Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Kan noen hjelpe meg litt? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=20529)

Sophie 28-07-08 14:42

Sv: Kan noen hjelpe meg litt?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 508224)
Det er enorm forskjell på når man går i ketose, noen gjør det på femti gr kh om dagen, mens andre må helt ned i femten-tjue.
Jeg er helt med på det at det er vanskelig å få i seg mat i denne varmen! Sliter selv! Men da er det særlig viktig å få i seg rikelig med væske, da er det lettere å kjenne når du er sulten også.
Det høres ut som du er i ketose, og det høres ut som du har magnesiumunderskudd med tanke på det du sier om musklene, dersom du har krampelignende følelser i beina, kan det være en indikator på det. Det kan hjelpe med magnesiumtilskudd som du får kjøpt på helsekost eller apotek.
Ånden er veldig typisk for ketose, og kommer av at du skiller ut ketoner i ånden. Om du har litt sånn signalgulaktig farge på urinen er dette også typisk for ketose. Ketose kan påvises med sticks som du kjøper på apoteket eller på nettsida til ketolyse.

Jeg har nok vært i ketose ja, urinen var også slik du beskrev den. Hadde ikke kramper i musklene, kjentes mer ut som muskel"svinn"

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Løvetann (Innlegg 508324)
Eplejuice??? Det er vel ikke hverken lavkarbo- eller ketolysemat? Hvis du var i ketose ville vel eplejuicen fått deg ut av den. - Trur eg, da. :)

Nei, er klar over at eplejuice ikke er det riktige. Men for det føste vet jeg ikke hvilken vei jeg skal legge meg på ennå, så det er ikke noe viktig for meg om jeg er i ketose eller ikke. Jeg tror det sunneste for meg er å ligge på ett mindre lavkarbo liv enn jeg har gjort tidligere. Jeg er jo heller ikke overvektig og det er ikke mye som skal av. For det andre ble jeg virkelig syk, klarte nesten ikke stå på beina, nummeret før jeg besvimte. Jeg tror ett halvt glass eplejuice var helt riktig for meg i den settingen. Jeg trengte noen superraske karber :)

MIN MENY

Dag 1:
Lunch/middag: Karbonadedeig stekt i meierismør med wok grønnsaker, sopp og cremefraice.
Kvelds: 100 gr bacongull

Dag 2:
Frokost: 2 egg, 1 påleggskinke m/majones
Middag: samme som dag 1
Kvelds: Issalat, 150g kyllingskinke med 1 ss gresskarolje

Dag 3 :
Frokost: omelett med 2 egg, 2 ss smør, 2ss lettmelk, 50g kyllingskinke og ca 3ss synnøve gulost.
Middag: 1 yoloplait (eller hvordan det skrives) med 25 mandler
Kvelds: 4 tynne synnøve gulostskiver med litt grønn paprika + 5 mandler

Dag 4 :
Frokost: 30 g røkt laks, 2 kokte egg, 20g grønn paprika, 30g agurk og 2 ss lettrømme (kjøpte lettrømme av gammelvane, skulle hatt ekte vare..) og 1/2 glass eplejuice
Lunch: 75gr tunfisk, issalat, litt agurk, 7 grønneoliven m/fetaost inni , og 2ss lettrømme
Middag: 2 ostepanetter av kylling/kalkun (sikkert ikke lovlig mat, men eneste jeg orket nå), wok grønnsaker og 1 ss lettrømme

Dag 5 :
Frokost: 2 kokte egg
Lunch: 1 smoothi og cæsar salat m grillet kylling (uten krutongene) på MacD
Middag: Kyllinggryte med crem fraice, oppskrift fra disse sidene

Jeg veide 53.6 i dag. 1.4kg ned på 4 dager

Sophie 28-07-08 15:18

Var på biblioteket i dag.

Fedon boka var utleid, men jeg står på venteliste.

Sophie 31-07-08 09:54

Selv uten bok, så går det unna her :D

Veide 53.0 kg i dag, det er mange år siden gitt!

1.5 kg igjen, det SKAL jeg klare :cool:

Det kjedelige er at jeg ser jo at jeg har gått ned, men jeg ser det på ansikt og byst, ikke noe på mage, er det typist det siste som forsvinner?

Har noen en smothi oppskrift til meg eller en annen type blanding der jeg kan bruke yoplait yoghurt og friske bringebær? Jeg vil ikke ha egg i og ikke sukker/fruktose/eller annet søtningsmiddel

Sophie 31-07-08 09:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fungirl (Innlegg 508009)
Kan nok ikke svare ang generell lavkarbo så tør nok ikke si om det er ok, sikkert andre her inne som er bedre på det, men på meg ser det bra ut.
Forresten merket på baconkrispen er Kims :)

Prøvde Baconkrisp fra Kims i går kveld, den likte jeg ikke, desverre, går tilbake til bacongull som evt godis :)

Fungirl 31-07-08 10:44

Er dessverre sånn at magefettet ofte sitter lengre på og det vanskeligste å få vekk. Mageøvelser er nok stikkord her for at det skal forsvinne...

smilefjes 03-08-08 15:02

Du - det er én stor varselklokke som ringer her. Tar du magnesium tilskudd?

Kjennetegn på at man mangler magnesium er at kroppen kjennes ut som om alle krefter renner ut av den, musklene er tomme og alle krefter er vekk. Dette skal visstnok fikse seg i løpet av et par timer etter at du får i deg magnesium tilskudd. De fleste tar slikt tilskudd i ketose fordi vi får for lite magnesium i maten vår.

Photobscura 03-08-08 15:16

Nettopp hva jeg prøvde å si tidligere. Om du kjøper multivitaminer, eller ketolysetablettene, så inneholder de magnesium, men er det riktig ille, så kan du kjøpe rene magnesiumtilskudd. Jeg gjorde det i starten, men etterhvert holdt det med å ta multivitaminer, samt å bytte ut bordsalt med mineral/havsalt.

Sophie 03-08-08 17:33

Jeg har jo ikke helt bestemt meg for hvilken retning jeg skal følge, så synes det blir dumt å starte opp med ketogentabl (eller hva de het). Har inntrykk av at de fleste mener Fedon kan være rett for meg som ikke er overvektig og kun skal ned ett par kg. Venter fortsatt på boken fra biblioteket, samtidig tror jeg at kostholdet jeg har lagt meg på snart i 2 uker er mer ketogen?

Jeg tar ikke vitaminer, men jeg er enig med dere at dette kan være riktig. Skal kjøpe meg multivitamin :)

Photobscura 03-08-08 19:33

JEG tror man skal legge seg på det kostholdet man ser at man trives best med selv, og om man ikke trenger et litt strengt regime for å bekjempe overvekt eller sykdom, så er det ikke dirkte nødvendig med en ketogen kost, men jeg tror overhodet ikke at det skader! Mange folkegrupper lever utelukkende på kjøtt og grønnsaker o.l etter sesong, det vil si ketogent. Jeg tror det viktigste er at man finnes noe man trives og føler seg bra med, være det seg Skaldeman eller Fedon :)
Men jeg tror uansett at det er lurt med en slags multivitamin, med mindre man kjøper all mat økologisk, ettersom mye grønt dyrkes hurtig i drivhus, og dyr fores med noe ugunstig fôr, sånn at noen av de opprinnelige næringsstoffene forsvinner i prosessen ;)

sigboh 24-11-10 11:29

Må bare legge til at jeg er ikke skeptisk til aspartam og andre søtstoffer, og drikker mye lettbrus, iste, saft osv. med aspartam og går ned når jeg gjør det, men for noen kan dette være en partystopper så du må bare prøve deg frem :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:44.