Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Hva skal man velge? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=41904)

reiapal 15-03-11 20:35

Hva skal man velge?
 
Superforvirra eg no!! No har eg lest opp, ned og i mente, og veit fortsatt ik ka retning eg skal gå i. Er nybegynner på lavkarbo, veldig glad i brød, men ris og pasta og frukt går greit å klare seg uten. Derfor lurer eg på, er d ok og spise 2-3 skiver dansk rugbrød/vita hjertego brød daglig med dette kostholdet?
Største problemet mitt er vel egentlig søthungeren...
Kan noken veilede meg hvilken retning eg skal ta?

Gerd 15-03-11 20:39

Sv: Hva skal man velge?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av reiapal (Innlegg 1057476)
Superforvirra eg no!! No har eg lest opp, ned og i mente, og veit fortsatt ik ka retning eg skal gå i. Er nybegynner på lavkarbo, veldig glad i brød, men ris og pasta og frukt går greit å klare seg uten. Derfor lurer eg på, er d ok og spise 2-3 skiver dansk rugbrød/vita hjertego brød daglig med dette kostholdet?
Største problemet mitt er vel egentlig søthungeren...
Kan noken veilede meg hvilken retning eg skal ta?

Vanskelig å si... Du bør finne en retning du kan leve med.

Ketose? Lite karber Mye fett (LCHF)
Ikke ketose, da er fedon lindberg fin :)

Her er en tråd for nybegynnere, der er det samlet masse gode linker (1. innlegget) :
”Til alle nybegynnere på lavkarbo”

Nerthus 15-03-11 20:45

Sv: Hva skal man velge?
 
Hvis du ønsker å spise et par skiver brød hver dag og ellers lite karbo bør du se litt imot "optimal ernæring" og Lutz.
Lutz har gitt ut boka "Bedre uten brød", som jeg anbefaler at du låner/kjøper uansett da den gir svært god informasjon om lavkarbo generelt. Lutz mener at om du ligger på maks 72 gram karbo pr dag trenger du ikke redusere fettmengden. 72 gram = 6 brødenheter, så for deg vil to skiver si ca 24 gram karbo pr dag. Resten kan du fylle på med feks grønnsaker :)

Optimal ernæring er så vidt jeg vet ikke gitt ut på norsk, og forfatteren er polsk. Jeg vet den finnes på engelsk - men litt usikker på hvor du får tak i den. Optimal ernæring ligger vel omtrent på samme nivå i karbo som Lutz :)

Håper dette gjør det litt lettere for deg og velge retning ;)

Søthungeren blir ofte vekke etter er par uker på lavkarbo. For noen vil to skiver om dagen trigge søthunger, for andre ikke - dette må du prøve selv. Jeg vil anbefale at du begynner lavkarbo-karrieren etter denne pdf'en som oppsummerer lavkarbo på 3 minutter, så kan du heller "spisse" retning etterhvert som du ser hva du er mest komfortabel med i lengden. Jeg spiste etter pdf'en i 6 mnd før jeg prøvde ut litt mer spesifikke retninger :)

Lykke til!

Engledans 16-03-11 10:28

Sv: Hva skal man velge?
 
Jeg er litt sånn i villrede selv.Har trodd lavkarbo og ketolyse var det samme. Har holdt meg under 15 karber, men så leser jeg at flere holder seg på 50-60 karber. Er totaltforvirret. Har slitt med å få i meg så mye som 15 karber, og mener å ha lest at skaldemann har mindre karber. Håpte biblioteket hadde skaldemannboka, men nei....
Så vet egentlig ikke hvilken retning jeg skal gå i.

TrillTrall 16-03-11 10:56

Sv: Hva skal man velge?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av reiapal (Innlegg 1057476)
Derfor lurer eg på, er d ok og spise 2-3 skiver dansk rugbrød/vita hjertego brød daglig med dette kostholdet?

Hvorfor spiser du vita hjertego? Spis meierismør eller bremykt istedet, det er naturlige saker. :)

Hva med Fedon-brød? Eller Nannahs lyse søndagsbrød? (søk her inne)

Nerthus 16-03-11 16:35

Sv: Hva skal man velge?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Engledans (Innlegg 1057930)
Jeg er litt sånn i villrede selv.Har trodd lavkarbo og ketolyse var det samme. Har holdt meg under 15 karber, men så leser jeg at flere holder seg på 50-60 karber. Er totaltforvirret. Har slitt med å få i meg så mye som 15 karber, og mener å ha lest at skaldemann har mindre karber. Håpte biblioteket hadde skaldemannboka, men nei....
Så vet egentlig ikke hvilken retning jeg skal gå i.

Lavkarbo er paraply-begrepet som dekker karboinntak fra 0-150 generelt sett. Ketolyse er en av lavkarbo-retningene som også er ketogen, dvs du spiser så lite karbo at du er i ketose.
Forstår godt jeg at det er vanskelig å finne "sin" retning... ofte er det slik at jo mindre karbo du spiser jo flinkere bør du være til å spise masse fett :)

Opptil 72 gram karbo pr dag er Lutz (Bedre uten brød) sin grense for at du fremdeles kan spise "ubegrenset" med fett.
Og jeg er enig med deg at det er lettere å spise veldig lite karbo enn en mellomting ;) Sliter litt selv med å finne matvarer som gir balanse med et litt høyere inntak av karbo.

Hund 16-03-11 17:16

Sv: Hva skal man velge?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Engledans (Innlegg 1057930)
Jeg er litt sånn i villrede selv.Har trodd lavkarbo og ketolyse var det samme. Har holdt meg under 15 karber, men så leser jeg at flere holder seg på 50-60 karber. Er totaltforvirret. Har slitt med å få i meg så mye som 15 karber, og mener å ha lest at skaldemann har mindre karber. Håpte biblioteket hadde skaldemannboka, men nei....
Så vet egentlig ikke hvilken retning jeg skal gå i.

Nei, det kommer jo helt an på hvor mye du spiser i gram. Han sier vel at 5% er optimalt, men også at du kan være mer generøs hvis du har mindre å gå ned. Spiser du 300 gram mat hver dag, blir det altså 15 gram. Spiser du 400 gram blir det 20. Men som sagt, dette er det optimale.

reiapal: Om det er ok å spise 2-3 skiver brød kommer jo an på hva du ellers spiser. Får du alle karbohydratene dine fra dette brødet, så syns jeg personlig at det kan, om ikke annet, være en veldig fin start. Jeg spiste inntil nylig 3 skiver Fedon fullkorn brød om dagen, og dette ble totalt ca. 19-20g karbo. Spiste i tillegg et eple, 3 fiber knekkebrød og 2 glass (!) melk. Med grønnsaker ble dette totalt rundt 80 gram, hvilket jo fremdeles unektelig er lavkarbo.

Nå inneholder de brødene du nevnte litt mer karbohydrater, men kutter vi ut alt det andre jeg spiste kommer vi langt under 80g alikevel.

Men du, hvis du leser næringstabellen på brødposen og maten din generelt, og så veier den for å se hva du egentlig får i deg, så tror jeg det kunne hjulpet kjempemye i begynnelsen. For det er veldig forvirrende!

knh 16-03-11 17:22

Sv: Hva skal man velge?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1057486)
Hvis du ønsker å spise et par skiver brød hver dag og ellers lite karbo bør du se litt imot "optimal ernæring" og Lutz.
Lutz har gitt ut boka "Bedre uten brød", som jeg anbefaler at du låner/kjøper uansett da den gir svært god informasjon om lavkarbo generelt. Lutz mener at om du ligger på maks 72 gram karbo pr dag trenger du ikke redusere fettmengden. 72 gram = 6 brødenheter, så for deg vil to skiver si ca 24 gram karbo pr dag. Resten kan du fylle på med feks grønnsaker :)

Optimal ernæring er så vidt jeg vet ikke gitt ut på norsk, og forfatteren er polsk. Jeg vet den finnes på engelsk - men litt usikker på hvor du får tak i den. Optimal ernæring ligger vel omtrent på samme nivå i karbo som Lutz :)

Håper dette gjør det litt lettere for deg og velge retning ;)

Søthungeren blir ofte vekke etter er par uker på lavkarbo. For noen vil to skiver om dagen trigge søthunger, for andre ikke - dette må du prøve selv. Jeg vil anbefale at du begynner lavkarbo-karrieren etter denne pdf'en som oppsummerer lavkarbo på 3 minutter, så kan du heller "spisse" retning etterhvert som du ser hva du er mest komfortabel med i lengden. Jeg spiste etter pdf'en i 6 mnd før jeg prøvde ut litt mer spesifikke retninger :)

Lykke til!

Jeg signerer Nerthus her :) Boka "Bedre uten brød" er utrolig bra uansett hvilken retning man velger :)

Veldig greit å begynne med å følge pdf'en som ble lagt ved, så finner du nok ut etter hvert hva du er komfortabel med:)

Her er en tråd som linker til litt enkel informasjon om optimal ernæring :)

Lykke til!

tiger2010 16-03-11 17:30

Sv: Hva skal man velge?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1057956)
Hvorfor spiser du vita hjertego? Spis meierismør eller bremykt istedet, det er naturlige saker. :)

Hva med Fedon-brød? Eller Nannahs lyse søndagsbrød? (søk her inne)

Er bremykt smør??

knh 16-03-11 17:40

Sv: Hva skal man velge?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av tiger2010 (Innlegg 1058339)
Er bremykt smør??

70 % smør og 30 % rapsolje :)

Bestemamma 16-03-11 20:34

Sv: Hva skal man velge?
 
Brelett er også bra... :) Skummet melk, kjernemelk, fløte, kokosolje, palmeolje + alle tilsetningene......:rolleyes:


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:17.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no