![]() |
Bra peanøttsmør? Og skikkelig kakaopulver
Hørte snakk om et peanøttsmør som ikke var tilsatt "ulovligheter" - noen som kan tipse om et navn??? Evt. hvor jeg får tak i det?
Ønsker også tips om et skikkelig godt kakaopulver - noe som er bedre enn vanlig Regia kakao..... |
Sv: Bra peanøttsmør? Og skikkelig kakaopulver
Peanøttsmør kan du lage selv ved å finhakke nøttene og tilsette olje.
|
Eller så kan du kjøpe økologisk, hvor det bare er tilsatt nøtter og salt. De inneholder ca 13 karber pr 100g.
|
Økologisk peanøttsmør har jeg funnet på både Prix og Eurospar her i Tromsø. Som nevnt - det har 13g karbo pr 100g.
|
OK - da blir det økologisk neste! Noen som har oppskrift på en god middagssaus laget m peanøttsmør?
|
Fant denne på nett, jeg har ikke prøvd den selv.
Nøttesaus 2 porsjoner Ingredienser ½ boks peanøttsmør (350 g) 1 ss chilisaus ¼ dl mangochutney ½ båt hvitløk * * 1 ss chilisaus * ¼ dl mangochutney * ½ båt hvitløk 1. Rør peanøttsmør sammen med chutney, chillisaus og presset hvitløk i en liten kjele. 2. Spe med vann til sausen er passe tykk. Sett kjelen på platen og varm sausen over svak varme. Serveres til svinekjøtt |
Sitat:
|
1 Vedlegg
Sitat:
|
Jeg har forsøkt å lage peanøttsmør selv, men resultatet ble ikke bra.
Brukte usaltet peanøtter og olivenolje. Ser at noen bruker smør og søtningsmiddel og. Noen som har en god oppskrift?:) |
Tusen, hjertelig takk for oppskrift på saus og tips om god kakao!!! Her skal det shoppes!!!
|
Denne sausen pleier jeg å lage til kylling
1 ss peanutolje 1 boks kokosmelk 1 dl peanøtter fint hakket (eller peanutsmør) 1½ ss soyasaus evt. østerssaus 1 ss limesaft 1 båt presset hvitløk 1 ts koriander |
Jeg så at de har sukker- og kalorifritt peanøttsmør til salgs på lavkarbopikene.no. Jeg har ikke prøvd det selv da jeg synes det var for dyrt (er ikke såååå glad i peanøttsmør). Koster kr 69 for et glass og er søtet med splenda.
|
Sitat:
I dette peanøttsmøret er det 0 karber. Ikke mye peanøtter i det smøret da :rolleyes: |
Sitat:
har du sett på hva det virkelig inneholder ? Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Det beste peanøttsmøret lager du selv. Pensle nøtter med bittelitt smør eller olje, samt salt. Ryst ved 175 C* i 10-15 minutter. Mos med stavmikser/blender. Tilsett ca. 1-2 spiseskjeèr olje (evt smør). Vil du ha nugatti, bruk hasselnøtter istedenfor peanøtter (men da må du "gni" av skallene med et håndkle efter rystingen), tilsett 1-4 spiseskjeèr honning (eller 1 ss. honning + søtningsmiddel), litt vanilje-ekstrakt, 1-2 spiseskjeèr kakao og 1-2 spiseskjeèr olje. Her er en alternativ oppskrift på nugatti. (Den bruker smør!) Her er en alternativ oppskrift på peanøttsmør. |
Sitat:
Valrhona er ikke bare for gourmeter da.... Den er for de som er glad i ren sjokolade og vil ha ..... ja..... noe som er bedre enn Regia ;) |
Hvor selges Valrhona?
|
I Stavanger har de det på Dropsen (i Klubbgata og på Kvadrat) og på Helgø. De hadde det på Ultra tidligere, men jeg fant det ikke der idag.
|
OK - takk skal du ha Nille ! Da skal jeg lete på Dropsen når jeg er på Kvadrat neste gang.....
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:59. |