Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#1 |
Medlem
Medlem siden: May 2006
Hvor: Bergen
Alder: 42
![]() |
Nybegynner og forvirretHar noen grunnleggende (for meg ) spm. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (atkins/ketolyse inspirert)
![]() |
![]() |
#2 |
Admin
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 43
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nybegynner og forvirretJeg tror det er lurt å pugge litt lister når det gjelder hva som er lav gi |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: LCHF
![]() |
![]() |
#3 |
Supermoderator
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 54
Sv: Nybegynner og forvirret
Vet ikke hvor du har dette med under 2000 kalorier for dagen fra, men mest sannsynlig henger det litt igjen fra tradisjonell GR-tankegang eller?
Dette stemmer. Hvis du trener en del ville jeg sørget for å ha ca. 20 gram proteiner pr måltid (4 måltider om dagen). Mellommåltider kommer i tillegg.
Prøv å ikke ha så stor fokus på GI. Det blir fort litt stressende og slitsomt (for mange i hvert fall). Jeg ser at du i går var inne og 'skubbet' på ''starttråd for dr. Lindberg'' - og den sier egentlig alt du trenger å vite.
![]() |
![]() |
#4 |
Administrator
Alder: 68
Sv: Nybegynner og forvirret
Det er ikke så vanskelig egentlig. Du kompliserer det litt nå tror jeg. Enkelt sagt så er det slik at du kan spise slik du har spist på Atkins/Ketolyse (om du har gjort det riktig), med de unntakene at du kutter litt ned på meierifettet, men fremdeles får i deg det gode fettet som kaldpressede oljer, avocado, fisk og Omega 3 etc. Alle Atkins/Ketolyse matvarer er lav GI. I tillegg kan spise mer av andre matvaretyper som har mer karber, siden du ikke teller karber og ikke skal være i ketose. Alle matvarene du spiste på Atkins/ketolyse kan du altså spise på Lindberg + mange fler. Fullkornspasta og Lindberg brød er bare litt av utvalget. Det står heller ikke noe i min Lindberg bok at du skal telle kalorier, men det er mulig noe har gått meg hus forbi, selv om Lidnberg selv på sin nettside sier at man IKKE teller hverken kalorier eller karber på hans filosofi.....
Proteinene skal fordeles utover dagen. Kroppen klarer ikke nyttegjøre seg mer enn 30 gram pr time, ergo er det ikke vits å spise mer enn det. Trener du moderat, 2-3 ganger pr uke kan du med fordel øke proteinmengden til 90 gram pr dag, altså 1.5 gram protein pr kilo kroppsvekt pr dag.
![]() |
![]() |
#5 |
Administrator
Alder: 68
Sv: Nybegynner og forvirretooops... var visst to inne samtidig her. Fedonisten forklarer det mye bedre enn meg....
![]() |
![]() |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
|
|
![]() |
||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Nybegynner med spørsmål:) | nanban | Induksjonen | 2 | 12-10-05 23:25 |
Nybegynner Beat for Beat | Marianne | Livets lyse side | 51 | 15-12-04 01:40 |
Litt støtte for en nybegynner? | 5barnsmor | Dr Lindbergs | 4 | 20-08-04 12:49 |