Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Er jeg på rett spor? Ny her (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=43231)

lucifine 23-04-11 20:32

Er jeg på rett spor? Ny her
 
Jeg prøver å holde meg under 50g karbohydrater om dagen, ligger på 50-60% fett, 30-35% proteiner, 10-15% karbohydrater.
Ser dette OK ut? har mye vekt å tape, fibromyaligi og dette er helt nytt for meg.

TigerTove 23-04-11 20:56

Sv: Er jeg på rett spor? Ny her
 
Hei du:)

Jeg ville kutta ned på karbohydrater og proteiner og økt på med fett. 20% protein, 75% fett og 5 % karbohydrat er et sted å begynne.

Lykke til!

lucifine 23-04-11 21:44

Sv: Er jeg på rett spor? Ny her
 
Hva kan jeg fylle måltidene med dersom jeg skal under 5? Hva slags fettprodukter er tingen? Bør ikke være meieri da magen ikke tåler det spesielt bra..

Nerthus 23-04-11 21:52

Sv: Er jeg på rett spor? Ny her
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lucifine (Innlegg 1088403)
Jeg prøver å holde meg under 50g karbohydrater om dagen, ligger på 50-60% fett, 30-35% proteiner, 10-15% karbohydrater.
Ser dette OK ut? har mye vekt å tape, fibromyaligi og dette er helt nytt for meg.

Jeg må si meg enig - 30-35% proteiner er ganske mye. Feks av et inntak på 1800 kalorier pr dag vil proteiner utgjøre ca 160 gram.
Anbefalt inntak av proteiner er omdiskutert - staten sier 0.5-1 gram pr kilo kroppsvekt - så du kan forsøke med 1 gram pr kilo kroppsvekt og prosentandelen om du veier 80 kilo blir da 80 ganger 4=320 kalorier som blir ca 18% proteiner.
Proteiner gir LITT økning av blodsukker og med det noe insulinutskillelse - noe som ikke er ønskelig da det kan gi fettlagring om du spiser mer enn kroppen forbruker.

Det er også vanskelig for noen og spise 160 gram protein pr dag - jeg ligger glatt på under 70 om jeg ikke fokuserer på å spise protein :)

Jeg ville startet med generell lavkarbo etter denne - og se hvordan det fungerer den første mnd. Har du ingen nedgang etter en mnd, kan du legge inn det du spiser over et par dager på www.diett.no så ser du om du har ok fordeling av næringsstoffer :)

Det er greit og starte uten å regne og telle alt mulig - spis når du er sulten og stopp når du er mett. Husk og drikk mye rent vann - og hold deg gjerne unna lettbrus mm de første ukene. Dette fordi jeg av egen erfaring vet jeg drikker mindre vann om jeg drikker lettbrus, og rent vann er viktig for fettforbrenningen på lavkarbo.

Sjekk også ut nybegynnertråden til arnakristin, der finner du den informasjonen du trenger i starten - og du får svar på spørsmål som helst sikkert vil dukke opp underveis de første par ukene ;)

Vær obs på abstinenser etter karbo de første par ukene - ikke bli bekymret, bare ta det litt med ro, ingen hard trening eller utfordringer i denne perioden ;)

lucifine 23-04-11 22:13

Sv: Er jeg på rett spor? Ny her
 
Takk for tips! Foreløpig så er de tingene som står ting som jeg spiser (egg, kjøtt, cottage cheese, fisk, reker, kylling, bacon) men jeg ser at det er proteiner så det holder i disse tingene.. må altså pøse på med fett i tillegg? Hvordan gjør jeg det uten meieriprodukter som hovedkilde? Er veldig forvirret over grønnsaker som er ok, trodde alt over bakken er ok men så får jeg høre at bl.a. mais er en uting å spise likevel.. Så blir jeg forvirret igjen..

Er inne på diett og skriver inn det jeg spiser, veldig nyttig program det der!
Skal sjekke nybegynnertråden jeg =)

Nerthus 23-04-11 22:43

Sv: Er jeg på rett spor? Ny her
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lucifine (Innlegg 1088455)
Takk for tips! Foreløpig så er de tingene som står ting som jeg spiser (egg, kjøtt, cottage cheese, fisk, reker, kylling, bacon) men jeg ser at det er proteiner så det holder i disse tingene.. må altså pøse på med fett i tillegg? Hvordan gjør jeg det uten meieriprodukter som hovedkilde? Er veldig forvirret over grønnsaker som er ok, trodde alt over bakken er ok men så får jeg høre at bl.a. mais er en uting å spise likevel.. Så blir jeg forvirret igjen..

Er inne på diett og skriver inn det jeg spiser, veldig nyttig program det der!
Skal sjekke nybegynnertråden jeg =)

Sjekk ut pdf'en jeg linket til - der står det litt mer info. Mais inneholder mye stivelse derav ikke særlig lavkarbovennlig :)

www.matvaretabellen.no kan være en god hjelp når man skal lære seg om dette - vi har de fleste her inne brukt mye tid i butikken med og sjekke innhold i matvarer - og søk på matvaretabellen for å lære om hvilke matvarer som har minst karbo :)
Husk du må ikke kunne ALT på en gang! :)

lucifine 23-04-11 22:56

Sv: Er jeg på rett spor? Ny her
 
Takk for tips! Ser frem til å komme mer inni dette.. Tar en dag av gangen her, har kuttet ut det viktigste så langt: åpenlyse karbs så er på rett spor i det minste =)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:09.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no