Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Bakst (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=124)
-   -   Det PERFEKTE ketolysebrødet! 2,24 g karbo per 100 g! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=14627)

Lollypop! 16-09-07 00:49

Sv: Det PERFEKTE ketolysebrødet! 2,24 g karbo per 100 g!
 
CC og eggene må moses ja. Ellers blir det ikke bra. Det er nok det som er klumpene dine. Jeg har ikke prøvd å steke det uten så det kan jo hende mosemangeln er problemet også dær, men stort sett så er klissete brød et resultet av for lite steking. Hvor lenge stekte du det?
Husk å la det ligge over natten på rist til avkjøling. Det er VIKTIG!

Jeg ville prøvd en gang til og fulgt oppskrifta å sett om det ble bedre.
Mine brød har i hvertfall ikke blanke klumper, og er ikke klissete.
Krydder kan selvsagt tilsettes etter ønske uten at det har noen betydning for konsistensen.

Lindabtn 16-09-07 11:25

Sv: Det PERFEKTE ketolysebrødet! 2,24 g karbo per 100 g!
 
Jepp. må nok knuse deigen litt mer, bare det at jeg har ikke food prossesor, bare kjøkkenmaskin med eltekrok, men kan ta det i blendern heller. prøve i hvert fall . brødet stekte på 190 grader i over 2 timer faktisk så det ble ikke klissete. prøver igjen i morgen :D

Lollypop! 16-09-07 11:54

Sv: Det PERFEKTE ketolysebrødet! 2,24 g karbo per 100 g!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lindabtn (Innlegg 337540)
Jepp. må nok knuse deigen litt mer, bare det at jeg har ikke food prossesor, bare kjøkkenmaskin med eltekrok, men kan ta det i blendern heller. prøve i hvert fall . brødet stekte på 190 grader i over 2 timer faktisk så det ble ikke klissete. prøver igjen i morgen :D

Blender passer sikkert kjempebra. Poenget er jo bare at du får most eggene og CC godt. Det blir nok bra skal du se.
Jeg blandet litt med konsistensen ser jeg. Det var ikke du som hadde problemer med det, men nette eller hva nicket var.
Hehe. Går litt fort for meg innimellom.

Nett 16-09-07 12:32

Sv: Det PERFEKTE ketolysebrødet! 2,24 g karbo per 100 g!
 
Da står brødet i ovnen - og det ser lovende ut:D

Lollypop! 16-09-07 13:41

Sv: Det PERFEKTE ketolysebrødet! 2,24 g karbo per 100 g!
 
Lykke til. Bare husk å stek lenge nok og la det hvile over natta på rist. Eller i hvertfall til du går å legger deg. Siden det er såpass tidlig på dagen enda kan det være at det holder. :-)

Nett 16-09-07 16:28

Sv: Det PERFEKTE ketolysebrødet! 2,24 g karbo per 100 g!
 
Da er brødet ferdigstekt og det ble mye bedre denne gang. Har nå ligget noen timer på rist å det går helt greit å dele opp i skiver - mye fastere å enklere å ha med å gjøre :ja:

Gjorde noen små endringer - droppet å legge linfrøa i vann først, samt at jeg bare hadde oppi 50 g sesamfrø og så øka jeg saltmengden ørlite (1/2-1 ts).
Regnet ut at det blir ca 32,5 g karber i hele brødet som veier ca 800 g - det blir ca 4 karb pr. 100 g (en skive veier ca 25 g, så da blir det ca 1 karb pr. skive).

Har nå spist 3 skiver av dette brødet - og de smakte nyyydelig:D så dette kommer jeg til å bake flere ganger!!

echs 16-09-07 20:59

Sv: Det PERFEKTE ketolysebrødet! 2,24 g karbo per 100 g!
 
Eg skal forsøke igjen ein gang seinere....skal få det til! Ser at det nok ikkje berre var steikinga som var problemet for at brødet mitt vart bløtt inni...eg moste heller ikkje CC og egga så veldig, så eg også fekk sånne "klumper" i brødet. Skal huske dettil neste gang :D
Har no likvel delt og fryst brødet, og skal prøve å riste det i brødrister eller på stekepanne før eg et det, kanskje det blir ok da :) Smakte ganske bra!

Lollypop! 16-09-07 21:06

Sv: Det PERFEKTE ketolysebrødet! 2,24 g karbo per 100 g!
 
Hehe. Jeg må innrømme at årsaken til at jeg messer slik om dette med lang steketid, avkjøling på rist og mosing av cc og egg kommer fra egne opplevelser. Jeg hadde fire-fem omganger med mer eller mindre misslykkede brød før det ble bra. Den omgangen hvor brødet ble fuktig og klissete så kjørte jeg det dobbelt i brødristern. Altså to ganger. Brødristern vår er ikke av de mest råe. Hehe.
Etter to omganger i brødristern var brødet kjempegodt, så man kan løse slike tabber på den måten. Stekeovn og/eller stekepanne kan sikkert funke det også.

Nett 16-09-07 21:45

Sv: Det PERFEKTE ketolysebrødet! 2,24 g karbo per 100 g!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lollypop! (Innlegg 337972)
Den omgangen hvor brødet ble fuktig og klissete så kjørte jeg det dobbelt i brødristern. Altså to ganger. Brødristern vår er ikke av de mest råe. Hehe.
Etter to omganger i brødristern var brødet kjempegodt, så man kan løse slike tabber på den måten.


Det samme har jeg gjort - to runder i brødristeren - det har luktet svidd på kjøkkenet i en uke nå:p Men med det brødet jeg bakte idag trengs ikke det, for det ble fast og fint - helt perfekt:D har nå fryst ned 24 skiver.

Lollypop! 16-09-07 21:59

Sv: Det PERFEKTE ketolysebrødet! 2,24 g karbo per 100 g!
 
Synd at de ble en "bom" først, men flott at det ble bra nå. :-)

KrissiFontaine 18-09-07 21:37

Sv: Det PERFEKTE ketolysebrødet! 2,24 g karbo per 100 g!
 
Da har jeg bakt dette brødet igjen i dag, med en liten endring:

7 egg - 350 gr = 3,6 kb
1 boks cc = 4,5 kb
100 gr Ketolyse bakemix = 8 kb
100 gr sesam = 4,5 kb
200 gr linfrø
1/2 dl olje
1 ts salt

Brødet hevet mye mer enn første gang jeg bakte det. Denne gangen kjørte jeg egg, cc og olje skikkelig med stavmikser før jeg blandet inn tørrvarene. Så byttet jeg ut kruskaklien med bakemixen.

Brødet er akkurat tatt ut av ovnen, ble fast og fint og smakte kjempegodt! Måtte ha en varm skive med meirismør på!! :)
Ble 1 kg tungt, og tilsammen 20,6 kb for hele brødet! :)

Krissi

Lollypop! 18-09-07 21:54

Sv: Det PERFEKTE ketolysebrødet! 2,24 g karbo per 100 g!
 
Nam. Hørtes bra ut ja. Jeg holder meg til egen verson.
Litt av poenget var å unngå de matvarene som ikke får kjøpt på vanlig matvarebutikk. Men det er jo supert at du også finner det som r perfekt for akkurat deg! NYYYYT (morra)brødet. :-§

MorStine 19-09-07 18:30

Sv: Det PERFEKTE ketolysebrødet! 2,24 g karbo per 100 g!
 
Dette skal jeg prøve i morra, ja...

Til dere som sliter med at det setter seg fast, bruk Tupperware silikomform, brødform. Helt supert. Lar brødet avkjøle i formen en litenstund og velter det bare over på rist:) Har gjort det både med nabobrødet og soyabrødet...

(Jada, er Tupperfrelst, særlig dilla på silikon og alt som gjør matlaging og tibredning til en lek, og ja, er forhandler;) )

Kanutten 19-09-07 18:33

Sv: Det PERFEKTE ketolysebrødet! 2,24 g karbo per 100 g!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MorStine (Innlegg 339602)
Dette skal jeg prøve i morra, ja...

Til dere som sliter med at det setter seg fast, bruk Tupperware silikomform, brødform. Helt supert. Lar brødet avkjøle i formen en litenstund og velter det bare over på rist:) Har gjort det både med nabobrødet og soyabrødet...

(Jada, er Tupperfrelst, særlig dilla på silikon og alt som gjør matlaging og tibredning til en lek, og ja, er forhandler;) )


:stortsmil

MorStine 19-09-07 18:40

Sv: Det PERFEKTE ketolysebrødet! 2,24 g karbo per 100 g!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 339606)
:stortsmil

Ka du glis ta?;) At jeg reklamerer så bredt her? Men jeg mener det seriøst, silikonformene er konge!

Kanutten 19-09-07 18:45

Sv: Det PERFEKTE ketolysebrødet! 2,24 g karbo per 100 g!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MorStine (Innlegg 339612)
Ka du glis ta?;) At jeg reklamerer så bredt her? Men jeg mener det seriøst, silikonformene er konge!

Eeelsker silikon jeg!!!

Til utvortes bruk vel og merke :D

Silikon sleikepotter, grytekluter, former, pensler osv osv...

MorStine 19-09-07 18:51

Sv: Det PERFEKTE ketolysebrødet! 2,24 g karbo per 100 g!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 339617)
Eeelsker silikon jeg!!!

Til utvortes bruk vel og merke :D

Silikon sleikepotter, grytekluter, former, pensler osv osv...

Da er vi to... Alt av slikt utstyr er nå byttet til silikon:) Og alt er seff Tupperware:knegg:

Jippi 19-09-07 22:17

Sv: Det PERFEKTE ketolysebrødet! 2,24 g karbo per 100 g!
 
Kjempelyst å prøve meg på dette brødet jeg også, høres kjempegodt ut!:D. Håper jeg får tid til baking i morgen:rolleyes:

SkinnyToBe 19-09-07 22:25

Sv: Det PERFEKTE ketolysebrødet! 2,24 g karbo per 100 g!
 
Hmm. Høres bra ut. Tror jeg skal prøve dette brødet jeg også. Jeg har ikke funnet noe brød jeg likte skikkelig enda.

Lava 20-09-07 02:19

Sv: Det PERFEKTE ketolysebrødet! 2,24 g karbo per 100 g!
 
OK Lollipop, du har gitt meg enda en grunn for å starte med Ketolyse.

Du er flink :D

MorStine 21-09-07 09:30

Sv: Det PERFEKTE ketolysebrødet! 2,24 g karbo per 100 g!
 
Arg!!! Plukket frem ingr. til brødet nå, det er varer jeg har i skapet, så det passet jo SÅÅÅÅ fint... men neida, tror dere jeg hadde husket å kjøpe inn ny boks med cc etter jeg lagde ziggylapper i går a? Neida... Ah... Så irriterende!

Robyn 21-09-07 11:21

Sv: Det PERFEKTE ketolysebrødet! 2,24 g karbo per 100 g!
 
Nå har jeg bakt brødet og det var forsåvidt vellykket, men syns ikke det smakte så godt jeg. :o

Skal gjøre et nytt forsøk med noen endringer så får vi se hvordan det blir da.

KrissiFontaine 21-09-07 12:06

Sv: Det PERFEKTE ketolysebrødet! 2,24 g karbo per 100 g!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Robyn (Innlegg 340233)
Nå har jeg bakt brødet og det var forsåvidt vellykket, men syns ikke det smakte så godt jeg. :o

Skal gjøre et nytt forsøk med noen endringer så får vi se hvordan det blir da.

Du må dele erfaringene når du har testet ut med endringene... Jeg er i skikkelig bakemodus for tiden, og har lyst på å teste ut flere varianter!! :)

KRissi

MorStine 21-09-07 12:48

Sv: Det PERFEKTE ketolysebrødet! 2,24 g karbo per 100 g!
 
Veldig spent på brødet jeg også. Kommer meg ikke i butikken etter cc før gubben kommer fra jobb...

SusieBlues 21-09-07 13:44

Sv: Det PERFEKTE ketolysebrødet! 2,24 g karbo per 100 g!
 
Dette brødet MÅ jeg prøve!
Takk til alle som legger ut sine erfaringer her!
Utrolig hjelpsomt!


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:37.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no