Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Kombinere fett og protein - sprsm. til regel 2 (induksjonsreglene) (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=16235)

Rattata 08-12-07 16:06

Kombinere fett og protein - sprsm. til regel 2 (induksjonsreglene)

Sitat:

2. Spis liberalt av kombinasjoner med fett og protein, i form av fjørfe, fisk, skalldyr, egg og rødt kjøtt, i tillegg til rent naturlig fett i form av smør, majones, olivenolje, og andre vegetabilske oljer (Uttrekkspressede eller kaldpressede foretrekkes).

Jeg skjønner ikke helt hva denne regelen sier...
Betyr den at man ikke skal steke kjøtt i smør f.eks?

:klør seg i hodet:

Nicpins 08-12-07 16:16

Sv: Kombinere fett og protein - sprsm. til regel 2 (induksjonsreglene)

Joda, steik ivei du :)
Jeg steiker t.o.m. baconet i meierismør jeg, for å få i meg nok fett.
Kombinasjonen kjøtt/fisk og fett er en sikker vinner når det gjelder vektnedgang.

Nille 08-12-07 20:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ratatta (Innlegg 372649)

Jeg skjønner ikke helt hva denne regelen sier...
Betyr den at man ikke skal steke kjøtt i smør f.eks?

:klør seg i hodet:

Nicpins har selvfølgelig helt rett, men jeg lurer bare på hvordan i all verden du trakk konklusjonen at du IKKE skulle steke i smør ? Altså motsatt av hva det engelig står...... De står jo "i tillegg til".... IKKE er ikke med i det hele tatt.... :wacko:

Sitat:

"Spis liberalt av kombinasjoner med fett og protein, i form av fjørfe, fisk, skalldyr, egg og rødt kjøtt, i tillegg til rent naturlig fett i form av smør, majones, olivenolje, og andre vegetabilske oljer (Uttrekkspressede eller kaldpressede foretrekkes)."

Rattata 08-12-07 21:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille (Innlegg 372688)
Nicpins har selvfølgelig helt rett, men jeg lurer bare på hvordan i all verden du trakk konklusjonen at du IKKE skulle steke i smør ? Altså motsatt av hva det engelig står...... De står jo "i tillegg til".... IKKE er ikke med i det hele tatt.... :wacko:

Jeg tolket "spis liberalt" som "spis lite av", altså mest mulig hver for seg. :treig:

:rolleyes:

Nille 08-12-07 23:59

:) Å spise liberalt betyr å spise mye av, eller å ikke være redd for å spise mye av ! :)

eriksen 09-12-07 02:21

Det er uansett et faktum at kjøtt ikke suger opp særlig mye fett under steking (med unntak av kjøtt som er panert i mel/brød).

Dvs at om du steker med 5 g smør eller 75 g smør, vil fettopptaket bare være ca 1-2 gram pr 100 gram rått kjøtt og fisk.
Fettet legger seg rundt kjøttet, og suges ikke opp i det.

Men hvis du bruker stekefettet som sjy f.eks, blir det jo selvsagt noe helt annet.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:36.