Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Ferie? Hva med maten da? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=42242)

bevaremegvel 24-03-11 14:36

Ferie? Hva med maten da?
 
Hvordan gjør dere det når dere skal på ferie?

Jeg er nokså ny i gamet og har ikke vært på ferie siden jeg begynte å leve på lavkarbo kost.

Vi skal dra til Thailand og være borte 14 dager og jeg lurer på hva jeg gjør med maten mens vi er der? Gå tilbake til "gammelt kosthold" er jo ikke så smart da jeg er redd vi rett og slett blir uvel av dette, kjenner jo at om vi skeier ut litt for mye så blir vi uvel.

Noen som har erfaringer å dele med seg til en grønnskolling :o

Kan jo ikke slutte å dra på ferie fordi om en har lagt om kostholdet :rolleyes:

Ferskenbeinet 24-03-11 14:50

Sv: Ferie? hva med maten da?
 
Ingen problem å spise lavkarbo på ferie vel? Ketolyse kan bli en utfordring, men å kutte de viktigste karbokildene er jo problemfritt...

bevaremegvel 24-03-11 16:02

Sv: Ferie? hva med maten da?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ferskenbeinet (Innlegg 1065205)
Ingen problem å spise lavkarbo på ferie vel? Ketolyse kan bli en utfordring, men å kutte de viktigste karbokildene er jo problemfritt...

hmm, jo jeg synes det er vanskelig med lavkarbo når en bor på hotell og ikke kan lage maten selv :o

Charlott 24-03-11 16:31

Sv: Ferie? hva med maten da?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av bevaremegvel (Innlegg 1065251)
hmm, jo jeg synes det er vanskelig med lavkarbo når en bor på hotell og ikke kan lage maten selv :o

Hjelper jo veldig om dere dropper de store karbofellene som ris, brød, pasta og øl og heller ber om litt ekstra grønnsaker :)

Vil tro det er frokostbuffè på hotellet, da er det bare å forsyne seg av pålegget :)

Aline 24-03-11 17:58

Sv: Ferie? Hva med maten da?
 
I sydligere strøk er det gjerne mer frukt enn pålegg :o
Send en mail til hotellet og spør om hva frokosten er, om det ikke er bilder på siden deres :)

Middag og lunsj er gjerne varme retter, så der kan du be om å ikke få ris f.eks.
Og ikke bestille wokede nudelretter uten at du er sikker på at de har forstått uten nudler :)

bevaremegvel 24-03-11 21:35

Sv: Ferie? Hva med maten da?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aline (Innlegg 1065329)
I sydligere strøk er det gjerne mer frukt enn pålegg :o
Send en mail til hotellet og spør om hva frokosten er, om det ikke er bilder på siden deres :)

Middag og lunsj er gjerne varme retter, så der kan du be om å ikke få ris f.eks.
Og ikke bestille wokede nudelretter uten at du er sikker på at de har forstått uten nudler :)

det går jo mye i ris og nudler i Thailand :(

Frokosten går nok greit, jeg tar med knekkebrød og så er det nok egg og bacon på frokostbuffeen. Men er litt usikker på om vi kan spise eggene der? noen som vet om det er stor fare for å bli syk av egg i Thailand?

Middagen tror jeg nok også vi skal klare uten ris og nudler, men er redd det kan bli litt sult i og med at vi kommer til å få lite fett i oss :(

De har mye god frukt, men det skal vi jo ikke spise så mye av :o

sigboh 24-03-11 21:39

Sv: Ferie? Hva med maten da?
 
JEG for min del, hadde glemt lavkarbo og bare kost meg! :D Ferie skal man kose seg!

bevaremegvel 24-03-11 21:47

Sv: Ferie? Hva med maten da?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sigboh (Innlegg 1065548)
JEG for min del, hadde glemt lavkarbo og bare kost meg! :D Ferie skal man kose seg!

men er redd vi skal bli dårlige da. vi kjenner godt nå også om vi skeier ut litt fra det "vanlige" lavkarbokostholdet

Livsglede 24-03-11 21:50

Sv: Ferie? Hva med maten da?
 
Ikke mer vanskelig enn du gjør det til:D
Ligger du på hotell i Thailand er det ofte omelett med valgfritt fyll til frokost og du velger som regel antall egg også selv. Så da er frokost i boks.:) Ellers så har de ofte buffet på hotellene og da velger du jo selv hva du vil ha.

Kylling har de mye av og grønnsaker, så gjør det du føler er best for deg og kroppen din du og nyt ferien uten at mat og tanker for hva som er riktig og ikke legge skygger over nytelsen det er å være i varmere strøk.
Bak deg evt. et proteinbrød og ta med frys det og pakk det ned når det frosset, oppbevar det i kjøleskap når du kommer frem. Holder seg i 1-2 uker i kjøleskap:) Jeg baker alltid det brødet og tar med på ferie:) Du finner oppskrift på bloggen min. Da heter det lavkarbo brød:)

BenteR 24-03-11 21:53

Sv: Ferie? Hva med maten da?
 
Hotell er greitt. Men jeg planlegger som vanlig fjelltur med ryggsekk og telt....hvordan gjøres det da?
vanligvis er det jo tørrmat jeg tar med for å få ned vekta i sekken + holdbarhet.....

bevaremegvel 24-03-11 21:54

Sv: Ferie? Hva med maten da?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Livsglede (Innlegg 1065565)
Ikke mer vanskelig enn du gjør det til:D

Bak deg evt. et proteinbrød og ta med frys det og pakk det ned når det frosset, oppbevar det i kjøleskap når du kommer frem. Holder seg i 1-2 uker i kjøleskap:) Jeg baker alltid det brødet og tar med på ferie:) Du finner oppskrift på bloggen min. Da heter det lavkarbo brød:)

ja det kan jeg gjøre, det var ikke dumt :)

er usikker på om vi kan spise egg, er jo det vi hører om, at vi ikke bør spise egg i utlandet pga salmonella :(
er litt pinglete av meg, men vil ikke ha en ødelagt ferie :o

sirib 24-03-11 21:59

Sv: Ferie? Hva med maten da?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sigboh (Innlegg 1065548)
JEG for min del, hadde glemt lavkarbo og bare kost meg! :D Ferie skal man kose seg!

Jeg koser meg ihvertfall mest på lavkarbo!

På ferie hhadde jeg holdt meg unna de største karbo-kildene, også ikke brydd meg om "resten" så sant jeg følte meg fin. Blir vel veldig mye stress på ferie å skulle passe på om sauser er uten mel og margarin etc etc...

Tipper de har mye kokosmelk-baserte retter i Thailand?

g_h_87 24-03-11 22:44

Sv: Ferie? Hva med maten da?
 
jeg har en far som bor i thailand.. å han har diabetes.. så han må jo og holde seg unna de værste karbo'ene... greit det er ikke hotell han bor på så det gjør det lettere.. men egg spiser han hver dag å ikke blitt syk.. bare passe på at det er gjennomkokt/stekt å ikke rått så er det absolutt ingenting å bekymre seg for'! ;) er som de andre sier.. hold deg unna de værste men kos deg ellers :)

selv skal jeg 3 uker til marokko i juni... jeg begynte med dette for en uke siden.. men når jeg kommer til marokko så skal jeg KOSE meg å ikke tenke på det en gang... bare holde meg unna de værste karb'oene ;)

Livsglede 25-03-11 08:39

Sv: Ferie? Hva med maten da?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av bevaremegvel (Innlegg 1065571)
ja det kan jeg gjøre, det var ikke dumt :)

er usikker på om vi kan spise egg, er jo det vi hører om, at vi ikke bør spise egg i utlandet pga salmonella :(
er litt pinglete av meg, men vil ikke ha en ødelagt ferie :o

Jeg spiste egg og omelett hver dag da jeg var i Thailand og vi var t.o.m. en plass dom ikke var for turister, kun infødte i noen dager. Anbefaler deg å ta "drikkevaksine" ( Dukoral) før du drar. Den fjerner ca 70% av det som lager feriermage. Hør med legen eller varavax de vet hva det er. Absolutt å anbefale. Så har du iallefall gjort ditt for å unngå ferie magen:D

Kitt 25-03-11 08:48

Sv: Ferie? Hva med maten da?
 
Eggene i Thailand er ikke farlige, du skal vel ikke spise dem rå, heller!
Hotellene i Thailand har flotte frokoster med egg, bacon, pølser, omeletter osv.:sikle:
Hvor i Thailand skal du?

*bare litt misunnelig. Elsker Thailand*:p

Kitt 25-03-11 08:49

Sv: Ferie? Hva med maten da?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1065569)
Hotell er greitt. Men jeg planlegger som vanlig fjelltur med ryggsekk og telt....hvordan gjøres det da?
vanligvis er det jo tørrmat jeg tar med for å få ned vekta i sekken + holdbarhet.....

Det finnes flere tråder her inne med turmat!
Denne feks!

Tami 25-03-11 08:59

Sv: Ferie? Hva med maten da?
 
Jeg ville spist mye suppe. Det er jo veldig populært i Thailand og lages av kokosmelk! :)

bevaremegvel 25-03-11 11:14

Sv: Ferie? Hva med maten da?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1065791)
Eggene i Thailand er ikke farlige, du skal vel ikke spise dem rå, heller!
Hotellene i Thailand har flotte frokoster med egg, bacon, pølser, omeletter osv.:sikle:
Hvor i Thailand skal du?

*bare litt misunnelig. Elsker Thailand*:p

Tusen takk for gode råd! Og da skal jeg jammen meg spise mye egg og bacon :rolleyes:
Vi spiser lavkarbo hele familien og vil ikke kutte dette selv i ferien for vi blir dårlige av karbomat :(
Spiser lavkarbo pga helsen og ikke for vekttap da vi er slanke nok alle sammen :)

Vi skal først til Bangkok noen dager og deretter til Cha Am og Hua Hin :)
Gleder oss masse, men jeg har vært litt småbekymret for dette med maten men skal gjør som foreslått her inne. ta med brød og spise mye egg og bacon :rolleyes:
Middagen regner jeg med går helt fint, det er mye godt kjøtt og gode fiskeretter der regner jeg med og salat og grønnsaker er det jo alltid å få.

bevaremegvel 25-03-11 11:16

Sv: Ferie? Hva med maten da?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tami (Innlegg 1065802)
Jeg ville spist mye suppe. Det er jo veldig populært i Thailand og lages av kokosmelk! :)

Jeg elsker suppe så om de har gode supper så vet jeg hva mine mellommåltider kommer til å være :D


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:50.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no