Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Bakst (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=124)
-   -   Mitt aller beste brød (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=25639)

sara 26-07-09 19:21

Sv: Mitt aller beste brød
 
Prøvde meg på dette brødet idag morges; og det ble definitivt suksess! Har forsøkt å lage andre lavkarbo-brød før, men de har ikke blitt i nærheten av så bra som dette. Jeg hadde ikke CC da, så brukte Creme Fraiche, og mandelmel siden jeg ikke hadde og heller ikke tåler gluten særlig bra.

Kan man ha gjær i det, Karin? Noen som vet? Det er som sagt det mest vellykkede lavkarbo-brødet jeg har laget, men skulle gjerne hatt enda større skiver/høyere. Og imponerende at du klarer å skjære så tynne skiver at du får 30! Jeg klarte såvidt 20, jepp, noen av dem ble ganske tjukke.:D

Har spist 5 brødskiver nå; med ost og kalkun, agurk og litt smør.. Fikk faktisk dårlig samvittighet! Føles så rart å kunne spise brød, etter så lang tid uten.. Er det dumt å spise for mye av dette? Mener; har jo hørt at brøderstatninger kan virke som vektstopper. Nå er jeg på vedlikeholdelse av vekten da, har gått ned de kiloene jeg skal. Men vil jo ikke unne meg altfor mye og gå opp igjen heller...:rolleyes:

StoreLilleMeg 26-07-09 19:52

Sv: Mitt aller beste brød
 
Dette brødet skal jeg prøve meg på i morgen :)

nite66 26-07-09 21:33

Sv: Mitt aller beste brød
 
Jeg er også kjempeglad for at jeg tidlig kom over brødet ditt her Karin. Har bakt det to ganger, og det var vellykket begge gangene. Begge gangene brukte jeg 1 1/2 l form, men ikke den samme formen. Den jeg brukte sist var noe smalere enn den jeg brukte første gangen, så det siste brødene ble ganske mye høyere enn det første, noe jeg er veldig fornøyd med.

Iset 27-07-09 19:20

Sv: Mitt aller beste brød
 
Har noen prøvd Sukrin i dette brødet? Det er stort sett det eneste søtningsmiddelet jeg bruker.

Iset 28-07-09 15:59

Sv: Mitt aller beste brød
 
Fankern altså! Jeg var i alle butikkene på Kvadrat i dag for å finne Fiberhusk, uten resultat! Verken helsekostene eller den butikken som har ALT, hadde det. Glutenmel fikk jeg tak i da (sinnssykt dyrt, 100 kroner for ett kilo), men det betyr at jeg ikke får laget brødet i dag heller, må finne Fiberhusk først. :skrik:

Chunky 28-07-09 17:15

Sv: Mitt aller beste brød
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 746214)
Har noen prøvd Sukrin i dette brødet? Det er stort sett det eneste søtningsmiddelet jeg bruker.

Ga oppskriften til et familiemedlem i går. Hun bakte med sukrin. Jeg regner med å få en tilbakemelding i dag. Den som venter på noe (veldig) godt, venter ikke forgjeves. Gled deg ;)

Carisma 28-07-09 19:08

Sv: Mitt aller beste brød
 
Jeg skal prøve å bake dette i brødbakemaskin i morra. Veldig spent på det prosjektet, men etter konsistensen på deigen/røra jeg fikk sist kan jeg ikke skjønne det skulle være noe problem.

Chunky 28-07-09 19:23

Sv: Mitt aller beste brød
 
Da håper jeg du gir oss en tilbakemelding på hvordan det gikk. Kanskje jeg endelig kan få brukt den støvsamleren til noe fornuftig :p

Iset 29-07-09 12:04

Sv: Mitt aller beste brød
 
Oj det blir spennende. Jeg har også brødbakemaskin, bruker den helst bare til deiger (når jeg baker boller og pizza og sånt med ungene), men funker den til dette brødet er det jo supert.

Carisma 31-07-09 09:48

Sv: Mitt aller beste brød
 
Da er brødbakemaskinen testet ut.
Vi har en kenwood maskin, med et program som heter noe sånt som extended baking/cake, med 90 min steketid. Og 20 min forsiktig elting først. Visste seg å være perfekt!
Brødet vokste til omtrent dobbelt størrelse, ble kjempehøyt og veldig luftig (nesten for mye, jeg liker tette brød :D) Ble ikke veldig sprø skorpe da, men det er ikke noe issue for meg. Heller tvert i mot egentlig
Også så enkelt da, bland, rør rund, hell og steik liksom :ja:

Har ikke smakt det enda, for jeg orker ikke nystekt brød (det var ferdig i natt en gang), men skal smake på det seinere i dag.

Så folkens, tørk av støvsamleren og sett den i arbeid!

Kan tilføye at jeg laget 1,5 ganger oppsrkifta, for det skal holde til 2 pers i 2 uker. Ble akkurat passe til å fylle hele bollen i maskinen da det var stekt.

Iset 31-07-09 09:50

Sv: Mitt aller beste brød
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 747364)
Har ikke smakt det enda, for jeg orker ikke nystekt brød (det var ferdig i natt en gang), men skal smake på det seinere i dag.

:eek:

Carisma 31-07-09 09:53

Sv: Mitt aller beste brød
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 747367)
:eek:

:nei: Jobba på bakeriutsalg i mange år da jeg gikk på skolen. Lukta av fersk gjærbakst gjør meg fortsatt uvel, må gå ut av butikker innimellom :D
Var egentlig ikke så glad i det før heller da, så den jobben bare toppet det liksom.

Iset 31-07-09 10:02

Sv: Mitt aller beste brød
 
Hehe da skjønner jeg. For meg er lukten av fersk gjærbakst nok til å svime av i ekstase.

Carisma 31-07-09 10:06

Sv: Mitt aller beste brød
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 747373)
Hehe da skjønner jeg. For meg er lukten av fersk gjærbakst nok til å svime av i ekstase.

Hehe, rett fra russefest og på jobb til sortering av varme brød og seige kringler fikk nesten meg til å svime av også, men absolutt ikke av ekstase :lol:

Iset 31-07-09 10:07

Sv: Mitt aller beste brød
 
Nei det kan jeg tenke meg. :knegg:

LilleM0r 31-07-09 14:46

Sv: Mitt aller beste brød
 
Karin - dette blir også "mitt aller best brød" !!!
Utrolig godt, flott konsistens og ikke minst - det er hold i det!
Så nå blir ikke matpakka noe problem lenger:)

Jeg fulgte oppskrifta di til punkt og prikke og er som sagt veldig fornøyd - tusen takk:klem:

Proteinbrødet (som det andre brødet som er snikinnført her, heter) er ikke like godt, men tar litt mindre tid å lage - men det kommer ikke opp på toppen av pallen. Der er ditt brød:)

Carisma 31-07-09 14:49

Sv: Mitt aller beste brød
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LilleM0r (Innlegg 747486)
men tar litt mindre tid å lage

Prøv med brødbakemaskin som jeg har skrevet om lenger opp, kjempeenkelt!

LilleM0r 31-07-09 14:58

Sv: Mitt aller beste brød
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 747487)
Prøv med brødbakemaskin som jeg har skrevet om lenger opp, kjempeenkelt!

Har dessverre ikke :)

Orkide 01-08-09 10:44

Sv: Mitt aller beste brød
 
Hei, nå er brødet i ovnen... så nå gleder jeg meg til å teste det ut senere i dag :)

LilleM0r 01-08-09 12:13

Sv: Mitt aller beste brød
 
I dag har jeg kost meg med brødet til frokost - godt:)
Men, jeg får en slags ettersmak i munnen - lurer på om det kan være bakepulveret? 3ts er vel egentlig ganske mye...

Noen som har noen formening om dette?

Orkide 01-08-09 13:58

Sv: Mitt aller beste brød
 
Da er det spist to skiver med dette brødet (tror jeg må ha en til). Det var kjempe godt. Sønnen på 16 lurte på hvor mange skiver han kunne få, og det sier vel litt om hvor bra det er :D

Dette kommer til å bli bakt jevnlig :D

Karin 01-08-09 16:10

Sv: Mitt aller beste brød
 
Supert at så mange liker det! Veldig kjekt at det lot seg lage i brødmaskin.

Viclin 01-08-09 17:46

Sv: Mitt aller beste brød
 
Jeg har handla alle ingerdienser i dag, men selvfølgelig hadde ikke Helsekosten glutenmel. Hun visste ikke hva det var engang, trodde det var glutenfritt.

Men jeg fant soyamel på Ica også har jeg Ketolyse Bakemix i skapet. Vet det ikke kan måle seg med glutenmel, men hvilke av de to er best så lenge - mens jeg venter på glutenmel?
Soyamelet har 3,1 g kh, og Bakemixen 8 g kh.

Viclin 01-08-09 18:20

Sv: Mitt aller beste brød
 
Jeg satser på soyamel. :D

Viclin 02-08-09 15:15

Sv: Mitt aller beste brød
 
Syns det smaker og ser helt likt ut som Lollypopbrødet, jeg.
Men det kan jo være fordi jeg ikke hadde glutenmel da.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:30.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no