Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Kan noen hjelpe meg litt?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-07-08, 21:48   #1
Sophie
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 189
Sophie er på en erverdig vei

Kan noen hjelpe meg litt?

Jeg er ny her og trenger å gå ned 4 kg.

Forstår på det jeg leser at ketose ikke er noe når man skal ned så lite som meg, men hva med generell lavkarbo da? Kan jeg spørre om litt råd her, ser de fleste skal ned veldig mye mer enn meg og er litt redd jeg trenger meg på. I tillegg synes jeg det er litt vanskelig å forstå om jeg skal gå for samme råd som er her inne på de som skal masse ned eller om jeg bør legge meg på en mer moderat linje?

Er 163 høy og veier 55kg, min trivselsvekt er ca 51.5 kg. Alle ekstra kg sitter rundt magen etter to barnefødsler.

Mitt kosthold er feks slik (de tre siste dagene):

Dag 1.
Frokost: 1 grovbrødskive med smør, ost og skinke
Lunch: 2 grovskiver med smør, ost og skinke
Middag: Fiskeboller, hvit saus, rå gulrot og 1 potet
Kvelds: "rett i koppen"
3 glass hvitvin, masse kaffe og vann

Dag 2.
Frokost: Havrefras m/skummetmelk
Lunch: 4 sport knekkebrød med magerost
Middag: Eggeomelett med skinke, broccoli, blomkål og purre
Masse kaffe og vann

Dag 3:
Frokost: 2 rugsprø med magerost
Lunch: Maxiboller i paprikasaus (boksmat) med wok grønnsaker
Middag: Rester etter lunch
Kvels: en pose micro poppcorn
1 corona, 3 glass rødvin og masse vann og kaffe

Ser jo at dette kostholdet er karborikt og ikke sunt.

Hvis jeg spiser litt mer type egg/bacon/omelett varianter til frokost lunch, kan jeg innimellom velge rugsprø eller havregryn da?

Kutter ut potet/ris/pasta og kjører mer på rent kjøtt/fisk og grønnsaker

Kutter ut halvfabrikata og poppcorn, kan jeg da beholde enkelte vinglass? (mye sosial nå i sommer).

Andre tips for forandring av mitt kosthold for å gå raskest og smertefritt som mulig ned 4 kg? Normalt aktiv med små barn og full jobb (stillesittende) i tillegg jogger/går jeg ca 20 min tre ganger i uken.

Takker så masse for hjelp til hva jeg bør spise.

Sophie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 23-07-08, 22:48   #2
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Kan noen hjelpe meg litt?

Opprinnelig lagt inn av Sophie, her.

Jeg er ny her og trenger å gå ned 4 kg.

Forstår på det jeg leser at ketose ikke er noe når man skal ned så lite som meg, men hva med generell lavkarbo da?
Ser jo at dette kostholdet er karborikt og ikke sunt.

Hvis jeg spiser litt mer type egg/bacon/omelett varianter til frokost lunch, kan jeg innimellom velge rugsprø eller havregryn da?

Kutter ut potet/ris/pasta og kjører mer på rent kjøtt/fisk og grønnsaker

Kutter ut halvfabrikata og poppcorn, kan jeg da beholde enkelte vinglass? (mye sosial nå i sommer).

Andre tips for forandring av mitt kosthold for å gå raskest og smertefritt som mulig ned 4 kg? Normalt aktiv med små barn og full jobb (stillesittende) i tillegg jogger/går jeg ca 20 min tre ganger i uken.

Takker så masse for hjelp til hva jeg bør spise.

Jeg vil nok anbefale deg generelt lavkarbo...noe jeg betrakter som sunt uansett om du skal ned eller ikke. Feks Fedon Lindberg.
Jeg vil anbefale deg å lese en av bøkene hans uansett...for dette er et kosthold for livstid, som du vil ha mye glede av å kunne noe mer om i tillegg til å vite hva du gjør og hvorfor nå....Eller det samme om du velger feks Atkins...

Og det du foreslår over her mener jeg er bedre enn det du nå spiser uansett men husk...jo flere raske karber eller karber...jo mindre usunt fett. Fiskefett er bra uasnett. Noe vi som regel får for lite av.

Med vin antar jeg du går saktere ned, men antagelig vil du miste litt vann den første tiden alikevel...Du veier ikke mye og skal ikemye ned iflg deg...andre ville tenke at du ikke skal mere ned. Kan forstå "magekiloene " etter fødsel...er det lenge siden siste fødsel? Det går seg stadig til vet du...
Uansett å gå over til lavkarbo tror jeg er sunt for alle.

Lykke til

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 24-07-08, 09:55   #3
Sophie
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 189
Sophie er på en erverdig vei

Sv: Kan noen hjelpe meg litt?

Takk Anne

Det er 4 år siden første fødsel og 1.5 år siden siste fødsel. Jeg lå stabilt på 51.5 kg alle år før første fødsel. Jeg la på meg godt over 20 kg på begge fødselene og har gått disse naturlig ned etter fødsel.... - disse 3.5 kg som klamrer seg fast på magen. Har prøvd å trene magen, men har fått beskjed av de på treningsstudioet at det er fett som ligger utenpå og da må disse kg av hvis magen skal krympe. Var det ikke for denne magen, hadde jeg ikke tenkt tanken på å gå ned engang.

Da skal jeg lese litt om Fedon, har bare lest om ketolyse hittil.

Har noen ett forslag på en dag eller to på hva jeg bør spise med min høyde, vekt, livsførsel og ønske om å gå ned 3-4 kg?

Takker så masse!

Sophie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 24-07-08, 09:57   #4
Sophie
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 189
Sophie er på en erverdig vei

Sv: Kan noen hjelpe meg litt?

Jeg er forøvrig 40 år, så forbrenningen har sikkert også blitt noe lavere med årene sammenlignet med da jeg var "ung"

Sophie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 24-07-08, 13:26   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kan noen hjelpe meg litt?

Jeg tror ikke ketose er usunt om man skal ned 4 eller 40 kg, men ut fra det kostholdet du hadde, så vil du kunne oppnå gode resultater med enkel kostholdsendring uten å følge et opplegg slavisk.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 24-07-08, 13:44   #6
Sophie
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 189
Sophie er på en erverdig vei

Sv: Kan noen hjelpe meg litt?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg tror ikke ketose er usunt om man skal ned 4 eller 40 kg, men ut fra det kostholdet du hadde, så vil du kunne oppnå gode resultater med enkel kostholdsendring uten å følge et opplegg slavisk.

Takk for svar

Har du forslag til hva jeg kan fylle måltidene mine med?

Kl er nå 1340 og jeg har ennå ikke spist (kun kaffe og vann) Føler meg overhode ikke sulten (sikkert varmen)

Har egg, karbonadedeig, wok grønnsaker, matfløte, creme fraice, meierismør osv.

Føler mer for å lage noe middagslignende enn frokost lignende nå.

Hva ville du byttet ut hverdagskosten min med?

Sophie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 24-07-08, 14:02   #7
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kan noen hjelpe meg litt?

Man skal lytte til kroppen. Er man sulten så spiser man, om man ikke er sulten så spiser man ikke. Og man spiser til man er behagelig mett.
Jeg har tatt litt avstand til måltidsstigmatiseringa, spiser gjerne middagsrester til frokost, og salat til middag, dersom det er det som frister da.
Man kan forsåvidt slite litt med sultfølelsen i starten, også om man spiser mye sukker- og stivelsesholdig mat da det kan lure kroppen litt ettersom det fyller opp magen men gir lite næring.
Ta deg et glass vann, og forbered et måltid til du ER sulten

Signerer Anne på å lese Fedon-litteratur, forresten. Det er greit å ha litt bakgrunnskunnskaper, men tenk ren, naturlig mat, og ikke være redd for fett

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 24-07-08, 14:08   #8
Sophie
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 189
Sophie er på en erverdig vei

Sv: Kan noen hjelpe meg litt?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Man skal lytte til kroppen. Er man sulten så spiser man, om man ikke er sulten så spiser man ikke. Og man spiser til man er behagelig mett.
Jeg har tatt litt avstand til måltidsstigmatiseringa, spiser gjerne middagsrester til frokost, og salat til middag, dersom det er det som frister da.
Man kan forsåvidt slite litt med sultfølelsen i starten, også om man spiser mye sukker- og stivelsesholdig mat da det kan lure kroppen litt ettersom det fyller opp magen men gir lite næring.
Ta deg et glass vann, og forbered et måltid til du ER sulten

Signerer Anne på å lese Fedon-litteratur, forresten. Det er greit å ha litt bakgrunnskunnskaper, men tenk ren, naturlig mat, og ikke være redd for fett

Ok begynner å bli sulten nå.

Kan jeg steke karbonadedeigen i meierismør, tilsette wok blanding (broccoli, blomkål, gulrot, minimais, vannkastanje), surre litt sopp. Blande alt med litt creme fraice og matfløte.

Er det ok frokost/lunch/middag for meg i dag?

Har ikke spist, kun væske inntak. Føler meg "fullstappet" i magen, men sulten i resten av kroppen.

Sophie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 24-07-08, 14:54   #9
Sophie
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 189
Sophie er på en erverdig vei

Sv: Kan noen hjelpe meg litt?

Nå MÅ jeg ha mat. Usikker på hvordan jeg går frem.

Har nå stekt karbonadedeig, masse sopp og wok grønnsaker.

Hva gjør jeg nå?

Tilsetter matfløte eller creme fraice eller beggedeler? Noe annet?

Dette blir mitt første måltid i dag kl er nå 15. Jeg er skrubbsulten i kroppen, men kjennes mett i magen....???? Rart.

Skal jeg tilsette mer eller ikke?

Sophie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 24-07-08, 15:20   #10
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kan noen hjelpe meg litt?

Opprinnelig lagt inn av Sophie, her.

Ok begynner å bli sulten nå.

Kan jeg steke karbonadedeigen i meierismør, tilsette wok blanding (broccoli, blomkål, gulrot, minimais, vannkastanje), surre litt sopp. Blande alt med litt creme fraice og matfløte.

Er det ok frokost/lunch/middag for meg i dag?

Har ikke spist, kun væske inntak. Føler meg "fullstappet" i magen, men sulten i resten av kroppen.

Stek den i meierismør du! Det er det beste å steke i etter min mening. Om du fortsatt føler deg sulten, så prøv å drikk litt vann. Tørstefølelsen kan faktisk være forsvinnende lik sultfølelsen. Da jeg var ny på dette kostholdet, så tok jeg alltid litt mindre mat enn jeg trodde jeg ville ha, spiste det, ventet i fem-ti minutter og om jeg fortsatt var sulten, så spiste jeg litt til. Man blir mett på proteiner og fett mye fortere enn på karbomat, og kroppen klarer seg lenger på det. Det er mye kroppen må venne seg til

Nå har jo ikke du noen klar kostholdsfilosofi, men jeg holder meg unna gulerøtter fordi det er så mye stivelse i dem, holder meg til grønnsaker som vokser over jorden, bortsett fra de ulike typene løk. (Og så synes jeg at kokte/stekte gulrerøtter er skikkelig æsj )

Opprinnelig lagt inn av Sophie, her.

Nå MÅ jeg ha mat. Usikker på hvordan jeg går frem.

Har nå stekt karbonadedeig, masse sopp og wok grønnsaker.

Hva gjør jeg nå?

Tilsetter matfløte eller creme fraice eller beggedeler? Noe annet?

Dette blir mitt første måltid i dag kl er nå 15. Jeg er skrubbsulten i kroppen, men kjennes mett i magen....???? Rart.

Skal jeg tilsette mer eller ikke?

Gjør som du vil Hva liker du best? Kremfløte er forresten bedre enn matfløte.

Du burde virkelig lese en bok. Jeg lånte Fedons metode på biblioteket

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 24-07-08, 15:34   #11
Sophie
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 189
Sophie er på en erverdig vei

Sv: Kan noen hjelpe meg litt?

Takk Photo.

Jeg er nå ferdigspist før jeg så innlegget ditt.

Karbonadedeig, wok blanding, sopp og cremefraice. Jeg spiste 2 små posjoner, ble fort mett. Mye raskere mett enn om jeg velger hel/halvfabrikata?...Hmm...

Er jeg på rett vei? Skal jeg spise mer i kveld (stapp mett nå), kan jeg evt spise mer av det samme?

Hva med frokost/lunch i morgen?

Må få tak i bok ja!

Sophie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 24-07-08, 15:38   #12
Sivensvans
Seniormedlem
 
Sivensvans sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.112
Sivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastisk

Sv: Kan noen hjelpe meg litt?

Heisann,

hiver meg på her jeg også

Tenk naturlig når du skal spise - alt som er naturlig fra naturens side. Ingen ferdig-poser osv. Gjør du det, kan det n e s t e n ikke gå feil.
Kutt ut - helt og holdent - alt som har stivelse i seg, sukker, hvetemel, grønnsaker som vokser under jorda (noe av det kan du ta inn igjen når du er fornøyd med resultatet - men, aldri for mye av det uansett).
Det er masse mer også som inneholder stivelse, som man ikke tenker over - derfor viktig, som flere poengterer, at du leser en bok om emnet og "utdanner" deg i denne dietten - det er mange fallgruber om man er helt novise.
Frukt er også "forbudt" i begynnelsen - men, kan spises etterhvert. Alt dette fordi kroppen din må settes i modus til å "komme i gang".

Det er viktig også at du har 3 elementer i hvert måltid - protein, naturlig fett, riktige karbohydrater. Jo grønnere grønnsakene er, jo bedre.

Det er MASSE oppskrifter å finne her på forumet, det er en fryd å bla seg gjennom - gjør det!

God klem, og lykke til!

Sivensvans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minst mulig stivelse i maten min, takk! :) Svar med sitat
Gammel 24-07-08, 21:53   #13
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Kan noen hjelpe meg litt?

Opprinnelig lagt inn av Sophie, her.

Hva med frokost/lunch i morgen?

Gjerne det samme. Det er vi (gjennom tidene)som har laget regler for hva som skal spises når...Det er ikke helt naturgitt, mer av praktiske grunner. Så har du rester og har lyst på det til frokost eller lunsj....ja, så spis det.

Eller egg, bacon og grønt eller annet protein og grønt.

Lykke til..du finner snart ut av det

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 10:41   #14
Sophie
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 189
Sophie er på en erverdig vei

Sv: Kan noen hjelpe meg litt?

Tusen takk folkens.

Jeg spør litt mer her til jeg får skaffet boken

I går ble menyen min som sagt karbonadedeig stekt i meierismør m/wok blanding (frossen type) og creme fraice. På kvelden spiste jeg 100g Bacongull (forsto det som at den var ok?) og to glass tørr hvitvin

Jeg var mer enn mett nok, men var det en riktig dagsmeny?

Nå er kl 10.30 Føler det samme som i går, mett i magen men sulten i kroppen (rar følelse). Kjenner jeg blir litt kvalm av å skulle spise kjøttdeig til frokost, så nå koker jeg 2 egg. Er feks 2 kokte egg m litt påleggskinke og majones ok? Har lest litt i oppskriftene men mye er litt ukjent for meg med type brød, lapper osv. Har ikke bacon i huset.

Takker for all hjelp. Vil så gjerne ta av disse 3-4 kg på magen på en grei måte

Sophie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 10:51   #15
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Kan noen hjelpe meg litt?

Opprinnelig lagt inn av Sophie, her.

to glass tørr hvitvin

Bare husk at så lenge kroppen har alkohol å brenne så brenner den ikke fett. Dvs. at drikker du alkohol hver dag (i tillegg til å spise) så vil du sannsynligvis ikke ta av. Drikker du et par glass et par ganger i uka vil du ta av, men mindre enn du ellers ville gjort.

Jeg har aldri spist kjøttdeig til frokost. 2 egg, skinke og majones er OK, men jeg savner grønnsaker i menyen din....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 11:50   #16
Sophie
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 189
Sophie er på en erverdig vei

Sv: Kan noen hjelpe meg litt?

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Bare husk at så lenge kroppen har alkohol å brenne så brenner den ikke fett. Dvs. at drikker du alkohol hver dag (i tillegg til å spise) så vil du sannsynligvis ikke ta av. Drikker du et par glass et par ganger i uka vil du ta av, men mindre enn du ellers ville gjort.

Jeg har aldri spist kjøttdeig til frokost. 2 egg, skinke og majones er OK, men jeg savner grønnsaker i menyen din....

Vedr. Vin. Jeg pleier normalt å ta ett par glass i helgene, nå har jeg ferie og stadig venner på besøk, synes det bare er såååå godt med denne vinen på terassen med kjæresten og gode venner. Hadde håpet at omlegging av kostholdet nå ville hjelpe på litt for å gå ned litt i starten og at når min ferie er over (om en uke) og normal alkoholvanen er på plass, så ville jeg gå ned mye?

Jeg forstår det med at kroppen forbrenner alkoholen først, men er det virkelig brems hvis man kun tar ett par glass i helgene? Da har jo kroppen mange dager den ikke trenger å forbrenne alkoholen? Dessuten mener jeg å ha lest her inne ett sted at det bare bremser så lenge faktisk alkoholen er i kroppen, stemmer ikke dette?

Vedr grønnsaker. Jeg er veldig glad i grønnsaker, men er lite vent til å spise det på morgenen, men spiste en kvart agurk nå siden jeg så du skrev at grønnsaker burde med

Sophie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 12:42   #17
Sophie
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 189
Sophie er på en erverdig vei

Sv: Kan noen hjelpe meg litt?

Har lest litt mer nå og har ett par spørsmål til

Cocosa : Forstår at dette er noe kokkos fett lignende? Noe man kan ha i kaffekoppen som både begrenser sultfølelse og gir bra fett tilskudd + begrenser skadene hvis man spiser litt for mye karber. Stemmer dette? Hvor får man kjøpt dette?

Jeg drikker masse fun light iste, den inneholder arpertan. Jeg drikker sikkert 1 liter av denne daglig, er ikke så flink å få i meg rent vann. Forstår at dette kan bremse vektnedgang?

Jeg drikker masse kaffe gjennom dagen. Har også forstått at dette kan være dumt når jeg skal gå ned?

Oppsummering: Jeg skal ned 3-4 kg, som sitter rundt magen. Hvis jeg
1. kutter ut all alkohol, eller iallefall begrenser dette
2. Kutter ut iste (aspertan), eller iallefall begrenser dette
3. Hutter ut kaffe, eller iallefall begrenser dette
4. Kutter ned på karber generellt (i forhold til det jeg har pleid)
5. Øke protein, fett og ren mat.
6. Begynner med Cocosa

Så vil jeg merke rask nedgang? Noen av disse punktene som kan være mer viktig enn andre? Vil gjerne få tilbakemelding på om det er noen av disse punktene jeg kan beholde men likevel gå ned.

Takk så masse for all hjelp

Sophie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 12:56   #18
SusieBlues
Seniormedlem
 
SusieBlues sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Bislett
Alder: 46
Innlegg: 3.854
SusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressurs

Sv: Kan noen hjelpe meg litt?

Heisann
Vil bare si at det er vanskelig å planlegge hvor mye man skal gå ned.
Lavkarbo er ikke et kosthold som gjør at man uansett går ned i vekt. Dersom man er undervektig, kan lavkarbo gjøre at man blir mer normalvektig. Lavkarbo handler om at kroppen finner sin riktige vekt. De fleste jeg kjenner bruker kanskje flere måneder på de siste kiloene. Dette var ikke ment for å ta fra deg motet, jeg vet hvor frustrerende det er at det ligger ekstra fett rundt magen.
Min anbefaling er at du legger om til et kosthold som er sunt og for resten av livet, da vil vekten uansett korrigere seg.

__________________
________________


Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=15258
SusieBlues er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 13:14   #19
Sophie
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 189
Sophie er på en erverdig vei

Sv: Kan noen hjelpe meg litt?

Opprinnelig lagt inn av SusieBlues, her.

Heisann
Vil bare si at det er vanskelig å planlegge hvor mye man skal gå ned.
Lavkarbo er ikke et kosthold som gjør at man uansett går ned i vekt. Dersom man er undervektig, kan lavkarbo gjøre at man blir mer normalvektig. Lavkarbo handler om at kroppen finner sin riktige vekt. De fleste jeg kjenner bruker kanskje flere måneder på de siste kiloene. Dette var ikke ment for å ta fra deg motet, jeg vet hvor frustrerende det er at det ligger ekstra fett rundt magen.
Min anbefaling er at du legger om til et kosthold som er sunt og for resten av livet, da vil vekten uansett korrigere seg.

Vet det er viktig å finne ett sunt kosthold for resten av livet, jeg er ikke undervektig men sikkert "normalvektig". Problemet mitt er at alt fettet sitter rundt magen og det er ikke spes sunt eller pent. Kunne jeg bare bli kvitt dette ville det ikke spille noen rolle for meg om jeg veier akkurat det samme som jeg gjør nå eller for den saks skyld mer enn jeg gjør nå.

Jeg må gjøre noe med magefettet og leter etter den riktige veien å gå. Jeg har normalt spist det man tidligere har ment har vært ett normalt norsk kosthold. Bestående av grovbrød/knekkebrød/poteter og grønnsaker. Jeg spiser skjeldent godt/brus/potetgull, men kost meg med vin i helgene. Jeg ser at dette kostholdet ikke gjør noe med mitt magefett, jeg må da prøve å finne ut hva slags forandringer jeg kan gjøre for å endre dette

Sophie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 13:22   #20
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kan noen hjelpe meg litt?

Jeg synes heller ikke at du som skal ned så lite behøver å tenke så mye på vekta, men ingen har vondt av et sunt kosthold. Om du har lyst på et par glass vin i helgene, drikk vin og kos deg med det. Det stemmer at det bremser vektnedgang så lenge kroppen forbrenner alkoholen, kroppen brenner det som er mest lettilgjengelig, og alkohol er lettere å forbrenne enn kroppsfett. Cocosa brukes av mange som kosttilskudd, det er bra for mye, men jeg synes ikke du skal henge deg opp i at det tar bort sultfølelse. Å spise fet og proteinrik mat fører til det alene, at du ikke spiser mer enn du behøver fordi kroppen tolker sultsignalene bedre enn med vomfyll som f.eks ris og brødmat.
Jeg synes aspartam er skummelt fordi det er helkjemisk, og fordi jeg ikke tror man vet nok om langtidseffektene av det. Du burde heller drikke rent vann, det er viktig å få i seg nok væske av mange grunner. Det er litt omstridt hvordan kaffe fungerer i forhold til vektnedgang, jeg blir ikke klok på det. Men jeg har lest mange steder at det senker blodsukkeret og kan føre til søtsug, har ikke funnet noen direkte sammenheng mellom kaffe og vektstopp -correct me it I'm wrong, jeg gikk i alle fall ned tjue kg mens jeg drakk kaffe.

Som sagt, ikke heng deg så mye opp i dette med vekt, det er ikke en gang sikkert kroppen er enig med deg når det gjelder hvor mange kg du bør veie heller.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 13:24   #21
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kan noen hjelpe meg litt?

Ja, nå så jeg du svarte mens jeg skrev. Det er som du sier, ikke særlig sunt med for mye fett rundt magen/midjen, selv om man bør være litt realistisk ift hva som er for mye, så tror jeg du vil få det godt på et lavkarbokosthold, så fikser kroppen resten

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 14:28   #22
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Kan noen hjelpe meg litt?

Sitat:

Hadde håpet at omlegging av kostholdet nå ville hjelpe på litt for å gå ned litt i starten og at når min ferie er over (om en uke) og normal alkoholvanen er på plass, så ville jeg gå ned mye?

Kaster meg på her eg og, mye vil du vel kanskje ikke gå ned uansett, siden du kun skal ned 4 kg. Er dessverre de siste kg som er de vanskeligste å få vekk så ikke gi op hvis det går tregt i starten. Kroppen må venne seg til alt det nye.
Hvis du ser i matbloggene rundt om så ser du hva folk spiser.
Jeg spiser ALLTID salat til lunsj, og så lager jeg middag bestående av grønnsaker, kjøtt og fett. Som regel spiser jeg kun to ganger pr dag, er jeg sulten om kvelden så blir det gjerne noen bringebær, omelett eller mandler.
Dette ordner seg skal du se

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 14:46   #23
smilefjes
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 447
smilefjes er en juvelsmilefjes er en juvelsmilefjes er en juvel

Sv: Kan noen hjelpe meg litt?

Jeg synes det ser ut som du har en fornuftig tankegang jeg. Spis lavkarbomat. Drikk vin og kos deg og la tiden jobbe for deg mens du koser deg med deilig mat.

Sitter magefettet litt ekstra hardt fast så legg inn litt trening. Fem minutter foran tv'en med mageøvelser hver dag før du går i dusjen burde gjøre susen.

Gleder meg vilt til jeg er så nær målet som deg jeg

__________________


smilefjes er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen kost og latter Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 15:12   #24
Sophie
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 189
Sophie er på en erverdig vei

Sv: Kan noen hjelpe meg litt?

Takker for hjelp

I dag har jeg spist:

Frokost: 2 kokte egg, 1 skinkeskive med en stripe majones + agurk

Middag: Samme som i går. Karbonadedeig stekt i meierismør, wok grønnsaker, sopp og creme fraice.

Nå er jeg kvalm. Er ikke vant med så fettholdig mat. Skikkelig kvalm og lyst til å legge meg nedpå. Er dette normal følelse når jeg legger om kostholdet?

Sophie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 15:18   #25
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Kan noen hjelpe meg litt?

Dette er helt normalt, kroppen skal igjennom en stor omstilling og reagerer da med kvalme, slapphet osv.

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vann og vanndrikking slaskalainen Generell ernæringsdebatt 13 21-06-10 20:09
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
Om utroskap AnnaV Generell diskusjon 42 14-02-08 11:56
Hei:) kan noen som er litt erfarne se på dette for meg:) Takk Cec Ketolysekuren 0 12-10-07 19:21
kan noen hjelpe meg med hva jeg kan spise kathrin Induksjonen 3 10-08-04 21:42


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no