Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål om matvarer og oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=128)
-   -   Nybegynnerspørsmål (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=47583)

Litlå 05-09-11 14:45

Nybegynnerspørsmål
 
Etter en uke på lavkarbo og allerede en kilo lettere er jeg absolutt inspirert til å fortsette! Maten jeg kan spise er kjempegod, og det er ikke mye jeg savner i det daglige (aldri vært glad i søtsaker, brød ol).
Men jeg lurer på følgende:
- Har noen forslag til en god hvit saus?
- Er saus laget på vanlig måte/evt. posesaus fyfy uansett hvor mye en spiser?
- Hvor mye karbohydrater kan det være i en ss kjøttkakesaus, liksom?
- Har noen funnet en GOD erstatning for pasta (eggerøre med kjøttsaus høres ikke godt ut......)
- Forslag til pizzabunn (ikke egg.....)

Å, det er sikkert mye mer, men jeg skal lete i forumet og se hva jeg finner her - og kommer helt sikkert tilbake med nye innlegg!

Nerthus 05-09-11 15:01

Sv: Nybegynnerspørsmål
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Litlå (Innlegg 1200104)
Etter en uke på lavkarbo og allerede en kilo lettere er jeg absolutt inspirert til å fortsette! Maten jeg kan spise er kjempegod, og det er ikke mye jeg savner i det daglige (aldri vært glad i søtsaker, brød ol).
Men jeg lurer på følgende:
- Har noen forslag til en god hvit saus?

Bland fløte og vann i den mengden saus du vil ha. Ha i buljong etter hva slags mat du skal ha sausen til (grønnsak/fisk/kjøtt). Kok opp og smak til med salt, pepper og muskatnøtt. Når smaken er bra, tykne med lett strø av johannesbrødkjernemel. Jeg bruker å ha i karri til fiskeboller feks :)

Sitat:

- Er saus laget på vanlig måte/evt. posesaus fyfy uansett hvor mye en spiser?
- Hvor mye karbohydrater kan det være i en ss kjøttkakesaus, liksom?
Jeg bruker kjøttkake- og hvitsauspose - av og til! Bruker fløte+vann istedet for melk i hvitsausen. Det er ikke sååå mye kh i ferdigsaus, sjekk posen for info :) Det avhenger mest av hvor streng du må være på kh-inntaket. I tillegg inneholder slike ferdigsauser en del ingredienser som ikke er "naturlige" - slik at mange vil unngå disse ved og lage sausen selv :)

Sitat:

- Har noen funnet en GOD erstatning for pasta (eggerøre med kjøttsaus høres ikke godt ut......)
Lett kokte strimler av squash fungerer fint. Ellers kan du se litt i forumet for oppskrifter om du får inspirasjon der :)


Sitat:

- Forslag til pizzabunn (ikke egg.....)
Det finner du også i oppskriftsdelen. Lavkarbohuset.no har en ferdigmix som var helt grei :)

Jeg har ogsåb rukt oppskrift på tortilla (lavkarbo) her inne og laget "quesedillas" som ble både knallgode OG holder seg fast og fin så innholdet holder seg på plass:) Kanskje du kan bruke det som underlag for "pizza"?

arnakristin 05-09-11 15:20

Sv: Nybegynnerspørsmål
 
Hei,
Lavkarbo er så mangt, du sier ingenting om hvilken ende av lavkarboskalaen du ligger – så avgjørelsen er helt opp til deg. Når det gjelder posesauser så innholder de fleste mel, slivelse og sukker og derfor ikke akkurat lavkarbovennlige.

I nybegynnertråden ligger det blant mye annet nyttig linker til forumets samletråder for ulike oppskrifter, bl.a.:

Våre fantastiske lavkarbosauser

Kanskje du finner en pizzabunn som faller i smak her i: Den store pizza-tråden
Tips hentet fra grønnsaksamletråden
…aubergine som pastaerstatter
…blomkålbuketter som ”pasta” i ostesaus
”Pasta”-salat
Squash carbonara – ”pasta lookalike” (m bilde)
Squash bolognese
Squash ala bolognese
Vegetarisk lavkarbo-carbonara
Carbonara med squash-tagliatelle
Blomkål bolognese

Litlå 05-09-11 15:36

Sv: Nybegynnerspørsmål
 
Tusen takk begge to, da har jeg fått masse ny info. Squash er jo kjempegodt, men jeg liker den veldig godt stekt - og det går sikkert også bra :-)

Kitt 05-09-11 15:58

Sv: Nybegynnerspørsmål
 
Jeg bruker stekt sopp i stede for pasta! Kjempegodt!:sikle:

Litlå 06-09-11 09:22

Sv: Nybegynnerspørsmål
 
Takk takk, nå har jeg lest og fulgt en haug med tråder, utrolig mye arbeid som er lagt ned her inne! Takk til alle som hjelper oss noviser til en god start - og forhåpentligvis en like god fortsettelse!


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:51.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no