![]() |
Nybegynner og forvirret
Har noen grunnleggende (for meg ) spm.
Skal man holde seg under 2000 kalorier for dagen, og så i tillegg justere maten i forhold til lav GI/GB? Min idealvekt er ca 62 kg. I følge boken vil det si at jeg skal ha ca. 60-70g proteiner hver dag. (regner med at dette er fordelt utover dagen)Stemmer dette, og evt. dersom man trener en del, skal man da spise mer proteiner? I tillegg til dette skal man spise mest mulig lav GI mat. Hvordan kan man finne ut hvilken mat som har lav GI dersom man ikke har en liste over dette. Tenker på feks. når en står i butikken og skal velge mat...? Så også på oppbygningen av ABC måltider. Men er allikevel litt redd for at jeg lett kan spise feil.. |
Sv: Nybegynner og forvirret
Jeg tror det er lurt å pugge litt lister når det gjelder hva som er lav gi :)
|
Sitat:
Så vidt jeg vet er det ikke fokus på kalorier i det hele tatt på 'Fedon-kostholdet'. Men det er fokus på sammensetning - eller balansen - i måltidene. Det er der ABC-inndelingen kommer inn. Sitat:
Sitat:
Selv pleier jeg å tenke at tre av dagens måltider skal bestå av proteiner (A) og grønnsaker (B) og fett (F), og så KAN det fjerde måltidet bestå av proteiner (A), grønnsaker (B), fett (F) og litt ris/pasta/brød (C). Til slutt en liten bønn.....; Husk at maten skal nytes. Ikke telles. Stor :klem: |
Sitat:
Sitat:
Du må ha en GI liste for å vite om maten er lav GI eller ikke. Det finnes en egen GI tabell i bokhandlen, og i bøkene til Lindberg står det også utførlige GI lister bakerst i boka. I "Fedions Metode" er det også GB/GI lister. Du behøver ikke ta med deg boka i butikken, men om du planklegger innkjøp og skriver handleliste på forhånd kan du jo sjekke varene i boka før du går og handler om du er usikker. Har du fått/lest boka enda ? Der står masse om akkurat slike ting. Om du lurer på sammensetningen av maten så står det masse her: Sammensetning av mat ved dr. Lindbergs Håper dette hjelper litt inntil videre ! :D |
ooops... var visst to inne samtidig her. Fedonisten forklarer det mye bedre enn meg.... :o
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:58. |