![]() |
Sv: Vektoppgang
:heia: for nedgang, Vibeke!
Jeg har akkurat gått ganske plutselig opp selv (på vei ned igjen nå) og det er en ekkel følelse å gå opp tre kilo på en dag eller to, og så enda litt, selv om det vel ikke kan være annet enn vann ... Men det er nok hormonelt. Selv bruker jeg progesteronkrem og tror det har vært medvirkende til at jeg endelig begynte å gå ned igjen etter tre år! Og så vil jeg bare skyte inn at man godt kan ha insulinresistens selv om blodprøvene er "normale", for den grensa er ikke helt til å stole på. Jeg er innenfor normalen, men legen på Balderklinikken mente noe annet med de verdiene jeg hadde. Så metformin kan helt sikkert være på sin plass også med såkalt normale blodverdier. |
Sitat:
|
Sitat:
Vi får håpe vi snart kan heie litt mer for enda litt nedgang! Og bra at du også merker det, men progesteronkrem? Hva er det? |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Ja ja, er da på vei til normal størrelse :D Beklager avsporingen folks, men måtte bare kommentere jeg også. |
Sitat:
Har selv en BMI på 23,2 og får stadig kritikk på jobb for at jeg ser sykelig tynn ut. Så ikke lett å bli klok på dette nei ;) |
Sitat:
men nå til Yoga en times tid: Ashtanga :meditasjon: |
Sitat:
Nå i det siste har det løsnet bra for henne og nålen peker nedover igjen. Ja, jeg brukte en vanlig slik BMI kalkulator, men den er jo bare et tall. Totaliteten er jo viktigere, heldigvis. Synes ikke kona er spesielt overvektig jeg da, men hun mener det jo selv og da er nok det riktigst for henne vil jeg tro. Støtter henne i det hun ønsker og derav kan nok vi oss imellom kalle hverandre for både "smellfeit", "spiltynn", "latsabb" osv osv. Men jeg står ikke akkurat opp om morran og ønsker henne: "God morn, i dag ser du skremmende tjukk ut gitt, hva har du spist ila natt da din smultbolle?":D |
Husker da jeg var 16 år og hang veldig mye med en gutt i klassen. Han viste seg å være forelsket i meg, noe som ikke var gjensidig. Så skulle jeg kjøpe ny bukse, men fant ingen som passet. (Av en eller annen merkelig grunn, jeg veide ikke mer enn 63,64 kg, så så veldig stor kan jeg jo ikke ha vært). I alle fall, fyren sa at det nok var på høy tid med en slankekur siden jeg var for feit for vanlige størrelser.
Det høynet ikke akkurat for vinnersjansene hans hos meg, for å si det slik..... |
ligger ganske godt an i dag da, frokost og lunsj utgjør 20 gram karbohydrater og 630 kalorier. Ifølge Diett.no har jeg allerede forbrendt 400 kalorier etter å ha bært ett stykk barn til barnehagen på ryggen fra hjemmet til bussen og fra bussen til barnehagen ;) og etter en time med yoga.
Og siden mannen er syk, må jeg pogså hente barnet i barnehagen i dag, samt lufte hunden i kveld. Tilsammen blir det da 700 kalorier forbrenning. Er ikke det ganske ok på en moderat treningsdag? Jeg pleier å si at jeg har et moderat aktivitetsnivå i og med at jeg lufter hunden en times tid daglig, ofte på fjellet, samt trener 2-3 ganger i uka og bærer rundt på den ungen ;) |
Sitat:
Selv om uttaket i form av aktivitet skulle tilsi underskudd så kan det være andre årsaker til at vektnedgangen uteblir. Veldig mange feilkilder, men om man over tid har nedgang så er jo det en veødig god indikator på at man prioriterer riktig ift hva som er målet. Når det gjelder den gutten så var det der den aller dårligste sjekkereplikken jeg har hørt ;-) Hans kommentar virket nok som en som var snurt fordi hans følelser ikke ble besvart slik han forventet.... Regner med du ikke akkurat tok den som veldig seriøs hehe. Blir som å si til gutta i gjengen det at den dama du ikke fikk sjanse på var ikke "sååå fin" allikevel.... Alt for å beholde æren... Hva bruker gutter og jenter si da? "Ååh, jeg var så full i går kveld at jeg husker ingenting jeg.." |
Dagens Matinntak:
52 % fett 26 % protein 22 % karbohydrater 1242 kalorier og 80 gram karbohydrater. Jeg har sikkert glemt noen fettkilder, som olje i suppen i dag, men jeg har ellers notert ganske nøyaktig. Merker jeg ikke knasker like mye mellom måltidene nå som jeg noterer på diett.no. Dette her ligger nok tett innpå ED som jeg jo begynte med den gang. Dvs jeg gikk på ED uten produkter. Lav GI- produktet. Så jeg er ganske sikker på at jeg nå vil gå ned. |
1 Vedlegg
Bare sånn for å visualisere dette litt, her er det som skal bort....slik legger det seg som en vapsete pølse rundt magen min. De fire kiloene har alle plassert seg der...
Vedlegg 10918 Grøss.... håper jeg om ikke altfor lenge kan vise et - nå - bilde som viser en markant bedring! |
Sitat:
Interessant lesning iallefall. Sett deg klare tydelige mål og gå igjennom hva og hvordan du ønsker nå målet. Er målet å få stram mage med lite vapsete lag, så kommer du etter all sannsynlighet ikke unna med temmelig hard styrketrening kombinert med kardio på lav intensitet. Hun jeg viser til startet på 85kg fordelt på 168cm. Vil si hun var greit overvektig mao. http://fitnessbloggen.no/hvordan-mad...drommekroppen/ http://forum.fitnessbloggen.no/threa...-g%C3%A5.2243/ |
Takk for lenke, Hypah! Nå er det ikke slik at jeg nødvendigvis har som mål å få flat mage. Men jeg ser at jeg veldig lett legger på meg rundt midjen, slik PCOSere ofte gjør. Ikke er det pent, men det jeg faktisk helst tenker på, er at dette fettet rundt magen er usunt også! Og i tillegg så nærmer jeg meg overgangsalder, og da er det enda vanskeligere å få bort magefettet.
Min datter er 23 og har også PCOS. Hun gikk ned 30 kg på lavkarbo og magen fin og flat uten mye trening. Så alderen spiller ikke på lag med meg heller ;), hadde jeg lagt om kostholdet 20 år før jeg gjorde hadde kanskje ikke fettet satt seg så utrolig godt fast rundt midjen heller. Men jeg har bestemt meg nå, fettet skal bort. Er dessverre ikke veldig motivert for å trene veldig styrketrening på magen, men kanskje motivasjonen kommer? Jeg prøver nå først gjennom yoga. I dag skal jeg trene Hot Yoga, i 39 grader.... |
Sitat:
Skal jeg skryte litt så må jeg si at jeg ser faktisk både mer fit og strammere enn mange av mine yngre menn som er 20 år yngre enn meg....og jeg la om kostholdet i fjor... Nok selvskryt, poenget er at du er ikke gammel og resultatet hadde kanskje ikke vært noe bedre om du la om for 20 år siden. Finnes en god del 50 åringer som er fit som bare det og begynte trene og tenke kosthold først ved passerte 50 år. Ulempen med sånne som deg og meg er at vi må jobbe hardere for å få en mage som en 20 åring. 20 åringen trenger kanskje bare slanke seg, mens du og jeg må trene knallhardt SAMTIDIG som vi spiser fornuftig. Jo eldre man blir desto viktigere blir det å trene styrke. Målet må vel være å ha en sunn alderdom, ikke bare en tynn alderdom? |
Sitat:
Men, har du ikke et før-bilde av deg selv, utenom det rygg-bildet i speedoen?? hehe.... Mener forfra... Kanskje du alltid har hatt six-pack lissom... |
Sitat:
|
Her er nok et eksempel på hard styrketrening og et tilpasset kosthold basert på mest mulig naturlig matkilder.
http://fitnessbloggen.no/roger-marcu...kilo-slanking/ Morsomt å se forskjellen på hvordan de som er overvektige takler sin overvekt på fitnessforumet kontra lavkarboforumet egentlig. Skal ikke lage en lang diskusjon på det, men har andre merket innstillingen på de ulike brukerne som på begge forum sliter med overvekt? |
Her var det også noe bra om kvinner og hvorfor de har vanskelig for å gå ned i vekt: http://fitnessbloggen.no/kvinner-ga-ned-i-vekt/
Han du lenker til har gjort en formidabel innsats, Hypah! Virkelig inspirerende å lese. Det kan godt hende man har en ulik innstilling til overvekt her og på Fitness, jeg har ikke lest noe annet enn det du har linket til. Men det lille jeg har lest, ser jeg at man har mye fokus på utseende, mens her er det mye fokus på helse. Men her bare synser jeg. Men jeg blir ikke så mye imponert over at en som nå har klart å gå ned så mye synser om hvorfor andre ikke går ned i vekt. Jeg er uansett veldig glad for at folk finner en livvstil de kan leve med, som fører til nedgang i vekt og sunnere og bedre helse. Jeg vet for min del, for jeg har faktisk prøvd det en rekke ganger, at en livsstil som innebærer knallhard styrketrening flere ganger i uka, det klarer ikke jeg å følge etter. F eks, da jeg var rundt 30 år var jeg virkelig flott! Tror jeg var nede i 65-68 kg. Jeg syklet lange turer flere ganger i uka, trente styrke, bokset og var ganske hekta på dette. Ser på bilder av meg, og jeg har jo definerte muskler! men så kom en prolaps i ryggen som satte en stopper for dette.... Men shit, nå trener jeg yoga, og har dere sett disse yogakroppene! Virkelig smidige og flotte kropper altså. Så jeg setter min lit til yogaen. |
Sitat:
Så, jeg er ikke så sikker på at brukere her inne er mer fokusert på helse enn andre. 9 av 10 brukere her inne snakker jo ikke om annet enn å slanke seg for å få fin mage, slankere lår, mindre bollekinn, slankere legger osv osv. Så fokuset på utseendet er vel i enda større grad/like stor grad drivkraften her på lavkarbo. For ikke å snakke om aktiviteten i tråder som "Kler jeg dette" ;) Så gjennom å spise riktig OG trene riktig så får man god helse får man håpe iallefall. |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:13. |