![]() |
Eksempel på lavkarbo
Har et lite spørsmål til dere som lever på generell lavkaro: Kan dere si noe om hvordan en vanlig dags-meny ser ut? Går ut fra at dere ikke er i ketose, og lurer veldig på hvor store mengder med fett, proteiner og karbo dere regner :detektiv:
|
Sv: Eksempel på lavkarbo
Jeg har matliste her på alt jeg har spist i 8 uker nå
www.freewebs.com/lavkarbo |
Tusen takk for det :), - men jeg mener ikke hva man spiser på Ketolyse-kuren, men generell lavkarbo hvor man ikke er i ketose.
|
Sitat:
|
Jeg har de siste par ukene skrevet opp hva jeg har spist til hvert måltid. Oversikt finner du i journalen min (link i signaturen).
|
Sukker, vanlig brød, pasta,ris, potet, mye frukt er vel bestandig et fy,fy, uansett. En som lever på et lavkarbokosthold har et karboinntak på mellom 50-100 kh om dagen. Da er man neppe i ketose.
|
Kan man merke ketose annet enn den stixen? Jeg spiser neppe 50g kh om dagen, men jeg forsøker jo ikke å være i ketose.
|
Sitat:
|
Sitat:
Jeg teller ikke mine karbo så jeg er litt usikker på eksakt tall. Under 70 g pr dag er målet. Tror jeg ligger mellom 40-80 et sted:) Hvilken råd vil du ha? hva jeg spiser?... Stort sett er det stekt egg og salat til frokost(hender med 1 brødskive også), Av og til lager jeg lapper dagen før som jeg har syltetøy uten sukker på. Og så har jeg måltidsersattere som jeg tilsetter fett/olje innimellom når jeg ikke orker mat eller gidder lage noe... Drikker et par glass vann før jeg spiser:) lunch er som regel middagsmat, flere lapper, salater, osv...Ofte er dette middag også. Er jeg på jobb er det salat m feks nøtter og avokado, egg etc...kyllingbiter..gjerne med ost til Jeg bruker endel frosne grønnsaks blandinger. pleier supplere med litt ferske også. Mitt generelle kosthold består av: kjøtt, storfe og vilt fisk kylling/kalkun egg alle grønnsaker(også rot), men svært lite poteter(maks 1-2 i uka) salater..de fleste.. litt frukt(sjeldent, men bruker det i desserter..ikke som "mat") bær, syltetøy(uten sukker. søtet m druejuice eller sukrin) litt ris, litt rispasta(sjeldent) brød(ca 1 skive pr dag. glutenfri) har vi taco følger et par tortilla chips med Litt marsipan(uten sukker) Urtete...søtet m honning eller stevia sjokolade uten sukker og melk søtning: sukrin, lønnesirup, agave, stevia, fruktose mel:bokhvete, jyttemel, teff, amaranth, mandel etc.. Krydder urter olje/fett/smør kokosfløte/soyafløte/havrefløte fetaost av geit, bøffelost(mozarella) Jeg spiser IKKE: melkeprodukter glutenholdig mel SVINEKJØTT eller gelatin av svin sukker/sirup etc gjær ferdigmat suppeposer/hermetikk etc.. kunstig sukker(saft, brus, etc) Håper du fikk svar på det du lurte på:) |
Interessant, Elisabeth33. Går du ned i vekt på dette kostholdet, eller hva er planen?
|
Tusen takk, Elisabeth 33! Det var den kunnskapen jeg var ute etter :D :D Veldig informativt!!!!
|
Litt ivrig.... skyver denne opp, - ønsker meg flere kloke svar. God Helg til dere alle :D:D:D:D
|
Sitat:
har ikke gått ned et gram. heller ikke opp!... planen er ikke det:). Min plan er kun helse. ikke bare fordi jeg ønsker å være sunn, men fordi jeg har helseplager på lik linje med mange her inne. Jeg ønsker rett og slett å spise meg frisk, uavhengig av vekt. Jeg har ingen diagnose på noe, men har endel matintoleranser, allergi, eksem, tretthet osv... Foreløpig har jeg ikke mange resultater å vise til siden vekten ikke er med. Har man spist seg syk i 30 år får jeg vel regne med noen mnd på å hente meg inn igjen:) ..det er min plan |
Høres ut som en fin plan det, synes jeg! ;)
|
Om man forresten vil ha idéer til mat, legger jeg ut meny for alle dagene i bloggen min.
|
Hei
Jeg begynte på eurodiett fase 3, uten produktene, og nå har jeg kommet inn i en rutine hvor jeg nok er i en generell lavkarbo-diett. Jeg teller ikke karbene, så vet egentlig ikke helt hvor mye jeg spiser om dagen, men ca 50 - 80? På eurodiett, som skal munne ut i fedon Lindbergdietten, spiser man ikke så mye fett som jeg ser man gjør på de andre kurene her. Fettet får jeg i form av nøtter, olje, avokado. Bruker også litt lettrømme og fløte når det føles naturlig. Jeg går ned ca 2 kg i måneden på dette, men jeg tar også metformin som skal hjelpe insulinet mitt til å virke. jeg er veldig fornøyd med dette kostholdet. En helt vanlig dag for meg er slik: frokost: to kokte egg m urtesalt og agurk eller noe Mellom: eple, nøtter (mandler), cc og kanel lunsj: middagsrester, f eks kylling, kotelett etc, eller en salat gjerne med fetaost middag: kotelett, linsesuppe kvelds: appelsin med vaniljekesam Jeg spiser foreløpig ikke noe brød, men når jeg er nede i normalvekt (7 kg til), skal jeg begynne med litt, men ikke mye. Man må vel kjenne etter selv. Det som er helt vesentlig for meg for å få vektnedgang, er trening. Jeg går endel hver dag (har hund), også trener jeg yoga to ganger i uka. Av og til en liten svømmetur. Lykke til! |
Flott at dere legger ut eksempel på hva dere spiser hver dag, det er enklere å sette opp en egen meny når jeg har noen konkrete eksempler.
Kjøpte Lavkarbo - lekre retter med mye smak - i går og tror den vil hjelpe meg mye men det hjelper enda mer å se andres menyer. :D |
Lurer også litt.
Jeg har ikke planer om å være i ketose, men spiser ca 15 karber om dagen. Noen dager nærmere 20, andre kanskje 10. Kommer helt ann på matlysten egentlig. Kan det være at jeg kan gå inn i og ut av ketose? Føler det er et teit spørsmål, men har ikke lest så mye om det. Kan jeg holde meg det jeg er, eller bør jeg øke litt i karber? Mitt mål med å leve lavkarbo er å gå ned i vekt, for å få bedre helse. Er 20 år, nyutdannet innen helsesektoren, og har alerede betennelse under begge hælene mine. Prøvd piller, sprøyter, div behandlinger, men det kommer alltid tilbake sålenge jeg er såpass stor som jeg er og går så mye. |
Hei,
Holder du deg til 20 kh pr dag er du garantert i ketose, noen er i ketose helt opp i 50 kh pr dag. Lavkarbo er en paraplybetegnelse på karbo reduserte kosthold med inntak fra tilnærmet null til 150 kh pr dag. Det som lever ketogent er de med lavest inntak av kh, opp til ca 20 kh pr dag. De som ikke vil leve ketogen og mange av de som er på vedlikehold spiser fra 30-60 kh pr dag, de aller, aller fleste ligger nok under 72 kh, ref Lutz (boka: Bedre uten brød). Tommelfinger regelen sier jo mer kh dess mindre fett, men den generelle oppfatningen er at man ikke behøver å tenke nevneverdig på å kutt i fettet før man passerer 72 kh pr dag, ref. Lutz. Her er en tråd med en samlig av nyttig informasjon for nykommere i lavkarboverdenen: Til alle nybegynnere på lavkarbo… |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:17. |