Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Bakst (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=124)
-   -   Det PERFEKTE ketolysebrødet! 2,24 g karbo per 100 g! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=14627)

Lollypop! 02-10-07 10:13

Sv: Det PERFEKTE ketolysebrødet! 2,24 g karbo per 100 g!

Flott at du trived med det. Det er så enkelt å ha brød. Matboksen blir så mye lettere å få til når man har det travel da. :-)

Eplekjerne 02-10-07 11:05

Dette må jeg lage! Må få i meg noe skikkelig frokost, og fantasien min er borte...

Toots 02-10-07 17:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lollypop! (Innlegg 344062)
Ingen årsak. Det var så kjekt med et brød som faktisk er brød (syns så mye annet på bakstsiden smaker omelett), så jeg la det ut i tilfelle noen andre også kom til å like det. :-)
Jeg tror ikke miksingen skal ha noe å si for hevingen.
Det er jo bare eggene som hever, så mye er det jo ikke.
1-1,5 cm hevet det hos meg ca. Kanskje har det hevet bittelitt uten at du merker det?

:snill: Jeg tror nok det har hevet 1 cm, ja.
Mintes det var en eller flere her hvor brødet hadde hevet så masse, og så tok jeg for gitt at det skulle være standarden.

Nå har jeg altså hatt en skive til frokost med meierismør og rekesalat,
to skiver til lunsj med meierismør og gulost.
Det har vært deilig

Nett 02-10-07 17:37

Har ett i ovnen nå - virkelig et godt brød :ja:

Perfekt som jobb-lunsj: 1 box makrell-i-tomat (ikke sausen) og 3 skiver Lollypop-brød:D.

Veggpryd 02-10-07 17:58

Brødet ble veldig godt, og det smakte orntli' brød! Det smakte sånn brød, at jeg måtte legge alle ingrediensene inn i Mat på Data, for å sjekke at det virkelig ikke er så mye karber i det. Sjekket også mot ekstra grovt brød (som ligger inne fra før), og det viste seg at det inneholdt 10-20 ganger mer karber enn dette brødet.

Er det mulig!!??

Takk for en kjempefin oppskrift, Lollypop! :)

Jeg prøvde bakepulver i, men det kunne jeg ha spart meg for. he he. Neste gang jeg baker det skal jeg ha i dobbelt så mye smør (byttet ut oljen med smør), slik at det blir skikkelig forhold på protein/fett/karb.

Benzo 02-10-07 18:23

Nå har jeg laget brødet og det ble veldig bra!
Knuste linfrøene i mortel. Stekte brødet på 175-150 grader i 2 timer, skrudde så av ovnen og lot det stå i 2 timer til. Var ikke noe problem å skjære i brødet da, varmt inni, men ikke deigete. :)

Lollypop! 02-10-07 19:29

Mmm. Høres kjempegodt ut ja. Jeg blir kjempeglad for at så mange liker brødet.
Kanskje dere liker det så godt at jeg får en grønn prikk for det?? Hehe. :-D

Jippi 07-10-07 20:26

Var ikke ille dette brødet, mye bedre enn det som står i boka illefall, det er bare ekkelt...Men savner litt vanlig brød da..

Jippi 07-10-07 20:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lollypop! (Innlegg 344494)
Mmm. Høres kjempegodt ut ja. Jeg blir kjempeglad for at så mange liker brødet.
Kanskje dere liker det så godt at jeg får en grønn prikk for det?? Hehe. :-D

Hva er en grønn prikk? Ser at jeg har en sånn en bak nicket mitt, er det det du mener? HVorfor har jeg det?:confused:. Og hvordan?

terry 07-10-07 23:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Benzo (Innlegg 344483)
Nå har jeg laget brødet og det ble veldig bra!
Knuste linfrøene i mortel. :)

Tenkte bare å komme med et tips. Jeg hold også på med å bruke morter på linfrøene. Men så var jeg innom den lokale helse butikken og der hadde de faktisk malte Linfrø. De heter "Krossat Linfrø". Det er Risenta som lager dem.

Blev jo slitsomt om man skulle ha litt mengde av linfrø :). Nå er det bare å helle i vei.

MorStine 08-10-07 08:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av terry (Innlegg 346990)
Tenkte bare å komme med et tips. Jeg hold også på med å bruke morter på linfrøene. Men så var jeg innom den lokale helse butikken og der hadde de faktisk malte Linfrø. De heter "Krossat Linfrø". Det er Risenta som lager dem.

Blev jo slitsomt om man skulle ha litt mengde av linfrø :). Nå er det bare å helle i vei.

Jøss, finnes det? Takk for tips...
Jeg kjører linfrøene i Multikverna til Tupperware jeg da, funker suverent:)

*Mette* 08-10-07 20:35

Tenkte jeg skulle legge ut bilde av brødet som jeg lagde, ble deres også seende ut sånn?

Det smakte skikkelig vemmelig og gikk i søppelet tilslutt, ikke noe for meg altså:)

http://i92.photobucket.com/albums/l6...ember07113.jpg

Eplekjerne 08-10-07 21:08

Har ikke surra meg til å lage det enda, jeg... Smaker dette også omelett?

Enid 09-10-07 22:15

Nå har jeg bakt dette brødet, og syntes det var helt ok.

Nøkkelen er nok å stavmikse deigen godt (få ut alle klumpene) samt la det steke lenge, samt avkjøles lenge! Glad jeg leste hele tråden før jeg prøvde, ser at her er noen mislykkede forsøk.

Men jeg må si at jeg syntes Nabobrødet var mye mye bedre, det smaker jo orntli' grovbrød jo!

Veggpryd 18-10-07 06:01

Merker at det er en hel drøss med FIBER i det iallefall. Jeg som spiser nesten bare kjøtt, fett og egg, merker det __v e l d i g __ godt.... :D Tror jeg må være litt måteholden med det brødet, siden jeg ikke liker å fly på do hver bidige dag. :lol: he he! Veldig synd, for det brødet var virkelig godt!

Lollypop! 18-10-07 19:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av *Mette* (Innlegg 347428)
Tenkte jeg skulle legge ut bilde av brødet som jeg lagde, ble deres også seende ut sånn?

Det smakte skikkelig vemmelig og gikk i søppelet tilslutt, ikke noe for meg altså:)

http://i92.photobucket.com/albums/l6...ember07113.jpg

Hæ? Nei sånn ser ikke mitt brød ut.
Det var jo helt hvitt jo. Så litt ekkelt ut. Nei det skal ikke være slik.
Mitt ser helt annerledes ut. :confused:

Viclin 18-10-07 19:45

mitt så omtrent sånn ut da jeg brukte bakemiks. Men var veldig godt for det.

Lollypop! 18-10-07 19:57

Mulig bakemiks gjør det sånn ja. Oppskrifta inneholder jo egentlig ikke bakemiks så da er det jo naturlig at det avviker litt fra mine brød. :-)

Hva med dere andre? Dere som baker etter oppskrifta. Ser deres brød slik ut?
Jeg kan desverre ikke legge bilder inn her av hvordan mine brød ser ut siden jeg ikke har nystekte brød her akkurat nå, og jeg ikke aner hvordan jeg skal legge inn bilder her inne.
Kan noen av dere legge inn bilder av brødet kanskje???

indianne 19-10-07 23:35

Sv: Det PERFEKTE ketolysebrødet! 3 g karbo per 100 g!

Ville bare si at jeg bakte det i dag, mitt første forsøk på "ketolysebaking". Det ble kjempegodt! Brukte smør i steden for olje (for det hadde jeg ikke), og valgte å ha linfrøene tørre oppi, men ellers fulgte jeg oppskriften. Stekte det 2 timer og 15 minutter på 190 grader, det ble perfekt.

Det blir mye lettere å spise "normalt", og spise sammen med ungene uten at det blir noe poeng ut av at jeg spiser annerledes. Synes det blir rart når jeg lager egg og bacon mens de spiser brødskive, liksom. Jeg har likevel alltid spist annet brød enn dem, de liker best kneip og sånt mens jeg har spist grovere brød. Dette ser jo ut som et vanlig grovbrød, bare at det er litt flatere ;-)

Takk!

Lollypop! 28-10-07 17:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av indianne (Innlegg 352952)
Ville bare si at jeg bakte det i dag, mitt første forsøk på "ketolysebaking". Det ble kjempegodt! Brukte smør i steden for olje (for det hadde jeg ikke), og valgte å ha linfrøene tørre oppi, men ellers fulgte jeg oppskriften. Stekte det 2 timer og 15 minutter på 190 grader, det ble perfekt.

Det blir mye lettere å spise "normalt", og spise sammen med ungene uten at det blir noe poeng ut av at jeg spiser annerledes. Synes det blir rart når jeg lager egg og bacon mens de spiser brødskive, liksom. Jeg har likevel alltid spist annet brød enn dem, de liker best kneip og sånt mens jeg har spist grovere brød. Dette ser jo ut som et vanlig grovbrød, bare at det er litt flatere ;-)

Takk!

Ingen årsak. Jeg er av samme oppfatning. Altså at det er mye enklere dersom man kan spise brød. Matpakken på skole/jobb eller noe kjapt å alenge i seg når man har det travelt.
Og ikke minst er det godt. :D

Lilly 28-10-07 18:07

Jeg gleder meg til å prøve det, jeg lengter etter brød, og jeg har kun holdt på siden onsdag. Så i morgen bærer det ut i butikken for å sanke ingredienser. :D

megselv 29-10-07 16:28

Sv: Det PERFEKTE ketolysebrødet!!!! 2,24 g karbo per 100 g!!!!

:( blir ikke brød i dag eller da :(
Hadde ikke sesamfrø i butikken og jeg hadde ikke tid til å reise innom en annen butikk eller ork med vesla som bare sutrer.
Kanskje jeg kan bake uten?

Lilly 29-10-07 18:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av megselv (Innlegg 357120)
Hadde ikke sesamfrø i butikken og jeg hadde ikke tid til å reise innom en annen butikk eller ork med vesla som bare sutrer.

Det ble ikke brød på meg heller, for mannen måtte jobbe over, og det var han som skulle handle det mest avanserte. :D

Lollypop! 29-10-07 18:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av megselv (Innlegg 357120)

Det går helt sikkert fint uten sesamfrø også, selv om jeg ikke kan garantere siden jeg ikke har prøvd selv. Men det vil overaske meg om det ikke går. :)

safran 29-10-07 20:10

Jeg har bakt dette brødet igjen, og det er knallgodt.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:46.