Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell ernæringsdebatt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Harsk fiskeolje i omega-3 kapsler i Norge? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=49404)

smgj 19-11-11 11:13

Sv: Harsk fiskeolje i omega-3 kapsler i Norge?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1253352)
Siden vi snakker om fisk. Fant dette i et fakta-ark hos NISEF:
Foreløpige data kan tyde på at å erstatte deler av
melkeproteinet med hydrolyserte fiskeproteiner i
høyenergi fôr til rotter bidrar til å redusere
størrelsen på visse fettvev. Videre har vi indikasjoner
på at grunnen til det noe reduserte fettvevet
i rotter fôret med fi skeprotein kan være økt evne
til å forbrenne fett. Nye studier vil forhåpentligvis
hjelpe oss å forstå hvordan fiskeproteinet øker
kapasiteten til fettforbrenning i dyrene.

Enda en grunn til å spise fisken sin. ;)
For meg er fisk og grønnsaker to ting som jeg har måttet jobbe med for å være meg å like (mer) og variere (mer). Rart, for begge deler er jo egentlig skikkelig god mat. Det er bare at man på en eller annen måte har blitt misiformert med at "fisk er fisk og kjøtt er mat".... :p Og det er jo bare tull.

Yrla 19-11-11 11:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1253354)
Enda en grunn til å spise fisken sin. ;)
For meg er fisk og grønnsaker to ting som jeg har måttet jobbe med for å være meg å like (mer) og variere (mer). Rart, for begge deler er jo egentlig skikkelig god mat. Det er bare at man på en eller annen måte har blitt misiformert med at "fisk er fisk og kjøtt er mat".... :p Og det er jo bare tull.

Ja, jeg har måttet gjøre en anstrengelse for å finne måter å like å spise grønnsaker og fisk på, men når det er gjort elsker jeg det jo. Fiskekaker man lager selv med masse egg, løk og gressløk er kjempedigg. Og grønnsaker rå/stekt/kokt ettersom hva man foretrekker med urter og ens favorittdressing er nam nam.Redselen for å salte for mye kan ta drepen på lysten på grønnsaker, tror jeg. Salt må til og man får ikke ødem av salt om man ellers er frisk. Da skulle i såfall jeg sett ut som en vannballong, men jeg er raka under huden så det er ikke tilfelle.

ftdmia 19-11-11 13:11

Har ikke lest gjennom denne tråden, men pratet nettopp med mamma i telefonen, og hun hadde hatt en mildt sagt stressende uke på jobb pga dette her. Hun jobber i fiskemiddelindustrien som rådgiver for diverse produsenter, så hun er selvsagt litt "biased" men det var altså mange svakheter med dette FBI programmet.

Har ikke sett programmet selv, så det er kanskje noen av formuleringene som blir litt feil her, men uansett, hovedpoengene hennes var:

- Oljen er ikke harsk

Grenseverdiene for harsk olje er mye høyere enn det forskeren hadde brukt. Han hadde brukt grenseverdiene for harskning av toppkvalitetsolje, som blir litt urealistisk å bruke for "vanlig olje". Olivenolje er forresten mer harskt enn fiskeolje/annen omega-3 olje.

- Harsk olje er ikke helseskadelig, men det kan smake vondt.
Dette påstod meine mutter, men jeg kan ikke forstå det på en annen måte enn at LITT harskning ikke er helseskadelig. Det finnes selvagt grenser..

Selv spiser jeg bare flytende olje.. da smaker jo man fort om den er harsk :) Billig er det også..

Jeg vet at svaret mitt er veldig lite utdypet, men hadde jeg vært dere ville jeg tatt den FBI dokumentaren med en klype salt :)

Jeg sier ikke at det ikke finnes kapsler som er problematisk harske, men at grunnlaget for FBI-programmet har svært mange svakheter.

smgj 19-11-11 14:15

Drømmer ikke om å slutte med omega3kaplsene, nei. Til det har de virket for godt. Men det skader nok ikke å lukte på innholdet innimellom. Jeg har ingen tro på at vi bør spise harsknet fett, enten det er fra fisk eller planter.

ftdmia 19-11-11 18:10

Så bra :) Omega-3 er viktig, enten det kommer fra fisk eller kapsler. Det er bedre å spise kapsler enn å ikke få i seg nok omega-3, mener nå jeg. Smak på en kapsel i hver av glassene så er man trygg, mener nå jeg :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:51.