Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Bakst (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=124)
-   -   Mitt aller beste brød (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=25639)

Iset 20-08-09 12:38

Sv: Mitt aller beste brød

Jeg bruker ikke varmluft, bare vanlig varme. Nå skal jeg gå igang med et brød til broren min, elsker dette brødet!

Karin 21-08-09 16:47

Vanlig varme her også.

hegemora 21-08-09 17:31

Hei!
Dette er mitt favorittbrød, men jeg har et spørsmål... Svigermor er på glid til å starte med lavkarbo, det eneste er at hun "MÅ" ha brød.. Men, svigenrmor har cøliaki, og kan derfor ikke spise brød med glutenmel:0(
Er det noen som har noen gode ideer på hva som kan brukes i stedet?
Tenkte jeg skulle bake et lavkarbobrød til henne, så hun får smake hvor godt det faktisk er!!!! ;0)

Carisma 21-08-09 18:56

Kan hun spise soyamel da? Jeg har laget med det fordi jeg ikke fikk tak i glutenmel, og det funket :ja:

annama 22-08-09 12:49

Da var det 2. brødet ferdig og smakt på! :)
Dette brødet er virkelig godt, men det ble enda bedre etter at jeg
minsket litt på saltmengden. Holder i massevis med 1 ts for min del!

Anbefales, folkens!! :ja:

Krøllerellerei 26-08-09 21:39

Takk Iset, jeg skal prøve om noen uker!

Gaston 27-08-09 21:32

Tidligere i dag bakt kona mi dette brødet og jeg spiste mine første skiver for noen minutter siden. Vi er helfrelste begge to. Tusen takk :-)

luringen 27-08-09 22:00

du kan nok bake uten JKBM (evt Nestargel fra apotek-bestillingsvare), men sm Karin sier; dette er oppskriften hun har laget og som er "garantien";).

Jeg har laget det en gang med bare fiberhusk (1 ts mer ca). Gikk det , men liker smaken bedre slik som oppskriften er.

Har også bytta ut korn/frø/nøtteforslagene med litt 5 kornblanding. Også godt..

tora 29-08-09 01:06

Dette ERverdens beste brød!!! Har laget dette mange ganger nå. Lager mange i slengen når jeg først er i gang. Har stående bestillinger fra Mamma som elsket brødet.

Tusen takk, Karin for oppskriften!!

aslaug 29-08-09 10:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av luringen (Innlegg 760919)
du kan nok bake uten JKBM (evt Nestargel fra apotek-bestillingsvare), men sm Karin sier; dette er oppskriften hun har laget og som er "garantien";).

Jeg har laget det en gang med bare fiberhusk (1 ts mer ca). Gikk det , men liker smaken bedre slik som oppskriften er.

Har også bytta ut korn/frø/nøtteforslagene med litt 5 kornblanding. Også godt..

Jeg hadde dessverre ikke JKBM i går da jeg måtte bake et brød. Tok litt mer fiberhusk. Resultatet ble et svampete brød, på langt nær så godt som orginalen. Heldigvis at jeg bare laga et, vanligvis lager jeg 4 av gangen. Skulle ønske JKBM fantes i større pakninger:D

MissChris 02-09-09 12:51

Endelig et brød man kan spise! Skikkelig bra, baker et nytt hver helg.

Ang. varmluft kontra vanlig ovn.
Jeg har varmluft og har funnet ut at det er greit å sette ned temperaturen med 5-10 grader, slik at ikke brødet blir så innmari svart. Bruker like lang steketid som Karin har satt opp.

Carisma 02-09-09 12:53

Dette er faktisk bedre nå, etter 5 dager i kjøleskap enn de første par dagene :ja:

Moira 08-09-09 00:06

Mmmmmmmmmm!! Dette var supergodt!!

Hadde ikke valnøtter, så jeg brukte mandler i stede, også brukte jeg mer linfrø, som jeg malte opp, og hadde en liten neve i tillegg:) Smaker virkelig BRØD av dette!!

Jeg glemte kruskaklien jeg da (ammetåke på fullt her) Også hadde jeg visst litt mer salt enn jeg burde hatt, men det var kjempegodt allikevel!!

Dette kommer jeg til å lage mer av ja - HELT klart!

Afrodithe 10-09-09 22:52

Kan bare signere på at dette brødet er supert - har bakt det mange ganger nå etter orginaloppskriften til Karin! :D Brødet kan anbefales på det varmeste... tom sønnen på 17 synes det var veldig godt... og han visste ikke at det var et lavkarbobrød!;)

Takker deg Karin for superflott oppskrift og for at du delte den med oss!:);)

aslaug 10-09-09 23:28

Har kommet i en flott rutine med brødbaking: 2.hver uke baker jeg 4x orginaloppskriften, bruker varianten med valnøtt. :D:D Utrolig lett å bake da, ingen heving osv. utrolig greit

frøken 10-09-09 23:42

Dette må jeg prøve:)

Smulamor 10-09-09 23:56

baker BARE dette brødet jeg . Det er KJEMPEGODT!

andee 15-09-09 22:37

Noen som har et bilde av dette brødet? Var 1 som hadde postet, men fikk ikke opp bildene, og det så ikke ut som de beste bildene heller..

Furine 16-09-09 10:09

I går testa eg oppskrifta med mascarpone i staden for cottage cheese. Det var eit kompromiss for å få sambuaren min til å ete brødet. Han nektar å ete noko med cottage cheese i, nemlig. Han klir berre av lukta av det, dessverre. At brødet med cottage cheese ikkje smakar cottage cheese hjelper dessverre ikkje å seie.
Mascarpone funka forresten bra! Under steiking såg det ut til å piple ut fett (?) frå toppen av brødet, men det steikte fint, og brødet vart kjempegodt. Det syntes til og med han! Suksess! :D

Tiki 16-09-09 22:54

Får ikke tak i glutenmel jeg, har vært på flere helsekostbutikker. Hvor får jeg tak i soyamel som et evt. alternativ.?

muskatt 16-09-09 23:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tiki (Innlegg 770994)
Får ikke tak i glutenmel jeg, har vært på flere helsekostbutikker. Hvor får jeg tak i soyamel som et evt. alternativ.?

Sandvika Storsenter, er det Helios det heter? I det nye bygget i 1- etg. Der kjøper jeg glutenmel. Finnes sikkert i Oslo, men jeg vet ikke hvor.

Furine 16-09-09 23:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tiki (Innlegg 770994)

Har ikkje fått tak i glutenmjøl heller. Eg bakar utan, puttar i litt meir fiberhusk, og litt meir kruskakli, fungerer kjempefint!

annama 16-09-09 23:48

Helsekosten på Vinterbro har glutenmel! :ja:

aslaug 16-09-09 23:53

Helsekosten på Byporten har også glutenmel.

Tiki 17-09-09 10:53

Takk for mange gode tips om hvor de har Glutenmel :) Jeg skal kaste meg over neste gang jeg er i sentrum eller i Sandvika.
Her veldig lyst til å bake brødet i helga, men da spørs det om jeg får prøve meg på mer fiberhusk, og litt mer kruskakli, sånn inntil videre.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:15.