Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Middag (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=120)
-   -   Hva skal du ha til middag i dag-tråden! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2492)

smosje 15-11-04 22:19

Hva skal du ha til middag i dag-tråden!
 
Siden vi noen ganger har litt probs med å finne nye retter/ spennende retter/ raske retter/ enkle retter/ rimelige retter/ flotte retter/ restemat-retter så starter jeg en tråd hvor vi kan fortelle hverandre hva vi skal ha til middag!

Så selv om du en dag synes du er kjedelig i matveien, så sleng inn likevel, for kanskje andre får en kjempegod ide!

Siden det er langt over (normal...) middagstid for de fleste, så begynner jeg tråden med å si hva jeg HADDE til middag :o

Idag, mandag:

* Hamburger (uten brød!) med smeltet ost, stekt løk, friske grønnsaker, en dæsj tacosaus og noen råstekte tomatskiver med basilikumdryss
* Dessert: Lavkalori/lavfett vaniljeyoghurt med div nøtter på toppen

Håper noen henger seg på fra i morgen! :)

Summer 15-11-04 22:50

Jeg hadde stekt kalkun med curry og rapsolje og 2 revne gulrøtter til :)

elian 16-11-04 08:23

Jeg hadde mix salat med reker jeg.... Var på jobb, så det ble litt vanskelig med en avansert middag...


Men i dag skal vi ta jula på forskudd, og ha skinkesteik!!!! :p Med brokkoli, blomkål, hjemmelaget surkål (uten sukker, selvfølgelig), brun fløtesaus og poteter til den øvrige familie da..... :)

Anne 16-11-04 08:53

Jeg skull hatt fersk suppe, som jeg lagde på lørdag.

Isteden så ble det venninnetreff i byen etter jobb i går og vi spiste Fisk/skalldyr grillspyd m/broccolli og salat og hvitvinssaus. Nam.

....så i dag blir det Fersk suppe:D

guro 16-11-04 09:31

I går hadde vi en grateng.

Blomkålmos (2 blomkålhoder i buketter kokt i minimalt med vann, ble moset med stavmikser, rørte inn 1/2 boks fetaost, kyllingbuljong, 2 fedd hvitløk, pepper) i bunn av ildfast from. Over hadde jeg en kjøtt-tomatsaus (800 g karbonade, 1 hakket løk, 2 bokser hakked tomater, litt chilli) så et dryss av revet ost også inn i ovnen 10-15 minutter. Raskt, lettvint og godt.

Albertine 16-11-04 09:34

Kyllingfilet i biter stekt med massevis av løk og paprika i forskjellige farger og en dæsj soyasaus på toppen. Ris til de andre.

Nille 16-11-04 13:41

I dag tor jeg det blir persillesmør marinert steinbit igjen..... eller kanskje...

Får se, - tror jeg tar en titt i journalen min og ser om jeg finner noe - noe jeg hadde for mer enn 2 uker siden :snill:

Zoë 16-11-04 16:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av guro
I går hadde vi en grateng.

Blomkålmos (2 blomkålhoder i buketter kokt i minimalt med vann, ble moset med stavmikser, rørte inn 1/2 boks fetaost, kyllingbuljong, 2 fedd hvitløk, pepper) i bunn av ildfast from. Over hadde jeg en kjøtt-tomatsaus (800 g karbonade, 1 hakket løk, 2 bokser hakked tomater, litt chilli) så et dryss av revet ost også inn i ovnen 10-15 minutter. Raskt, lettvint og godt.

MMMMMM!!!!! :spisesnak

Kalkunfilet og broccoli kokt med fløte, hvitløk, parmesan. Cherrytomat.

Aline 16-11-04 16:58

my dinner!
 
idag skal jeg ha ca 150 gram kalkunfilet. og stekt sopp. med masse godt krydder.

skal manne meg opp til å prøve blomkålmos! some day!!!

Marianne 16-11-04 18:46

2 kyllingfileter panert med: 1 dl revet ost, 1 ts oregano, 50 g smeltet smør i ovnen på 160 grader i ca. 30 min.

Kokt brokkolli

Linsestuing (fedons)

guro 16-11-04 19:37

Ferdiggrillet kylling med freste paprika, løk og sopp og ørlite brun basmati ris.

mofe 16-11-04 19:40

Tacosak uten skjell
 
Kjøttdeig med champignon tilsatt tacokryddermix-dings, ved siden av; rømme, ost, en tomat, litt løk, litt paprika.

Huldr 16-11-04 19:53

Ovnsbakt torsk med tomatsaus av tomatpuré, sitron, olivenolje, finhakket løk og dampet broccoli til :)

Fedonisten 16-11-04 20:58

Kylling- og brokkoliform m/ris (til resten av familien ;) )


Kyllingkjøttdeig
sopp
brokkoli
krydderost
rømme
kajennepepper
hvitløk

- forresten; oppskrifta ligger inne på oppskriftssidene. ;)

nalana 16-11-04 21:38

1 Vedlegg
Jeg har hatt nakkekotelett, Broccolimos og fløtesaus. (Tomaten fikk være linselus, jeg har ikke spist den pga at jeg allerede ligger litt høyt på karber i dag : )

Broccolimosen er Isets blomkålstappe, bare byttet ut grønnsaken i dag. Pleier også å ha litt mer fløte og litt mindre smør enn oppskriften sier. (50/50 og 75 ml tilsammen)

Tok bilde også jeg:p

Fedonisten 16-11-04 21:49

Guro: Her er linken til oppskrifta på kylling- og brokkoliformen :)

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=633

Bruker ofte kyllingkjøttdeig også - varierer med hva jeg har tilgjengelig eller hva som er på tilbud.

:klem:

MHM 16-11-04 21:53

I dag har jeg spist to øko-svine-kjøttkaker med hermetiske erter, brun saus og kokte gulrøtter. Ikke verdens mest optimale middag, men gammeldags bondekost som mann og barn elsker.

Marianne 17-11-04 14:26

Kyllingbiter i karrisalat fra www.spisdegslank.no

Kylling, majones, kinakål, paprika, ananas, fersken

Anne 17-11-04 14:38

Lettsaltet torsk, eggesmør m/vårløk, broccoli og litt gulerøtter.

Fedonisten 17-11-04 14:58

Fiskesuppe med masse fløte, krepsehaler og reker oppi. Og brokkolig. Og ferskt Fedonbrød ved siden av til dem som vil ha (ikke jeg tror jeg - men kanskje jeg overrasker meg selv :eek: )

Iset 17-11-04 18:52

Idag er det taco.
I går var det svinekjøtt i strimler med fløtesaus og grønnsaker.
I morgen blir det torsk med eggesmør og grønnsaker. :)

Nille 17-11-04 19:31

I går ble det tjukk wok omelett, i dag ble det stor salat med kylling :snill:

smosje 19-11-04 04:59

I dag har jeg mamma på besøk til middag og skal lage SBD-fór til henne:

Kokt blomkål med paprika og smeltet mozzarella,
kyllingfiletskiver marinert i provencalsk krydder

Dessert: 0,1 % vaniljeyoghurt

Marianne 19-11-04 10:36

Rekecoctail fra www.spisdegslank.no : Reker, majones, dill, sitron sånn cirka

Fedonisten 19-11-04 11:06

tror jeg skal spise kamskjell til forrett og elg indrefilet til hovedrett og noe bær-greier til dessert. også masse vin tenker jeg....


tamtata!!

Marianne 19-11-04 19:10

Rekecoctail var i går det, og i dag har jeg spist:

Tunfisksalat fra www.spisdegslank.no

OG

2 kalkun- og kyllingpølser med lompe og sennep og ketchup (ikke fra www.spisdegslank.no)

Nille 19-11-04 21:14

Karri kylling med blomkål stappe og dampa broccoli

Gamla 19-11-04 22:10

Paprikalam
 
:spisesnakCa. 1 kg lammebokskiver kokt sammen med masse løk. Bruk så lite vann som mulig. Når disse er nesten ferdikkokt tilsettes 2 - 3 røde paprika, +2 ss( ja det er spiseskjeer) paprikapulver og tilpasses med salt og pepper. Tilslutt tilsettes 1 boks creme fraiche.
Nok til en hel familie (de kan jo få ris eller poteter til) eller frys det i passelige prosjoner,- det gjorde jeg. Kjempegodt!
Hilsen

Marianne 24-11-04 16:27

Viltpatè i hvitløksremulade med sylteagurk fra www.spisdegslank.no

smosje 24-11-04 17:38

Middag!
 
Jeg tenkte jeg skulle lage:

Kokt blomkål og grønne bønner med
hvit ostesaus m/ paprika og sprøstekt bacon

Skal lage middag til to av de andre som bor her, så spennende om det er nok 'mat' for dem. Muligens må jeg koke litt pasta ved siden av, til disse gutta. :confused: (Men jeg prøver først uten, jeg!)

Nille 24-11-04 17:48

2 lavkarbo-tortillaer fylt med - salat, eggepannekake (flat eggerøre), røkelaks, ruccola + Hellmans Real mayo. Gøtt !! :p

donjuanwannabe 24-11-04 20:48

Ok, prøver meg på denne jeg også :)

Hva spiste jeg til middag i dag da?

35 g skinkeskiver, ca. 70 g rekesalat, 2 ss majones, 2 stekte egg, ca. 80 g blomkål, ca. 50 g brokkoli, en neve salat, 2 ss olivenolje ex. virgin

en mixed rett ala Donjuanwannabe :D

Anne 24-11-04 20:53

Fersk suppe kokt på oksebog og masse grønnsaker.:spisesnak

Gir 24-11-04 20:54

Kjempegodt
 
Kylling i kokkossuppe
(2 pers)

Hva trenger du?

6 shitake sopper
1 bunt gressløk
1 lime
1 sitrongress rot
1/2 rød chili
1/2 ingefær
4 limeblader
2 kylling fileer
2 kyllingbuljongterninger
1 boks kremet kokkos melk
1/4 liter fløte
2 1/4 liter vann
Salt og pepper

Hva gjør du?

Sett over vann og buljongterninger i en kjele. Tilsett grovkuttet ingefær, grovkuttet chili, limeblader og grovkuttet sitrongress. La dette småputre i 30 minutter. Sett over 2 liter saltet vann til fosskoking. Skjær opp kyllingfileene i 8 biter hver. Ha kyllingbitene i det kokende vannet i ca 2 min. for å få ut urenheter. Ta dem så opp å legg dem i en bolle iskaldt vann.

Sett over fløten til innkoking og reduser til halv mengde. Tilsett kokkosmelk i kyllingbuljongen sammen med den reduserte fløten. Del limen i 4 og press den ut i suppen. Legg gjerne et par limebiter i suppen. Ta kyllingen ut av det kalde vannet og tørk den med et klede. Smak suppen til med salt og pepper. Ha i shitakesoppen og kyllingen - finhakk til slutt litt gressløk. Gi suppen et lite oppkok, så er den klar for servering.

Huldr 26-11-04 20:23

I dag hadde jeg hamburger laget av kjøttdeig, som jeg stekte sammen med sopp og danderte oppå en masse nyyydelig ruccolasalat med sitron, olje, salt og pepper. Og så hadde jeg litt mozzarella under burger'n så den smeltet litt. Det så veldig lekkert ut... og smakte kjempegodt! :)

smosje 27-11-04 02:55

Kylling-taco
 
Taco av kyllingkjøtt med brune bønner, ost, tomat, paprika og tacosaus!
Lavkarbo sjokoladedessert!

magdalena 27-11-04 03:21

Laksekoteletter med wokede grønnsaker,brokkoli,sopp,squash,paprika og tomat,med bernaise saus! Veldig godt!Poteter til gutta i tillegg..

Karin 27-11-04 03:24

I dag var det hvalbiff, stekt fort på høy varme og kokt litt med krydder og tomatpure...I går var det svinekoteletter på indisk: Surr litt løk og litt grønn paprika, stek koteletter i litt karry og smør, stek også hele sjampinjonger, til slutt (også i karry og smør) noen syltede sølvløk (som jeg pleier koke i rikelig vann en ti minutters tid på forhånd for å prøve å få vekk noen av karbene), og litt ananasbiter. Oppi gryten med litt vann og litt worcestershiresaus, mer karry og litt sennep. Putrer til ferdig og serveres med det du har lyst på - f eks blomkål, bokkoli eller salat.

Ingo 27-11-04 16:52

Fylt Tomat
 
I dag skal vi ha Fylt tomat.

2 tomater til hver, tømt for innhold og fylt med en blanding av grønn paprika, skinke (eller bacon- ikke helt sikker ennå), litt sjalottlauk, basilikum, pepper og div krydder, og til slutt litt knust fetaost.
Dekkes med valgfri ost- vi skal prøve edamer, og stekes i ovnen på 180 grader i ca 10 minutt (til osten er gylden og crispy...).

I tilegg skal vi ha en bakt sopp til hver.
1 champignon med avkuttet stilk. Hulrommet fylt med vagfri kryddersmør (jeg foretrekker hjemmesnekret smør med persille,estragon og urtegård) og litt bacon i bittesmå biter som har blitt frest litt i panna.
Pakkes inn i aliminiumsfolie og settes inn samtidig med tomatene. Skal også stå i 10 minutter.

Til sist lager jeg en liten saus i panna. En dæsj fløte, en spiseskje smøreost (bruker nesten alltid naturell) og pepper og urtegård til smaken er god. Kokes opp til den har riktig konsistens.


Ha ei fortryllende helg, damer og herrer! :_punk:

Summer 27-11-04 16:55

Å, det hørtes godt ut Ingo! :)
Velkommen hit forresten! :blomster:
-----------
Til middag/kvelds skal jeg ha ... skal vi se... tror jeg tar kalkunwok. :)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:54.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no