Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Harsk fiskeolje i omega-3 kapsler i Norge?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 16-11-11, 20:09   #1
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Harsk fiskeolje i omega-3 kapsler i Norge?

FBI på NRK1 har program om dette akkurat nå.

Litt mer linker til informasjon finner du her og her

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 20:14   #2
Yrla
Seniormedlem

Yrla sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Harsk fiskeolje i omega-3 kapsler i Norge?

Ja jeg tør ikke ta fiskefett i kapsler eller tran. Uæh! Blæh. Ikke vil jeg ha fiskefett (marint fett) i brød heller. Fy og fysjTakk for linker!

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 20:17   #3
Aline
Admin

Aline sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 43
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Her skriver de om hvordan du kan sjekke oljen din.

Nybegynnerinfo!

Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 20:23   #4
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Ja jeg tør ikke ta fiskefett i kapsler eller tran. Uæh! Blæh. Ikke vil jeg ha fiskefett (marint fett) i brød heller. Fy og fysjTakk for linker!

Møllers tran kommer fra Norge, dette gjaldt kapslene som jeg forsto.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 20:35   #5
Dietta
Seniormedlem

Dietta sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 59
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Møllers tran kommer fra Norge, dette gjaldt kapslene som jeg forsto.

Yepp, slik oppfattet jeg det også. Tenker at jeg kutter ut kapslene helt jeg, og spiser mer makrell i tomat. Reklamen sier jo at en skive dekker hele dagens behov for omega 3...........

Gammel 16-11-11, 21:06   #6
langaard
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2010
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Og der gikk 600 kapsler med omega3 fra iherb, rett i søpla

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 21:18   #7
kamp
Seniormedlem

kamp sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Jeg bruker omegavia og de er bra har et automatisk abonemang så jeg får to bokser fast i mnd.

Gammel 16-11-11, 21:22   #8
Yrla
Seniormedlem

Yrla sin avatar

Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Jeg bruker omegavia og de er bra har et automatisk abonemang så jeg får to bokser fast i mnd.

Hvordan vet du det?

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 21:34   #9
Aline
Admin

Aline sin avatar

Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Jeg lenker til en artikkel litt lenger opp som forteller hvordan du kan sjekke kapslene dine! Bare å sjekke ivei

Nybegynnerinfo!

Gammel 16-11-11, 22:19   #10
langaard
Seniormedlem

langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Aline, her.

Jeg lenker til en artikkel litt lenger opp som forteller hvordan du kan sjekke kapslene dine! Bare å sjekke ivei

Ja, jeg stakk hull på en kapsel, grøss og gru for en lukt!! Harskt som fy!!

Gammel 16-11-11, 22:21   #11
Aline
Admin

Aline sin avatar

Opprinnelig lagt inn av langaard, her.

Ja, jeg stakk hull på en kapsel, grøss og gru for en lukt!! Harskt som fy!!

Ugh

Nybegynnerinfo!

Gammel 16-11-11, 22:21   #12
kamp
Seniormedlem

kamp sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Hvordan vet du det?

Ifos testet samt lukter ikke ekkelt

Gammel 17-11-11, 06:56   #13
macadamia79
Medlem

Medlem siden: Jul 2011
macadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlys

mulig jeg er blitt for gammel, men jeg kan ikke finne denne forskningsrapporten over de 112 oljene som ble testet noe sted. hele fremstillingen av dette er så ensidig at jeg blir utrolig skeptisk. hvor mye harske fettsyrer er det ifht rene osv, og er det logisk at organismen gjør det samme som en celle på en petriskål?

jeg er forøvrig enig i at man kan spise mer FISK, men oppdrettsfisk har lite omega-3 og fire villfisk-middager i uka blir dyrt (eller tidkrevene, om man er like dårlig til å fiske som meg )

edit: er det denne? http://www.nofima.no/filearchive/Rapport%2031-2010.pdf

Sist redigert av macadamia79 : 17-11-11 kl 07:03.
macadamia79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: paleo 3.1 iceman Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 07:32   #14
macadamia79
Medlem

macadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlys

NOFIMA oppgir ikke testresultatene for noen av oljene, så det er bortkastet lesning hvis man er interessert i det. Det eneste vi kan se utifra dette er at alle haileveroljene er ok (med fantastiske n=3) (og mye gøyal biokjemi, men det får du lite nytte av på butikken)

Dette lukter fisk (pun intended) lang vei

Gammel 17-11-11, 07:52   #15
macadamia79
Medlem

Og der gikk 600 kapsler med omega3 fra iherb, rett i søpla

Tulling... Du burde lest rapporten først. Men sålenge du spiser et par villfisker om dagen så har det jo samme virkning...

Gammel 17-11-11, 08:13   #16
shailene
Seniormedlem

shailene sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Er Udo's fullgod erstatning for fiskeolje da? Eller hemp-olje? Hvis noen vet.. Ekkelt med disse fiskeoljene når de harskner..

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 09:36   #17
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Er Udo's fullgod erstatning for fiskeolje da? Eller hemp-olje? Hvis noen vet.. Ekkelt med disse fiskeoljene når de harskner..

Nei, udo's er ikke en fullgod erstatning for fiskolje. Man spiser fiskolje i hovedsak for omega3-fettsyrene EPA og DHA. Kun en liten prosent (5-15) av omega3-fettsyren ALA (som finnes i linfrøolje) omdannes til EPA og DHA i kroppen. Dermed må man drikke bøttevis av udo's for å få samme effekt.

Jeg er forøvrig ikke enig i at man skal disse oppdrettsfisken som kilde til omega3. med et forhold 2:1 av omega 3 til omega 6 så er den fremdeles en god kilde til omega 3, selv om den nok ubetinget er dårligere sammenliknet med villfisk.

Gammel 17-11-11, 09:40   #18
macadamia79
Medlem

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Jeg er forøvrig ikke enig i at man skal disse oppdrettsfisken som kilde til omega3. med et forhold 2:1 av omega 3 til omega 6 så er den fremdeles en god kilde til omega 3, selv om den nok ubetinget er dårligere sammenliknet med villfisk.

Sant nok - det finnes ikke noen bedre kilde med samme tilgjengelighet. At noe ikke er perfekt betyr ikke at det ikke er bra eller ikke er bedre enn alternativene.

Planteolje harskner også, dette var en ensidig sverteorgie fra FBI.

Gammel 17-11-11, 11:17   #19
Vegard L
Medlem

Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Dette er grunnen til at man kjøper flytende olje i stedet for kapsler. I tillegg til at det er billigere selvfølgelig

Gammel 17-11-11, 11:26   #20
Peppa Gris
Seniormedlem

Peppa Gris sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Slike forskningsrapporter bryr meg midt i rumpa. Neste uke kommer en ny som sier det motsatte.

Gammel 17-11-11, 12:11   #21
TrillTrall
Seniormedlem

TrillTrall sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 57
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Nå har jeg klippet i stykker en kapsel fra Møllerens Omega3 og den luktet helt fint, litt svak tranlukt bare. Så jeg fortsetter nok med mine 3 daglige kapsler jeg.

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 12:14   #22
Marella77
Seniormedlem

Marella77 sin avatar

Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Jeg skulle teste om min omega 3 var harsk, så jeg skjærte et hull i den, og da spurtet det en stråle rett i øyet mitt! "for mye møllers tran?"

Håper det er sunt for øye også

Jeg aner ikke hvordan harskt lukter... Men mine kapsler luktet fisk, så da er de vel ok?

Litt enig med Peppa Gris... Det er så mye forskjellige motsigende forskning hele tiden...

ps, i artikkelen stod det:

"- Det verste som kan skje er at folk slutter å spise omega 3. Ikke slutt å spis fiskeolje hvis du ikke spiser nok fisk. Det er det helsekostproduktet i verden som best dokumenterer positive helseeffekter. Om folk slutter vil det få negative konsekvenser som mer hjerte- og karsykdommer, sier Vogt.

- Det er ikke noe som tyder på at vi får i oss harskhetsstoffer i mengder som er farlige for forbrukerne, sier Ruden i Mattilsynet.

- De positive effektene er større enn de negative utfra det vi vet nå, bekrefter Vogt.

Omega-3 beskytter mot hjerte- og karsykdommer. I tillegg påvirker omega-3 hormonene som styrer fettlagring, slik at omega-3 hjelper til med å forbrenne fett. "

Kilde: http://www.dagbladet.no/2011/11/16/t...ring/19044959/

Gammel 17-11-11, 12:20   #23
Marella77
Seniormedlem

Marella77 sin avatar

Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Nei, udo's er ikke en fullgod erstatning for fiskolje. Man spiser fiskolje i hovedsak for omega3-fettsyrene EPA og DHA. Kun en liten prosent (5-15) av omega3-fettsyren ALA (som finnes i linfrøolje) omdannes til EPA og DHA i kroppen. Dermed må man drikke bøttevis av udo's for å få samme effekt.

Kan jeg spørre hva som er så fantastisk med denne Udo´s-en... Hører den blir nevnt i ny og ne her på forumet...

Føler at første setn her er mot oppdrettsfisk, og den andre setn er for det likevel pga at den er fremdeles en god kilde til omega 3... Blir litt usikker på hva du mener...

Gammel 17-11-11, 13:21   #24
langaard
Seniormedlem

Opprinnelig lagt inn av macadamia79, her.

Tulling... Du burde lest rapporten først. Men sålenge du spiser et par villfisker om dagen så har det jo samme virkning...

Mulig det, men hadde du kjent den lukta jeg fikk i nesa, så er du en tulling om du spiser det

Gammel 17-11-11, 13:24   #25
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Mulig det, men hadde du kjent den lukta jeg fikk i nesa, så er du en tulling om du spiser det

Du burde levert de tilbake og bedt om å få igjen pengene.

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tran vs fiskeolje -marie- Generell diskusjon 5 25-11-10 23:15
Omega-6 og omega-3 gir fedme, diabetes, hjertefeil og kreft? arvid g Generell ernæringsdebatt 0 14-04-09 07:52
DHA - kapsler for barn mam Kosttilskudd 0 17-03-05 17:58
Omega 3 kapsler? Begod Kosttilskudd 4 14-01-05 14:13
Fiskeolje og Multivitaminer Fleskepølsa Kosttilskudd 3 10-02-04 16:59

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:40.