller er det livsløgnen du tviholder på?

Å foresten hva er galt med at jeg vil spise 50-100 karber,det er jo vanlig lavkarbo det.Ikke alle føler seg vel med 10-20 karber og mye fett,fordi om du gjør det!!:mad:Jorda flat og livsløgn?Patetisk!

Brimstone 03-12-10 00:53

Skulle skrive et lurt svar, men har glemt det. Der ser dere hva 3 år med lavkarbo gjør med en stakkar :p

nellie 03-12-10 01:01

Høykarberen meg, som lever i livsløgnen om at 50-100 karber om dagen er bra for meg, mister bare fler og fler hjerneceller, så tipper det er individuelt:)
Men jeg har det hvertfall topp da! Yter maks på trening.. Føler meg bra.. Går ned i vekt og greier og greier.
Ignorance ER tydeligvis bliss:)

Jarrasann 03-12-10 01:11

- tiltredes! :D

nellie 03-12-10 01:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jarrasann (Innlegg 977789)
- tiltredes! :D

Hva tiltrer du?

Brimstone 03-12-10 01:13

Hun har sikkert glemt det :p

nellie 03-12-10 01:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Brimstone (Innlegg 977791)
Hun har sikkert glemt det :p

Antakeligvis. Ellers så kan det jo hende h*n ved et uhell har fått i seg 21 karber i dag = blitt høykarber og da er jo hjernekapasiteten fullt tilbake!

PrøveKanin 03-12-10 01:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 977787)
Høykarberen meg, som lever i livsløgnen om at 50-100 karber om dagen er bra for meg, mister bare fler og fler hjerneceller, så tipper det er individuelt:)
Men jeg har det hvertfall topp da! Yter maks på trening.. Føler meg bra.. Går ned i vekt og greier og greier.
Ignorance ER tydeligvis bliss:)

Er litt usikker på om innlegget er ment som en spøk, men om du trener og spiser 50-100 g karbohydrat per dag (vanlig norsk kosthold gir 300g) så vil jeg tro du likevell greier å forbrenne såpass iløpet av en dag ? Man forbrenner jo ganske mye karbo på en del treningsmetoder ?

Wolfgang lutz anbefaler færre enn 70g per dag.

Jarrasann 03-12-10 01:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 977790)
Hva tiltrer du?

Ditt synspunkt!

For hver dag som går blir jeg bare mer og mer irritert over en salig blanding av Kari Jaquesson, Statens Kostholdsråd, Regjeringen og Grete Roede.

Det er så mange myter jeg har avlivet i løpet av snart 8 uker at jeg selv er sjokkert.

Avliving av myter som gjør meg så "dum" at jeg tror det finnes en idealvekt for denne kroppen.

Fysisk og psykisk!

nellie 03-12-10 01:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av PrøveKanin (Innlegg 977793)
Er litt usikker på om innlegget er ment som en spøk, men om du trener og spiser 50-100 g karbohydrat per dag (vanlig norsk kosthold gir 300g) så vil jeg tro du likevell greier å forbrenne såpass iløpet av en dag ? Man forbrenner jo ganske mye karbo på en del treningsmetoder ?

Ja, man forbrenner endel karbohydrater på trening med over middels intensitet:) Var nok ment som en spøk ja:) Enkelte her mener tydeligvis at man lever i en stor livsløgn om man tror at 50-100 karber inn om dagen er fornuftig på noe slags vis. Da har man liksom ikke helt enda oppdaget av jorda er rund.

Jarrasann 03-12-10 01:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 977795)
Ja, man forbrenner endel karbohydrater på trening med over middels intensitet:) Var nok ment som en spøk ja:) Enkelte her mener tydeligvis at man lever i en stor livsløgn om man tror at 50-100 karber inn om dagen er fornuftig på noe slags vis. Da har man liksom ikke helt enda oppdaget av jorda er rund.

Sprørsmål fra en uvitende:

Hva brenner jeg som i kveld har gått nesten 3 timer i skogen?

For karbo har jeg jo ikke....:)

PrøveKanin 03-12-10 01:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 977795)

I kostholdsverdenen har jorda vært flat i en 30-40 år. Er vell en 30-40 år siden man har funnet ut av kostholdsmysteriet, det er jo bare å kutte ned på kalorier og trene mer... 40 år og en eksplosjon av fedme senere sier man jammen akkurat det samme... Det fikk meg til å tenke på definisjonen av galskap. Definisjonen av galskap er noe slikt som "å gjenta en handling man vet ikke fører frem"...

Jeg personlig liker 20 karber per dag, men så trener jeg heller ikke :)

Jarrasann 03-12-10 01:25

Go Nellie!

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:40.