![]() |
Din beste fiskeoppskrift!
Hei.
Jeg har lyst til å spise mer fisk, men er så utrolig lite oppfinnsom.. Noen som har noen gode oppskrifter de vil dele? |
Sv: Din beste fiskeoppskrift!
Da må det bli seibiff i rømmesaus som jeg har vokst opp med - først fra besteforeldre, deretter pappa :)
Bruk filet som sei, breiflabb, steinbit eller annen fisk som er litt fast. Torsk kan bli litt for løs i fisken, men kan brukes - da blir måltidet mer som en fiskgryte om du ikke er forsiktig ;) Fiskefileter stekes i panne med mye smør, salt og pepper. Legg ut fisken på et eget fat. Stek så løk på middels varme, så den blir myk, ikke stek den for hardt. Her kan du velge om du vil ha det fett-fett eller passe fett, sambon min synes det blir for fett med bare smør og rømme, så jeg har nå da i vann og fiskebuljong i panna der løken ligger. Kok litt opp, og ha i seterrømme. Smak så til med Natvigs krydder. Når sausen har kokt inn litt og du er fornøyd med smaken, ha fisken tilbake i panna. Server med kokte grønnsaker, eller grønnsaksmos :) Jeg har dessverre ikke mål her - så du må ta det litt på feellingen. Til to bruker jeg bare en halv buljongterning, men dette går på smak. Smaking underveis gjør susen! Til og med de voksne i min familie som IKKE liker fisk - liker dette :) |
Takk Nerthus!
Seibiff er min favoritt! Jeg har alltid laget det med bare rømme, men nå fikk jeg jammen inspirasjon til å prøve en vri! Natvigs krydder har jeg aldri hørt om. Hvor finner jeg det? |
Sitat:
|
Sitat:
|
Fiskenuggets:)
Jeg kjører laks(min favorittfisk) i blenderen til den blir mos, så tar jeg passe store biter og former en nugget. Vender den først i en blanding av 1 egg og 1 ss majones, så vender jeg den i knust (også i blenderen...er eneste kjøkkenmaskin jeg har..)baconcrisp. Så stekes det på panna. Blir kjempegodt!! Crispy salmon :D |
Sitat:
Hva slags tilbehør bruker du? |
Jeg pleier å lage en salat til, også dipper jeg nuggetsene i rømme. Av og til bruker jeg å krydre fisken med masse chili og andre hotte saker:D Da bruker jeg First Price sin salsa(den har minst karber)som dip.
Er jeg virkelig lat, så har jeg en stor skje italiensk salat til . Den av Rema 1000 sitt eget merke er den jeg har funnet med minst karber, den har 4,2 gram per 100 gram. |
Sitat:
|
Jeg elsker ovnsbakt ørret, mmmm :D nydelig og saftig.. :) Så kan man jo lage egne fiskekaker og fiskeboller.. fiskegrateng..
|
røkelaks-strimler, løk/purreløk og dill i panna med fløtesaus og squash-strimler:
surr løk (og hvitløk) i panna, hell over fløte og røkelaksstrimlene og squashen. ha en eggeplomme over om sausen skal være litt tykkere og mer klissete. |
grillet laks:
laksefilet under grillelementet. laksen får et strøk olje, salt og pepper så den blir sprø i kanten. fløtesaus: ha fløten i en skål, press en halv sitron over. la fløten stå lunkent mens laksen griller. da tykner den. litt salt og søtning og veldig mye finhakket dill røres inn. grønnsaker etter smak. (jeg bruker mye squash) |
smørflyndre:
smørflyndrefilét kjøpes i fiskedisken lag remulade etter oppskrift på forumet eller lag selv snurr flyndra sammen og feste med en pinne og dampkok den eller legg den i panna en stund med smør. serveres med grønnsaksstrimler frest i panna og sitronbåt |
samme som røkelaks-spaghettien men med krepsehaler og reker funker også veldig bra.
|
Stekt hyse, eller ovsnbakt ørret er mine favoritter.
Til hysa rører jeg sammen rømme, majones, ketchup og litt dijon sennep også har jeg enten blomkålsstappe eller masse grønnsaker til.. namme nam.. Også godt å steke den i bacon crisp. (vend den først i mel(lavkarbo), så egg, så i baconcrisp, får så å steke den på middelsvarme i noen minutter på hver siden. Veldig mild fisk for de som ikke spiser så mye fisk!! På ørret har jeg pepper, chilli, basilikum, dill og sitron oppå, så slenger jeg den i ovne. Tilbehør er eggesmør(smelt smør og ha oppi kokt egg i små biter, skjærer de med eggdeler 2 ganger) og masse grønnsaker ;) (spiste dette i dag.. DIGG og kjempefeit mat med alt smøret!! ) |
Ogh her er en laksestand jeg har tenkt å lage som jeg rapper fra Kamille:
300 gram røkelaks i biter 100 gram varmrøkt pepperlaks (hvis ønskelig) 4-5 egg 3 dl fløte 1 dl rømme 1 dl hakket persille 1/2 dl dill, hakket 1/2 dl revet parmesan 3 vårløk, hakket 1/2 broccolihode, hakket salt og pepper dette er fyllet til en pai som selvsagt lages med hvetemel i oppskriften, men jeg tenker at jeg får lage den rett i formen som jeg kler med aluminiumsfolie og bruker et salatblad på samme måte som en "wrap" hvis jeg ikke har lyst å spise med kniv og gaffel |
Oj, her flommer det jo inn masse spennende oppskrifter! Så flott! :-)
|
Lag avkokt laks!! :sikle:
Serveres med salat og rømme som er tilsatt litt splenda, sitron, salt, pepper. :sikle: |
Min favoritt, Laks med philadelphia:
Lett som en plett, man tar laksefileter i folie, krydrer med salt og pepper og hvitløk feks, gjerne dill også. Smører philadelphia ost oppa, den beste syns jeg er den med sort pepper og vårløk.. Pakk igjen folien og stek i ovnen. En annen variant er og smøre creme fraiche oppa, da blir det mer sausete. Krydre som man ønsker selv. Fisk er best! :D |
steinbit i form:
en steinbitfilet paprika, selleri, blomkål, purreløk i tillatte mengder: creme fraiche eller rømme hiv inn i ovnen. det gikk plutselig opp for meg at på lavkarbo kan jeg lage alle de kjappe enkle fiskerettene jeg liker som jeg har ligget unna før pga fettinnholdet! hahaha! |
Sitat:
|
Sitat:
|
Er veldig glad i indisk mat; når vi får besøk av unger som ikke liker fisk, lager jeg en kormasaus laget med kokosmelk og har over den ferdigstekte fisken (vi spiser fisk minst 4 ganger i uka). Har brokkoli og raita til, ungene spiser i tillegg ris, mango chuntney og nanbrød.
Ellers lager vi ofte lakseknytter eller røyeknytter i ovnen. Har oppi alle tillatte grønnsaker (feks. fennikel er supert) og en solid klatt kryddersmør med hvitløk. Nam :D |
Sitat:
|
Klippfiskgryte:
Man tar en boks fløte, 1 ss tomatpure og 1 boks hakkede tomater, evt krydder og rører sammen. Legg utvannet klippfisk i en ildfast form og hell sausen over. Strø godt med ost oppå og gratiner i ovnen. 20-30 min på 200 grader hvis jeg ikke husker feil... Man kan godt bruke annen hvit fisk også. Jeg er ikke noe glad i fisk, men denne er knallgod :sikle: |
Fiskeknytter; skjær fisk i terninger, hakk opp grønnsaker i like store biter. Dryss på helios sitt urtekrydder :D. Rør sammen løkpulver, finhakket hvitløk, salt,evt. litt dill og legg rause klatter på. Legg dette på alufolie, knytt dem sammen og stek i ovnen på 200 grader i 20 - 30 minutter (jeg legger alle knyttene i ei panne, så blir det ikke så mye dall). De som liker rømme bør spandere en klatt på ;) Enjoy!
|
Laksefilet i fløtesauce.
Laksefilet oppdelt i terninger, brokkoli, blomkål, purre, fløte, krydder Ha grønnsaker og fløte i panna, salte og kryddre. Jeg bruker mye Santa Maria Fish and Seafood. La det trekke litt. Ha til slutt i laksen. Dette kan en lage på 123. Dersom jeg har litt bedre tid så steker jeg laksen og grønnsakene litt slik at de får en liten bruning. Det gir litt bedre smak synes jeg men det er ikke nødvendig. :D Serverer med fullkorn pasta til de som ikke spiser lavkrabo. Ferdig på 30 min max... |
Sitat:
|
Fin tråd! Jeg er ikke så glad i fisk selv, men liker å prøve ut nye ting for å se om jeg endelig finner den oppskriften som får det til å smake godt i min gane. :p Abonnerer!
|
Nam.. her var det mye fristende oppskrifter.. :D Er herved abbonent på denne tråden ;)
|
Hvit fisk, feks steinbitt:
Steke den kjapt i panna så den får stekekant, krydre med hva man måtte like. Pesto er veldig godt. Surre spekeskinke rundt den og steke videre i ovnen i en ildfast form. :) |
Gå inn på www.godfisk.no - der finner du maaange deilige oppskrifter :D
|
Lakksefileer legges i ildfast form med rømme,fløte over.Ta på ønsket krydder jeg bruker også gressløk over.Stekes i ovnen ca.15min.
Fisken blir fantastisk god mør, så kan du ha grønnsaker til...:) |
Sitat:
|
Ovnsstekt laks/ørret med himmelsk :ja: saus!
Laks-eller ørretfilet etter behov, legges på bakepapir og pensles med olvenolje (eller annen), salt og sitronpepper Inn i ovn 200 grader. Ikke for lenge, avhenger av størrelse på fileten. Saus - Verdens enkleste og beste: Et beger Creme fraice 3 dl fløte To terninger fiskebuljong Hakkede urter etter behag (dill, persille, sirtonmelisse etc) Varmes opp, skal ikke koke (!) Alle mine gjester tar bølgen når de får denne sausen. Grønnsaker etter ønske. |
Jeg lager ofte fiskeformer der jeg legger grønnsaker i bunnen, gjerne med en del rømme/Creme Frech på. Fiskefileene legges på toppen.
Av grønnsaker kan jeg bruke det meste. Jeg synes champinjong er godt til fisk. I det siste har jeg blitt veldig glad i frossen spinat. Findus (eller var det Frionor?) har poser med hakket spinat frosset i terninger. Under steikeprosessen går disse i oppløsning og blander seg med rømmen/crem frech og det blir en deilig, frisk grønn saus. Over fisken hender det jeg har litt ost slik at det blir gratinert. Bacon i terninger eller skiver gir også en god smak. Et lite dryss med pinjekjerner setter prikken over i-en. |
Enkel og god hverdagsmiddag:
Seifilet - stekes i panne. Ha på salt og pepper. Løk - skjæres opp og stekes gyldne i panne Kremfløte Ha stekt løk og sei i samme panne og hell på godt med fløte. La dette putre en liten stund under svak varme. Smak til med salt og pepper. Serveres sammen med en god salat. |
Dette er ikke et tips, men et fiskespørsmål. Jeg har kjøpt en ny fisk i dag: Pangasus filet.
Noen som har spist denne og har tips til hvordan man lager den, hva man har til osv..? |
Genialt!! :D
Denne burde vært klistret i en egen tråd - hvem er det som fikser sånt? Må jeg sende forslag til noen? Noen som vet?:veitikke: |
Kjempeflott! Beundrer initiativet ditt! :heia:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:41. |