Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Smoothies / drikke (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=125)
-   -   Mokkalatte/kakao (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=22304)

danish 19-11-08 17:24

Mokkalatte/kakao
 
1 Vedlegg
Den er ganske herlig. Det er en krydret kakao, og for å sitere Ziggy: her brukes sukker som et krydder. Den er god som morgendrink.

Kok opp litt vann. Imens, bland 1-3 ts. kakao med 1 ss. kaldt vann. Varm med 20-30 gram smør. Tilsett ca. 1/8 ts. hver av nellik og ingefær, og masse cayenne-pepper (og kanskje litt kanel). Tilsett 1 ts. honning + tilsvarende 5-10 gram sukker. Pisk ca. 1 desiliter fløte med 1 ts. pulverkaffe/ferdig ekspresso og noe søtt (igjen, her funker kanel). Kort tid inn i piskingen, tilsett halvparten i kakaoen. Tilsett nu ca. 0,5-1 dl kaffe og 1-2 desiliter vann til kakaoen. Bring kakaoen til ønsket temperatur. Putt resten av kremen i stor kopp, og tøm på kakao.

For en tykkere kakao, tilsett 1-2 eggeplommer, og bruk mer fløte og mindre vann. Kakaoen skal da boble og røres gjevnlig. Den blir motbydelig tykk. Du kan også tilsette litt høykvalitets-chokolade, f. eks. Lindt. Kakaoen kan med fordel tilsettes mer kaffe.

QueenConnie 20-01-09 23:18

Sv: Mokkalattè/kakao
 
Oi...

nøtta 20-01-09 23:50

Sv: Mokkalattè/kakao
 
åh den må du legge inn i kaffe tråden her på forumet (under oppskrifter)

Fantastisk !!!

QueenConnie 21-01-09 12:32

Sv: Mokkalattè/kakao
 
Denne går vel ikke på Ketolysekuren?
Er det mulig å lage en ketolyseversion anyone?
dette ser SYKT godt ut <3<3

danish 21-01-09 12:41

Sv: Mokkalattè/kakao
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av QueenConnie (Innlegg 623833)
Denne går vel ikke på Ketolysekuren?
Er det mulig å lage en ketolyseversion anyone?
dette ser SYKT godt ut <3<3

Bytt ut alt sukker med splenda/sukrin. Honningen kan erstattes av en smakfull sprit, f. eks. whiskey eller brandy (da hovedrollen er å gi smak). Fløten er ketolysevennlig, så lenge du holder deg innenfor karbohydratkvoten.

QueenConnie 21-01-09 12:43

Sv: Mokkalattè/kakao
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av danish (Innlegg 623843)
Bytt ut alt sukker med splenda/sukrin. Honningen kan erstattes av en smakfull sprit, f. eks. whiskey eller brandy (da hovedrollen er å gi smak). Fløten er ketolysevennlig, så lenge du holder deg innenfor karbohydratkvoten.

OOOOOH, sounds good! <3 Dette skal jeg prøve om 3 uker :p har lovet gubben å ikke bruke "sukkererstatninger på en heeel måned!!"

:D takk for svar :)

danish 21-01-09 12:53

Sv: Mokkalattè/kakao
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av QueenConnie (Innlegg 623846)
OOOOOH, sounds good! <3 Dette skal jeg prøve om 3 uker :p har lovet gubben å ikke bruke "sukkererstatninger på en heeel måned!!"

:D takk for svar :)

Skulle nesten til å si at du bør true med å bruke gubbe-erstatninger, hvis du ikke får bruke splenda/sukrin.

Haha, nå var jeg fæl. Men ja, kakaoen er god. Jeg lager for tiden min med potetmel, fordi den blir ufattelig tykk og smakfull. Ikke ketolyse-vennlig, selvsagt, men definitivt noe å prøve efter kuren. Tenk på det som chokoladegrøt (det er slik meksikanere spiser det, faktisk).

QueenConnie 21-01-09 12:56

Sv: Mokkalattè/kakao
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av danish (Innlegg 623872)
Skulle nesten til å si at du bør true med å bruke gubbe-erstatninger, hvis du ikke får bruke splenda/sukrin.

Haha, nå var jeg fæl. Men ja, kakaoen er god. Jeg lager for tiden min med potetmel, fordi den blir ufattelig tykk og smakfull. Ikke ketolyse-vennlig, selvsagt, men definitivt noe å prøve efter kuren. Tenk på det som chokoladegrøt (det er slik meksikanere spiser det, faktisk).

utrolig kult :) jeg har alltid vært totalt forelska i mexico, maten, øl'en og nå kaffen!:D

QueenConnie 21-01-09 12:57

Sv: Mokkalattè/kakao
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av QueenConnie (Innlegg 623878)
utrolig kult :) jeg har alltid vært totalt forelska i mexico, maten, øl'en og nå kaffen!:D

*så det nå*
HAHA, gubbe erstatning:uskyldig::_plystre:

Labomba 31-01-09 02:54

Sv: Mokkalatte/kakao
 
Trodde kakao inneholdt masse karber. Noen som vet hvor møe i en ts?
Det høres jo så godt ut, så jeg skulle gjerne ha prøvd denne :-)

elian 31-01-09 08:34

Sv: Mokkalatte/kakao
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Labomba (Innlegg 634524)
Trodde kakao inneholdt masse karber. Noen som vet hvor møe i en ts?
Det høres jo så godt ut, så jeg skulle gjerne ha prøvd denne :-)

Tror det er 12gr pr 100gr så en ts gir nesten ingenting :)

Cornelia 16-03-10 15:36

Sv: Mokkalatte/kakao
 
Denne har jeg ikke sett før...ser meget god ut... :p

Cornelia 19-03-10 12:40

Sv: Mokkalatte/kakao
 
Nå har jeg smakt denne og den er kjempegod!!:D
Anbefales på det sterkeste, jeg lagde varianten med 1 eggeplomme i - ble tykk og god.
Som en luksusvariant av eggemelk, bra som mellommåltid feks.

Rin 22-03-10 16:13

Sv: Mokkalatte/kakao
 
Ai! Jeg var raus med krydderet, dette ble krutt- og godt :D


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:59.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no