Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Til alle nybegynnere på lavkarbo … (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970)

langaard 12-02-11 00:31

Sv: Til alle nybegynnere på lavkarbo …
 
jeg har dårlig tro på og TRØKKE iseg fett! Spis når du er sulten , til du blir passe mett:)

hope10 23-02-11 17:26

Sv: Til alle nybegynnere på lavkarbo …
 
men hva med for mye fra meieriprodukter, er det helle rikke noe nybegynnere trenger å tenke på? å evt når må vi se om det kan være det?

arnakristin 23-02-11 20:34

Sv: Til alle nybegynnere på lavkarbo …
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av hope10 (Innlegg 1038324)
men hva med for mye fra meieriprodukter, er det helle rikke noe nybegynnere trenger å tenke på? å evt når må vi se om det kan være det?

Hei,
Ser at du går på Ketolyse og da er hovedprinsippet at kh kvoten i hovedsak skal komme fra grønnsaker samt noe meieriprodukter. I og med at man kun skal ha i seg 15 kh pr dag så bør man passe litt på at det ikke blir for mye meieriprodukter.

hope10 23-02-11 20:43

Sv: Til alle nybegynnere på lavkarbo …
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av arnakristin (Innlegg 1038539)
Hei,
Ser at du går på Ketolyse og da er hovedprinsippet at kh kvoten i hovedsak skal komme fra grønnsaker samt noe meieriprodukter. I og med at man kun skal ha i seg 15 kh pr dag så bør man passe litt på at det ikke blir for mye meieriprodukter.

Ok tusen takk for svar :)

kthnk 24-02-11 18:46

Sv: Til alle nybegynnere på lavkarbo …
 
Hei,
håper det er noen erfarne ketose-folk der ute som kan gi meg en tilbakemelding på dette. Er litt usikker på om jeg spiser nok fett... :)

Her er tre ulike dager, typiske menyer:

6% karbs
23% proteiner
71% fett

4% karbs
27% protein
69% fett

4% karbs
34% protein
61% fett

(% av totalt kalorinntak, regner det ut vha vektklubb.no sin dagbok)

Altså generelt litt mer enn dobbelt så mye fett som protein. Er dette nok. På karbs så har jeg noenlunde kontroll på at jeg får i meg ca 15, men er nok et sted mellom 12 og 20 antar jeg.

Har noen et godt tips til en matdagbok på nett der man kan regne ut innholdet, inkl mengde karbs/prot/fett?? (vektklubb sin regner kun ut % av totale kalorimengde)


Hilsen

Nerthus 24-02-11 20:50

Sv: Til alle nybegynnere på lavkarbo …
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kthnk (Innlegg 1039488)
Hei,
håper det er noen erfarne ketose-folk der ute som kan gi meg en tilbakemelding på dette. Er litt usikker på om jeg spiser nok fett... :)

Her er tre ulike dager, typiske menyer:

6% karbs
23% proteiner
71% fett

4% karbs
27% protein
69% fett

4% karbs
34% protein
61% fett

(% av totalt kalorinntak, regner det ut vha vektklubb.no sin dagbok)

Altså generelt litt mer enn dobbelt så mye fett som protein. Er dette nok. På karbs så har jeg noenlunde kontroll på at jeg får i meg ca 15, men er nok et sted mellom 12 og 20 antar jeg.

Har noen et godt tips til en matdagbok på nett der man kan regne ut innholdet, inkl mengde karbs/prot/fett?? (vektklubb sin regner kun ut % av totale kalorimengde)


Hilsen

Prøv www.diett.no :)

nilmor 24-02-11 21:07

Sv: Til alle nybegynnere på lavkarbo …
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1039627)
Prøv www.diett.no :)

Den linken var genial Nerthus :)

Nerthus 24-02-11 21:10

Sv: Til alle nybegynnere på lavkarbo …
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nilmor (Innlegg 1039652)
Den linken var genial Nerthus :)

hehe takk, jeg ble for lenge siden henvist til denne selv - og synes den fungerer godt. Du kan også legge inn egne matvarer etter behov :)

kthnk 24-02-11 21:24

Sv: Til alle nybegynnere på lavkarbo …
 
Takker og bukker! :):)

nilmor 24-02-11 21:39

Sv: Til alle nybegynnere på lavkarbo …
 
Mitt inntak i dag 24.02.2011:



Energi:1343Fett:78.22Karbohydrat:16.19Protein:136. 65

Noen som har meninger om inntaket?

kthnk 24-02-11 21:46

Sv: Til alle nybegynnere på lavkarbo …
 
Viser seg at jeg,til min forskrekkelse, har litt for lite karbs pr dag... :eek:
Hm, må hive innpå mer salat!
Super nettside, det må jeg si :cool:

Nerthus 24-02-11 21:59

Sv: Til alle nybegynnere på lavkarbo …
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nilmor (Innlegg 1039694)
Mitt inntak i dag 24.02.2011:



Energi:1343Fett:78.22Karbohydrat:16.19Protein:136. 65

Noen som har meninger om inntaket?

Litt lite kcalorier til en voksen mann kanskje? :)

nilmor 25-02-11 20:31

Sv: Til alle nybegynnere på lavkarbo …
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1039725)
Litt lite kcalorier til en voksen mann kanskje? :)

Ja, har funnet ut at jeg må øke kcalori-inntaket i form av å spise mer fett. I dag fikk jeg plutselig følelsen av å være næringstom, det var jommen ubehagelig..

Prøvde å bøte på problemet med å spise en proteinbar fra Atkins, men fyttikatta for en smak :mad:


Men man lærer vel så lenge man lever..

nilmor 26-02-11 18:31

Sv: Til alle nybegynnere på lavkarbo …
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av arnakristin (Innlegg 809034)
Fettforbi: Vi har alle blitt indoktrinert med hvor farlig fett er og enkelte har litt problemer med fettinntaket til å begynne med. For mange kan det derfor være lurt å begynne med litt fett og øke på etter hvert. I tillegg så anbefaler jeg sterkt at man leser de fett-linkene man finner i denne tråden.

Dette er noe av det beste innlegget jeg har lest på lavkarbo.no og takk for det anrakristin!
Har sakset ut noe av det du skriver om fett og jeg lurer litt på konsekvensene av å ikke få i seg nok fett. Mulig det står beskrevet godt ett annet sted på forumet som du kan henvise til.

Igjen takk for et meget innholdsrikt og opplysende innlegg. :)

aurelie 08-03-11 10:36

Sv: Til alle nybegynnere på lavkarbo …
 
Kjempebra innlegg! Takk :)

myllevi 08-03-11 14:06

Sv: Til alle nybegynnere på lavkarbo …
 
Tusen takk for info i denne tråden! Jeg er helt ny her inne og har allerede sittet klistret til pcen hele dagen :)

Icandoit 19-03-11 09:36

Sv: Til alle nybegynnere på lavkarbo …
 
Tusen takk for en veldig god info-tråd for oss forumferskinger!

Bellamie 19-03-11 10:00

Sv: Til alle nybegynnere på lavkarbo …
 
Veldig mye bra her for oss nybegynnere. Jeg har gått på lavkarbo nå i 8 uker, og har vært veldig frustrert fordi vekta omtrent ikke rikker seg. Men så kom den gledelige nyheten; jeg er blitt 3 år yngre matabolsk sett! Muskelmassen har øket og fettprosenten minket. Det inspirerer til å fortsette. "Sliter" også med at buksene stadig blir for store, og det på såpass kort tid :)

ned - men OPP 20-03-11 21:29

Sv: Til alle nybegynnere på lavkarbo …
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av arnakristin (Innlegg 809928)

Dette var bare et lite forsøk på å samle litt start informasjon til nybegynnere på lavkarbo på bakgrunn av allt jeg har lest igjennom av nybegynnerspørsmål her på forumet siden 2007. …en slags oppsummering på alle nybegynner spørsmålene jeg har svart på siste året kan man vel nesten si. Jeg leste masse her inne før jeg tilsutt meldte meg inn høsten 2008 og jeg, med flere, savner de gode konstruktive kostholdsdiskusjonene som var her da jeg begynte å lese på lavkabo.no.
I fjor synes jeg det ble bare mer og mer av basis spørsmål av typen ”hjelp jeg er ny”, ”hei, jeg er ny her” med hundrevis av spørsmål om fargen på stixen (for de som spiser ketogent) og hvorfor kan jeg ikke tygge tyggegummi, vekta står stille har holdt på i en uke og i dag har jeg ikke gått ned et gram. …men siden du er ny så kan du tenke på det om et års tid og se hvor interessant du synes det er å bla over alle basisspørsmåla vedrørende stixs, vektplatå og søtningsmidler før man finner noe matnyttig.
Det er sikkert flere med meg som noen ganger sitter og tenker ”herregud – den gidder jeg ikke å lese/svare på, det er det jo spurt om minst hundrevis av ganger før – hjelp har de ikke lest boka”. …men jeg vet jo også at noen nybegynnere synes søkerfunksjonen på forumet er litt vanskelig derfor linkene og litt info om de to ulike søkerfunksjonene som finnes.
Så, håpet er jo at dersom de som begynner på lavkarbo fra nå av får en kjapp liten intro med det aller, aller viktigste om forumet, fakta om lavkarbo og noen gode motivasjonstråder så vil en forhåpentlig kunne få hevet diskusjonsnivået på forumet igjen.

Suger til meg informasjon - er jo bar en novise her inne skjønner jeg:rolleyes:

Lillejenta:) 26-03-11 00:56

Sv: Til alle nybegynnere på lavkarbo …
 
Jeg vet ikke, jeg kom hit for å dele tanker og erfaringer med andre som vil ned i vekt.
Jeg har ikke tenkt å gå på noe lavkarbo diett, bare spise litt mindre tror jeg..
Betyr det at jeg ikke passer inn hit da? Kanskje jeg skal finne et annet nettsted? :)
Vet dere om noen?

streber 26-03-11 01:24

Sv: Til alle nybegynnere på lavkarbo …
 
Dette er et LAVKARBO forum , for dem som ønsker å leve på lite karbohydrater for helsens skyld og / eller for å gå ned i vekt. Men du må jo bare være her, kanskje får du lyst å forandre kostholdet ditt etterhvert ?

Reni 27-03-11 19:32

Sv: Til alle nybegynnere på lavkarbo …
 
Takk for mye nyttig info!

HeleneMork 31-03-11 02:49

Sv: Til alle nybegynnere på lavkarbo …
 
Fantastisk!! Tuusen takk for masse gode tips :)

Shamu 09-04-11 11:40

Sv: Til alle nybegynnere på lavkarbo …
 
Takk for veldig mge gode råd. Jeg leser og leser til øyet blir vått for å lære meg dette.
Utrolig mye å sette seg inn i og en del nybegynnerfeil oppdager man jo. Men jeg satser på at dette skal gå seg til.

BTW, er det normalt å være så skrekkelig tung i magen etter måltidene? Føler jeg har en stein i magen i flere timer etterpå. Blir ikke mye småspising av dette ihvertfall, og det er jo en stor fordel.

nadine 10-04-11 09:19

Sv: Til alle nybegynnere på lavkarbo …
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Shamu (Innlegg 1079288)
Takk for veldig mge gode råd. Jeg leser og leser til øyet blir vått for å lære meg dette.
Utrolig mye å sette seg inn i og en del nybegynnerfeil oppdager man jo. Men jeg satser på at dette skal gå seg til.

BTW, er det normalt å være så skrekkelig tung i magen etter måltidene? Føler jeg har en stein i magen i flere timer etterpå. Blir ikke mye småspising av dette ihvertfall, og det er jo en stor fordel.

Har det motsatt jeg da,selv om jeg er mett så er jeg ikke så tung i magen som jeg var når jeg spiste mye karbohydrater.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:40.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no