![]() |
Lei lavkarbomat...
Jeg mener ikke å spre negative tanker, men føler behov til å lufte noen tanker med dere. Håper det er rom for dette også her...
Jeg har nå spist ketogen mat i 8 uker, og gått ned 13,3 kg. Jeg er superfornøyd med dette, men er skikkelig lei av lavkarbo mat. I det siste har jeg ikke orket spise mer enn 2 måltider om dagen, og da presser jeg meg litt til å spise pga gammel tankegang om å spise. Jeg er ikke akkurat sulten, men kjenner at enerigen er ikke på topp. Jeg syns maten smaker for mye, og at den er så fet. (Om jeg spiser lettere mat som bare salat lissom, så er jeg jo mer sulten og vil spise mer...) Jeg savner mildere smaker, og lettere mat. Jeg spiser variert av ren mat. Jeg tenker også slik: I det siste har jeg gått ned raskere enn til å begynne med, og tror det er fordi jeg spiser lite hver dag. Jeg spiser derfor lite kalorier og karbohydrater. Derfor går jeg ned. Jeg tenker at jeg bare lurer meg selv, for når matlysten går opp igjen, så vil jeg spise mer, og derfor gå opp i vekt igjen. (Noe jeg er redd for...) Noen som kjenner seg igjen i disse tankene? |
Sv: Lav Lavkarbo-mat...
Sitat:
|
Sv: Lav Lavkarbo-mat...
Sitat:
|
Sv: Lei Lavkarbo-mat...
MÅ du spise ketogent? Kan du tenke deg å øke det daglig kH-inntaket litt, slik at du får mer mat å variere med?
Og HVA er det du savner? Hva er det som gjør at lavkarbomaten blir ensformig og kjedelig? Savner du poteter, ris, pasta, brød? |
Det er helt vanlig å bli lei etter et par mnd. Og å spise veldig lite... Men faktisk vil det ha motsatt effekt av det du tror, etter en tid med mindre og mindre mat stopper vekta ofte opp fordi kroppen lærer å spare.
Forøvrig forsvinner den vanlige sultfølelsen etterhvert, så man må lære seg kroppens nye signaler (og ikke vente til man blir kvalm som jeg for ofte gjør :o) Prøv noe asiatisk, det er mye lettere i smaken. Dessuten kan man hive oppi masse krydder som skjuler fettsmaken. |
Sitat:
Jeg savner indisk mat, tai-mat, mexikansk mat med ris, lefser og søte suser. Jeg savner pizza, pasta og knekkebrød. (Har prøvd noen lavkarbo-frø/knekkebrød, men de faller ikke i smak). Savner også loff, hehe. |
Sitat:
Ps, kjenner matlysten økte bare jeg leste asiatisk mat... Takk :) <3 |
|
Sitat:
|
Det meste av ingrediensene finnes i velassorterte dagligvarebutikker.
|
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
|
Sv: Lei lavkarbomat...
Du sprer ikke negative tanker, dette forumet er jo til nettopp for å støtte og hjelpe.
Jeg har ikke så mange råd å komme med - men jeg skjønner hvordan du har det. Jeg er fremdeles ikke middagslei, men egg til frokost har begynt å gjøre meg fryktelig kvalm. Jeg savner brødskiva med pålegg, men i likhet med deg er jeg litt "enten eller" - så jeg tør ikke teste lavkarbobrød heller. Da ender jeg nok opp med å spise skiver til alle måltider. |
Huff så trasig. Når jeg har hatt slike dager så har jeg bare tatt en karbo dag. Spist litt av det jeg har hatt lyst på og lysten har gitt seg veldig fort. Men det er kanskje ikke en god ide hvis man ikke klarer å gå over på lavkarbo igjen.
:klem: |
Lag deg lettere mat da vel? Har nettopp kost meg med en kopp Egg Drop Soup. Smaker godt, er lett og med så lite fett du føler for selv.
Å kutte ned litt på fettet til matlysten kommer tilbake er helt okei, blir du skikkelig sulten igjen kan du heller øke litt på fettet igjen da :) |
Dersom man ser i tråden Hva spiste du i dag, så ser man at du spiser mye det samme. Man blir fort matlei om man spiser samme maten hele tiden. Hva med å variere litt? Kok en høne og lag suppe, foreksempel. Det finnes mye annet en kotelleter og ostechips :)
|
Sitat:
Prøvde ny vri til frokost i dag da. Eggerøre med laks. Det var godt til jeg kom halvveis, da ble jeg kvalm av det! Tåler ikke så mye før jeg syns maten er forferdelig. Jeg er ikke så flink til å prøve ut helt nye retter, men skal prøve å utvide litt... :) |
Sitat:
Hva er Egg Drop Soup? |
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
5 dl vann, Ca 1/2 buljongterning Litt fersk revet ingefær Litt fersk chilli 1 ts soyasaus 1 ts oystersauce Tørket gressløk 1-2 ts (eller så mye/lite du ønsker) meierismør Koker opp dette, rører sammen 2 egg i en skål og tømmer det i sausen under omrøring. Hadde også en stekt kyllingfilèt jeg rev i strimler og hadde i, sammen med litt grønne grønnsaker jeg hadde i fryseren (Eldorados festblanding) Hadde litt revet ost i suppeskåla, tømte varme suppe over og koste meg :D Frister ikke osten så dropper du den til du får mer matlyst igjen :) Det er så mye smak i suppa, så jeg kan love deg at du ikke merker noe til smøret! :sikle: |
Hørtes spennende ut... Klarer ikke helt å forestille meg smaken, har aldri før hør om dette... Men fikk litt lyst til å prøve det... :) Tusen takk :)
|
Sitat:
Her får du i deg både egg, grønt, proteiner og fett via smøret :) |
Sitat:
Du sier blant annet at du savner indisk mat. Det er jo mye gode indiske oppskrifter her på forumet hvis du leter. Indisk mat har jo kanskje en del ris, men å erstatte ris med blomkål- og brokkoliris synes jeg er godt, i hvertfall hvis jeg har saus til. Å fløtesauser må du jo ikke spise heller bestandig. Denne oppskriften er nydelig: http://lilalife.no/wips/754299265/b/...dagens-middag/ Og du kan selv velge om du vil lage crispy blomkål eller om du vil har blomkålris til. Jeg lager en del woker og gryter med kokosmelk, og da synes jeg fett-smaken er mindre og konsistensen er tynnere enn i en fløterett. Å hvis du kryddrer masse så får du også mindre fett-følelse av maten. Jeg er selv litt lei fløtesauser, og skal prøve å kutte ut fløten i noen uker for å se om matlysten bedrer seg. Har nylig oppdaget indisk mat og gleder meg til å se om det kan være veien for meg i en periode :) Ønsker deg lykke til videre! |
Sitat:
Hehe er det virkelig et trønder ord? Vi sier mye ordet 'trasig' her og jeg er fra Sunnmøre:p |
Jeg har heller ikke merka noe til at trasig er et trønderord. Kjenner mange som bruker det, og ingen er trøndere ;-)
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:13. |